Huwelijk en scheiding en de kerken

moderne gelovige

Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door moderne gelovige »

Ik citeer een stukje uit het mededelingenblad van de St. Victorparochie Waddinxveen:

Het huwelijk is bedoeld als band voor het leven. De statistieken wijzen uit dat 1 op de 3 huwelijken in Nederland strandt. De kerken in ons land onderkennen op basis van Schrift en traditie eensgezind het bijzondere karakter van de huwelijksband tussen man en vrouw, maar gaan verschillend om met de echtscheiding, In de rk kerk is scheiding nauwelijks mogelijk. De kerk kent wel een procedure tot nietigverklaring van het huwelijk, In de protestantse traditie ken men van oudsher de term "kwaadwillige verlating", waardoor iemand zonder schuld achterblijft en dus opnieuw kan trouwen.

Naschrift MG: Overigens scheiden katholieken niet minder dan anderen, integendeel en ook niet in meer behoudende RK landen!
Is de kwaadwillige verlating welke onder protestanten voorkomt ergens op gebaseerd?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

modern gelovige schreef:Is de kwaadwillige verlating welke onder protestanten voorkomt ergens op gebaseerd?
Ik snap deze vraag niet echt. Wil je hem verduidelijken?

(ik vond dit artikel http://www.eo.nl/portals/themes/article ... me=5558877)
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Rekcor, ik begrijp het misverstand nu ik m'n eigen vraag nog eens overlees. Bedankt voor deze terechte opmerking!
Ik bedoel niet of kwaadwillige verlating ergens op gebaseerd is,maar de toestemming die door de kerk aan een verlaten partij zonder schuld (man of vrouw) wordt verleend om weer een nieuw huwelijk aan te gaan.
Hoe plaats je dit dan in het kader van de huwelijksbelofte?
Ik hoop het zo voldoende voldoende te hebben verduidelijkt!
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Bericht door Corydoras »

moderne gelovige schreef:Ik bedoel niet of kwaadwillige verlating ergens op gebaseerd is,maar de toestemming die door de kerk aan een verlaten partij zonder schuld (man of vrouw) wordt verleend om weer een nieuw huwelijk aan te gaan.
Dat is gebaseerd op o.a. 1 Kor. 7:10-15:

10 Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide.
11 En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate.
12 Maar den anderen zeg ik, niet de Heere: Indien enig broeder een ongelovige vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate;
13 En een vrouw, die een ongelovigen man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.
14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw, en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.
15 Maar indien de ongelovige scheidt, dat hij scheide. De broeder of de zuster wordt in zodanige gevallen niet dienstbaar gemaakt; maar God heeft ons tot vrede geroepen.
Afbeelding
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

Kennen jullie het stuk van ds Pieters uit Om Sions Wil?
Werpt een ander licht op verschillende situaties zoals ze door velen van de buitenkant worden bekeken.
'k Ga 't hier niet plaatsen, nl. 18 A4tjes lang. Als je er belang bij hebt, stuur je maar een berichtje.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Bedankt voor de link Rekcor en Corydoras voor het juiste bijbelstuk daarbij.
Barryvrouw, ik kan denk ik op een andere manier wel aan het stuk van ds. Pieters komen!
Ik begrijp dat de rk kerk in haar eigen kerkrecht heeft bepaald dat je niet meer kunt hertrouwen. Kom ik t.z.t. nog wel achter, wie weet kan onze grotere rk-insider Lambertus hier licht opwerpen?

Kun je nagaan dat deze thematiek ook ten tijde van Paulus al speelde!
Huwelijksproblemen zijn van alle tijden al haast ik me de kanttekening te plaatsen dan men tegenwoordig wel "heel snel is uitgekeken op elkaar".
Dat is een veelgebruikte "rede" om te gaan scheiden.

Het roept bij mij wel weer een vervolgvraag op: als je kerkelijk; dus voor het aangezicht van God bent getrouwd en dan ga ik er ook vanuit dat je beiden ja hebt gezegd dan verbreek je bij een scheiding toch de belofte naar elkaar en God (vgl. het huwelijksformulier) hoe staat dit dan weer in verhouding tot wat Paulus ons zegt?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

moderne gelovige schreef:Huwelijksproblemen zijn van alle tijden al haast ik me de kanttekening te plaatsen dan men tegenwoordig wel "heel snel is uitgekeken op elkaar".
Dat is een veelgebruikte "rede" om te gaan scheiden.
Dit klopt niet. De enige grond om te kunnen scheiden is dat het huwelijk duurzaam ontwricht moet zijn. Das wat meer dan alleen uitgekeken zijn op elkaar.
Het roept bij mij wel weer een vervolgvraag op: als je kerkelijk; dus voor het aangezicht van God bent getrouwd en dan ga ik er ook vanuit dat je beiden ja hebt gezegd dan verbreek je bij een scheiding toch de belofte naar elkaar en God (vgl. het huwelijksformulier) hoe staat dit dan weer in verhouding tot wat Paulus ons zegt?
Jezus zegt:
Matth 19:8 "Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.
9 Maar Ik zeg u, dat zo wie zijn vrouw verlaat, anders dan om hoererij, en een andere trouwt, die doet overspel, en die de verlatene trouwt, doet ook overspel.
10 Zijn discipelen zeiden tot Hem: Indien de zaak des mensen met de vrouw alzo staat, zo is het niet oorbaar te trouwen.
11 Doch Hij zeide tot hen: Allen vatten dit woord niet, maar dien het gegeven is.
12 Want er zijn gesnedenen, die uit moeders lijf alzo geboren zijn; en er zijn gesnedenen, die van de mensen gesneden zijn; en er zijn gesnedenen, die zichzelven gesneden hebben, om het Koninkrijk der hemelen. Die dit vatten kan, vatte het.
NBV:
Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’ (19:9) verbintenis – Andere handschriften lezen: ‘verbintenis. En wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel’.10 Hierop zeiden zijn leerlingen: ‘Als het met de verhouding tussen man en vrouw zo gesteld is, kun je maar beter niet trouwen.’ 11 Hij zei tegen hen: ‘Niet iedereen kan deze kwestie begrijpen, alleen degenen aan wie het gegeven is: 12 er zijn mannen die niet trouwen omdat ze onvruchtbaar geboren werden, andere omdat ze door mensen onvruchtbaar gemaakt zijn, en er zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen het begrijpen!’

noot bij vs 9: verbintenis – Andere handschriften lezen: ‘verbintenis. En wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel’.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus schreef:
moderne gelovige schreef:Huwelijksproblemen zijn van alle tijden al haast ik me de kanttekening te plaatsen dan men tegenwoordig wel "heel snel is uitgekeken op elkaar".
Dat is een veelgebruikte "rede" om te gaan scheiden.
Dit klopt niet. De enige grond om te kunnen scheiden is dat het huwelijk duurzaam ontwricht moet zijn. Das wat meer dan alleen uitgekeken zijn op elkaar.
Dit klopt juridisch wel, maar in de praktijk niet. En theologisch al helemaal niet.

Een scheiding is zo geregeld. Bijna een formaliteit. Het fiat van de rechter is zo verkregen, daar hoef je helemaal geen goeie acteur voor te zijn. Ook heb je de flitsscheiding, waardoor het nog makkelijker is, juridisch is dus zelfs duurzame ontwrichting niet meer de enige grond.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

In de GKv heeft de synode zich hier net over gebogen. Bij deze kort wat informatie daarover, een uitgebreide versie van de belangrijkste besluiten van de synode zijn online te vinden.

Besluit 3:
Uit te spreken dat in de Gereformeerde Kerken in de regel nieuwe huwelijken na een echtscheiding niet kerkelijk bevestigd zullen worden.

Gronden:
De Heilige Schrift legt alle nadruk op de onontbindbaarheid van het huwelijk (Mat. 19: 6);
het past bij de stijl van het koninkrijk, zoals de Here Jezus ons die geleerd heeft, grote nadruk te leggen op het karakter van het gegeven jawoord. Een eenmaal gegeven belofte blijft gelden en blijft ook naklinken na een scheiding;
voor kerkenraden is het vaak onmogelijk een echtscheidingssituatie goed te beoordelen, zeker als (een deel van) de geschiedenis zich buiten eigen gemeente heeft afgespeeld;
kerkenraden houden een eigen verantwoordelijkheid t.a.v. de vraag of een tweede huwelijk na echtscheiding aanvaardbaar is en kerkelijk bevestigd kan worden.

Uitgangspunten:
Het huwelijk is door de Here ingesteld. Deze hechte band tussen man en vrouw mag niet door mensen ontbonden worden (Gen. 2:24; Mal. 2:14-16; Mat. 19:3-9; 1 Kor. 7:10-11). Echtscheiding is een ernstig kwaad, dat zoveel mogelijk voorkomen en bestreden moet worden. Leven naar de stijl van het koninkrijk van Christus betekent dat we bij alle huwelijksmoeiten inzetten op verzoening en herstel van de relatie.
Indien een huwelijk ten gevolge van zonden of door de gevolgen van de zondeval is aangetast, dient in navolging van Christus middels berouw, vergeving en verzoening gestreefd te worden naar het herstel van de huwelijksband en/of in de weg van zelfverloochening de huwelijksband zoveel mogelijk te worden bewaard. Daarbij kan echter blijken dat in een echtscheiding moet worden berust.
In geval van de feitelijke beëindiging van de huwelijksband past het het meest bij de stijl van het koninkrijk van Christus het huwelijk formeel in stand te laten en te kiezen voor een oplossing waarbij de partners onderling afspraken maken en (doen) vastleggen of voor scheiding van tafel en bed.
Ook in de hiervoor bedoelde situaties blijft de gegeven trouwbelofte van kracht, zolang de beide echtgenoten in leven zijn. Daarom past hertrouwen na een scheiding in principe niet bij de stijl van het koninkrijk van Christus.
De kerkelijke bevestiging van een opvolgend huwelijk is in de regel niet mogelijk indien het voorafgaande huwelijk door echtscheiding is ontbonden.

Richtlijnen:
Wanneer zich een scheiding dreigt voor te doen in het huwelijk van kerkleden, zal de kerkenraad zijn herderlijke zorg voor de betrokkenen gestalte geven in troost, bemoediging en vermaan. Indien de kerkenraad op basis van gesprekken met betrokken partijen zich een oordeel vormt over de situatie, zal dit oordeel geargumenteerd in de notulen worden vastgelegd.
Indien de kerkenraad behoefte heeft aan advies, bijvoorbeeld indien tussen de kerkenraad en de betrokken gemeenteleden verschil van inzicht blijft bestaan over de vraag of in de beëindiging van het huwelijk en/of een opvolgend huwelijk moet worden berust in het licht van Gods Woord, dan kan de kerkenraad advies vragen aan de Raad van Advies. Ook kan de kerkenraad naar art. 41 K.O. advies vragen aan de classis.
Indien betrokkenen (of één van hen) vertrekken naar een andere gemeente, gedurende de tijd dat de sub 3 genoemde situatie zich voordoet, wordt aan de kerkenraad aldaar beknopt de informatie verstrekt die noodzakelijk is voor de overdracht van de ambtelijke zorg. Voordat de andere kerkenraad wordt ingelicht, zal de betrokken broeder en/of zuster op de hoogte worden gesteld van de inhoud van deze informatie.

Is de echtscheiding een feit geworden, dan wordt op de attestatie vermeld: "deze broeder/ zuster is gehuwd geweest. Het huwelijk werd op (datum) ontbonden door echtscheiding. Hij/zij was op dat moment lid van de Geref. Kerk te..."
Indien een kerkenraad nadere informatie nodig heeft, met name ter beoordeling van een eventuele nieuwe huwelijkssluiting, zal hij met medeweten van de betrokkene zich wenden tot de raad van de in de attestatie genoemde kerk.
Overleg zal plaatsvinden tussen kerkenraden die met dezelfde huwelijksbreuk en echtscheiding te maken krijgen. De resultaten van dit overleg zullen schriftelijk worden vastgelegd.
Indien zich tussen de betrokken kerkenraden een verschil voordoet in de beoordeling van een huwelijksbreuk en zij tot verschillende oordelen komen ten aanzien van tuchtoefening en/of kerkelijke bevestiging van een nieuw huwelijk, zal aan de Raad van Advies dan wel de classis van de kerk die in de desbetreffende zaak een beslissing moet nemen, advies worden gevraagd.
In situaties van echtscheiding of hertrouwen, waarbij sprake is van verwerping van vermaan en verharding in de zonde, zal de kerkenraad censuur toepassen naar art. 76 K.O.
Een kerkenraad zal de aanvullende maatregel toepassen in situaties die bekend zijn geworden in de gemeente en waar het uitblijven van een publiek signaal ondermijnende effecten kan hebben op anderen.
De mededeling aan de gemeente kan zowel plaatsvinden in situaties waarin een kerkenraad betrokkene(n) niet afhoudt van het heilig avondmaal als in situaties waarin daarvan (nu of later) wel sprake kan zijn.
Het verdient aanbeveling dat elke kerkenraad een huwelijkscatechese verzorgt en dat het volgen van die catechese krachtig wordt gestimuleerd voor hen die zich op hun huwelijk voorbereiden en te zijner tijd een kerkelijke huwelijksbevestiging zullen aanvragen.
Petrus

Bericht door Petrus »

Een huwelijk laat je niet zómaar, zeg maar "lichtzinnig" ontbinden. Daar is (meestal) heel veel leed aan voorafgegaan. Als ook pogingen tot verzoening op niets zijn uitgelopen, zoals bij mij én bij mijn a.s. echtgenote, óók latere pogingen om de huwelijksband ná vertrek weer te herstellen op niets zijn uitgelopen, zoals bij ons beiden, is de gang naar de wereldlijke rechter onontkoombaar.

Na beider scheiding (en verhuizing naar andere steden) is door de voormalige gemeente daarvan aantekening gemaakt en doorgegeven aan de huidige gemeente.

Na een aantal gesprekken met de kerkenraad, heeft de kerkenraad gemeend, na zwaarwegende overwegingen, hun zegenbede uit te spreken over het aanstaande huwelijk, welke zal worden bestendigd in de morgendienst ná de trouwdatum.

Dus géén kerkelijke inzegening, dat is om voor de hand liggende redenen onmogelijk, dat is iets waar wij ons ook volkomen in kunnen vinden, maar wel het uitspreken van een zegenbede in het openingsgebed van de morgendienst door de dienstdoende voorganger.

En denk nu niet dat het hier een zgn. "lichte" gemeente gaat, integendeel, het is een heel "zware" gemeente (HHK). Maar desondanks heeft de kerkenraad gemeend tot dit besluit te moeten komen.

Dat ánderen onder jullie ándere meningen zijn toegedaan moge waar zijn, maar de/elke kerkenraad heeft hierin een zware beoordelende taak die niet benijdenswaardig is.

Petrus
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Kan deze topic met het oog op de steeds breder en verdrietiger wordende kring van ex-schoonfamilies en kinderen van het verse velluwse echtpaar gesloten worden?

Dank
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

plebe schreef:Kan deze topic met het oog op de steeds breder en verdrietiger wordende kring van ex-schoonfamilies en kinderen van het verse velluwse echtpaar gesloten worden?

Dank
Dat dit een verdrietige zaak is is geen reden dit topic te sluiten, in tegendeel... juist daarom is er over praten belangrijk en kunnen anderen er veel van leren.

Laten we hier niet aan struisvogelpolitiek doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

plebe schreef:Kan deze topic met het oog op de steeds breder en verdrietiger wordende kring van ex-schoonfamilies en kinderen van het verse velluwse echtpaar gesloten worden?

Dank
Niet nodig, want die wederzijdse ex-families zijn pertinent
niet hier op Refoforum te vinden hoor...............of jij zou zélf één van die leden moeten zijn want je post lekker anoniem.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

Of ik gerelateerd ben aan één van de ex-schoonfamilies laat ik graag in het midden. De gereformeerde gezindte is een beperkte groep met enkele plekken op internet. Je conclusie dat de wederzijdse ex-schoonfamilies hier niet te vinden zouden zijn is derhalve een voorbarige.

Ik wil je niet persoonlijk beschadigen, best medemens. Wens je de genadige nabijheid van de Heere toe.
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Petrus

Bericht door Petrus »

plebe schreef:Of ik gerelateerd ben aan één van de ex-schoonfamilies laat ik graag in het midden. De gereformeerde gezindte is een beperkte groep met enkele plekken op internet. Je conclusie dat de wederzijdse ex-schoonfamilies hier niet te vinden zouden zijn is derhalve een voorbarige.

Ik wil je niet persoonlijk beschadigen, best medemens. Wens je de genadige nabijheid van de Heere toe.
Die conclusie zóú een voorbarige kúnnen zijn, maar de woordkeuze in je reactie geeft stof tot nadenken. Van mijn kant uit is het volstrekt uitgesloten dat zij zich zouden willen bemoeien met ook maar iets wat met het geloof te maken heeft, de ándere zijde des te meer.........................................
Gesloten