Zondagsrust

Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Zondagsrust

Bericht door olfie »

Ik kwam het volgende tegen in een preek van Ebenezer Erskine:

"te gedenken, dat gij die heiligt." Een lieflijke en bemoedigende belofte voor hen, die Gods dag hoogachten is: (Jes. 58:13,14) "Indien gij uw voet van de Sabbat afkeert, van te doen uw lust op Mijn heilige dag; en indien gij de Sabbat noemt een verlustiging, opdat de
Heere geheiligd worde, Die te eren is; en indien gij die eert, dat gij uw wegen niet doet, noch uw eigen lust niet vindt, noch een woord daarvan spreekt; dan zult gij u verlustigen in de Heere, en Ik zal u doen rijden op de hoogten der aarde, en Ik zal u spijzigen met de erve uws vaders Jacobs; want de mond des Heeren heeft het
gesproken."

Ik denk dat dit een behoorlijk verhelderende tekst is mbt. het uitvoeren van 'eigen lusten' op de zondag.
Er wordt hier weliswaar gesproken over de sabbat, maar ik zie niet waarom dit nu dan niet voor de zondag zou gelden.
Ik denk dat we anders deze tekst zouden kunnen/moeten schrappen... kortom dat is onmogelijk.

Andere meningen?
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Petrus

Bericht door Petrus »

Nope!
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Miscanthus »

olfie schreef:Andere meningen?
poging:
Exodus 31:15 Zes dagen zal men het werk doen; doch op den zevenden dag is den sabbat der rust, een heiligheid des HEEREN! Wie op den sabbatdag arbeid doet, zal zekerlijk gedood worden.
God verbiedt te arbeiden op de sabbatdag.

Exodus 31:16 Dat dan de kinderen Israels den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond.
Hier staat duidelijk dat de kinderen Israels de sabbath moeten houden. ik ben er niet zeker van dat de sabbath ook voor ons geldt, anders doen wij het in ieder geval op de verkeerde dag. Ik ben gene Jood dus sabbath hoeft niet. Romeinen 14:5 De een acht wel den [enen] dag boven den [anderen] dag; maar de ander acht al de dagen [gelijk]. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

De een acht wel den [enen] dag boven den [anderen] dag; maar de ander acht al de dagen [gelijk].

Als je de aanvullingen van de SV eruit haalt: De een acht wel den dag boven den dag; maar de ander acht al de dagen. In plaats van te zeggen dat deze tekst zzegt dat het sabbathsgebod weg is kun je ook zeggen dat sommigen alle dagen sabbath (zondag) hielden, maar dat hoeft niet van Paulus. Zoals volgens sommigen je zaterdagavond al voorbereiding voor de zondag moet houden. Dat mag ook, maar is geenszins geboden.

Probleem met het buitengebruik stellen van het sabbathsgebod (zie discussie over finale voetbal op zondag) is dat je je afvraagt wat de wet als geheel nog te betekenen heeft..
Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:Zoals volgens sommigen je zaterdagavond al voorbereiding voor de zondag moet houden. Dat mag ook, maar is geenszins geboden.
Het is wél een zaak die ik tracht na te leven, maar je bent zo snel afgeleid door minder belangrijke zaken des levens....................
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Las vanochtend na het eten in de NBV dit in Nehemia 13:

15 In diezelfde tijd zag ik in Juda op sabbat mensen druiven in wijnpersen treden en graanschoven op ezels laden, en ook wijn, druiven, vijgen en allerlei koopwaar naar Jeruzalem brengen, en dat op sabbat, en ik vermaande hen omdat zij op die dag levensmiddelen verkochten. 16 De Tyriërs die er woonden voerden op sabbat vis aan en andere koopwaar, die ze verkochten aan de Judeeërs, en dat in Jeruzalem! 17 Ik maakte de vooraanstaande burgers van Juda verwijten, en zei tegen hen: ‘Wat doet u voor schandaligs, u ontheiligt de sabbat! 18 Is dat niet hetzelfde wat uw voorouders deden, en waarom onze God zoveel kwaad over ons en over deze stad heeft gebracht? Door de sabbat te ontheiligen roept u een nog groter onheil over Israël af.’ 19 Zodra het bij de poorten van Jeruzalem rustig was geworden, vlak voor het ingaan van de sabbat, beval ik dat de poortdeuren moesten worden gesloten en pas weer mochten worden geopend op de dag na de sabbat, en ik stelde een aantal van mijn mannen bij de poorten op; op sabbat kwam er geen koopwaar de stad meer binnen. 20 Handelaars en kooplieden overnachtten daarop een paar maal buiten Jeruzalem. 21 Ik waarschuwde hen met de volgende woorden: ‘Waarom overnacht u bij de muur? Als u dat nog eens doet, laat ik u inrekenen!’ en vanaf die tijd kwamen zij niet meer op sabbat. 22 Tegen de Levieten zei ik dat ze zichzelf moesten reinigen en de poorten moesten komen bewaken, opdat de sabbat een heilige dag zou blijven. Mijn God, denk ook hierom aan mij, en wees met mij begaan in uw grote goedgunstigheid.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Sommigen menen in dit schriftgedeelte te lezen dat ze geen last (tas of zak) mogen dragen op zondag.....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:Sommigen menen in dit schriftgedeelte te lezen dat ze geen last (tas of zak) mogen dragen op zondag.....
Dat probeer ik toch al zoveel mogelijk te vermijden, zondag of niet. :wink:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Miscanthus schreef:Sommigen menen in dit schriftgedeelte te lezen dat ze geen last (tas of zak) mogen dragen op zondag.....
De farizeers meenden dat je op de sabbat niet met een matras mocht slepen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:Sommigen menen in dit schriftgedeelte te lezen dat ze geen last (tas of zak) mogen dragen op zondag.....
Dat probeer ik toch al zoveel mogelijk te vermijden, zondag of niet. :wink:
last van je rug?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:
Miscanthus schreef:Sommigen menen in dit schriftgedeelte te lezen dat ze geen last (tas of zak) mogen dragen op zondag.....
Dat probeer ik toch al zoveel mogelijk te vermijden, zondag of niet. :wink:
last van je rug?
Dat niet.
Maar voorkomen is beter dan genezen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Marnix schreef:
Miscanthus schreef:Sommigen menen in dit schriftgedeelte te lezen dat ze geen last (tas of zak) mogen dragen op zondag.....
De farizeers meenden dat je op de sabbat niet met een matras mocht slepen.
Niet iedereen die meent dat hij geen last mag vervoeren op zondag is een farizeer.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Zondag... rustdag ?

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:
olfie schreef:Andere meningen?
poging:
Exodus 31:15 Zes dagen zal men het werk doen; doch op den zevenden dag is den sabbat der rust, een heiligheid des HEEREN! Wie op den sabbatdag arbeid doet, zal zekerlijk gedood worden.
God verbiedt te arbeiden op de sabbatdag.

Exodus 31:16 Dat dan de kinderen Israels den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond.
Hier staat duidelijk dat de kinderen Israels de sabbath moeten houden. ik ben er niet zeker van dat de sabbath ook voor ons geldt, anders doen wij het in ieder geval op de verkeerde dag. Ik ben gene Jood dus sabbath hoeft niet. Romeinen 14:5 De een acht wel den [enen] dag boven den [anderen] dag; maar de ander acht al de dagen [gelijk]. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Ik denk inderdaad dat de sabbat als zodanig niet meer voor ons geldt. Bij de bepalingen in Hand. 15 voor de heidenen werd niet het sabbatsgebod meegenomen, terwijl dat toch voor de hand gelegen zou hebben.
Wat Paulus schrijft in Rom. 14 wijst daar ook op; de exegese van refo vind ik nogal aanvechtbaar.
Verder zie je dat alle geboden in de brieven worden herhaald in de vermaningen aan het eind, behalve het sabbatsgebod.
Ik kan niet anders zien dan dat het sabbatsgebod een schaduwachtige betekenis had (te vergelijken met de besnijdenis). En als we denken dat dit niet zo is, dan moeten we de sabbat weer op de zevende dag gaan houden, want dát is de sabbatdag.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

refo schreef:
Marnix schreef:
Miscanthus schreef:Sommigen menen in dit schriftgedeelte te lezen dat ze geen last (tas of zak) mogen dragen op zondag.....
De farizeers meenden dat je op de sabbat niet met een matras mocht slepen.
Niet iedereen die meent dat hij geen last mag vervoeren op zondag is een farizeer.
Ik vind het wel een farizees trekje.... eigen wetjes bedenken en die als "Gods wetten en regels" presenteren.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Marnix schreef:
refo schreef:
Marnix schreef:
Miscanthus schreef:Sommigen menen in dit schriftgedeelte te lezen dat ze geen last (tas of zak) mogen dragen op zondag.....
De farizeers meenden dat je op de sabbat niet met een matras mocht slepen.
Niet iedereen die meent dat hij geen last mag vervoeren op zondag is een farizeer.
Ik vind het wel een farizees trekje.... eigen wetjes bedenken en die als "Gods wetten en regels" presenteren.
Ach. Wij zien aan wat voor ogen is (een farizees) trekje. God ziet het hart aan (liefde tot Hem).
Plaats reactie