Kleding

ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: kleding

Bericht door ejvl »

Je kunt het niet iedereen naar de zin maken. Zedig kleden is belangrijk en volgens mij kan het weinig zedelijker ;-)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: kleding

Bericht door helma »

Mariavt schreef:Misschien een vreemde vraag,
Ik wil er graag netjes bij lopen, niet overdreven dure kleding, maar nu het zo koud begint te worden, vind ik panty's onder mijn rok best koud, nu heb ik er een lange legging onder, dus een lange rok met legging eronder, want ik neem aan dat panties van 80 den. niet bestaan of toch wel?
Voor mezelf heb ik er geen moeite mee, maar kan ik hiermee andere mensen kwetsen?

ik heb vandaag ook lekker een warme legging aangedaan. Super. En niemand die het ziet :huhu
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: kleding

Bericht door Bona Fide »

helma schreef:
Mariavt schreef:Misschien een vreemde vraag,
Ik wil er graag netjes bij lopen, niet overdreven dure kleding, maar nu het zo koud begint te worden, vind ik panty's onder mijn rok best koud, nu heb ik er een lange legging onder, dus een lange rok met legging eronder, want ik neem aan dat panties van 80 den. niet bestaan of toch wel?
Voor mezelf heb ik er geen moeite mee, maar kan ik hiermee andere mensen kwetsen?

ik heb vandaag ook lekker een warme legging aangedaan. Super. En niemand die het ziet :huhu
Bij jou misschien niet, maar mijn ervaring is dat je de legging juist heel vaak erg goed ziet, omdat de rokken/jurkjes veelal bedenkelijk kort zijn. En dat vind ik een groot neveneffect van de legging.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: kleding

Bericht door Mariavt »

Ik zei al: ik draag het onder een lange rok tot bijna op mijn enkels, met korte laarsjes, dus wat is daar mis mee dan? En ik kan me niet voorstellen dat Helma met die korte rokjes loopt....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: kleding

Bericht door -DIA- »

Mariavt schreef:Ik zei al: ik draag het onder een lange rok tot bijna op mijn enkels, met korte laarsjes, dus wat is daar mis mee dan? En ik kan me niet voorstellen dat Helma met die korte rokjes loopt....
Als je maar bekleed mag zijn met de klederen des heils en de mantel der gerechtigheid.
Kijk eens naar die die mooie vogel van je vorige plaatje en deze vlinder. Die dragen het merk van hun Schepper.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: kleding

Bericht door ejvl »

Mariavt schreef:Ik zei al: ik draag het onder een lange rok tot bijna op mijn enkels, met korte laarsjes, dus wat is daar mis mee dan? En ik kan me niet voorstellen dat Helma met die korte rokjes loopt....
Kleding is een groot twistpunt binnen de reformatorische gezindte, ook hier op het forum zijn de meningen ernstig verdeeld.
Houd altijd maar in gedachte waarom je bepaalde kleding aantrekt, al is het een rok, legging of broek, en dat geld niet alleen voor de vrouw maar ook wis en waarachtig voor de man.
Is het zedig? Bedekt het? Doe ik iets niet om bewust te provoceren? Is het functioneel? Geef ik niet bewust aanstoot?
Zoals jij je kleed (wat ik uit je beschrijving opmaak) zou ik willen dat heel de reformatorische gezindte zich kleedt...
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: kleding

Bericht door Panny »

Ik heb eigenlijk nooit begrepen waar die discussie over de legging vandaan komt. Je zag opeens overal artikelen verschijnen.
Ik begrijp dat er discussie is over een (te) korte rok.
Maar waarom over de legging?
Als je een legging draagt onder een (normale lengte) rok dan zal niemand daarvan zeggen dat je er als een man of onzedig bijloopt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: kleding

Bericht door Mister »

Panny schreef:Ik heb eigenlijk nooit begrepen waar die discussie over de legging vandaan komt. Je zag opeens overal artikelen verschijnen.
Ik begrijp dat er discussie is over een (te) korte rok.
Maar waarom over de legging?
Als je een legging draagt onder een (normale lengte) rok dan zal niemand daarvan zeggen dat je er als een man of onzedig bijloopt.
Dat gebeurt dus wel.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: kleding

Bericht door Bona Fide »

Panny schreef:Ik heb eigenlijk nooit begrepen waar die discussie over de legging vandaan komt. Je zag opeens overal artikelen verschijnen.
Ik begrijp dat er discussie is over een (te) korte rok.
Maar waarom over de legging?
Als je een legging draagt onder een (normale lengte) rok dan zal niemand daarvan zeggen dat je er als een man of onzedig bijloopt.
Daarom sprak ik bewust ook geen waardeoordel uit over de legging, maar wel over een korte rok. Ik weet, als man, wat dat bij een man kan doen!

Aan de andere kant: ik heb 2 dochters, nu nog vrij jong (3 en 9). Zo lang het kan, proberen wij de legging buiten de deur te houden. Nog niet zozeer vanwege de legging op zich, maar juist omdat het heel vaak (in de loop van de tijd) aanleiding geeft tot het korter worden van de rok.
Van Dale geeft overigens de volgende betekenis bij het woord 'legging': nauwsluitende, tot de kuit of enkel reikende damesbroek(!). Ook om die reden, wij zijn vanwege het onderscheid m/v vóór het dragen van een rok/jurk door de vrouw, vinden wij de legging niet zo geschikt voor dames. Ik herinner me een kerkbode waarind ds. Op 't Hof in het kader van de legging sprak over 'sexevervaging'. Snap je wat hij bedoelt? Hoe je ook over de standpunten van deze ds. denkt, ik denk dat hij hierin toch wel gelijk heeft.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: kleding

Bericht door Panny »

Ik vind een legging + rok geen 'sexevervaging'.
Als je alleen in een legging loopt, zonder rok, kan ik me dat voorstellen.
Maar hetzelfde geldt dan net zo goed als je alleen in een panty of maillot gaat rondlopen.

En een legging en (te) korte rok staan wat mij betreft los van elkaar. Ik zie net zo goed meiden met een maillot en een (te) korte rok.
Met een legging ben je niet verplicht een korte rok aan te trekken.
Wat mij betreft kun je die lijn heel helder stellen en is het niet nodig om daarvoor de legging af te keuren.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: kleding

Bericht door Bona Fide »

Panny schreef:Ik vind een legging + rok geen 'sexevervaging'.
Als je alleen in een legging loopt, zonder rok, kan ik me dat voorstellen.
Maar hetzelfde geldt dan net zo goed als je alleen in een panty of maillot gaat rondlopen.

En een legging en (te) korte rok staan wat mij betreft los van elkaar. Ik zie net zo goed meiden met een maillot en een (te) korte rok.
Met een legging ben je niet verplicht een korte rok aan te trekken.
Wat mij betreft kun je die lijn heel helder stellen en is het niet nodig om daarvoor de legging af te keuren.
Ik pleit vanzelf ook niet voor een korte rok boven een panty/mailot, dat lijkt me duidelijk. Het ging er mij om, dat een keuze voor de legging daarná soms leidt tot een steeds korter wordende rok (de praktijk bewijst daarin mijn gelijk, als ik me niet vergis).
Voor de geïnteresseerden, in de Saambinder heeft in 2009 dit artikel van de hand van ds. G.J. van Aalst gestaan. Ik weet niet of het in dit topic hiervóór ook al'es is aangehaald, maar voor je standpuntbepaling is dit best nuttig. Hij schrijft mijns inziens op een integere wijze over dit onderwerp.
http://www.digibron.nl/search/detail/c1 ... ar-zeker/0
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: kleding

Bericht door ejvl »

Ik deel de zorgen aangaande dat artikel wel.
Maar ik ben niet zo vast over dat broek-rok verhaal.
Ik vind een rose broek echt geen mannenkleding bijvoorbeeld.
Daarnaast is alles cultuur en tijds bepaald, ook het broek/rok verhaal wat nu ongeveer 150 jaar ofzo geldt.
Tevens de pruikentijd, het langere haar bij mannen.

Vroegere oudvaders hadden het echt niet over broek/rok, maar weer over andere kledingsoorten wat toen gebruikelijk was bij man/vrouw. Wie bepaald dat dit nu de broek/rok is? Wij met z'n allen.

Laten wij daarom maar gewoon duidelijk zijn, duidelijk verschil in mannen en vrouwen kleding en uiterlijkheden, hoe je dat dan ook invult, zonder te provoceren, bewust mensen pijn te doen, en kleding die eenvoudig en zedig is. Dat is de bijbelse richtlijn volgens mij.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: kleding

Bericht door Panny »

Bona Fide schreef:
Panny schreef:Ik vind een legging + rok geen 'sexevervaging'.
Als je alleen in een legging loopt, zonder rok, kan ik me dat voorstellen.
Maar hetzelfde geldt dan net zo goed als je alleen in een panty of maillot gaat rondlopen.

En een legging en (te) korte rok staan wat mij betreft los van elkaar. Ik zie net zo goed meiden met een maillot en een (te) korte rok.
Met een legging ben je niet verplicht een korte rok aan te trekken.
Wat mij betreft kun je die lijn heel helder stellen en is het niet nodig om daarvoor de legging af te keuren.
Ik pleit vanzelf ook niet voor een korte rok boven een panty/mailot, dat lijkt me duidelijk. Het ging er mij om, dat een keuze voor de legging daarná soms leidt tot een steeds korter wordende rok (de praktijk bewijst daarin mijn gelijk, als ik me niet vergis).
Voor de geïnteresseerden, in de Saambinder heeft in 2009 dit artikel van de hand van ds. G.J. van Aalst gestaan. Ik weet niet of het in dit topic hiervóór ook al'es is aangehaald, maar voor je standpuntbepaling is dit best nuttig. Hij schrijft mijns inziens op een integere wijze over dit onderwerp.
http://www.digibron.nl/search/detail/c1 ... ar-zeker/0
Ja, ik snap die redenatie.
Het is wel een gedachtegang die je vaak tegen komt in de reformatorische gezinde.
Ik respecteer ook wel dat mensen zo denken. Ze zijn gewoon dat ze toch een grens over gaan.

In dit geval kun je dus 2 grenzen aangeven:
1. Geen legging
2. Geen (te) korte rok.

Voor mij is het de tweede grens.
Het maakt me dan verder niet uit wat je onder die rok draagt.
Een panty, maillot of legging.

Als je nu eens naar een refo middelbare school gaat schrik hoe kort de rokken zijn. Wel of geen legging.
De 'geest' van deze tijd is dat vrouwen er 'sexy' uit moeten zien. Ze moeten verleidelijk zijn.
Laatst gewijzigd door Panny op 05 dec 2013, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: kleding

Bericht door Bona Fide »

ejvl schreef:Ik vind een rose broek echt geen mannenkleding bijvoorbeeld.
Daarnaast is alles cultuur en tijds bepaald, ook het broek/rok verhaal wat nu ongeveer 150 jaar ofzo geldt.
Over de kleur valt inderdaad te twisten, maar als je naar onze cultuur/achtergrond kijkt, is een broek een typisch mannenkledingstuk en een rok een typisch vrouwenkledingstuk. Er zit een emancipatiegedachte achter het gaan dragen van een broek. Maar goed, het blijft een eindeloze discussie...
Wat ik zelf altijd wel frappant vind: in mijn omgeving woont een man en die is travestiet. Hij wil dus gekleed gaan als een persoon van de andere sekse. 3x raden wat voor kleding hij altijd aan heeft om er als vrouw uit te zien...
Een damesbroek, natuurlijk!
Niet dus: een rok.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: kleding

Bericht door Panny »

Het mooie van een rok/jurk vindt ik dat je voor de wereld vaak direct herkenbaar bent als christen vrouw.
Hier kunnen soms mooie gesprekken uit voortkomen.

Dit brengt wel extra verantwoordelijkheid met zich mee. De mensen zullen misschien extra op je letten. Met asociaal gedrag besmeur je ook het beeld wat mensen van christenen in het algemeen hebben. En daardoor ook van God.
Maar daardoor kun je misschien ook wel meer uitstralen van de liefde van Jezus Christus door naastenliefde etc..

Voor een man is dit misschien toch wat lastiger.
Daardoor ook juist een mooie taak voor de vrouw om hierdoor zichtbaar te zijn en te getuigen in de wereld.

(Voor de duidelijkheid: Ik wil hier niet direct een oordeel geven over christen vrouwen die een broek dragen)
Laatst gewijzigd door Panny op 05 dec 2013, 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie