Zondagsrust

Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door zusterelly »

Staat ook zo in de bijbel:
Matth 28: En laat na den sabbath, als het begon te lichten tegen de eersten dag der week...
Mark 16: En als de sabbath voorbijgegaan was...
Luk 24: En op den eersten dag der week...
Joh 20: En op den eersten dag der week...

Dus op zondag.
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Jongere »

Lijkt mij ook duidelijk hoor, maar ik vroeg het even aan albion. Ik snap niet echt waar zij heen wil.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door albion »

Jongere schreef:Lijkt mij ook duidelijk hoor, maar ik vroeg het even aan albion. Ik snap niet echt waar zij heen wil.

Nee, IK geloof ook dat de zondag de rustdag is en dat het de eerste dag van de week is, maar..... er wordt aardig over gediscusseerd dat de zondag eigenlijk niet/wel als rustdag gezien moet worden, maar dat de sabbath veel belangrijker is....blahblahblah etc.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Jongere »

Ok!
(ik dacht ook al ;) )
Lapressa
Berichten: 582
Lid geworden op: 12 jun 2008, 11:36

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Lapressa »

Is het niet belangrijker dat we 1 dag in de week echt helemaal aan God wijden ipv op welke dag dat precies is?

Als alle kerken hier op zaterdag aan zouden zijn, dan zou ik de zaterdag gaan houden zoals ik nu de zondag invul.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
discoverer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2008, 00:01

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door discoverer »

Sabbat houden is je houden aan het vierde gebod. Het is een gebod dat eeuwig is net als de andere negen geboden. De sabbat begint op vrijdagavond met zonsondergang en eindigt op zaterdagavond met zonsondergang. Sinds ik de Bijbel echt ben gaan lezen heb ik dit ontdekt. Het is een gewoonte geworden waar zegen op rust. De zondag is een drukke dag met zijn kerkgang en uitgebreide koffietijd en maaltijden. Maar op zaterdag heb ik alle tijd, ik hoef niets te doen en kan me helemaal richten op God en Zijn woord. Ik begrijp niet dat alle christenen niet dit gebod in ere houden. Bij de andere negen zeggen we toch ook niet dat dat nu niet meer hoeft. Of dat die alleen voor de Joden gelden. Komt het misschien omdat de Bijbel niet gelezen wordt? Of omdat we zomaar het woord sabbat invullen voor zondag? Het gaat er niet om wat"ïk"vind maar wat de Bijbel ons leert. En wie mij kan vertellen waar staat in het N.T. dat de zondag de sabbat is geworden die vind ik heel knap. Het staat er n.l. niet in. Maar goed er zal vast wel iemand een idee hebben waarom wij nu niet meer als kerk de sabbat houden. Ook al is deze discussie misschien al lang gevoerd, kom asljeblieft met Bijbelteksten.
Mariaa
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 mei 2008, 18:57

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Mariaa »

discoverer schreef:Sabbat houden is je houden aan het vierde gebod. Het is een gebod dat eeuwig is net als de andere negen geboden. De sabbat begint op vrijdagavond met zonsondergang en eindigt op zaterdagavond met zonsondergang. Sinds ik de Bijbel echt ben gaan lezen heb ik dit ontdekt. Het is een gewoonte geworden waar zegen op rust. De zondag is een drukke dag met zijn kerkgang en uitgebreide koffietijd en maaltijden. Maar op zaterdag heb ik alle tijd, ik hoef niets te doen en kan me helemaal richten op God en Zijn woord. Ik begrijp niet dat alle christenen niet dit gebod in ere houden. Bij de andere negen zeggen we toch ook niet dat dat nu niet meer hoeft. Of dat die alleen voor de Joden gelden. Komt het misschien omdat de Bijbel niet gelezen wordt? Of omdat we zomaar het woord sabbat invullen voor zondag? Het gaat er niet om wat"ïk"vind maar wat de Bijbel ons leert. En wie mij kan vertellen waar staat in het N.T. dat de zondag de sabbat is geworden die vind ik heel knap. Het staat er n.l. niet in. Maar goed er zal vast wel iemand een idee hebben waarom wij nu niet meer als kerk de sabbat houden. Ook al is deze discussie misschien al lang gevoerd, kom asljeblieft met Bijbelteksten.
Omdat er nog meer bij dat gebod staat: "Zes dagen zult ge werken en al uw arbeid doen..."
Als ik het goed begrijp heb je dat nu ingekort tot: vijf dagen werken. Of werk je op zondag?

Waarom we op zondag sabbat vieren en niet op zaterdag is inderdaad al over gediscusieerd. De Bijbelteksten laat ik aan een ander over, want die weet ik niet. Maar ik zie geen reden om daarom ineens op de zaterdag over te gaan.
discoverer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2008, 00:01

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door discoverer »

Natuurlijk zou ik mogen werken op de eerste dag van de week. Maar daar zou ik mijn man en kinderen erg mee ergeren. Zij zijn het namelijk totaal niet met mij eens. Dat komt omdat zij hierover de Bijbel niet doorzocht hebben. Ik heb dus rust op Sabbat en vier de zondag met mijn gezin zoals elke christen doet.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Ariene »

discoverer schreef: Dat komt omdat zij hierover de Bijbel niet doorzocht hebben.
Je kan de bijbel heel goed doorzoeken en toch tot een andere uitkomst komen hoor!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Erasmiaan »

discoverer schreef:Natuurlijk zou ik mogen werken op de eerste dag van de week. Maar daar zou ik mijn man en kinderen erg mee ergeren. Zij zijn het namelijk totaal niet met mij eens. Dat komt omdat zij hierover de Bijbel niet doorzocht hebben. Ik heb dus rust op Sabbat en vier de zondag met mijn gezin zoals elke christen doet.
HALLO! WAKKER WORDEN!!!

Lees eens de posts van Zonderling in dit topic. En als je geen zin hebt om te lezen stel dan ook je vragen niet! Dit is overigens al het tweede of derde topic in zeer korte tijd over dit onderwerp; dus de zoekfunctie van refoforum gebruiken kan ook verhelderend werken.

Of kijk hier even: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 5&start=75
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Bureaucraat »

Bas van der Vlies (klik hier) over de winkeltijden. Verbazingwekkend genoeg krijgt hij steun, alhoewel die steun is gebaseerd op andere motieven. Met name Arjan Ederveen is uitermate scherp in zijn analyse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door refo »

Ik ben de Catechismusverklaring van Abr Kuijper aan het lezen. E Voto. Bij de sabbathsheiliging merkt hij op dat de gewoonte van absoluut nietdoen (op Joodse wijze) op zondag die door sommigen gepraktiseerd wordt niet gebaseerd is op enige traditie. In de geschiedenis van Europa is de zondag nnoit een dag van absoluut nietsdoen geweest als op de joodse sabbath.
Het antwoord uit de HC wijst ook niet in die richting.

Volgens hem is het over komen waaien uit Engeland. Op een gegeven moment werd op SOCIALE gronden bepaald dat alles in Engeland op zondag gesloten moest worden. Niemand hoefde zo te werken voor een ander. Je kon dus inderdaad even goed binnen blijven. Alles was gesloten. Wat in Engeland sociaal bepaald was, is in Nederland onder de theologische vlag gekomen.
Bovenstaand schreef ik al eerder.
Het zou goed te begrijpen zijn als partijen op zouden komen voor 'arbeiders'. Voor de kick die sommigen ontlenen aan het boodschappen doen op zondag moeten anderen (verplicht) werken. Terwijl we 50 jaar geleden de vrije ZATERdag aan het bevechten waren.

Een pleidooi op sociaal gebied zal daarom meer hout snijden dan op (mogelijk dubieuze) theologische grond. Overigens heeft Vd Staaij ook al eens een wet samen met de SP ingediend op dat vlak.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Bloempje28 »

Als eerste heb ik niet de moeite gelezen om 17 pagina's door te lezen, dus misschien breng ik niets nieuws. mag gerust gezegd worden. Wat ik nog wilde opperen is: Als christenen zijn wij VRIJ van de wet! Dit betekent niet dat we er zomaar op los mogen leven, maar dat wij uit liefde in de voetsporen van Christus zullen gaan. Als wij dit heel serieus nemen zullen we ook de sabbat/zondags heiliging serieus opvatten. In de Bijbels staat NIET precies wat wel en niet mag op de rustdag. Jezus wandelde ook met zijn discipelen door het veld en plukten aren, dus de hele dag met Gods Woord bezig zijn is ook niet het voorbeeld wat Jezus geeft. Daarbij kan iemand heel goed de sabbat heiligen door na de kerdienst(en) op de rustdag, met zijn bootje de rivier op te varen en te genieten van Gods mooie natuur. (deed een hervormer ook!) Dit kan heel geestelijk zijn. waarom wel wandelen en niet varen, waarom wel fietsen en niet varen (ik insinueer dat veel mensen varen op zondag echt not-done vinden).... laat ieder in zijn eigen gemoed gerust zijn tov God. En als wij twijfelen aan iemand... of hij er dus goed heeft over nagedacht... dan kunnen we toch altijd in liefde vragen: "Hoe kun jij dit verantwoorden tov God? Heb je er goed over nagedacht?" Daar hoeft niet persé een antwoord op te komen, maar we mogen altijd iemand aanzetten tot denken.
Laten we niet zo strak zijn, maar iedere christen is vrij om zelf mbv God Woord de rustdag te wijden. de rustdag wordt bij ons vaak ook onteerd. Even zwart -wit: In de kerk zijn we vaak al bezig met de koffie en de lekkere koek en hoe gezellig het straks weer zal zijn met de hele familie bij oma.... ik noem maar wat.... wat is zondagsheiliging?
dan kies ik liever voor een ritje over het water of lekker op de fiets het bos in, dan thuis een tukje op de bank doen of op de koffie bij oma...

Zo een heel verhaal, hopelijk kunnen je er iets mee of kunnen we er verder over praten.
Bloempje28
Berichten: 317
Lid geworden op: 18 jul 2009, 10:30

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Bloempje28 »

refo schreef:
Ik ben de Catechismusverklaring van Abr Kuijper aan het lezen. E Voto. Bij de sabbathsheiliging merkt hij op dat de gewoonte van absoluut nietdoen (op Joodse wijze) op zondag die door sommigen gepraktiseerd wordt niet gebaseerd is op enige traditie. In de geschiedenis van Europa is de zondag nnoit een dag van absoluut nietsdoen geweest als op de joodse sabbath.
Het antwoord uit de HC wijst ook niet in die richting.

Volgens hem is het over komen waaien uit Engeland. Op een gegeven moment werd op SOCIALE gronden bepaald dat alles in Engeland op zondag gesloten moest worden. Niemand hoefde zo te werken voor een ander. Je kon dus inderdaad even goed binnen blijven. Alles was gesloten. Wat in Engeland sociaal bepaald was, is in Nederland onder de theologische vlag gekomen.
Bovenstaand schreef ik al eerder.
Het zou goed te begrijpen zijn als partijen op zouden komen voor 'arbeiders'. Voor de kick die sommigen ontlenen aan het boodschappen doen op zondag moeten anderen (verplicht) werken. Terwijl we 50 jaar geleden de vrije ZATERdag aan het bevechten waren.

Een pleidooi op sociaal gebied zal daarom meer hout snijden dan op (mogelijk dubieuze) theologische grond. Overigens heeft Vd Staaij ook al eens een wet samen met de SP ingediend op dat vlak.
Het gaat niet om de vrije zaterdag, maar om de 24 uurs economie. Het moet 24/7 doorgaan. Als arbeider houdt je je 2 dagen vrij wel, maar je mag ze ook opnemen op maandag en dinsdag. Dat is de bedoeling. Dus aan vrije dagen wordt niet gesjort, maar wel aan de rustdag als zondag... als Gods dag!
Als je de zondag niet als Gods dag ziet, is er niks mis mee om op een ander moment vrij te zijn. Een groot nadeel van deze manier van wekren is het sociale gebeuren. Iedereen werkt verschillend waardoor afspreken nog lastiger wordt. Ja de zaterdag wordt door mij vaak gebruikt om eens een lekker kopje koffie in de stad te drinken met een vriendin. Dus naast het schenden van de rustdag, zit er ook een gevaar aan. we worden nog individualistischer...
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsrust (vh: Zondag... rustdag ?)

Bericht door Tiberius »

Bloempje28 schreef:Als eerste heb ik niet de moeite gelezen om 17 pagina's door te lezen, (...)
Pas maar op dat het jouw verhalen niet insgelijks vergaat.
Plaats reactie