hier komt het:
Dominee de Knegt plaatste een overdenking op deze website aangaande cabaret en toneelspel.
Daar wil ik hier een reactie op geven.
De citaten komen van de dominee.
Dit is iets dat nooit mag gebeuren.De vertelling van het verhaal is verdwenen voor toneelspel.
Het geloof is allereerst uit het gehoor. Niets mag ooit de plaats van de vertelling van het (bijbel)verhaal innemen.
Amen.Wij zijn van mening dat het maar niet om het even is welke vorm er wordt gebruikt om de kinderen in contact te brengen met de verhalen uit de Bijbel. Wij denken niet dat iedere vorm daarvoor geschikt is.
Hier scheiden onze wegen,Men kan wel zeggen, dat de Heere een rechte slag kan toebrengen als er een kromme stok gebruikt wordt. Echter.... men moet maar geen kromme stok gebruiken als men voorhands reeds weet dat het een kromme stok is. Hoewel.... voor ons is toneelspel nog minder dan een kromme stok.
wat op zichzelf niet verkeerd hoeft te zijn. Er mag verschil zijn van mening over de invulling van een aantal zaken.
Waar ik wel van schrik is dat er geen enkele argumentatie wordt gegeven voor de toch wel zeer boude uitspraak dat 'toneel' minder is dan een kromme stok.
Zeker als je bedenkt dat in de bijbel ook toneel gespeelt wordt.
Hosea bijvoorbeeld moest met een hoer trouwen, om zo het volk duidelijk te maken in welke zonde ze gevallen was.
Ik ben het volledig met de dominee eens als hij zegt dat sommige vormen van toneel niet de goede manier zijn om het evangelie te verkondigen, maar om alles in een keer met een 'kromme stok' te vergelijken gaat me wel heel erg ver. Veel te ver zelfs.
Zeker als je kijkt naar de vruchten die het evangeliserend toneel hebben afgeworpen! Velen zijn er door tot bekering gekomen. Juist omdat een spiegel, die het toneel zeker is, je eigen leven zeer confronterend neer kan zetten.
Om niet te spreken over de vele malen dat Jezus zelf beeldende voorbeelden geeft.Bijbel en toneelspel gaan niet samen.
Het gaat idd een brug te ver om de gelijkenissen van Jezus met toneelspel te vergelijken, maar je kunt er wel van leren dat ook Jezus het Woord bij de mensen brengt door het hen zo duidelijk mogelijk voor ogen te schilderen.
Een uitspraak als hierboven mag gedaan worden, maar dan gaarne met onderbouwingen. Als dat niet bijbels mogelijk is kunnen we slechts naar de vruchten kijken (een slechte boom draagt geen goede vruchten) en proberen situaties te vinden in de bijbel die het dichts tegen toneelspel aanzitten.
Wat dat betreft komen Hosea, en de gelijkenissen van Jezus goed van pas.
Ik ben geen groot van van christelijk cabaret, meestal is de humor flauw, en de boodschap onduidelijk. Ik kan dan ook niet zeggen dat ik het de ideale vorm van evangelisatie vind.Dat geldt evenzeer voor cabaret. Nog niet zolang geleden lazen wij een artikel over christelijk cabaret. Voor vloeken en sex was daarin geen plaats, maar voor 't overige moest alles kunnen.
Toch moet ik opnieuw concluderen dat de dominee zeer kort door de bocht schiet, en ik me zelfs afvraag of hij kennis heeft van christelijk cabaret. Want de beschrijving die hij hierboven geeft komt totaal niet overeen met christelijk cabaret.
Moppentapperij en cabaret mogen niet zomaar verward worden. Het doel van cabaret is mensen op een luchtige manier tot denken aan te zetten. Ook bij seculier cabaret is dat het doel. (al verwaterd dat heel vaak)Het ging er maar om dat de mensen zouden lachen.
Het doel van christelijke cabaret groepen is weldegelijk mensen te confronteren met hun leven en met zichzelf.
Opnieuw zeer kort door de bocht, en ik vraag me af of beschrijvingen zoals deze ons helpen de waarheid aangaande het nut van cabaret te vinden.
Opnieuw ontbreekt elke vorm van argumentatie. Ik kan me goed indenken dat de dominee bedoelt dat het nutteloos is om een avond lol te trappen. Iets waar ik mij in kan vinden als lol-trappen het hoofd doel is.Nu hebben wij er geen bezwaar tegen dat mensen lachen, want de Heere heeft ons ook lachspieren gegeven. Maar dat wil niet zeggen dat wij door cabaret aan het lachen gebracht moeten worden.
Maar 'pret hebben' met vrienden kan de vriendschapsband versterken. Juist met mijn vrienden heb ik een goede band omdat we zowel serieus over het geloof kunnen praten, als dat we samen kunnen lachen.
Ook is het belangrijk om nu en dan jezelf te relativeren, en met een andere blik naar je eigen functioneren te kijken.
Een cabaret-achtige grap over je eigen leven, of het leven van een ander (waar hij bij is) kan veel goed doen.
Opnieuw een herhaling van de stelling, zonder argumentatie. Maar nu wordt het geponeerd alsof er zojuist argumenten gegeven zijn.Met dit alles willen wij maar zeggen dat een christelijk leven en cabaret niet samen kunnen gaan.
Ik respecteer de dominee zeer in zijn mening, ik kan zijn problemen begrijpen, maar hij heeft JUIST de functie om zaken duidelijk te maken, uit te leggen. Dat hij dat niet doet vind ik een groot gemis.
Het enige wat een overdenking als deze doet is een groter verzet oproepen bij 'voorstanders' van cabaret, en een instemmend geknik van medestanders.
Maar moet dat het doel zijn van een critische houding van christenen?
Als het doel van de dominee is te waarschuwen voor het wegduwen van de verkondiging van het bijbelverhaal door toneel en cabaret, dan ben ik het met hem eens, maar schiet hij volledig zijn doel voorbij.
Een absolute waarheid, maar hier een drogargument.Laten wij toch niet vergeten dat onze wandel heilig behoort te zijn. Of staat er niet geschreven: Bedenkt de dingen die boven zijn?
Orgelmuziek, zorg voor de naaste, vriendschap en eten hebben ook niet direct iets met 'de dingen van boven' te maken. (tenzij het Bach is)
Heilig leven betekend leven 'zonder zonden'. En kan niet cultureel worden ingevuld.
Maar ondanks dat ben ik het absoluut eens met de dominee aangaande het bovenstaande, ik begrijp het verband alleen niet. De zin zou passen na een aantal argumenten die de onheiligheid van toneel en cabaret aangeven, als een conclusie. Nu hangt deze waarheid helaas in het niets.
Een absolute waarheid.Ook willen wij wijzen op een woord dat de Koning der Kerk ons heeft voorgehouden: Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn!
Zo waar zelfs dat er mensen zijn wiens schat in de hemel ligt, en die hun leven zo inrichten dat zij anderen van dit evangelie kunnen vertellen, door oa. toneel en cabaret. Als hun schat elders had gelegen hadden ze hun leven absoluut niet op deze manier ingericht.
Ik wil de dominee dan bij deze ook waarschuwen dat hij er voor oppast de werking van de Heilige Geest door toneelspel en cabaret niet klakkeloos als 'minder dan een kromme stok' mag betitelen.Wij ontkomen niet aan de indruk dat er onder ons in het verleden tegen allerlei dingen méér werd gewaarschuwd dan in het heden. Waar is het waarschuwen gebleven? Waar is het onderscheid gebleven?
En nee, niet elke vorm van christelijk cabaret / toneelspel wordt door de Heilige Geest geleid.
En ja, ik schuif de waarschuwing van de domineen niet aan de kant, hij heeft gelijk dat we moeten oppassen, en niet moeten leven van de lach en het gesproken woord aan de kant schuiven. Ik hoop dat hij mijn waarschuwing ook niet klakkeloos aan de kant zal schuiven. Deze komt niet voort uit opstandigheid, maar wel uit bezorgdheid.
In de verkondiging hoop ik dat wij ons volledig hebben aangepast qua vorm aan de hoorders. Ik hoef Paulus niet aan te halen want zijn woorden hierover zijn over bekend.Hebben wij ons niet veel meer aangepast dan wij wel willen weten?
Maar inderdaad, dit geld alleen voor de vorm van de verkondiging, niet voor de inhoud, nog voor de vorm van ons eigen leven.
Niet als dit de kern is van de boodschap dat het toneel / cabaret brengt. Wat dat betreft is het belangrijker een critische blik te werpen op de inhoud dan op de vorm. Ik mis dit volledig in dit betoog. Het gaat niet over de inhoud. Het gaat helaas enkel over vormen.Zal deze aanpassing niet inhouden dat langzaam maar zeker het einde van het "Gij geheel anders" in 't zicht is.
Wat dat betreft kan ik toevoegen dat wij niemand kunnen bekeren. Niet door toneelspel, niet door cabaret en niet door te spreken en te vertellen.De ziel van een volwassene òf van een kind wordt niet zalig door toneelspel, door drama òf door cabaret, maar de ziel wordt alleen gered als de Heere Zelf ingrijpt en in het hart van een zondaar honger gaat geven.
Wij kunnen slechts verkondigen, uitleggen, en bidden dat God ons en onze inspanningen wil gebruiken om harten te bekeren.
Amen wat betreft het laatste.Nog één ding en dat schrijven wij niet om vervelend te zijn, maar wij achten het aanleren van een eenvoudige Psalm aan de kinderen belangrijker dan allerlei liederen die de toets van het Woord niet kunnen doorstaan.
Een toevoeging, vergeet het nieuwtestamentische lied niet! Het kan toch niet zo zijn dat we nooit zingen van de opgestane HEER! Het Lam van God, dat de zonde op zich nam!
Waardig o Waardig bent u HEER.
Wij heffen onze stem tot u vol aanbidding dank en eer.
Halleluja, Lam voor ons geslacht
Wij heffen onze harten op, tot U die redding bracht.
Halleluja, ere aan de Koning!
U sterke Overwinnaar, de Heerser van't heelal.
HEER u bent, ons dierbaarder dan zilver.
HEER u bent, ons kostbaarder dan goud.
HEER, uw schoonheid, gaat boven diamanten, ja niets en niemand is aan U gelijk!
Uit de Bijbel, openbaringen aan Johannes, overgenomen.
Het is een ander onderwerp, en ik ben het niet met arminianus eens, maar in sommige kringen zal er meer op de eigen verantwoordelijkheid gewezen moeten worden. Ik las gisteren Hebreen 4:1 nog.Het
Arminianisme moet onder ons niet groter worden, want het is al groot genoeg.
Maar nogmaals, dit is een ander onderwerp.
Robert