(Christelijk) Cabaret

Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

Ik had dit onderwerp in het forum 'theologie' geplaatst, op verzoek van Refojongere plaats ik het hier.

hier komt het:


Dominee de Knegt plaatste een overdenking op deze website aangaande cabaret en toneelspel.

Daar wil ik hier een reactie op geven.
De citaten komen van de dominee.
De vertelling van het verhaal is verdwenen voor toneelspel.
Dit is iets dat nooit mag gebeuren.
Het geloof is allereerst uit het gehoor. Niets mag ooit de plaats van de vertelling van het (bijbel)verhaal innemen.
Wij zijn van mening dat het maar niet om het even is welke vorm er wordt gebruikt om de kinderen in contact te brengen met de verhalen uit de Bijbel. Wij denken niet dat iedere vorm daarvoor geschikt is.
Amen.
Men kan wel zeggen, dat de Heere een rechte slag kan toebrengen als er een kromme stok gebruikt wordt. Echter.... men moet maar geen kromme stok gebruiken als men voorhands reeds weet dat het een kromme stok is. Hoewel.... voor ons is toneelspel nog minder dan een kromme stok.
Hier scheiden onze wegen,
wat op zichzelf niet verkeerd hoeft te zijn. Er mag verschil zijn van mening over de invulling van een aantal zaken.

Waar ik wel van schrik is dat er geen enkele argumentatie wordt gegeven voor de toch wel zeer boude uitspraak dat 'toneel' minder is dan een kromme stok.

Zeker als je bedenkt dat in de bijbel ook toneel gespeelt wordt.

Hosea bijvoorbeeld moest met een hoer trouwen, om zo het volk duidelijk te maken in welke zonde ze gevallen was.

Ik ben het volledig met de dominee eens als hij zegt dat sommige vormen van toneel niet de goede manier zijn om het evangelie te verkondigen, maar om alles in een keer met een 'kromme stok' te vergelijken gaat me wel heel erg ver. Veel te ver zelfs.

Zeker als je kijkt naar de vruchten die het evangeliserend toneel hebben afgeworpen! Velen zijn er door tot bekering gekomen. Juist omdat een spiegel, die het toneel zeker is, je eigen leven zeer confronterend neer kan zetten.
Bijbel en toneelspel gaan niet samen.
Om niet te spreken over de vele malen dat Jezus zelf beeldende voorbeelden geeft.

Het gaat idd een brug te ver om de gelijkenissen van Jezus met toneelspel te vergelijken, maar je kunt er wel van leren dat ook Jezus het Woord bij de mensen brengt door het hen zo duidelijk mogelijk voor ogen te schilderen.

Een uitspraak als hierboven mag gedaan worden, maar dan gaarne met onderbouwingen. Als dat niet bijbels mogelijk is kunnen we slechts naar de vruchten kijken (een slechte boom draagt geen goede vruchten) en proberen situaties te vinden in de bijbel die het dichts tegen toneelspel aanzitten.

Wat dat betreft komen Hosea, en de gelijkenissen van Jezus goed van pas.
Dat geldt evenzeer voor cabaret. Nog niet zolang geleden lazen wij een artikel over christelijk cabaret. Voor vloeken en sex was daarin geen plaats, maar voor 't overige moest alles kunnen.
Ik ben geen groot van van christelijk cabaret, meestal is de humor flauw, en de boodschap onduidelijk. Ik kan dan ook niet zeggen dat ik het de ideale vorm van evangelisatie vind.

Toch moet ik opnieuw concluderen dat de dominee zeer kort door de bocht schiet, en ik me zelfs afvraag of hij kennis heeft van christelijk cabaret. Want de beschrijving die hij hierboven geeft komt totaal niet overeen met christelijk cabaret.
Het ging er maar om dat de mensen zouden lachen.
Moppentapperij en cabaret mogen niet zomaar verward worden. Het doel van cabaret is mensen op een luchtige manier tot denken aan te zetten. Ook bij seculier cabaret is dat het doel. (al verwaterd dat heel vaak)

Het doel van christelijke cabaret groepen is weldegelijk mensen te confronteren met hun leven en met zichzelf.

Opnieuw zeer kort door de bocht, en ik vraag me af of beschrijvingen zoals deze ons helpen de waarheid aangaande het nut van cabaret te vinden.
Nu hebben wij er geen bezwaar tegen dat mensen lachen, want de Heere heeft ons ook lachspieren gegeven. Maar dat wil niet zeggen dat wij door cabaret aan het lachen gebracht moeten worden.
Opnieuw ontbreekt elke vorm van argumentatie. Ik kan me goed indenken dat de dominee bedoelt dat het nutteloos is om een avond lol te trappen. Iets waar ik mij in kan vinden als lol-trappen het hoofd doel is.

Maar 'pret hebben' met vrienden kan de vriendschapsband versterken. Juist met mijn vrienden heb ik een goede band omdat we zowel serieus over het geloof kunnen praten, als dat we samen kunnen lachen.

Ook is het belangrijk om nu en dan jezelf te relativeren, en met een andere blik naar je eigen functioneren te kijken.
Een cabaret-achtige grap over je eigen leven, of het leven van een ander (waar hij bij is) kan veel goed doen.
Met dit alles willen wij maar zeggen dat een christelijk leven en cabaret niet samen kunnen gaan.
Opnieuw een herhaling van de stelling, zonder argumentatie. Maar nu wordt het geponeerd alsof er zojuist argumenten gegeven zijn.

Ik respecteer de dominee zeer in zijn mening, ik kan zijn problemen begrijpen, maar hij heeft JUIST de functie om zaken duidelijk te maken, uit te leggen. Dat hij dat niet doet vind ik een groot gemis.

Het enige wat een overdenking als deze doet is een groter verzet oproepen bij 'voorstanders' van cabaret, en een instemmend geknik van medestanders.

Maar moet dat het doel zijn van een critische houding van christenen?
Als het doel van de dominee is te waarschuwen voor het wegduwen van de verkondiging van het bijbelverhaal door toneel en cabaret, dan ben ik het met hem eens, maar schiet hij volledig zijn doel voorbij.
Laten wij toch niet vergeten dat onze wandel heilig behoort te zijn. Of staat er niet geschreven: Bedenkt de dingen die boven zijn?
Een absolute waarheid, maar hier een drogargument.
Orgelmuziek, zorg voor de naaste, vriendschap en eten hebben ook niet direct iets met 'de dingen van boven' te maken. (tenzij het Bach is)

Heilig leven betekend leven 'zonder zonden'. En kan niet cultureel worden ingevuld.

Maar ondanks dat ben ik het absoluut eens met de dominee aangaande het bovenstaande, ik begrijp het verband alleen niet. De zin zou passen na een aantal argumenten die de onheiligheid van toneel en cabaret aangeven, als een conclusie. Nu hangt deze waarheid helaas in het niets.
Ook willen wij wijzen op een woord dat de Koning der Kerk ons heeft voorgehouden: Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn!
Een absolute waarheid.
Zo waar zelfs dat er mensen zijn wiens schat in de hemel ligt, en die hun leven zo inrichten dat zij anderen van dit evangelie kunnen vertellen, door oa. toneel en cabaret. Als hun schat elders had gelegen hadden ze hun leven absoluut niet op deze manier ingericht.
Wij ontkomen niet aan de indruk dat er onder ons in het verleden tegen allerlei dingen méér werd gewaarschuwd dan in het heden. Waar is het waarschuwen gebleven? Waar is het onderscheid gebleven?
Ik wil de dominee dan bij deze ook waarschuwen dat hij er voor oppast de werking van de Heilige Geest door toneelspel en cabaret niet klakkeloos als 'minder dan een kromme stok' mag betitelen.

En nee, niet elke vorm van christelijk cabaret / toneelspel wordt door de Heilige Geest geleid.

En ja, ik schuif de waarschuwing van de domineen niet aan de kant, hij heeft gelijk dat we moeten oppassen, en niet moeten leven van de lach en het gesproken woord aan de kant schuiven. Ik hoop dat hij mijn waarschuwing ook niet klakkeloos aan de kant zal schuiven. Deze komt niet voort uit opstandigheid, maar wel uit bezorgdheid.
Hebben wij ons niet veel meer aangepast dan wij wel willen weten?
In de verkondiging hoop ik dat wij ons volledig hebben aangepast qua vorm aan de hoorders. Ik hoef Paulus niet aan te halen want zijn woorden hierover zijn over bekend.

Maar inderdaad, dit geld alleen voor de vorm van de verkondiging, niet voor de inhoud, nog voor de vorm van ons eigen leven.
Zal deze aanpassing niet inhouden dat langzaam maar zeker het einde van het "Gij geheel anders" in 't zicht is.
Niet als dit de kern is van de boodschap dat het toneel / cabaret brengt. Wat dat betreft is het belangrijker een critische blik te werpen op de inhoud dan op de vorm. Ik mis dit volledig in dit betoog. Het gaat niet over de inhoud. Het gaat helaas enkel over vormen.
De ziel van een volwassene òf van een kind wordt niet zalig door toneelspel, door drama òf door cabaret, maar de ziel wordt alleen gered als de Heere Zelf ingrijpt en in het hart van een zondaar honger gaat geven.
Wat dat betreft kan ik toevoegen dat wij niemand kunnen bekeren. Niet door toneelspel, niet door cabaret en niet door te spreken en te vertellen.

Wij kunnen slechts verkondigen, uitleggen, en bidden dat God ons en onze inspanningen wil gebruiken om harten te bekeren.
Nog één ding en dat schrijven wij niet om vervelend te zijn, maar wij achten het aanleren van een eenvoudige Psalm aan de kinderen belangrijker dan allerlei liederen die de toets van het Woord niet kunnen doorstaan.
Amen wat betreft het laatste.
Een toevoeging, vergeet het nieuwtestamentische lied niet! Het kan toch niet zo zijn dat we nooit zingen van de opgestane HEER! Het Lam van God, dat de zonde op zich nam!

Waardig o Waardig bent u HEER.
Wij heffen onze stem tot u vol aanbidding dank en eer.
Halleluja, Lam voor ons geslacht
Wij heffen onze harten op, tot U die redding bracht.
Halleluja, ere aan de Koning!
U sterke Overwinnaar, de Heerser van't heelal.
HEER u bent, ons dierbaarder dan zilver.
HEER u bent, ons kostbaarder dan goud.
HEER, uw schoonheid, gaat boven diamanten, ja niets en niemand is aan U gelijk!

Uit de Bijbel, openbaringen aan Johannes, overgenomen.
Het
Arminianisme moet onder ons niet groter worden, want het is al groot genoeg.
Het is een ander onderwerp, en ik ben het niet met arminianus eens, maar in sommige kringen zal er meer op de eigen verantwoordelijkheid gewezen moeten worden. Ik las gisteren Hebreen 4:1 nog.

Maar nogmaals, dit is een ander onderwerp.

Robert
Carpe Diem tamen Memento Mori
strik

Bericht door strik »

Alle mensen hebben behoefte zich op de één of andere manier te uiten. De één wordt cabaretier, de ander toehoorder, toeschouwer. Het is een kwestie van vraag en aanbod, christelijk of niet.

En de één heeft er minder behoefte aan de ander. De één prikt wat meer door de onderwerpen heen dan de ander. Kijk ook eens naar de discussies over Harry Potter of In de ban van de ring.

Je mag naar mijn mening niet oordelen over een ander. Neem vanuit je eigen overtuiging een besluit wat je wilt zien of waarnaar je wilt luisteren.

Overigens een vraagje voor de kenners onder jullie: Waarom heeft die De Knegt het over wij als hij zichzelf bedoelt.
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

[q]Overigens een vraagje voor de kenners onder jullie: Waarom heeft die De Knegt het over wij als hij zichzelf bedoelt.[/q]

hij spreekt denk ik voor zijn gezinte.
Wat ik ook graag wil weten is of ds de Knegt deze reacties leest.....

en of hij er wellicht op wil reageren.
Carpe Diem tamen Memento Mori
strik

Bericht door strik »

Origineel geplaatst door Robert
hij spreekt denk ik voor zijn gezinte.
Dat kan twee dingen betekenen:
a. De "gezinte" is het bij voorbaat met hem eens;
b. Hij bepaalt de mening van zijn "gezinte".
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re:

Bericht door Bonny »

Robert schreef:[q]Overigens een vraagje voor de kenners onder jullie: Waarom heeft die De Knegt het over wij als hij zichzelf bedoelt.[/q]

hij spreekt denk ik voor zijn gezinte.
Wat ik ook graag wil weten is of ds de Knegt deze reacties leest.....

en of hij er wellicht op wil reageren.
8 jaar later nog eens reageren, zucht...Maar misschien heeft ds. De Knecht een hekel om "ik vind" te gebruiken in zijn stuk en vervangt hij het door het wat onduidelijkere "wij".
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door Marnix »

Volgens mij reageer jij na 8 jaar voor het eerst hoor :D
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door Mara »

Nieuwe wijn in oude zakken ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door Bonny »

Marnix schreef:Volgens mij reageer jij na 8 jaar voor het eerst hoor :D
Oh nee, ik bedoelde dat ik na 8 jaar hier op reageer, niet of ds. De Knecht na 8 jaar gaat reageren. Maar ik snap de verwarring.
Ach ja, het is best leuk om oude topics te lezen.
The Groom's still waiting at the altar
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door Mara »

Maar ik vraag me af wat dit topic hier doet.
De regels van het r.f. kennende wordt er hier al snel geknipt.
Christelijk cabaret als zodanig, bestaat niet.
Ik ken er wel een paar, maar die zijn helemaal niet leuk.
Ik houd heel erg van het spelen met de taal of het beschouwende van bepaalde cabaretiers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Maar ik vraag me af wat dit topic hier doet.
De regels van het r.f. kennende wordt er hier al snel geknipt.
Christelijk cabaret als zodanig, bestaat niet.
Ik ken er wel een paar, maar die zijn helemaal niet leuk.
Ik houd heel erg van het spelen met de taal of het beschouwende van bepaalde cabaretiers.
Ik hoorde eens zeggen (het ging om de oud gereformeerde ds. Joh. van der Poel): Als hij geen dominee moest worden was hij een goeie cabaretier geweest...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Maar ik vraag me af wat dit topic hier doet.
De regels van het r.f. kennende wordt er hier al snel geknipt.
Christelijk cabaret als zodanig, bestaat niet.
Ik ken er wel een paar, maar die zijn helemaal niet leuk.
Ik houd heel erg van het spelen met de taal of het beschouwende van bepaalde cabaretiers.
Ik hoorde eens zeggen (het ging om de oud gereformeerde ds. Joh. van der Poel): Als hij geen dominee moest worden was hij een goeie cabaretier geweest...
Dat denk ik ook wel, want hij was een 'meester' in het 'spelen' met woorden. (mijn bescheiden mening)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Margriet
Berichten: 1517
Lid geworden op: 17 dec 2003, 04:15
Locatie: Michigan
Contacteer:

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door Margriet »

Vandaar dat domineeszoons cabaretier worden??
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door albion »

Margriet schreef:Vandaar dat domineeszoons cabaretier worden??
En wie mag dat dan wel zijn?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door Mister »

albion schreef:
Margriet schreef:Vandaar dat domineeszoons cabaretier worden??
En wie mag dat dan wel zijn?
Freek de Jonge.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: (Christelijk) Cabaret

Bericht door Auto »

Mister schreef:
albion schreef:
Margriet schreef:Vandaar dat domineeszoons cabaretier worden??
En wie mag dat dan wel zijn?
Freek de Jonge.
Seth Gaaikema
Plaats reactie