Radio en TV de deur uit

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Mara schreef:
CvdW schreef: Over de radio komen vloeken, schunnig taalgebruik enz.. Programma's op tv laten zien moorden, echtscheidingen, overspelen, vloeken enz.. Dit geldt ook voor internet. Het staat de Heere niet in de weg om deze media te gebruiken voor bekering van mensen, maar het is niet Zijn gebruikelijke weg.
Naar welk radiostation luister je dan? Op een nieuwszender gaat het over de aktualiteit en opinie. De meeste regiozenders zijn ook prima te beluisteren. In een normaal programma wordt niet gevloekt, tenzij er een gast zit die ze makkelijk uit zijn mond laat rollen.
Bij een talkshow zegt iemand dan zelf, na een grof woord, "o sorry, neem me niet kwalijk, ik zal er op letten."
Niet vloeken en het vermijden van grove bewoordingen is een teken van beschaving, ook bij niet christenen.
Als je vloeken wilt vermijden, moet je ook niet bij een bushalte gaan staan of in een lange rij bij de kassa.
Prima vergelijking: die dingen doe je ook alleen als het noodzakelijk is.
Ik wil op een groter gevaar wijzen, nl. dat je door radio en tv ook langzaam beïnvloed wordt door de tijdgeest. Het gebeurt immers maar zelden dat de meningen daar gescherpt worden met Gods Woord. Wel met liberaal denken.
Ook is meerdere malen gewezen op een eenzijdige (liberaal gekleurde) berichtgeving van het NOS Journaal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:@Zeeuw, bedankt voor je reactie. Inderdaad het is niet zo zwart/wit.

Hoe is het met de geschiedenis van Lot? Eerst buiten de stad wonen, later in de stad.
Het gaat niet om het kastje enz, maar betekent dit dat ik op de wallen kan wonen in Amsterdam? In principe wel. Ik heb geen last van de dames die voor de ramen zitten. Toch leert de Bijbel iets anders. 'Leid ons niet in verzoeking'. De zonden mijden, maar ik heb zelf zo'n zondig hart. Daarom is het zo groot wonder dat ik Gods Woord mag hebben tot zaligheid door het bloed van Christus.
Dat is inderdaad een interessante gedachte ja. Maar dan het volgende: als ik in de Bruna loop, zie ik op sommige planken tijdschriften staan, met inhoud die niet past bij Gods wet. Kan ik daarom niet meer in de Bruna komen? Ik zou alleen niet graag in een Bruna wonen. Er is dus m.i. een verschil ergens met opzet gaan wonen en ergens, toevallig, mee in aanraking komen.

Ik denk dat je met tv best een punt hebt. Als wij op vakantie af en toe tv in een huisje hebben, moet je best moeite doen als je die aanzet iets fatsoenlijks te vinden. Toch kijk ik bv graag naar Discovery Channel of National Geographic.
Ik denk dat er ook een heel punt zit in het algemeen in tijdsbesteding. Ik denk dat we veel 'lege' tijd besteden. Soms zelfs op een forum :). Toch voelt dat dan weer niet als zondig eigenlijk.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef: Dus ja, dat zou op de wallen kunnen zijn.
Luister maar eens naar ds. Paul Visser.
Dat heeft natuurlijk niets met de geschiedenis van Lot te maken. Natuurlijk kan de Heere zo een weg geven. Maar het zelf op zoeken is niet vergelijkbaar.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef:Als wij op vakantie af en toe tv in een huisje hebben, moet je best moeite doen als je die aanzet iets fatsoenlijks te vinden.
Sorry, maar dat is wel een tikje overdreven.
Sommige mensen lijken bijna een fobie te hebben voor een beeldscherm.
Het is niets anders dan een systeem waarmee je bewegende beelden en geluid kunt bekijken en horen, die elders worden uitgezonden.
Ik volg zelf een documentaireserie over Marokkaanse vrouwen, zoals zij Holland meemaken.
Een van de dames is nu ernstig ziek.
Ik vond het ontroerend om te zien hoe de vrouwen hun genegenheid naar elkaar vormgeven en hoe zij alles in handen van hun God - Allah - leggen. Zij schamen zich er niet voor, om dit ook aan niet-moslims te vertellen.
In een vorig deel zagen de vrouwen dat Nederlanders graag wandelen, een stukje lopen.
Daar begrepen ze niets van. Lopen doe je van A naar B, maar toch niet zomaar nergens heen?
En ik heb een stukje gekeken over de Handhavers. Je kijkt als het ware over hun schouder mee.
We kunnen nu eenmaal niet allemaal in het echie met hen meelopen. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:Ik vond het ontroerend om te zien hoe de vrouwen hun genegenheid naar elkaar vormgeven en hoe zij alles in handen van hun God - Allah - leggen. Zij schamen zich er niet voor, om dit ook aan niet-moslims te vertellen.
Misschien een rare vraag, maar vind je het ook ontroerend als je in de bijbel lezen dat de Kanaänieten alles in de hand van Baäl leggen?

Ik snap het wel hoor, dat je respect kan hebben voor iemand die wat hij gelooft ook consequent in de praktijk brengt. Maar als je het bijbels bekijkt is de God van de Islam een afgod, en erkend de Islam Jezus niet als Gods Zoon en Verlosser. Als ik met die wetenschap een documentaire zie waar moslims tot de Allah van de Koran bidden, heb ik daar persoonlijk heel andere gevoelens bij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Ik vond het ontroerend om te zien hoe de vrouwen hun genegenheid naar elkaar vormgeven en hoe zij alles in handen van hun God - Allah - leggen. Zij schamen zich er niet voor, om dit ook aan niet-moslims te vertellen.
Misschien een rare vraag, maar vind je het ook ontroerend als je in de bijbel lezen dat de Kanaänieten alles in de hand van Baäl leggen?

Ik snap het wel hoor, dat je respect kan hebben voor iemand die wat hij gelooft ook consequent in de praktijk brengt. Maar als je het bijbels bekijkt is de God van de Islam een afgod. Als ik met die wetenschap een documentaire zie waar moslims tot de Allah van de Koran bidden, heb ik daar persoonlijk heel andere gevoelens bij.
De docu gaat over Marokkaanse vrouwen, die nu in Nederland wonen en hoe zij dit ervaren.
Dus het gaat niet voortdurend over hun geloof. Meer over hun cultuur.
En dan zie je ons eigen land door andere ogen, die van hen.
Ik vind dat wel leerzaam en soms hilarisch.
Je kunt je er natuurlijk afzijdig van houden.
Als ik een film kijk over een joods gezin (in de oorlog of in een vernietigingskamp) ontroert het mij ook.
Of als ik een docu kijk over een inheemse stam die bang is van een fototoestel, of nog steeds moet offeren om ziekte en onheil af te wenden,
fascineert het me. Die mensen zijn er!
Christenen vormen een minderheid. Het is nu eenmaal zo dat mensen hun kracht putten uit een bron die wij onrein vinden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
Zeeuw schreef:Als wij op vakantie af en toe tv in een huisje hebben, moet je best moeite doen als je die aanzet iets fatsoenlijks te vinden.
Sorry, maar dat is wel een tikje overdreven.
Sommige mensen lijken bijna een fobie te hebben voor een beeldscherm.
Het is niets anders dan een systeem waarmee je bewegende beelden en geluid kunt bekijken en horen, die elders worden uitgezonden.
Ik volg zelf een documentaireserie over Marokkaanse vrouwen, zoals zij Holland meemaken.
Een van de dames is nu ernstig ziek.
Ik vond het ontroerend om te zien hoe de vrouwen hun genegenheid naar elkaar vormgeven en hoe zij alles in handen van hun God - Allah - leggen. Zij schamen zich er niet voor, om dit ook aan niet-moslims te vertellen.
In een vorig deel zagen de vrouwen dat Nederlanders graag wandelen, een stukje lopen.
Daar begrepen ze niets van. Lopen doe je van A naar B, maar toch niet zomaar nergens heen?
En ik heb een stukje gekeken over de Handhavers. Je kijkt als het ware over hun schouder mee.
We kunnen nu eenmaal niet allemaal in het echie met hen meelopen. ;)
Ja, dat begrijp ik. Daarom gebruik ik zelf liever uitzendinggemist, zodat ik kan uitkiezen wat ik zelf wil zien. Dus bv een documentaire zoals je nu schetst. Of de blue planet series etc.
Ik heb niets tegen een tv opzich, maar als jij die op zaterdagavond aan zet en gaat zappen, kom je 90% tegen, waarvan ik zeker weet dat het niets toevoegt aan je leven.
Met fatsoenlijk bedoel ik niet dat alles schunnig of slecht is overigens. Maar de gemiddelde zaterdagavond zijn spelshows en films, die je echt niet dichter bij de Heere brengen. We kunnen eens een programmering van een vrijdag- of zaterdagavond bespreken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef: De docu gaat over Marokkaanse vrouwen, die nu in Nederland wonen en hoe zij dit ervaren.
Dus het gaat niet voortdurend over hun geloof. Meer over hun cultuur.
En dan zie je ons eigen land door andere ogen, die van hen.
Ik vind dat wel leerzaam en soms hilarisch.
Je kunt je er natuurlijk afzijdig van houden.
Als ik een film kijk over een joods gezin (in de oorlog of in een vernietigingskamp) ontroert het mij ook.
Of als ik een docu kijk over een inheemse stam die bang is van een fototoestel, of nog steeds moet offeren om ziekte en onheil af te wenden,
fascineert het me. Die mensen zijn er!
Christenen vormen een minderheid. Het is nu eenmaal zo dat mensen hun kracht putten uit een bron die wij onrein vinden.
Ik kan me helemaal voorstellen dat je het interessant vind om te zien hoe ze dat ervaren, en is het goed om je daarin te verdiepen. Ik verdiep me ook in de cultuur om mij heen.

Alleen zou ik bij het zien van hun leven met de Allah van de Koran mijn gevoelens niet omschrijven als "ontroerend", maar meer met verdriet dat ze Jezus Christus niet kennen als Heiland en Verlosser. Hoewel ook ik er helaas aan wen als het bijvoorbeeld gaat om mijn (moslim) collega's die ik dagelijks ontmoet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Mara »

quote="Zeeuw"]

Ja, dat begrijp ik. Daarom gebruik ik zelf liever uitzendinggemist, zodat ik kan uitkiezen wat ik zelf wil zien. Dus bv een documentaire zoals je nu schetst. Of de blue planet series etc.[/quote]

Dat is precies hetzelfde, mits je maar gericht kijkt. Ik kijk eerst in een gids wat er komt. Ik zet nooit zomaar de tv aan om eens even lekker langs kanalen te zappen.
Als het is afgelopen gaat hij weer uit, tenzij ik nog iets wil zien.
Of je nu naar een computer- of een LEDscherm aan de wand kijkt, maakt dan echt niets uit.
Zeeuw schreef:Ik heb niets tegen een tv opzich, maar als jij die op zaterdagavond aan zet en gaat zappen, kom je 90% tegen, waarvan ik zeker weet dat het niets toevoegt aan je leven.
Nee klopt. Maar ik neem weleens een film op of krijg een DVD te leen van iemand.
Wat ik zelf leerzaam vind is een docu kijken die zich afspeelt in de emergency of SEH van een ziekenhuis.
En niet vanwege de bloederige sensationele beelden, maar hoe komt iemand binnen, wat gebeurt er allemaal alvorens iemand in een bed wordt gelegd, of naar huis wordt gestuurd. Er wordt gesproken met de naasten en zij vertellen dan iets over hun geliefde.
Human interest, heet dat.
En dan besef je dat het in andere landen helemaal niet beter is, er lange wachttijden zijn.
J.C. Philpot schreef:Alleen zou ik bij het zien van hun leven met de Allah van de Koran mijn gevoelens niet omschrijven als "ontroerend", maar meer met verdriet dat ze Jezus Christus niet kennen als Heiland en Verlosser.
Vang je me nu op een woord? :?
Verdrietig, triest, moedeloosmakend.... zou ik ook kunnen zeggen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8895
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:Alleen zou ik bij het zien van hun leven met de Allah van de Koran mijn gevoelens niet omschrijven als "ontroerend", maar meer met verdriet dat ze Jezus Christus niet kennen als Heiland en Verlosser.
Vang je me nu op een woord? :?
Verdrietig, triest, moedeloosmakend.... zou ik ook kunnen zeggen.
Dat is niet mijn bedoeling hoor. Maar als ik iets "ontroerend vind" bedoel ik dat zelf als een positieve emotie. Blijkbaar bedoel jij dat anders :super
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:Alleen zou ik bij het zien van hun leven met de Allah van de Koran mijn gevoelens niet omschrijven als "ontroerend", maar meer met verdriet dat ze Jezus Christus niet kennen als Heiland en Verlosser.
Vang je me nu op een woord? :?
Verdrietig, triest, moedeloosmakend.... zou ik ook kunnen zeggen.
Dat is niet mijn bedoeling hoor. Maar als ik iets "ontroerend vind" bedoel ik dat zelf als een positieve emotie. Blijkbaar bedoel jij dat anders :super
Uh ja, in dit geval wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Thea »

Ik denk ook, in reactie op DIA, dat als je dicht bij de Heere leeft, je niet de hele dag op het scherm zit te turen. Wat is leven tot eer van God? Ik weet in ieder geval wel, dat er in mijn leven veel aan schort.....
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef:Ik denk ook, in reactie op DIA, dat als je dicht bij de Heere leeft, je niet de hele dag op het scherm zit te turen. Wat is leven tot eer van God? Ik weet in ieder geval wel, dat er in mijn leven veel aan schort.....
Ik denk dat 'een hele dag scherm turen' ook een wat te grote uitdrukking is. De hele dag je huishouden doen, de hele dag op kantoor of in de vrachtwagen je werk doen, hoeft ook niet tot eer van de Heere te zijn. Het hangt toch ook af wat je precies doet, met welk hart en welke intenties?
Ik tuur overigens op mijn werk behoorlijk veel naar een scherm. Kan het ook niet doen, maar dat komt mijn positie als kostwinner zeker niet ten goede.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door eilander »

Zeeuw schreef:
Thea schreef:Ik denk ook, in reactie op DIA, dat als je dicht bij de Heere leeft, je niet de hele dag op het scherm zit te turen. Wat is leven tot eer van God? Ik weet in ieder geval wel, dat er in mijn leven veel aan schort.....
Ik denk dat 'een hele dag scherm turen' ook een wat te grote uitdrukking is. De hele dag je huishouden doen, de hele dag op kantoor of in de vrachtwagen je werk doen, hoeft ook niet tot eer van de Heere te zijn. Het hangt toch ook af wat je precies doet, met welk hart en welke intenties?
Ik tuur overigens op mijn werk behoorlijk veel naar een scherm. Kan het ook niet doen, maar dat komt mijn positie als kostwinner zeker niet ten goede.
Ik neem toch aan dat Thea niet je dagelijkse werk bedoelt. Want in dat opzicht kan het je plicht zijn om de hele dag achter een scherm te zitten, en die zou je dan ernstig verzaken als je de hele dag in de Bijbel leest. Kortom: je werk is ook Godsdienst.
Ik ga ervan uit dat ze het meer over privé heeft.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Thea »

Goede correctie, Zeeuw! Misschien is het ook inherent aan het deelnemen aan een forum om snel 'grote woorden' te gebruiken...Ik bedoel eigenlijk om je 'lege tijd' te vullen met bezig zijn met allerlei media. Ik denk dat nieuwsgaring wat extreme vormen aan het innemen is t.o.v het doel wat God heeft met ons leven. Daar sluit ik mezelf bij in. Ik denk dat ik beter mijn tijd kan doorbrengen met 'het spreken met God' of het lezen van Zijn woord. Daar staat alles in wat nodig is om 'welgetroost te kunnen leven en sterven'. Daarnaast dat ik mijn gaven te gebruik ten nutte van mijn naasten.
Plaats reactie