Kleding

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: kleding

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef: M.i. heeft een school alleen bemoeienis met dingen die op school zelf aan de orde zijn en niet of er al dan wel een tv achter de schuifdeurtjes staat.
Zij kunnen toch niet bepalen of er alleen naar een journaal gekeken mag worden?
Sorry, dat vind ik te ver gaan.
Je moet natuurlijk wel rekening houden met de tijd van even geleden.
Tegenwoordig heeft iedereen ADSL, een smartphone, en alle mogelijke manieren om van alles te bekijken.
Destijds was internet zeldzaam en tv echt nog iets exclusiefs om als christen te hebben, en het werd door vele kerken veroordeeld.
Zoals in een ander topic staat, tegenwoordig: Internet = TV is niet meer te onderscheiden, toen nog wel.
Geen idee meer hoe ze het huidige toelatingsbeleid doen, waarschijnlijk zal het niet of nauwelijks over de tv gaan.
Ik weet niet hoe het nu gaat, wel dat het 2/3 jaar geleden nog echt een item was hoor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: kleding

Bericht door helma »

Ds C.P. de Boer; Puntuit 12-11-2013 schreef:Geen onderwerp dat zo veel om het lijf heeft als kleding. Zoveel jongeren, zoveel stijlen, zoveel meningen. Maar belangrijker: Wat zegt Gods Woord over kleding? Ds. C. P. de Boer uit Urk over bepalende Bijbelse normen.

Tijdens een recente catechisatieles wordt de christelijk gereformeerde predikant uitgedaagd. Zijn leerlingen verzekeren hem dat Urk een uitgaansgelegenheid kent die ook bij hem door de beugel kan.

Op de eerstvolgende zaterdagavond is de predikant present. De aanblik van tientallen aanwezige vrouwelijke catechisanten grijpt hem aan. Gehuld in niemendalletjes zijn ze letterlijk doelwit van betastingen door de aanwezige jongens.

Tijdens de eerstvolgende les gooit de predikant de knuppel in het hoenderhok. „Nu begrijp ik waarom jullie je op deze onthullende manier kleden” spreekt hij de dames rechtstreeks aan. „Jullie wíllen dat jongens zo met jullie omgaan.”

Het wordt stil. Hun predikant heeft gelijk.

Schuld en schaamte

Ds. De Boer pakt een veelgebruikte Bijbel van zijn bureau. „Er wordt op meer dan 200 plaatsen in de Bijbel gesproken over kleding. Nergens vind je echter iets terug van de discussies die jongeren tegenwoordig vaak en graag voeren; hoe kort een rok mag zijn, of een legging wel of niet verantwoord is enzovoorts. Waarom niet? Omdat onze samenleving een compleet andere is die in dan de Bijbelse tijd.”

Volgens de predikant zijn daar twee belangrijke oorzaken voor aan te wijzen. „Door de secularisatie is het besef van schaamte en schuld verdwenen. En na de seksuele revolutie in de jaren zestig wordt er heel anders met het lichaam omgegaan.”

De praktijk anno 2012 baart hem zorgen. Toch benadrukt de predikant liever de positieve kanten die aan kleding kleven. „Die zijn er. Als je je identiteit maar aan Gods Woord ontleent.”



En de Heere God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen, en toog ze hun aan (Genesis 3:21).

„Kleding ontstaat in het paradijs. Adam en Eva verliezen door de zonde als eerste mensen hun onschuld. Ze schamen zich voor elkaar en tegenover God. Op dat moment maken ze voor zichzelf kleding van bladeren.

Als God de relatie met de mens herstelt, geeft Hij Adam en Eva kleding met het oog op elkaar; om met de ander in een goede, positieve zin om te gaan zonder in de sfeer van schaamte en schuld terecht te komen. De achtergrond bij het instellen van kleding is negatief, maar in het vers wordt de positieve kant ervan benadrukt.

In 2012 is het besef van schuld en schaamte net zo belangrijk als in de tijd van de Bijbel, maar worden ze niet meer beleefd. Schaamte schept tegenwoordig geen afstand meer, maar prikkelt. En wat schuld is, valt aan steeds minder jongeren uit te leggen. De Bijbelse betekenis van deze kernwaarden zullen daarom opnieuw ingevuld en voor jongeren vertaald moeten worden.”



En zij kwamen tot Jezus, en zagen de bezetene zittende, en gekleed, en wel bij zijn verstand, namelijk die het legioen gehad had, en zij werden bevreesd (Markus 5:15).

„De bezetene van Gadara was door niemand te benaderen. Hij leefde tussen de graven en was naakt. Als Jezus hem gezond maakt, geneest Hij hem niet alleen van de demonen, maar ook van de gevolgen. De man krijgt zijn verstandelijke vermogens terug en Jezus kleedt hem. De Heere herstelt hem in ere. Markus vraagt zich niet af waar die kleding ineens vandaan komt. Het hoort bij Jezus’ werk en Zijn volledige herstel.

Vaak beweren jongeren: Het gaat niet om de buitenkant, maar alleen om het hart. Jezus bewijst in deze geschiedenis dat Hij oog heeft voor de gehele mens. Wij maken te veel scheiding tussen het hart en het dagelijks leven. Het gaat om je hele hebben en houden.”



De krijgsknechten dan, als zij Jezus gekruist hadden, namen Zijn klederen, (en maakten vier delen, voor elke krijgsknecht een deel) en de rok. De rok nu was zonder naad, van boven af geheel geweven (Johannes 19:23).

„Als de Heere Jezus aan het kruis hangt, is Hij naakt. Wat een diepe les. Als Christus Zich laat ontkleden om zondaren te bekleden met Zijn gerechtigheid, is dat dan niet de norm die wij moeten hanteren als we kleding aanschaffen? Wordt jouw kledingstijl bepaald door het kruis?

Als je als christen wilt leven, wordt je leven beheerst en bepaald door Christus. „Mag ik niet komen zoals ik ben?” vragen sommige jongeren op catechisatie. Ja. Maar Christus verandert je wel als je bij Hem komt.

Een discussie over de ‘juiste’ lengte van een rok ga ik niet aan. Het gaat erom dat zaken zoals integriteit, seksualiteit en intimiteit benoemd worden. Als onze kledingkeus wordt bepaald door de normen van schuld en schaamte, trek je de discussie uit de sfeer van wetticisme.”



Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken; Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedige en stille geest, die kostelijk is voor God. Want alzo versierden zichzelven eertijds ook de heilige vrouwen, die op God hoopten (...) (1 Petrus 3:3-5).

„Petrus beschrijft de levenswandel van de vrouw die de Heere vreest; eenvoudig, ingetogen. Het uiterlijk is daarmee verbonden. Wat communiceer jij met je haardracht, met je kleding? Is aan je uiterlijk af te lezen hoe je in het leven staat en voor God?

Dat vrouwen rechtstreeks aangesproken worden, betekent niet dat jongens en mannen vrijuit gaan. Zij zijn zich over het algemeen meer bewust hoe de samenleving is verseksualiseerd. Ze krijgen ontzettend veel prikkels binnen via reclame en media en voelen haarscherp aan hoe de mode daarop inspeelt. Hun verantwoordelijkheid om goed met deze prikkels om te gaan, mogen zij niet bij vrouwen neerleggen.

Met name vaders hebben in hun gezin een heel belangrijke taak. Zij zullen hun kinderen de vraag moeten stellen: Waarom draag je deze kleding? Bepalend is de vraag: Hoe sta je tegenover de Heere? Het gaat om een persoonlijke relatie met Hem. Dan durf je ook in je kleding te laten zien waar je voor staat.”
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: kleding

Bericht door huisman »

@Helma mooi artikel! Er komt binnenkort een boekje uit van ds C.P de Boer over dit onderwerp.

Afbeelding

en ken jij dit boekje van hem ?

Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: kleding

Bericht door helma »

huisman schreef:@Helma mooi artikel! Er komt binnenkort een boekje uit van ds C.P de Boer over dit onderwerp.

Afbeelding

en ken jij dit boekje van hem ?

Afbeelding

eerste wist ik niet; tweede heb ik idd op mijn verlanglijstje staan.
Hij is ook begonnen aan een prekenserie over het huwelijk.
(kunnen we hem ook niet een keer uitnodigen? :huhu Voor een gemeenteavond ofzo...)
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: kleding

Bericht door Isala »

Ja prachtig artikel!
Leer mij naar Uw wil te handelen,
ik zal dan in Uw waarheid wandelen.
Neig mijn hart, en voeg het saam,
tot de vrees van Uwen Naam.
Dat heeft ook betrekking op je kleding kast,
of je nu jong meisje of oude(r) bent.
Hora est!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: kleding

Bericht door Dodo »

In de krant van gisteren stond een aardige column over kleding in de kerk, en dan vooral over al die teksten en kreten die mannen/jongens op hun kleding hebben. Ik vraag me inderdaad wel eens af of mensen daar ook kritisch naar kijken, of dat ze alleen op kleur, maat en prijs letten.
Het zijn vaak woorden die verwijzen naar sport of werk, dus misschien minder geschikt voor de zondag.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: kleding

Bericht door Panny »

Inderdaad.. veel refo's lopen met sport teksten op hun kleding rond.
Voetbal is niet geaccepteerd maar dat wel.
Je ziet in de kerk polo, hockey, golf, auto en water sport...
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: kleding

Bericht door MoesTuin »

Op zich kan ik me niet storen aan voetbal of teksten

Wel als het godlasterende teksten zijn of opdrukken.

Ik weet nog wel dat mijn moeder toen ik nog kind was, een trui had gekocht, die ze mooi vond van me, maar er was een (duivel achtig) poppetje heel klein erop

Die werd en dan mooi door haar afgehaald kunstig.

(Overigens bij de smilies op pagina 3, staat ook een duivel achtig lijkende smilie, althans, dat vind ik, misschien kan dit verwijderd worden....ik vind het vervelend om te zien ieder geval)

MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: kleding

Bericht door DDD »

Panny schreef:Inderdaad.. veel refo's lopen met sport teksten op hun kleding rond.
Voetbal is niet geaccepteerd maar dat wel.
Je ziet in de kerk polo, hockey, golf, auto en water sport...
Ik begrijp eerlijk niet dat mensen zich daar over kunnen opwinden. Laat iedereen er zorgvuldig aangekleed en feestelijk uitzien, dan kan iedereen zijn eigen keuzes maken. Ooit hoorde ik een dominee de vergelijking maken met wat je zou aantrekken als je naar de koning gaat. Dat lijkt me wel een mooi criterium. Sommige mensen zouden een pak aantrekken, anderen een gewone broek met een overhemd, en voor anderen is een polo al heel netjes.

Ik heb wel eens mensen gezien die in pak naar de kerk kwamen en er vreselijk bij liepen (niet de juiste maat etc of gewoon een slecht pak) terwijl iemand in een spijkerbroek er heel netjes en stijlvol hip uit kan zien. En als daar dan een tekst op staat dan zal dat de gemiddelde kerkganger echt niet afleiden.

Maar het is wel jammer als mensen kleren kopen om te laten zien hoeveel ze daaraan uitgeven. Ik geloof niet dat dat bij ons in de kerk gebeurt, maar ja, dat is ook niet zo'n extreem rijke gemeente. Ik denk dat zulke dingen vooral gebeuren in gemeenten met veel economische elite en weinig culturele elite. Dat had in de column wel aan de orde mogen komen, wat mij betreft.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: kleding

Bericht door Mariavt »

Misschien een vreemde vraag,
Ik wil er graag netjes bij lopen, niet overdreven dure kleding, maar nu het zo koud begint te worden, vind ik panty's onder mijn rok best koud, nu heb ik er een lange legging onder, dus een lange rok met legging eronder, want ik neem aan dat panties van 80 den. niet bestaan of toch wel?
Voor mezelf heb ik er geen moeite mee, maar kan ik hiermee andere mensen kwetsen?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: kleding

Bericht door Lassie »

Je hebt toch ook maillots?
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: kleding

Bericht door Mariavt »

Lassie schreef:Je hebt toch ook maillots?
Dat zou een idee zijn ware het niet dat die mij veel te lang zijn als ze in mijn heup goedzitten, en de voeten van de maillot omslaan lukt ook niet echt maar ik zal het eens proberen
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: kleding

Bericht door MarthaMartha »

Mariavt schreef:
Lassie schreef:Je hebt toch ook maillots?
Dat zou een idee zijn ware het niet dat die mij veel te lang zijn als ze in mijn heup goedzitten, en de voeten van de maillot omslaan lukt ook niet echt maar ik zal het eens proberen
Wat is in de winter het verschil tussen een legging en maillots? Trek een lange legging aan, sokken eronder, schoenen aan en je ziet niet eens of je een legging of maillot aan hebt. Zo simpel is het.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: kleding

Bericht door Mariavt »

MarthaMartha schreef:
Mariavt schreef:
Lassie schreef:Je hebt toch ook maillots?
Dat zou een idee zijn ware het niet dat die mij veel te lang zijn als ze in mijn heup goedzitten, en de voeten van de maillot omslaan lukt ook niet echt maar ik zal het eens proberen
Wat is in de winter het verschil tussen een legging en maillots? Trek een lange legging aan, sokken eronder, schoenen aan en je ziet niet eens of je een legging of maillot aan hebt. Zo simpel is het.
Dankjewel Martha, dat vroeg ik me dus even af, of ik geen aanstoot geef...
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: kleding

Bericht door DDD »

Nou, mensen die aanstoot nemen aan blote voeten in sokken missen denk ik toch nog het geestelijk onderscheidingsvermogen. Je hoeft je naar mijn idee niet van ieders gevoeligheden iets aan te trekken.
Plaats reactie