Huwelijk en scheiding en de kerken

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Mara »

merel schreef: @ mara ik denk dat zij wel meer mannelijk was dan ' gewoon' een stoere meid en niet elke stoere meid of metro man wil in transitie.
Zij werkte bij een vriendin van mij in het ziekenhuis en ik heb haar daar zelf weleens gezien. Ze had wel kortgeknipt haar, maar ze kwam op mij niet over als een mannelijk type of met mannelijke gedragingen.
Toen ik de foto bij het interview zag, schrok ik ook wel van de verandering.

Bij Omroep West werkt een journalist die bekend maakte dat hij verder ging als vrouw. (Toen nog bij Rijnmond)
Hij las het nieuws weleens maar hij zag er niet uit als een "vrouwelijke man".
Evenals de Belgische journalist van Spilbeeck. Zag er uit als man, maar plots werd hij een vrouw.

Ergo, je ziet dat lang niet altijd aankomen dus.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Mara »

Twee zinnen uit hetzelfde interview:

Tijdens je zwangerschappen had je minder last van het verlangen om man te willen zijn. Kun je dan misschien zeggen dat het toedienen van vrouwelijke hormonen ook een optie is?
"Die vraag heb ik mezelf zeker gesteld, want dat zou een veel makkelijkere oplossing zijn natuurlijk. Maar voor zover ik weet is daar geen succes mee geboekt."

Elbert is als vader van twee kinderen in transitie gegaan.

En: Ken jij mensen die spijt hebben gekregen van hun transitie?
"Nee. Ook dat is weer zoiets dat heel erg naar voren gehaald wordt, ook door christenen. Het is gewoon niet waar.

https://cip.nl/cip+/86368-elbert-bot-is ... -transitie

Je mag moeder worden, maar een paar jaar later ben je dan de vader van je kinderen.
Ik hoop dat de kinderen hierin begeleid worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Dodo »

Waarom blijf je daar zo mee bezig?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Waarom blijf je daar zo mee bezig?
Dierbare familieleden zijn hierdoor geraakt.
En aangezien ik lid ben van de CGK, volg ik dit ook. Zij stuurden me vanmorgen de link van dit interview.
Alles uit de CGK trouwens houdt mij bezig.
Zo gek is dat toch niet?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Dierbare familieleden zijn hierdoor geraakt.
En aangezien ik lid ben van de CGK, volg ik dit ook. Zij stuurden me vanmorgen de link van dit interview.
Alles uit de CGK trouwens houdt mij bezig.
Zo gek is dat toch niet?
Zo gek is het niet dat het je raakt, Mara. We moeten hier maar nooit aan wennen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Charles »

Ik snap het wel dat het Mara bezig houdt. Doet het mij ook al terwijl ik geen CGK-er ben. Wel CGK-ers in mijn familie en die vonden het terecht dat gemeenteleden waren vertrokken (zonder het gesprek aan te gaan). Doet me wel afvragen wat de inhoud van de prediking in die gemeente is. Ik vermoed een feminien evangelie.
ZWP
Berichten: 1663
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door ZWP »

Charles schreef:Ik snap het wel dat het Mara bezig houdt. Doet het mij ook al terwijl ik geen CGK-er ben. Wel CGK-ers in mijn familie en die vonden het terecht dat gemeenteleden waren vertrokken (zonder het gesprek aan te gaan). Doet me wel afvragen wat de inhoud van de prediking in die gemeente is. Ik vermoed een feminien evangelie.
Ik ken de gemeente niet, maar laten we niet allerlei vage vermoedens uiten op een openbaar forum.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Ditbenik »

Charles schreef:Ik snap het wel dat het Mara bezig houdt. Doet het mij ook al terwijl ik geen CGK-er ben. Wel CGK-ers in mijn familie en die vonden het terecht dat gemeenteleden waren vertrokken (zonder het gesprek aan te gaan). Doet me wel afvragen wat de inhoud van de prediking in die gemeente is. Ik vermoed een feminien evangelie.
"niemand lichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen;" Dan kun je dit soort vragen en vermoedens volgens mij beter voor je houden.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Charles »

Een preek beluisterd en die bevestigde mijn vermoeden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Een preek beluisterd en die bevestigde mijn vermoeden.
Dat is gebruikelijk. Als de bijbel in ethische zaken ondergeschikt word gemaakt aan de cultuur, was de prediking vaak al verre van radicaal en duidelijk, en vooral mensgericht in plaats van "zo zegt de Heere".

Dit is overigens van mij een opmerking in algemene zin.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Dodo »

Charles schreef:Een preek beluisterd en die bevestigde mijn vermoeden.
Ik heb er al wat moeite mee dat je om deze reden een preek gaat beluisteren, daar is niet veel geestelijks aan zo. En dan nog, je had al van te voren een sterk idee wat het zou zijn. Dan luister je ook niet bepaald onbevangen.
En dan vraag ik me ook nog af wat een feminien evangelie is. Heb je een paar voorbeelden uit deze preek?
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Charles »

Feminien evangelie kenmerkt zich door een evangelie wat zonde geen zonde meer noemt en homeseksualiteit omarmt (Voddie Baucham). Het ontbreken van de prediking van de doodstaat van de mens en daarom ontbreken van de oproep tot geloof en bekering (denk aan Ezechiël 33).
Professor Kinneging: “Het hele christendom is nogal feminien geworden, de pit is eruit. De kerk brengt te veel een lievige, brave boodschap. Waarom verzwijgen dat de mens verdorven is? Wie de kwaal niet wil zien, kan ook niet genezen worden”.

Ik beluisterde onlangs een preek van ds Latzel die iets zei in de trant van: als je uitgenodigd wordt voor bijv. een dienst bij een collega en het is een prediking zoals hierboven beschreven dan is het je plicht om later op die collega etc. af te stappen en hem/haar te waarschuwen.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Dodo »

Ik heb nooit eerder van deze definitie gehoord. Op dit forum is al wel meer geschreven over een lieve boodschap op de kansels, maar daar werden niet deze uitdrukkingen voor gebruikt. Zijn de mannen die je noemt goede zegsmannen hierover?
Ik vind het wat vreemde vage redeneringen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door eilander »

Dodo schreef:Ik heb nooit eerder van deze definitie gehoord. Op dit forum is al wel meer geschreven over een lieve boodschap op de kansels, maar daar werden niet deze uitdrukkingen voor gebruikt. Zijn de mannen die je noemt goede zegsmannen hierover?
Ik vind het wat vreemde vage redeneringen.
Ik ken dit woord ook niet, maar de redenering is niet vaag wat mij betreft. Die is glashelder.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Huwelijk en scheiding en de kerken

Bericht door Dodo »

Wat ik vaag vind, is eerst de veronderstelling dat de preken wel feminien zullen zijn, dan een preek gaan luisteren of het echt zo is (!), en lo and behold, het is zo, en dan uitleggen wat feminien is, en dat blijkt gewoon een niet-scherpe prediking te zijn, een lieve prediking. Waar op dit forum al vaker over gesproken is, en dan op een duidelijker manier. Verder worden een paar zegsmannen aangehaald als bewijs, die nou ook niet echt beproefde oudvaders zijn.
Ik vind dat allemaal bij elkaar vrij vaag.
Gesloten