Kleding

Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Kleding

Bericht door Jehan Cauvin »

DDD schreef:Onzin natuurlijk.

Misschien moet je overwegen om je standpunten enigszins te onderbouwen. :)
Wat wil je precies onderbouwd zien? Het idee van lappen tekst gaan kopiëren lijkt me van weinig nut, dit kun je namelijk ook zelf opzoeken.
Mijns inziens moet je ook niet gaan reageren als er geen onderbouwing voor is te vinden.
Maar ik hoor graag je weerlegging van de standpunten.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Kleding

Bericht door ejvl »

Jehan Cauvin schreef:
DDD schreef:Onzin natuurlijk.

Misschien moet je overwegen om je standpunten enigszins te onderbouwen. :)
Wat wil je precies onderbouwd zien? Het idee van lappen tekst gaan kopiëren lijkt me van weinig nut, dit kun je namelijk ook zelf opzoeken.
Mijns inziens moet je ook niet gaan reageren als er geen onderbouwing voor is te vinden.
Maar ik hoor graag je weerlegging van de standpunten.
Alhoewel ik zeker niet tegen hoofdbedekking ben, integendeel, waarom ben je dan niet zo strikt als het gaat om het bidden in de erediensten met opgegeven handen, de mannen om en om wat zeggen, kortom er staat toch nog veel meer over de invulling van erediensten in de Bijbel? Of is de rest wel cultuurgebonden?

Of de ziekenzalving, ook zo'n duidelijk voorschrift maar niet toegepast voor zover ik weet?
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: RE: Re: Kleding

Bericht door Jehan Cauvin »

ejvl schreef:
Jehan Cauvin schreef:
DDD schreef:Onzin natuurlijk.

Misschien moet je overwegen om je standpunten enigszins te onderbouwen. :)
Wat wil je precies onderbouwd zien? Het idee van lappen tekst gaan kopiëren lijkt me van weinig nut, dit kun je namelijk ook zelf opzoeken.
Mijns inziens moet je ook niet gaan reageren als er geen onderbouwing voor is te vinden.
Maar ik hoor graag je weerlegging van de standpunten.
Alhoewel ik zeker niet tegen hoofdbedekking ben, integendeel, waarom ben je dan niet zo strikt als het gaat om het bidden in de erediensten met opgegeven handen, de mannen om en om wat zeggen, kortom er staat toch nog veel meer over de invulling van erediensten in de Bijbel? Of is de rest wel cultuurgebonden?

Of de ziekenzalving, ook zo'n duidelijk voorschrift maar niet toegepast voor zover ik weet?
Dit topic gaat specifiek over kleding en in dit geval over hoofdbedekking. De punten die je noemt vallen hier dus buiten en zijn onder meer om die reden ook nooit genoemd.
Er staat inderdaad veel meer over de invulling van de erediensten. Dit is door de tijd heen verwaterd, wat niet goed is. Kan de Heere echter nog steeds zijn Zegen geven als de punten die je noemt niet meer aanwezig zijn, ik denk van wel. Echter ik denk zeker dat we terug moeten naar de wijze waarheid van vroeger.
Tevens is cultuur in combinatie met godsdienst een begrip wat voor vluchtgedrag zorgt. We schuiven verwatering heel snel en heel graag onder de noemer cultuurverschuiving of dat we zouden leven in een andere tijd. Dit is mijns inziens niet goed.
Echter ligt de Boodschap van vrije genade niet in de uiterlijke kenmerken van de godsdienst, maar in Jezus Christus alleen.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: RE: Re: Kleding

Bericht door ejvl »

Jehan Cauvin schreef:
ejvl schreef:
Jehan Cauvin schreef: Dit topic gaat specifiek over kleding en in dit geval over hoofdbedekking. De punten die je noemt vallen hier dus buiten en zijn onder meer om die reden ook nooit genoemd.
Er staat inderdaad veel meer over de invulling van de erediensten. Dit is door de tijd heen verwaterd, wat niet goed is. Kan de Heere echter nog steeds zijn Zegen geven als de punten die je noemt niet meer aanwezig zijn, ik denk van wel. Echter ik denk zeker dat we terug moeten naar de wijze waarheid van vroeger.
Tevens is cultuur in combinatie met godsdienst een begrip wat voor vluchtgedrag zorgt. We schuiven verwatering heel snel en heel graag onder de noemer cultuurverschuiving of dat we zouden leven in een andere tijd. Dit is mijns inziens niet goed.
Echter ligt de Boodschap van vrije genade niet in de uiterlijke kenmerken van de godsdienst, maar in Jezus Christus alleen.
Ik ben het helemaal met je eens.
DDD
Berichten: 28491
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kleding

Bericht door DDD »

Die punten doen er wel toe, omdat ze iets zeggen over de willekeurigheid in jouw bijbelgebruik, en daarmee afbreuk doen aan jouw argumentatie.

Jouw reactie daarop is een drogreden.
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Kleding

Bericht door Jehan Cauvin »

DDD schreef:Die punten doen er wel toe, omdat ze iets zeggen over de willekeurigheid in jouw bijbelgebruik, en daarmee afbreuk doen aan jouw argumentatie.

Jouw reactie daarop is een drogreden.
De uiterlijke kenmerken doen er niet toe. Dat is niet het wezen van de zaak. In Afrika zitten ze anders in de kerk, dan hier. Uiterlijke kenmerken zegen ook niks over de Boodschap.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kleding

Bericht door Mara »

Jehan Cauvin schreef: De uiterlijke kenmerken doen er niet toe. Dat is niet het wezen van de zaak. In Afrika zitten ze anders in de kerk, dan hier. Uiterlijke kenmerken zegen ook niks over de Boodschap.
Nee dat is waar. Maar hoe komt het dan dat mensen na hun bekering (uit de wereld) zich dan toch anders gaan kleden, omdat dingen hen tot zonde worden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Kleding

Bericht door Erasmiaan »

Forummer schreef:Precies. Het woord hoed staat nergens in de Bijbel, en is compleet cultuurgebonden.
1 Korinthe 11 gaat vooral over het lange haar als hoofdbedekking.

Ik wacht nog op het moment dat m'n dochter vraagt of ze ook haar baseballcap op mag naar de kerk. Van mij krijgt ze meteen toestemming.
Het is anders dan bij ons in de kerk en daarom steun ik het? Ik krijg de indruk dat elke alternatieve uitleg van de Gods Woord die anders is dan de traditionele uitleg in jou gemeente, door jou klakkeloos wordt aanvaard.

Hoe sta je tegenover aanstoot geven in de gemeente Gods?
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Kleding

Bericht door Jehan Cauvin »

Mara schreef:
Jehan Cauvin schreef: De uiterlijke kenmerken doen er niet toe. Dat is niet het wezen van de zaak. In Afrika zitten ze anders in de kerk, dan hier. Uiterlijke kenmerken zegen ook niks over de Boodschap.
Nee dat is waar. Maar hoe komt het dan dat mensen na hun bekering (uit de wereld) zich dan toch anders gaan kleden, omdat dingen hen tot zonde worden?
Vroeger werd de uitdrukking gebezigd: ze zijn nog bang om over een stooitje heen te stappen.
Met andere woorden uit liefde tot God en zijn gebod zullen ze niet iets doen, waarbij ze ook maar de lichtste twijfel hebben of het wel voor Gods Aangezicht kan bestaan.
Dus niet zozeer omdat het zonde wordt, maar uit dankbaarheid.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Kleding

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:
Jehan Cauvin schreef: De uiterlijke kenmerken doen er niet toe. Dat is niet het wezen van de zaak. In Afrika zitten ze anders in de kerk, dan hier. Uiterlijke kenmerken zegen ook niks over de Boodschap.
Nee dat is waar. Maar hoe komt het dan dat mensen na hun bekering (uit de wereld) zich dan toch anders gaan kleden, omdat dingen hen tot zonde worden?
Als de dingen je tot zonde worden weet ik niet wat voor kleding die persoon aanhad voor zijn/haar bekering. Als we ons in matigheid versieren en kuis kleden doen we wat God daarin van ons vraagt.
Andere aanpassingen kunnen er ook zijn doordat we aan verwachtingen voldoen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Jehan Cauvin
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2016, 18:25

Re: Kleding

Bericht door Jehan Cauvin »

Ukkie schreef:
Mara schreef:
Jehan Cauvin schreef: De uiterlijke kenmerken doen er niet toe. Dat is niet het wezen van de zaak. In Afrika zitten ze anders in de kerk, dan hier. Uiterlijke kenmerken zegen ook niks over de Boodschap.
Nee dat is waar. Maar hoe komt het dan dat mensen na hun bekering (uit de wereld) zich dan toch anders gaan kleden, omdat dingen hen tot zonde worden?
Als de dingen je tot zonde worden weet ik niet wat voor kleding die persoon aanhad voor zijn/haar bekering. Als we ons in matigheid versieren en kuis kleden doen we wat God daarin van ons vraagt.
Andere aanpassingen kunnen er ook zijn doordat we aan verwachtingen voldoen.
Voor iedereen ligt dit anders en laten we er met respect over praten. Maar ik ken voorbeelden dat diegene een rok tot op de knieën te kort ging vinden. Maar goed we hebben het dan volgens mij puur over de bevinding van 1 persoon.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Kleding

Bericht door Zeeuw »

Erasmiaan schreef:
Forummer schreef:Precies. Het woord hoed staat nergens in de Bijbel, en is compleet cultuurgebonden.
1 Korinthe 11 gaat vooral over het lange haar als hoofdbedekking.

Ik wacht nog op het moment dat m'n dochter vraagt of ze ook haar baseballcap op mag naar de kerk. Van mij krijgt ze meteen toestemming.
Het is anders dan bij ons in de kerk en daarom steun ik het? Ik krijg de indruk dat elke alternatieve uitleg van de Gods Woord die anders is dan de traditionele uitleg in jou gemeente, door jou klakkeloos wordt aanvaard.

Hoe sta je tegenover aanstoot geven in de gemeente Gods?
Mee eens. Als mijn dochter(tje) met die vraag zou komen, zou het een vrij kort gesprek zijn.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kleding

Bericht door Forummer »

Erasmiaan schreef:
Forummer schreef:Precies. Het woord hoed staat nergens in de Bijbel, en is compleet cultuurgebonden.
1 Korinthe 11 gaat vooral over het lange haar als hoofdbedekking.
Het is anders dan bij ons in de kerk en daarom steun ik het? Ik krijg de indruk dat elke alternatieve uitleg van de Gods Woord die anders is dan de traditionele uitleg in jou gemeente, door jou klakkeloos wordt aanvaard.

Hoe sta je tegenover aanstoot geven in de gemeente Gods?
Nee hoor het gaat niet om de alternatieve uitleg. Het gaat om het simpele feit dat een baseballcap van 10 euro ook een hoofdbedekking is. En als anderen daar aanstoot aan nemen "omdat dat niet zo hoort" dan zegt dat meer iets over die anderen.
En omdat ik verder echt geen steekhoudende argumenten kan bedenken tegen een baseballcap als hoofdbedekking. De reden "omdat het niet mag" is natuurlijk geen reden.

Maar als jullie goede redenen hebben, vertel ze gerust.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Kleding

Bericht door Erskinees »

Naar de kerk ga je in eerbare kleding, waaruit iets van de heiligheid van God blijkt. Dat hoeft niet in donkere kleding en dat kan ook prima in een spijkerbroek met een mooie trui. Een baseballcap is toch weer van een ander kaliber. Dat is echt voor de vrije tijd. Wanneer je als 16 jarige die opzet voor een sollicitatiegesprek voor vakkenvuller zal al niet gewaardeerd worden dat je die oplaat. Ik kan een baseballcap dan ook niet helemaal combineren met de heiligheid van de eredienst.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Kleding

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
Erasmiaan schreef:
Forummer schreef:Precies. Het woord hoed staat nergens in de Bijbel, en is compleet cultuurgebonden.
1 Korinthe 11 gaat vooral over het lange haar als hoofdbedekking.

Ik wacht nog op het moment dat m'n dochter vraagt of ze ook haar baseballcap op mag naar de kerk. Van mij krijgt ze meteen toestemming.
Het is anders dan bij ons in de kerk en daarom steun ik het? Ik krijg de indruk dat elke alternatieve uitleg van de Gods Woord die anders is dan de traditionele uitleg in jou gemeente, door jou klakkeloos wordt aanvaard.

Hoe sta je tegenover aanstoot geven in de gemeente Gods?
Mee eens. Als mijn dochter(tje) met die vraag zou komen, zou het een vrij kort gesprek zijn.
;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Plaats reactie