Huwelijk en scheiding en de kerken

Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door merel »

Terri schreef:Ik vroeg: als er geen seks is, is het dan geen huwelijk?
Waarop Valcke antwoordt:
"Dat laatste is echt door helemaal niemand gezegd."

Ik stelde deze vraag n.l n.a.v. van jouw opmerking @Merel:
"Wel is het de vraag in hoeverre in dit geval nog sprake is van een huwelijk"

En dat ging over hoe volgens Lilian een huwelijk ook een huwelijk kan zijn zonder seks.

En daarom vond ik het antwoord van Valcke tegenstrijdig met jouw antwoord.
Ah, nu snap ik het.

Het huwelijk wordt m.i. niet ontbonden/gesloten door het wel/niet hebben van gemeenschap. Voor mij zou een transitie wel een reden zijn om mijn huwelijk te ontbinden. Je komt immers ongewild in een homoseksuele relatie terecht en die geaardheid heb ik niet. Daarnaast wordt de persoon die in transitie is door het slikken van hormonen ook anders. Al vermoed ik dat de persoon in transitie al wel masculiene of feminiene eigenschappen had.

Natuurlijk kunnen er altijd gebeurtenissen zijn waardoor een persoon anders wordt in een relatie, maar dat zijn externe oorzaken. Transitie en gebruik van hormonen zouden voor mij de doodsteek in mijn relatie zijn.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Adagio »

Al wat pagina's gaat het over 'ik', wat ik zou doen, in enig hypothetisch geval, dan zou of mag of moet 'ik' ook handelen; je vraagt je bijna af, draait het in bestaande huwelijken dan evenwel niet om die ik? Liefde checkt niet elk moment of de polis compleet is met de serie oplossingen voor mogelijke zorgen, voor dingen die verborgen zijn: "zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad; zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid".

Volgens mij is de volgende passage van Jezus' onderwijs al vaker aangehaald op het forum, ik zoek het niet na: "Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar." Als mensen (andermans) zonden aanwijzen, ontstaat er nogal eens herrie, afgunst, farizeïsme en wat niet al. Als God de zonde aanwijst, dan is Hij ook machtig dat in de gewetens te laten erkennen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Orchidee »

Nou dat vind ik nogal een uitspraak zeg
God is in alles almachtig maar om dan maar te wachten en "vraag er maar veel om" gedrag te "promoten" gaat wat te ver denk ik.
Of ik moet iets helemaal verkeerd begrijpen?!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Adagio »

Orchidee schreef:Nou dat vind ik nogal een uitspraak zegAfbeelding
God is in alles almachtig maar om dan maar te wachten en "vraag er maar veel om" gedrag te "promoten" gaat wat te ver denk ik.
Of ik moet iets helemaal verkeerd begrijpen?!
Je begrijpt het prima volgens mij. En ook ik vind het te ver gaan om wachten te promoten. Want een promotie kan nooit meer volgen, wel een sterven van de Adam (Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde tenietgedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen).
Paulus hoopte, dat hij in de conscienties van zijn hoorders geopenbaard was, en hij begeerde de mensen te bewegen tot het geloof. Maar, schrijft hij: "Ik heb geplant, Apollos heeft natgemaakt, maar God heeft den wasdom gegeven."
Iets dat ook Jesaja schrijft: "Ik ben gevonden van hen die naar Mij niet vraagden, Ik ben gevonden van degenen die Mij niet zochten; tot het volk dat naar Mijn Naam niet genoemd was, heb Ik gezegd: Zie, hier ben Ik, zie, hier ben Ik. Ik heb Mijn handen uitgebreid, den gansen dag, tot een wederstrevig volk, die wandelen op een weg die niet goed is, naar hun eigen gedachten".
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Orchidee »

Oke duidelijk dus!
Dacht even dat je de verantwoording van de mens zelf voorbijging maar dat is niet zo!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Mara »

merel schreef: Al vermoed ik dat de persoon in transitie al wel masculiene of feminiene eigenschappen had.
.
In het interview beschreef ze zichzelf als een stoere meid en dat haar man dat wel leuk aan haar vond.
Maar dat maakt je nog geen man!
Ik heb mannelijke verpleegkundigen meegemaakt in het ziekenhuis en thuiszorg, die beter functioneerden dan sommige vrouwelijke.
merel schreef:Natuurlijk kunnen er altijd gebeurtenissen zijn waardoor een persoon anders wordt in een relatie, maar dat zijn externe oorzaken. Transitie en gebruik van hormonen zouden voor mij de doodsteek in mijn relatie zijn.
Externe oorzaken, zoals bijvoorbeeld?
Bij het ouder worden verandert iedereen wel, de een wat meer dan de ander.
Daarom houd ik niet zo van reünies. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Dodo »

Ik heb pas wat gelezen (RD?) over niet-aangeboren hersenletsel. Dat is behoorlijk ingrijpend. Daar kan iemand door veranderen, en ik kan me voorstellen dat dit op een huwelijk flink druk kan zetten.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Valcke »

Dodo schreef:Ik heb pas wat gelezen (RD?) over niet-aangeboren hersenletsel. Dat is behoorlijk ingrijpend. Daar kan iemand door veranderen, en ik kan me voorstellen dat dit op een huwelijk flink druk kan zetten.
Zeker ingrijpend!
Maar wel geheel onvergelijkbaar met opzettelijke geslachtsverandering waar we een tijd over spraken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Dodo »

Valcke schreef:
Dodo schreef:Ik heb pas wat gelezen (RD?) over niet-aangeboren hersenletsel. Dat is behoorlijk ingrijpend. Daar kan iemand door veranderen, en ik kan me voorstellen dat dit op een huwelijk flink druk kan zetten.
Zeker ingrijpend!
Maar wel geheel onvergelijkbaar met opzettelijke geslachtsverandering waar we een tijd over spraken.
Zeker. Ik bedoel het als voorbeeld van een externe oorzaak van grote veranderingen in een huwelijk.
Online
merel
Berichten: 9661
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door merel »

Dodo schreef:
Valcke schreef:
Dodo schreef:Ik heb pas wat gelezen (RD?) over niet-aangeboren hersenletsel. Dat is behoorlijk ingrijpend. Daar kan iemand door veranderen, en ik kan me voorstellen dat dit op een huwelijk flink druk kan zetten.
Zeker ingrijpend!
Maar wel geheel onvergelijkbaar met opzettelijke geslachtsverandering waar we een tijd over spraken.
Zeker. Ik bedoel het als voorbeeld van een externe oorzaak van grote veranderingen in een huwelijk.
Precies, NAH is heel ingrijpend en verandert een karakter ook definitief

@ mara ik denk dat zij wel meer mannelijk was dan ' gewoon' een stoere meid en niet elke stoere meid of metro man wil in transitie.

Ik zou met heel veel dingen kunnen dealen binnen mijn huwelijk, maar de overgang van een stoere en mannelijke man naar een vrouw zou voor mij niet kunnen. Dat is zo tegengesteld aan wie hij nu is en waar ik voor gevallen ben.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Valcke »

merel schreef:
Dodo schreef:
Valcke schreef:
Dodo schreef:Ik heb pas wat gelezen (RD?) over niet-aangeboren hersenletsel. Dat is behoorlijk ingrijpend. Daar kan iemand door veranderen, en ik kan me voorstellen dat dit op een huwelijk flink druk kan zetten.
Zeker ingrijpend!
Maar wel geheel onvergelijkbaar met opzettelijke geslachtsverandering waar we een tijd over spraken.
Zeker. Ik bedoel het als voorbeeld van een externe oorzaak van grote veranderingen in een huwelijk.
Precies, NAH is heel ingrijpend en verandert een karakter ook definitief

@ mara ik denk dat zij wel meer mannelijk was dan ' gewoon' een stoere meid en niet elke stoere meid of metro man wil in transitie.

Ik zou met heel veel dingen kunnen dealen binnen mijn huwelijk, maar de overgang van een stoere en mannelijke man naar een vrouw zou voor mij niet kunnen. Dat is zo tegengesteld aan wie hij nu is en waar ik voor gevallen ben.
Het is natuurlijk wel de vraag of het argument in de laatste zin het juiste argument is. Mi niet. Het gaat erom dat geslachtsverandering haaks staat op de Bijbelse norm en onverenigbaar is met de eerbaarheid. Het gaat er dus niet om wat wij voelen of dat onze huwelijkspartner zo veranderd is…
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door DDD »

Ook in een huwelijksverbond zijn twee delen begrepen. Dus mijns inziens is dat wel degelijk een relevant argument.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Ook in een huwelijksverbond zijn twee delen begrepen. Dus mijns inziens is dat wel degelijk een relevant argument.
Wie zegt dat dit niet zo is?
En wat bedoel je precies met 'dat'?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door DDD »

Met 'dat' bedoel ik uiteraard het argument van Merel.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Dodo »

In de laatste Waarheidsvriend staat een boekbespreking van Spiegelzalen, Reflecties op huwelijk en scheiding. Verschillende schrijvers.
Het boek klinkt als een aanrader voor iedereen die hier in kerkelijke kring mee te maken.
Een paar zinnen die me positief opvielen: dat mensen die gaan scheiden vaak een streng oordeel over zichzelf hebben, dat juist christenen het elkaar hier moeilijk maken, over niet aan een nieuwe relatie beginnen als je nog midden in de pijn van de kapotte relatie zit.
Gesloten