(Christelijk) Cabaret

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door parsifal »

de vraag is of bijvoorbeeld Rikkert Zuiderveld onder cabaret valt (niet zijn concerten met Elly, maar zijn solo optredens).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door Mara »

Herman Finkers was voor zijn ziekte, bijzonder geestig door je op het verkeerde been te zetten.
Helaas had hij dan een stukje over de r.k. kerk en het geloof, dan moet je toch weer stoppen :fi
Die CD (we hebben hem weggegooid) waren 2 jongens, soort Velthuis en Kemper types.
Geen idee meer hoe ze heten.
Ik vond het ook niet iets om te onthouden.
Leuk fragment van FrdJ vind ik bijv: haar opgestoken in een niet-roken coupe.
Briljant, omdat de meeste mensen de grap niet direct doorhebben.
Maar spijtig genoeg moet veel cabaret vermeden worden.
Er hing eens een poster van Erik v M met zn maatje, ze hadden hun show een bijbelse titel gegeven.
Ik heb hen toen nog gemaild, maar je krijgt geen reactie.
Ws hebben ze in de zaal gezegd (ik zal heus de enige niet geweest zijn) dat er weer van die christenen waren die problemen hadden met hun titel)
Ik heb wel een poos heen en weer gemaild met Sjaak Bral, nav zijn column in het AD.
Hij ging wel serieus op mijn bezwaren in, ik kreeg zelfs vrijkaarten aangeboden om in de zaal te kunnen beoordelen of er iets zou zijn in zijn voorstelling.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
scape
Berichten: 157
Lid geworden op: 30 jun 2009, 17:42

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door scape »

parsifal schreef:de vraag is of bijvoorbeeld Rikkert Zuiderveld onder cabaret valt (niet zijn concerten met Elly, maar zijn solo optredens).
tja, wat is de grens tussen cabaret, poezie en kleinkunst? :)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door parsifal »

scape schreef:
parsifal schreef:de vraag is of bijvoorbeeld Rikkert Zuiderveld onder cabaret valt (niet zijn concerten met Elly, maar zijn solo optredens).
tja, wat is de grens tussen cabaret, poezie en kleinkunst? :)
dat bedoel ik. Godfried Bomans en Toon Hermans waren ook goed te pruimen, maar weer niet (expliciet) Christelijk in hun optredens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door Marco »

parsifal schreef:
scape schreef:
parsifal schreef:de vraag is of bijvoorbeeld Rikkert Zuiderveld onder cabaret valt (niet zijn concerten met Elly, maar zijn solo optredens).
tja, wat is de grens tussen cabaret, poezie en kleinkunst? :)
dat bedoel ik. Godfried Bomans en Toon Hermans waren ook goed te pruimen, maar weer niet (expliciet) Christelijk in hun optredens.
In zijn optredens in bijv. de Kopstukken niet, maar Godfried Bomans stak zijn geloof niet onder banken en stoelen. Dat kwam in andere programma's en publicaties wel naar voren.
MvB
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 aug 2009, 14:03

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door MvB »

Dit schijnt christelijk cabaret te zijn: http://www.kleinzalig.nl/info.aspx

Is iemand daar wel eens geweest?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door Marnix »

Mister schreef:
Marnix schreef:Niet mee eens. Cabaret kan wel degelijk ter leeringh zijn. Helaas is het vaak daarnaast ook grof, kwetsend.

Maar er bestaat leerzame cabaret.... en ook christelijke cabaret die kritisch is, een spiegel voorhoudt... en niet grof en kwetsend is.
Noem daar dan eens een voorbeeld/fragment van?
Er is al wel wat genoemd ondertussen. Finkers, Liberg, Bomans, Rikkert, Voorwaar...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Online
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door ZWP »

Marnix schreef:
Mister schreef:
Marnix schreef:Niet mee eens. Cabaret kan wel degelijk ter leeringh zijn. Helaas is het vaak daarnaast ook grof, kwetsend.

Maar er bestaat leerzame cabaret.... en ook christelijke cabaret die kritisch is, een spiegel voorhoudt... en niet grof en kwetsend is.
Noem daar dan eens een voorbeeld/fragment van?
Er is al wel wat genoemd ondertussen. Finkers, Liberg, Bomans, Rikkert, Voorwaar...
Finkers is soms heel grappig, maar kan ook ontzettend grof zijn (op een 'Roomse' manier).

Of om Finkers maar eens te citeren:
Ja, ik ben gek op het citeren van mensen. Of zoals president Kennedy al zei: "Was het Homerus niet die schreef: "Originaliteit is het mooiste wat er is""
vriend-en-metgezel
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 mar 2008, 19:43

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door vriend-en-metgezel »

Ik deel de mening dat een zeer groot gedeelte van het cabaret niet door de beugel kan.
Maar het kan ook anders...

Wim Kan heeft op een bijzonder knappe wijze afgerekend met zijn Birma verleden dmv cabaret, nadat keizer Hirohito de Erasmus-penning ontvangen had (wel gedateerd dus).

http://www.youtube.com/watch?v=Q2Qu3O4EsVU
blijmoedig
Berichten: 431
Lid geworden op: 30 apr 2010, 11:18

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door blijmoedig »

Refojongere schreef:Een leven als Christen en naar cabaretvoorstellingen gaan, kan dat wel? Ik noem maar namen als Youp van 't Hek, Freek de Jonge, Toon Hermans, Lebbis en Jansen.
En als het nou christelijk cabaret is zoals "Voorwaar" (zie http://www.voorwaar.com)?
Waarom wel/niet?
Graag je mening!
Met cabaret als uitings,- of kunstvorm heb ik geen moeite. Waar ik wel moeite mee heb, is dat cabaretiers het vaak nodig vinden om de Naam van de Heere God te lasteren, of kerkmensen belachelijk te maken. Daar zie ik de humor dan nooit zo van in.
Plaats reactie