Radio en TV de deur uit

Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Origineel geplaatst door ViperLodge
Ps.:Ik blijf bij de stelling dat je zelf in staat moet zijn te beslissen wat je wel en niet goed voor je is.
Wat m.i. kan verschillen per persoon net als sterkte van geloofsovertuiging.
Kijk, dit zijn wijze woorden: je bent immers verantwoordelijk voor je eigen leven, en niet voor die van anderen. God is een persoonlijke God, en oordeelt volgens mij (gelukkig) niet over gehele denominaties in één keer.
Nee, christen zijn moet niet al te moeilijk zijn en je moet er niet al teveel voor opgeven anders is de lol er ook vanaf..
Inderdaad, daar heb je gelijk in: christen zijn moet niet al te moeilijk zijn. In de relatie met mijn vriendin gaan we ook niet voor elke situatie en elke wissewasje een regel of wet verzinnen, de meeste dingen volgens logisch uit het feit dat we van elkaar houden. Dan hoeven we niet af te spreken dat we elkaar bijvoorbeeld niet zullen slaan, of een regel maken dat we niet meer dan 2 uur tv kijken als we bij elkaar zijn... dat soort dingen schrijf je niet op of spreek je niet, je houdt van elkaar, en dan zijn de meeste dingen wel logisch. Jezus zegt zelf ook dat het grote gebod is dat je God moet lief hebben boven alles, en je naaste als je zelf. (mat 22:37-40) Hij vult dat aan met: Hierop zijn alle wetten en de profeten gebaseerd.
Dus de wetten en de profeten in het OT zijn gedetailleerde uitwerkingen van het feit dat je van God houdt en van je naaste, en volgen daar dus logisch uit... als je van God houdt, ga je geen andere goden aanbidden, etc...
Dus eigenlijk is het leven als christen heel simpel

Over het tweede gedeelte kan ik ook heel kernachtig zijn: In principe, om behouden te worden, en dan zeg ik het dus heel bondig, is alles wat je nodig hebt te geloven. Dus of je nu je hele leven naar de kerk gaat (of op een hutje op de hei woont :) ), of duizenden mensen vermoord hebt (de gemiddelde legergeneraal), als je gelooft ga je ben je behouden.
Wij echter vinden dat onrechtvaardig. Alleen goede mensen verdienen de hemel toch? Maar dat zit 'm de fout: je hoeft de hemel niet te verdienen, sterker nog, je kunt hem niet verdienen. Het is allemaal Gods genade voor iedereen, en het enige dat je hoeft te doen is het voor waar aannemen. Dus mijn mening is dat we moeten stoppen met alle nadruk te leggen op wat wij allemaal moeten en kunnen doen 'tot onzer behoudenis', en dat we ons gaan focussen op de relatie.
Zeg ik dan dat iedereen klakkeloos mag gaan zondigen? Nee: zie boven: werken aan de relatie met God en hem lief hebben impliceert dat je er alles aan doet om Hem geen pijn te doen, zoals je dat ook doet bij je vriend/vriendin.
Het verschil zit 'm er in dat in het ene geval, met de nadruk op de zonde en onze verdienstelijkheid, het een religie is waarbij de mens en zijn daden centraal staat, en in het tweede geval een relatie waarbij God en Zijn daden centraal staan.

Uhm... dus, uhm...., TV en radio, dat is iets werelds, en nutteloos, dat geef ik toe (kijk zelf ook nauwelijks TV, behalve Ally McBeal en Newsradio...;) ), je moet er niet van afhankelijk worden, maar om nu te zeggen dat ze DUS de deur uit moeten is misschien wat overdreven.

Mijn blindedarm is overbodig en nutteloos, en als hij in de toekomst pijn kan gaan doen, dan verleid hij mij misschien wel te zondigen (vloeken bijvoorbeeld), dus moet ik hem er preventief uithalen? :, (Dit was niet zo'n heel serieus argument hoor, sla deze maar over... :) )
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

Wat vinden jullie van onderstaande stelling????

( ga nou niet gelijk denken dat ik het er mee eens ben ;) )


Binenn 10 jaar heeft OOK 90 % van de Refo's een TV, het verschil PC/ TV is er dan immers niet meer...............:sne:sne:sne
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

Origineel geplaatst door Billy
Wat vinden jullie van onderstaande stelling????

( ga nou niet gelijk denken dat ik het er mee eens ben ;) )


Binenn 10 jaar heeft OOK 90 % van de Refo's een TV, het verschil PC/ TV is er dan immers niet meer...............:sne:sne:sne
'k Denk daar een zeer grote kern van waarheid in zit.
Echter, de real-die-hard-refo zal dat apparaat (hoe het dan ook mag gaan heten) wel castreren door er de tv-module uit te slopen..............


The Critical Brother (niet van 'fernsehen' hoor!)
The Critical Brother

Bericht door The Critical Brother »

'k Ken iemand die keihard zegt dat je geen kind van God kunt zijn als je tv in huis hebt.............

Over elkaar de maat nemen gesproken......


The Critical Brother (niet van rolmaten hoor!)
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Dat vind ik wel heel ernstig... tja, al dat geoordeel altijd... hoe kan iemand anders nou zeggen dat ik geen kind van God kan zijn als ik een TV in huis heb? Uberhaubt hoe kan ooit iemand dat van iemand anders zeggen: oordeelt niet opdat gij niet geoordeelt wordt... dat is mijn oordeel :)
madelief

Bericht door madelief »

Zoals je bij haast elke topic kunt zetten een ieder is in zijn volle gemoed verzekerd.
Maar je moet zeker niet oordelen.
Ben ik heb mee eens op grond van de bijbel..........
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Ben het met je eens Madelief, tenslotte, als we de Bijbel niet als fundament nemen gaan al onze discussies nergens over :)
madelief

Bericht door madelief »

Wat zijn we toch weer eensgezind broertje.............
:sne:bu:$:$:%:-:bou:
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door -DIA- »

Misschien de pc ook het huis uit? Ik zie dat dit wellicht wat achterloop, als er alleen van radio een tv wordt gesproken. Kwam de tv niet door de voordeur binnen, dan kwam hij wel door de achterdeur. Ik las pas ergens iets hoe we op wacht hadden gestaan bij de invoering van de tv, begin jaren 50, maar dat we de met de komst van de pc (en mobiel!) nu hebben geslapen en toegelaten hebben met alle gevolgen daarvan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Bonny »

De PC, of enkel de internetverbinding? En, inderdaad, wat te doen met de smartphones? Ik ben blij dat ik het nog altijd kan redden met mijn Nokia uit 2006. Niks geen piepjes en belletjes over updates op social media. Heerlijk.
The Groom's still waiting at the altar
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door -DIA- »

Bonny schreef:De PC, of enkel de internetverbinding? En, inderdaad, wat te doen met de smartphones? Ik ben blij dat ik het nog altijd kan redden met mijn Nokia uit 2006. Niks geen piepjes en belletjes over updates op social media. Heerlijk.
Ja, als het daarbij was gebleven. Ik denk met name aan (mobiel) internet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Bonny schreef:De PC, of enkel de internetverbinding? En, inderdaad, wat te doen met de smartphones? Ik ben blij dat ik het nog altijd kan redden met mijn Nokia uit 2006. Niks geen piepjes en belletjes over updates op social media. Heerlijk.
Ja, als het daarbij was gebleven. Ik denk met name aan (mobiel) internet.
Het probleem is dat het nagenoeg onmisbaar is in veel soorten werk. Ik zou m'n werk niet goed kunnen doen zonder smartphone met internet.
Tv is louter vermaak op een enkele uitzondering na. Smartphone is veelal zakelijk gebruik, internet, bankieren, communicatie en dergelijken. Maar kan ook gebruikt worden voor vermaak. De grenzen liggen dicht bij elkaar.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door Van Ewijk »

DS Knecht schreef:Ze brengen het kwaad bij je thuis, daarom kun je ze beter weg doen.
Kwaad en verdorvenheid komt van binnen, niet van buiten.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Radio en TV de deur uit

Bericht door CvdW »

Van Ewijk schreef:
DS Knecht schreef:Ze brengen het kwaad bij je thuis, daarom kun je ze beter weg doen.
Kwaad en verdorvenheid komt van binnen, niet van buiten.
Eens. Toch is het goed om geen TV, radio en internet te hebben. Zo zijn er nog meer dingen te bedenken. Mijn gebed is 'Leid ons niet in verzoeking'.
Laatst gewijzigd door CvdW op 14 jan 2019, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie