Loterij

albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Loterij

Bericht door albion »

oude palen schreef:Hallo allemaal,

Een heel oude topic. 2005 zag ik. Zijn er Bijbelse argumenten tegen (staats)loterij en tot hoever strekt dat. Er zijn ook mensen die zelfs bezwaren hebben tegen spellen met dobbelstenen.
Ik heb ook bezwaar tegen dobbelen om geld, maar ik doe wel graag yatzee. Zo heb ik ook bezwaar tegen kaarten, maar kwartetten of Uno vind ik niet erg.
Maar of het dan ook niet erg is... weet ik niet.

Met loterij is meestal de zondag meegemoeid. Ik koop wel bij de R.Digest en dan krijg je ook vaak loten, maar dat is meer om hun waren aan de man te brengen.
De postcodeloterij gaat nog naar goede doelen.

Ik ken mensen die zelfs geen geld aannemen als ze een portemonnee met (heel veel) geld gevonden hebben.
Dat vinden ze woeker. Even bukken en oprapen daarna de politie inlichten. Duurt niet langer dan 5 minuten.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11419
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Loterij

Bericht door Mister »

hmprff schreef:
Mister schreef:
Meeting schreef:
oude palen schreef:Hallo allemaal,

Een heel oude topic. 2005 zag ik. Zijn er Bijbelse argumenten tegen (staats)loterij en tot hoever strekt dat. Er zijn ook mensen die zelfs bezwaren hebben tegen spellen met dobbelstenen.
Omdat het met dobbelen te maken heeft natuurlijk. Als er geld meegemoeid zou zijn ben ik erop tegen. En wat betrefd de loterij, staat er niet in Gods Woord; "gij zult niet begeren?" Lijkt me duidelijk.
Maar dan ook niet meedoen met puzzels, 1 minuut gratis winkelen, slogans en andere prijzen...
...en wat dacht je van verlanglijstjes...
...en reclamefolders...
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Loterij

Bericht door Meeting »

Mister schreef:
Meeting schreef:
oude palen schreef:Hallo allemaal,

Een heel oude topic. 2005 zag ik. Zijn er Bijbelse argumenten tegen (staats)loterij en tot hoever strekt dat. Er zijn ook mensen die zelfs bezwaren hebben tegen spellen met dobbelstenen.
Omdat het met dobbelen te maken heeft natuurlijk. Als er geld meegemoeid zou zijn ben ik erop tegen. En wat betrefd de loterij, staat er niet in Gods Woord; "gij zult niet begeren?" Lijkt me duidelijk.
Maar dan ook niet meedoen met puzzels, 1 minuut gratis winkelen, slogans en andere prijzen...
Nee natuuuurlijk niet!!!!!!!! :humhihi :humhihi :humhihi

Ook niet met Bijbelse puzzle's???? (maar die bedoel je natuurlijk niet) :mdr
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
artistiek
Berichten: 942
Lid geworden op: 15 dec 2008, 22:02

Re: Loterij

Bericht door artistiek »

Ik hoorde pas een verhaal van een gezin die in de prijzen viel. Ze kregen in één klap 12 miljoen. Het hele gezin ligt nu volledig uit elkaar van de ruzies die dat geld teweeg gebracht heeft.......... :cry :cry :cry Ik werk liever voor m'n geld. ::salut
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Loterij

Bericht door jvdg »

Effe heel zwart wit.

Als ik zulke bedragen win, drijft me dit ver van God af.
Ik heb Hem niet meer nodig voor dit tijdelijk leven.

Terwijl ik besef dat zonder de eeuwige verlossing alles waardeloos is.
Zowel voor tijd als eeuwigheid.

God heb ik lief: Dat is mogelijk, of zekerder, als ik het zonder aardse schatten mag ervaren.

Ik geloof vast en zeker dat zonder de aardse zekerheid, de hemelse zekerheid de volle waardij heeft.

Weg wereld, weg schatten
Gij kunt niet bevatten
Hoe rijk ik wel ben
Ik heb alles verloren
Maar Jezus verkoren
Wiens eigen ik ben....

Dies reis ik getroost.....
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Loterij

Bericht door albion »

jvdg schreef:Effe heel zwart wit.

Als ik zulke bedragen win, drijft me dit ver van God af.
Ik heb Hem niet meer nodig voor dit tijdelijk leven.

Terwijl ik besef dat zonder de eeuwige verlossing alles waardeloos is.
Zowel voor tijd als eeuwigheid.

God heb ik lief: Dat is mogelijk, of zekerder, als ik het zonder aardse schatten mag ervaren.

Ik geloof vast en zeker dat zonder de aardse zekerheid, de hemelse zekerheid de volle waardij heeft.

Weg wereld, weg schatten
Gij kunt niet bevatten
Hoe rijk ik wel ben
Ik heb alles verloren
Maar Jezus verkoren
Wiens eigen ik ben....

Dies reis ik getroost.....
Ik ben het helemaal met je eens jvdg, maar toch....

Iemand zei eens tegen mij dat ze nooit zulke problemen had en dat ze altijd tevreden was.
Ik zei: ja dat is makkelijk gezegd als er geen geldproblemen zijn. Want je krijgt toch niets voor niets en dan valt het voor een gezin waar geld een probleem is niet mee om rond te komen.

Zolang je met je maandgeld zonder moeilijkheden de maand door kan komen dan valt het wel mee met de moeilijkheden, maar als je geen geld meer over hebt na drie weken en je moet nog een week doorkomen dan valt dat niet mee, en als je dan ook nog tegenslag moet verwerken....

Nee, een beetje geld achter de hand is toch wel makkelijk.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Loterij

Bericht door Rens »

Meeting schreef:
Ook niet met Bijbelse puzzle's???? (maar die bedoel je natuurlijk niet) :mdr
nee, natúúrlijk niet.......

ondanks dat je ook dáár wat mee kunt winnen, doet menigeen er van harte aan mee, want winnen willen we allemaal.

maar omdat het een BIJBELSE puzzel is, (een ander etiketje dus), dan kan en mag het ineens wél.....hoe krom kan het zijn in refoland........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Loterij

Bericht door Democritus »

albion schreef: Ik heb ook bezwaar tegen dobbelen om geld
Wat is spelen om geld? Met vrienden een avond een kaartspel doen enallemaal 5 of 10 euro inleggen. Valt dat er ook onder?
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Loterij

Bericht door jvdg »

Democritus schreef:
albion schreef: Ik heb ook bezwaar tegen dobbelen om geld
Wat is spelen om geld? Met vrienden een avond een kaartspel doen enallemaal 5 of 10 euro inleggen. Valt dat er ook onder?
Ja.

Het "verhit" de deelnemers.
Het al wat gij doet ter "ere Gods" valt daar niet onder.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Loterij

Bericht door albion »

Democritus schreef:
albion schreef: Ik heb ook bezwaar tegen dobbelen om geld
Wat is spelen om geld? Met vrienden een avond een kaartspel doen enallemaal 5 of 10 euro inleggen. Valt dat er ook onder?
Waarom moet er geld bij te pas komen? Geef aan het eind van het spel gewoon de inleg terug, eens kijken of je het dan nog zo'n leuk kaartspel vindt? Je gaat voor het geld (hoe weinig dat dan ook mag zijn) en niet voor het kaartspel. Ga je voor het kaartspel dan geef je gewoon de inleg weer terug. Zo eenvoudig kan dat zijn.

Wat is vijf of tien euro?
Ik heb een boek gelezen : Daarin wordt beschreven wat een waarde van 1 dollar was. Het boek heet: Jonathan Blair. Dat gaat over de eenwording van de dollar in de verschillende staten van Amerika. Jonathan Blair was advocaat in Alaska en de kas van de bank in Alaska was leeg. Hij ging naar New York om geld te krijgen bij de bank die het toen voor het zeggen had in Amerika.
Een leerling-advocaat moest in een rechtzaak proberen aan te wijzen hoeveel een dollar waard is en dat viel niet mee. Hij bracht het in praktijk door aan arbeiders te vragen wat ze hebben gedaan om een dollar te verdienen en hoe lang ze er mee bezig waren geweest om het te verdienen. Zo was 1 dollar 10 uur waard (hij had er tien uur voor gewerkt), terwijl het bij de ander maar 2 uur waard was (want hij hoefde er maar 2 uur voor te werken). En sommigen zagen de waarde van de dollar niet zo in omdat ze die gekregen hebben.

En dat is ook met die vijf en tien euro. Je ziet maar de buitenkant van je vrienden en weet niet hoe het er werkelijk bijstaat.

Het begint met... en het wordt steeds wat meer. Het spreekwoord: wie meent te staan, zie toe dat hij niet valt, kan je hier ook op toepassen. De duivel kan jou gedachten niet lezen, maar kan wel aan je daden zien wat je zwak is...en zal je proberen te bewerken en zo komt een zwak iemand sneller in de moeilijkheden.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Loterij

Bericht door Democritus »

jvdg schreef:
Democritus schreef:
albion schreef: Ik heb ook bezwaar tegen dobbelen om geld
Wat is spelen om geld? Met vrienden een avond een kaartspel doen enallemaal 5 of 10 euro inleggen. Valt dat er ook onder?
Ja.

Het "verhit" de deelnemers.
Het al wat gij doet ter "ere Gods" valt daar niet onder.
Mmm bijzonder..... volgens mij verhit het weinig. Brengt hoogstens een gezonde competitie tot stand.

Ik zie ook zat mensen spelletjes doen zonder geld en die raken ook lichtelijk verhit.
Dus ik denk dat dit geen sterk verband is om tegen te zijn. Als het verhitten van de gemoederen een reden is om het niet te doen dan kunnen we beter stoppen met alle spelletjes.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Loterij

Bericht door Jongere »

Ja, waarom ook niet?

:)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Loterij

Bericht door jvdg »

Democritus schreef:
jvdg schreef:
Democritus schreef:
albion schreef: Ik heb ook bezwaar tegen dobbelen om geld
Wat is spelen om geld? Met vrienden een avond een kaartspel doen enallemaal 5 of 10 euro inleggen. Valt dat er ook onder?
Ja.

Het "verhit" de deelnemers.
Het al wat gij doet ter "ere Gods" valt daar niet onder.
Mmm bijzonder..... volgens mij verhit het weinig. Brengt hoogstens een gezonde competitie tot stand.

Ik zie ook zat mensen spelletjes doen zonder geld en die raken ook lichtelijk verhit.
Dus ik denk dat dit geen sterk verband is om tegen te zijn. Als het verhitten van de gemoederen een reden is om het niet te doen dan kunnen we beter stoppen met alle spelletjes.
Demo, je gaat niet in op mijn opmerking dat alles ter ere Gods moet zijn.
Waarom niet?
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Loterij

Bericht door Democritus »

albion schreef: Waarom moet er geld bij te pas komen? Geef aan het eind van het spel gewoon de inleg terug, eens kijken of je het dan nog zo'n leuk kaartspel vindt? Je gaat voor het geld (hoe weinig dat dan ook mag zijn) en niet voor het kaartspel. Ga je voor het kaartspel dan geef je gewoon de inleg weer terug. Zo eenvoudig kan dat zijn.
Is dat zo? Door met een inleg te spelen wordt het competitie element verhoogd. Daar is niets mis mee. Als ik tennis speel ik ook om te winnen. Maar het gaat m.i. om de drive die er achter zit. Als ik verlies en kijk daardoor de ander niet meer aan dan is het niet goed of het winnen wordt een doel op zich. Maar als we daarna het er weer eens over hebben, elkaar uitlachen om de blunders en de winnaar manen om met zijn prijzengeld de bitterballen te betalen dan is er weinig mis mee. Overigens ook als deze de bate van de avond in zijn eigen zak steekt is er niets mis mee.

Want het zal echt niet zo zijn dat je om die verloren 5 euro de volgende keer grover in zet om je verlies weer goed te maken. M.i. moet je het gewoon als de kosten van een leuke avond zien. Net zo goed als je een avond gaat karten etc.

Op het moment dat het spelen om geld een doel op zich gaat worden dan moet je stoppen ongeacht of het 5-10 euro is.

Er zullen mensen zijn die zeggen dan ka het toch ook zonder geld. Enerzijds mee eens maar anderzijds brengt het juist een xtra dimensie aan die niet verkeerd is. Dat behoeft niet tegen elkaar uitgesleept te worden. Of het of het ander.
Het begint met... en het wordt steeds wat meer. Het spreekwoord: wie meent te staan, zie toe dat hij niet valt, kan je hier ook op toepassen. De duivel kan jou gedachten niet lezen, maar kan wel aan je daden zien wat je zwak is...en zal je proberen te bewerken en zo komt een zwak iemand sneller in de moeilijkheden.
Hier wordt een verband gelegd dat er kan wezen. Maar er niet altijd is. Als je een aantal keer per jaar om 5 euro speelt dan bestaat bovenstaand risico in veel mindere mate.

Afgelopen jaar was ik in Las Vegas. Wij hadden 50 dollar bij ons gestoken en zijn eens gaan kijken in een van de hallen. Eerst een poosje bij de one-armed-bandit gestaan alleen daar werd je sappel van. Toen bij een pokertafel wezen kijken alleen alleen we vonden de minimale inzet veel te hoog. Eind van de avond fiches ingewisseld en we kregen 45 dollar terug...... Zo kan je er m.i. ook me omgaan. We calculeerden de kosten en grensden het af volgens mij minimaliseer je op deze wijze de risico's.Let wel op het moment dat je een zwak hebt voor gokken dan raad ik alles wat met geld te maken heeft af.. maar anders durf ik die 5 euro wel in te zetten.
Laatst gewijzigd door Democritus op 24 feb 2009, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Loterij

Bericht door Democritus »

jvdg schreef:
Democritus schreef:
jvdg schreef:

Ja.

Het "verhit" de deelnemers.
Het al wat gij doet ter "ere Gods" valt daar niet onder.
Mmm bijzonder..... volgens mij verhit het weinig. Brengt hoogstens een gezonde competitie tot stand.

Ik zie ook zat mensen spelletjes doen zonder geld en die raken ook lichtelijk verhit.
Dus ik denk dat dit geen sterk verband is om tegen te zijn. Als het verhitten van de gemoederen een reden is om het niet te doen dan kunnen we beter stoppen met alle spelletjes.
Demo, je gaat niet in op mijn opmerking dat alles ter ere Gods moet zijn.
Waarom niet?
[/quote]

Dit doe ik wel. Het verband 'geld = verhitting = niet tot Gods eer' is niet sterk.

Ik kan met je mee als je zegt verhitting (wat het ook even mag zijn) is niet tot Gods eer. Maar dat geld even goed voor verhitting die optreed bij een normaal spel zonder geld.

Dus ik ben het niet met je eens door te stellen geld = verhitting. Als deze vergelijking wegvalt dan doet de rest er niet meer toe.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie