Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voetbal kijken.

Bericht door pierre27 »

merel schreef:
bombus schreef:
merel schreef:Ik zou uitkijken met het innemen van deze stelling. Het is niet aan jou of mij om iemands geloof in twijfel te trekken als hij in interviews en op internet getuigt van Christus. Ik denk dat je je hiermee op gevaarlijk/zondig terrein begeeft.
Mee eens, iets kan zondig zijn. Maar dat wilt niet zeggen dat elke persoon die deze zonde doet geen ware gelovige kan zijn. Er bestaan geen volmaakte gelovigen op aarde.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor roken, rijkdom, gierigheid...
En het heeft ook te maken met een stuk gewetensvorming. Ik weet dat in de VS het in bepaalde behoudende kerken het best vanzelfsprekend is dat sportwedstrijden gevolgd worden.
We moeten zelf ook blijven bidden of God ons wilt ontdekken aan onze onbekende zonde.
Of iemand een waar gelovige is, is niet aan mij.
Gelukkig niet, wel mag je Gods Woord naast iemands openbare leven leggen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Voetbal kijken.

Bericht door DDD »

Natuurlijk. Dat mag altijd. Maar dan zijn er hier nog geen argumenten aangevoerd die de extreme opvattingen van Simon0162 rechtvaardigen. Integendeel. Het is een duidelijk bewijs dat mensen die zelf ergens gevoelig voor zijn nogal eens voor andere mensen invullen hoe zij ergens in staan, zonder dat de invulling klopt.

Ik ben het geheel met merel eens dat het ongepast is om zomaar een oordeel over een ander uit te spreken.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Natuurlijk. Dat mag altijd. Maar dan zijn er hier nog geen argumenten aangevoerd die de extreme opvattingen van Simon0162 rechtvaardigen. Integendeel. Het is een duidelijk bewijs dat mensen die zelf ergens gevoelig voor zijn nogal eens voor andere mensen invullen hoe zij ergens in staan, zonder dat de invulling klopt.

Ik ben het geheel met merel eens dat het ongepast is om zomaar een oordeel over een ander uit te spreken.
Volgens mij heb ik al een aantal argumenten genoemd, artikelen aangedragen die dat ondersteunen. Van jouw kant heb ik weinig argumenten gehoord dat voetbal samen kan gaan met geloof en bekering.

Daarnaast heb ik niemand veroordeeld. Ik heb gezegd dat God en Koning voetbal niet samengaan en dat Gakpo liegt als hij zegt dat voetbal een bijzaak is voor hem. Dat is het niet als je profvoetballer bent, dan moet je daar 100% voor gaan en heel je leven aan opofferen anders raak je nooit tot dit niveau. Ik heb het gelukkig lang niet zo ver geschopt als Gakpo maar ik weet wel hoe je leven dan om voetbal draait. En op dat niveau van Gakpo is dat nog vele vele malen erger. Dat is geen bijzaak, dan draait je leven alleen om voetbal. Dat noem ik een hoofdzaak.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Voetbal kijken.

Bericht door parsifal »

Ik geloof echt niet dat je dit kunt zeggen. Juist in topsport betekent 100% er voor gaan ook je rust nemen. Meer dan bij zeg een consultant of een musicus. En ja het oordeel over Gapko laat ik aan de Heere over en verder vraag ik me af hoe ik mijn collegas kan bereiken zoals Gapko dat blijkbaar kan met de zijne. Ik heb vast meer theologische kennis dan hij, maar heb ik dezelfde vreugde? In het verleden had ik die bewondering ook voor schaatsters zoals Cindy Klassen en Catriona Lemay.
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Natuurlijk. Dat mag altijd. Maar dan zijn er hier nog geen argumenten aangevoerd die de extreme opvattingen van Simon0162 rechtvaardigen. Integendeel. Het is een duidelijk bewijs dat mensen die zelf ergens gevoelig voor zijn nogal eens voor andere mensen invullen hoe zij ergens in staan, zonder dat de invulling klopt.

Ik ben het geheel met merel eens dat het ongepast is om zomaar een oordeel over een ander uit te spreken.
Volgens mij heb ik al een aantal argumenten genoemd, artikelen aangedragen die dat ondersteunen. Van jouw kant heb ik weinig argumenten gehoord dat voetbal samen kan gaan met geloof en bekering.

Daarnaast heb ik niemand veroordeeld. Ik heb gezegd dat God en Koning voetbal niet samengaan en dat Gakpo liegt als hij zegt dat voetbal een bijzaak is voor hem. Dat is het niet als je profvoetballer bent, dan moet je daar 100% voor gaan en heel je leven aan opofferen anders raak je nooit tot dit niveau. Ik heb het gelukkig lang niet zo ver geschopt als Gakpo maar ik weet wel hoe je leven dan om voetbal draait. En op dat niveau van Gakpo is dat nog vele vele malen erger. Dat is geen bijzaak, dan draait je leven alleen om voetbal. Dat noem ik een hoofdzaak.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

parsifal schreef:Ik geloof echt niet dat je dit kunt zeggen. Juist in topsport betekent 100% er voor gaan ook je rust nemen. Meer dan bij zeg een consultant of een musicus. En ja het oordeel over Gapko laat ik aan de Heere over en verder vraag ik me af hoe ik mijn collegas kan bereiken zoals Gapko dat blijkbaar kan met de zijne. Ik heb vast meer theologische kennis dan hij, maar heb ik dezelfde vreugde? In het verleden had ik die bewondering ook voor schaatsters zoals Cindy Klassen en Catriona Lemay.
Simon0612 schreef:
DDD schreef:Natuurlijk. Dat mag altijd. Maar dan zijn er hier nog geen argumenten aangevoerd die de extreme opvattingen van Simon0162 rechtvaardigen. Integendeel. Het is een duidelijk bewijs dat mensen die zelf ergens gevoelig voor zijn nogal eens voor andere mensen invullen hoe zij ergens in staan, zonder dat de invulling klopt.

Ik ben het geheel met merel eens dat het ongepast is om zomaar een oordeel over een ander uit te spreken.
Volgens mij heb ik al een aantal argumenten genoemd, artikelen aangedragen die dat ondersteunen. Van jouw kant heb ik weinig argumenten gehoord dat voetbal samen kan gaan met geloof en bekering.

Daarnaast heb ik niemand veroordeeld. Ik heb gezegd dat God en Koning voetbal niet samengaan en dat Gakpo liegt als hij zegt dat voetbal een bijzaak is voor hem. Dat is het niet als je profvoetballer bent, dan moet je daar 100% voor gaan en heel je leven aan opofferen anders raak je nooit tot dit niveau. Ik heb het gelukkig lang niet zo ver geschopt als Gakpo maar ik weet wel hoe je leven dan om voetbal draait. En op dat niveau van Gakpo is dat nog vele vele malen erger. Dat is geen bijzaak, dan draait je leven alleen om voetbal. Dat noem ik een hoofdzaak.
Wat exact niet? Dat God en prof voetbal niet samengaan? Leg de bijbel er maar naast. Volgens mij is het dan meer dan duidelijk.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voetbal kijken.

Bericht door helma »

Charles Groot op Facebook:

Voetbal als wereldreligie

Het zal u niet ontgaan zijn dat er in het oliestaatje Qatar in het Midden-Oosten een wereldkampioenschap voetbal aan de gang is. 32 landen, waaronder Nederland, doen mee in de strijd om de beste van de wereld te worden. Dat wordt op 18 december beslist.
Het journaal van zes uur moet er elke dag voor uitwijken naar NPO 2 of 3.

De voetbalsport is door de jonge Haarlemmer Pim Mulier (1865 – 1954) vanuit Engeland naar Nederland gehaald. In 1879 werd in Haarlem de eerste voetbalverenging opgericht: HFC.
Maar die meneer Mulier deed meer. Tussen 1885 en 1890 nam hij, naast voetbal, ook deel aan wedstrijden als hardlopen, schaatsen, tennis, wielrennen en cricket. Hij blonk nergens in uit maar drukte wel zijn stempel op de vroegste ontwikkeling van sport in Nederland doordat hij zijn hyperactiviteit op de velden combineerde met ijver aan de bestuurstafel.

Voor Mulier was sport meer dan een prettig tijdverdrijf. Het was in zijn ogen niets minder dan een redmiddel voor de natie. Net als veel van zijn tijdgenoten was hij bevreesd voor de positie van Nederland op het internationale toneel. Popularisering van sport zou het volk – met name de jeugd – krachtig en weerbaar maken en de natie helpen om mee te blijven tellen.
Mulier was ook de man die de Elfstedentocht, voor het eerste in 1909 gehouden, in het leven riep.
Kortom de man heeft op sportgebied een heleboel in gang gezet.

Vandaag is voetbal een volkssport, maar toen Mulier in het laatste kwart van de 19e eeuw het voetbal in Nederland introduceerde was deze sport alleen weggelegd voor de meer gefortuneerden. De minderbedeelden werkten tien tot twaalf uur per dag en hadden nauwelijks vrije tijd.
Maar gaandeweg de 20e eeuw kreeg het voetbal een steeds grotere rol binnen de maatschappij. Omdat ons land toen nog erg verzuild was, kreeg elke maatschappelijke of geloofsgroep haar eigen vereniging. Het spel werd in alle lagen van de bevolking gespeeld en bekeken.

Voor alle duidelijkheid, tot het midden van de jaren vijftig waren het allemaal amateurs. Jongens en mannen die de sport in hun vrije tijd beoefenden, zowel op zaterdag als op zondag.
Er zit een goede kant aan deze sportbeoefening. Als je voetbalt leer je denken in teamverband. Hoe kunnen we samen - letterlijk en figuurlijk - het doel bereiken.
En lichaamsbeweging is een goede zaak.
Bij voetbal dien je ook respect te hebben voor je tegenstander. Dar wordt helaas niet altijd de hand aan gehouden, gelet op discriminerende woorden en geboren in de richting van donkere spelers.

Ik heb vanaf mijn 12e jaar 45 jaar gevoetbald op behoorlijk amateurniveau en was tot 2014 vijftien jaar KNVB-scheidsrechter in afdeling Oost, alles uitsluitend op zaterdag of (soms) doordeweeks. Elke zaterdag een wedstrijd leiden in het gebied tussen Lelystad en Enschede en Zwolle-Nijmegen.
Als (amateur)voetballer en KNVB-scheidsrechter heb ik altijd veel plezier beleefd aan deze tak van sport.

Helaas is de sport, die op amateurniveau begon, zo geprofessionaliseerd dat we wel ver verwijderd zijn geraakt van de oorspronkelijke bedoeling, als zojuist genoemd.
Voetbal is voor velen een religie geworden.
Als je luistert naar verslagen van reporters dan kom je uitdrukkingen tegen, waarbij het stadion een ‘tempel’ wordt genoemd en het gras ‘heilige grond’.
Een overwinning wordt soms ‘voor de poorten van de hel weggesleept’.

Als spelers het veld opkomen dan heeft een groot aantal van hen allerlei bijgelovige rituelen. De grond aanraken, vooral niet op de zijlijn trappen, bidden (tot wie?)
Vanaf de tribune worden allerlei bezwerende bewegingen gemaakt en schietgebedjes opgezonden als hun team achter staat. Dat zie je als er een camera op de toeschouwers wordt gericht. Want de nationalistische gevoelens spelen bij het publiek een grote rol, in allerlei regio’s.

Ook in Rotterdam kunnen ze er wat van. Boven de ingang van het Sparta kasteel (zo wordt het stadion genoemd) waar de spelers het veld op komen, staat deze tekst: ‘de hemelpoort heeft verdacht veel weg van het Kasteel’. Goed zichtbaar voor alle supporters op de tribunes
De woorden zijn ontleend aan een bekend dichter en fan van Sparta: Jules Deelder (1944-2019). Hij schreef de volgende tekst:

Vroeger of later ga je dood,
dat staat als een paal boven water.
Zo oud als Sparta word je nooit
en als je gaat is het je tijd geweest
Dat is een ding dat zeker is
Zo niet ofter een hemel is
maar álster een is dan zal je zien
dat de Hemelpoort – o! brok in onze keel –
verdacht veel weg heeft van het Kasteel!

Voetbal’goden’
De bekendste Nederlandse voetballer Johan Cruijff had de bijnaam de ‘verlosser’.
Het Braziliaanse elftal wordt de ‘goddelijke kanaries’ genoemd.
Een andere voetbalheld – de Argentijn Diego Maradonna – wordt als (een) god vereerd.
Tijdens het huidige WK hangen voor de ingang van de privéhangar van de emir van Qatar grote posters van Maradonna, twee jaar geleden overleden. In de hangar is een tentoonstelling voor deze, volgens velen, beste voetballer aller tijden, ingericht met shirts en foto’s in alle maten en kleuren.
In de hal staat in de hoek een kleine studio waar fans een persoonlijke boodschap kunnen opnemen voor hun voetbalgod. De boodschappen die worden opnemen zijn zo emotioneel dat de meeste fans huilend uit het hokje komen. Er zijn fans bij die meerdere tatoeages met Maradonna als afbeelding in hun lichaam hebben.
Al die opnamen worden aan het eind van de expositie op twee harde schijven verzameld en daarna via een satelliet de ruimte in gestuurd, zodat al die mooie woorden dichter bij Maradonna in de ‘hemel’ (aanhalingstekens van mij) zijn.
In de hal staat ook het privévliegtuig van Maradonna. Op de buik van het toestel staat een enorme afbeelding van Maradonna geschilderd, een beroemd beeld waar hij de wereldbeker kust die hij en zijn ploeg in 1986 hebben veroverd.
Een kleiner exemplaar van dit vliegtuig is kort na het overlijden van Maradonna gezegend door de paus.
De fans van Maradonna zijn er van overtuigd dat hij het Argentijnse elftal vanuit de ‘hemel’ volgt. Hij kijkt mee en wie weet kan Argentinië dan wel heel ver komen! Ze staan komende vrijdag tegenover Nederland.

Afgoderij
Bekende voetballers worden vaak als idolen getypeerd. Het woord idool is afkomstig van het Griekse ‘eidolon’ dat afgod betekent. Als ik zie hoe mensen uit de hele wereld hun team achterna reizen om toch maar gene wedstrijd van hun idolen te hoeven missen dan is er simpelweg sprake van afgoderij. Het kost kapitalen, zoals ook nu in Qatar, waar het verblijf van een nacht in een container al 200 euro kost. Tel daar de reis bij op en de entree van het stadion/kaartje voor de wedstrijden van hun land, dan kom je op gigantische bedragen. Dan heb ik het nog niet wat er allemaal aangeschaft aan attributen of (Oranje) kleding.

Een nieuwe ‘god’!
Maradonna is niet meer, maar er ‘leeft’ een andere, nieuwe ‘god’ Lionel Messi.
Zoals een Argentijnse verslaggever onlangs zei: nu is Lionel Messi onze god.
Sommige Argentijnen hebben hun auto verkocht om hier in Qatar bij ‘god’ Messi te zijn.

Het is deze ‘wereldreligie’ die door vele miljoenen wordt aangehangen. Als christen heb geen moeite met het spelletje want dat schept in amateur teamverband sociale contacten die al bij de kleinsten beginnen. Maar de exorbitant hoge salarissen en transfersommen die worden uitgegeven (vele miljoenen) hebben het spel geen goed gedaan.

Ik geef tot slot wat bijbelse notities over afgoden en idolen.
Jesaja zegt er dit over:
‘Met wie wilt u Mij vergelijken en op één lijn stellen? Met wie wilt u Mij meten dat wij elkaars gelijken zouden zijn?
Zij schudden goud uit hun beurs en wegen zilver op een weegschaal. Zij huren een edelsmid en die maakt er een god van. Zij knielen, ook buigen zij zich ervoor neer. Zij nemen hem op de schouder en dragen hem en zetten hem op zijn plaats. Daar staat hij en van zijn plaats wijkt hij niet. Ja, roept iemand tot hem, hij antwoord niet, hij verlost hen niet uit zijn benauwdheid’.
In de taal van toen zegt de profeet in feite hetzelfde waar deze FB bijdrage vandaag over gaat.
Afgoden, idolen vragen al je geld, al je tijd, al je aandacht. Dit is er een voorbeeld van.

Het wezen van afgoderij
Afgoderij is daar waar dingen of mensen de plaats van God innemen.
In het O.T. gaat het om zichtbare beelden, Hand. 7:41. Dat geldt ook voor het N.T. Denk maar aan de vele tempels en beelden die Paulus tijdens zijn zendingsreizen tegenkwam, bv. in Athene, Hand. 17.
In onze tijd kan het om dingen gaan, waar alles voor moet wijken. Maar ook de verering van mensen om hun prestaties, bv. op het gebied van sport, kunst of muziek valt onder het gegeven afgoderij.

In het N.T. worden we ruimschoots gewaarschuwd om ons verre te houden van welke vorm van afgoderij ook. Lees maar.

1 Cor. 10:14 Daarom, mijn geliefden, vlucht weg van de afgodendienst.
Gal. 5:20 Onder de werken van het vlees is ook sprake van afgoderij.
1 Cor. 6:10 Voor afgodendienaars is geen plaats in Gods Koninkrijk.
Johannes schrijft in 1 Joh. 5:21 ‘Lieve kinderen, wees op uw hoede voor de afgoden’.
Openb. 21:8, 22;15 Buiten de stad van God bevinden zich de afgodendienaars, hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. De tweede (eeuwige) dood.
Van de Thessalonicenzen wordt gezegd dat ze zich van de afgoden bekeerd hebben, 1 Thes. 1:9

Succes, een kampioenschap is leuk, zeker als het behaald wordt voor het oog van heel de wereld. Maar bedenk, succes is ook zo weer voorbij. Roem en bekendheid zijn van beperkte duur.
Wie kent nog de spelers van Oranje uit mijn tienertijd? Abe Lenstra, Bep Bakhuijs, Cor van der Hart, Faas Wilkes. Legendarische namen. En over pakweg twintig jaar zult u aan uw kinderen vertellen hoe goed (vul de namen maar in) in 2022 konden voetballen. En misschien laat u ze wel vol trots een boek of video zien. Maar uw kinderen hebben dan weer andere sportidolen die nu nog in de wieg liggen of nog geboren moeten worden.

Ik ben een liefhebber van de voetbalsport. Toch ben ik ongelooflijk blij dat ik mijn Schepper, de Here God, heb leren kennen. Een nieuw leven heb ontvangen dat zowel het heden als de toekomst omvat. Als voor mij het eindsignaal klinkt, is de wedstrijd van mijn leven weliswaar voorbij. Dan sta ik niet met een beker in mijn handen of met een medaille om m’n nek, maar mag ik, net als Paulus, wel een erekrans dragen, 2 Tim. 4:8. Teken van het Leven met een hoofdletter. Daar kan zelfs de dood niets aan veranderen, dank zij Jezus.

Wie Hem heeft leren kennen is een (weder)geboren winnaar! En zulke (over)winnaars zullen op een dag door God bepaalt samen de overwinning van het Lam van God bezingen
Ik vrees dat daar veel idolen van vandaag niet bij zullen zijn. Tenzij ook al deze voetballers, velen getekend voor het leven door hun vaak extreme tattoos, tot persoonlijk geloof in de God van hemel en aarde komen, zullen we al die sportgrootheden in de eeuwigheid niet (meer) tegenkomen. Wat mensen op aarde belangrijk vinden is in Gods wereld anders. Alle reden om te bidden voor hun redding.
Emeritus.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voetbal kijken.

Bericht door J.C. Philpot »

helma schreef:Charles Groot op Facebook:

Voetbal als wereldreligie
Charles Groot, de componist van "Samen in de naam van Jezus". Een karakteristiek man.

Duidelijk artikel wat hij hier schrijft. Het bevestigd mij weer dat christenen zich van prof-voetbal en het WK moeten distantieren. Het verschil tussen wat de prof-voetballers uitstralen, en tussen de uitstraling van de Zaligmaker, wienst eerste trap van vernedering wij deze maand gedenken, is onmetelijk groot. Waarom zou een waar christen dan toch een oogje dicht willen doen, en hierin willen participeren?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

Ik vind jouw laatste zin van hoogmoed getuigen. Het is niet aan jou om te oordelen over het geloof van een ander. Dat is aan God. Gapko getuigt overal van zijn geloof. Ik hoorde gisteren dat daar door seculier voetbalminnend Nederland met respect over gesproken wordt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voetbal kijken.

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Ik vind jouw laatste zin van hoogmoed getuigen. Het is niet aan jou om te oordelen over het geloof van een ander. Dat is aan God. Gapko getuigt overal van zijn geloof.
Ik heb helemaal niets over Gapko gezegt (ik ken helemaal geen Gapko). Wel over de WK en profvoetbal.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 07 dec 2022, 08:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Ik vind jouw laatste zin van hoogmoed getuigen. Het is niet aan jou om te oordelen over het geloof van een ander. Dat is aan God. Gapko getuigt overal van zijn geloof.
Ik heb helemaal niets over Gapko gezegt (ik ken helemaal geen Gapko). Wel over de WK en profvoetbal.
Het klopt dat jij in zijn algemeenheid reageert in dit topic en jij hebt de naam ook niet genoemd.

In dit topic is diverse malen gerefereerd naar Gapko en naar zijn getuigenissen binnen het team en op internet. Hij wordt weggezet als leugenaar en kan geen christen zijn. Ik heb hier diverse malen op gereageerd dat het werk van de Heilige Geest niet weggezet kan worden als leugenachtig. Ik denk dat dat een grote zonde is.

Dat het WK voor reformatorische christenen moeilijk te rijmen is met het geloof kan ik mij best voorstellen. Het geeft echter geen pas om een evangelische christenen deze manier te beoordelen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voetbal kijken.

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:In dit topic is diverse malen gerefereerd naar Gapko en naar zijn getuigenissen binnen het team en op internet. Hij wordt weggezet als leugenaar en kan geen christen zijn. Ik heb hier diverse malen op gereageerd dat het werk van de Heilige Geest niet weggezet kan worden als leugenachtig. Ik denk dat dat een grote zonde is.

Dat het WK voor reformatorische christenen moeilijk te rijmen is met het geloof kan ik mij best voorstellen. Het geeft echter geen pas om een evangelische christenen deze manier te beoordelen.
Geen idee. Ik ken de beste man niet.

Als hij van "zijn geloof" getuigd, doet hij er overigens wel goed aan om daarmee te stoppen. Het (ware/echte) geloof is slechts een instrument, en heeft in zichzelf geen enkele waarde. Het gaat om Jezus Christus als Heere en Zaligmaker van verloren zondaren. (zie de belijdenisgeschriften).
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 07 dec 2022, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

O hij getuigt verkeerd? Hebben we daar ook al wat van te vinden?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voetbal kijken.

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:O hij getuigt verkeerd? Hebben we daar ook al wat van te vinden?
Geen idee. Jij zegt dat hij getuigd van "zijn geloof". Ik heb hem zelf nooit gehoord of gezien. Ik heb helemaal geen interesse in "Gapko".

Mijn stelling was alleen dat we ons als christenen zouden moeten distantiëren van de WK en profvoetbal.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 07 dec 2022, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Bonny »

Philpot doe niet zo flauw, je weet best dat Cody Gakpo bedoeld wordt.

En mogen we voorzichtig concluderen dat er buiten de reformatorische leefwereld geen echte, goede christenen zijn?
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Voetbal kijken.

Bericht door J.C. Philpot »

Bonny schreef:Philpot doe niet zo flauw, je weet best dat Cody Gakpo bedoeld wordt.

En mogen we voorzichtig concluderen dat er buiten de reformatorische leefwereld geen echte, goede christenen zijn?
Ik ben echt niet op de hoogte van prof-voetballers. De naam "Cody Gakpo" is nieuw voor mij.

En goede christenen bestaan niet. Alleen slechte en verdoemelijke zondaren, die uit onmetelijke genade gered zijn door Jezus Christus. En die zijn er inderdaad ook buiten de reformatorische leefwereld. Dat heb ik nooit ontkend.

Overigens heb ik jaren geleden weleens bij de KNVB gedetacheerd gezeten. Dat veroorzaakte lachwekkende situaties, omdat ik daar niemand herkende die ieder ander mens wel herkende.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 07 dec 2022, 08:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie