Voetbal kijken

Kijk jij de WK voetbawedstrijden?

Ik kijk alle doordeweekse wedstrijden
3
6%
Ik kijk af en toe een wedstrijd
14
27%
Ik kijk elke wedstrijd, ook zondags
3
6%
Ik kijk principieel niet en kan niet begrijpen dat andere refo's het wel doen.
20
39%
Ik kijk principieel niet maar ik heb begrip als andere refo's daar een andere keuze in maken.
11
22%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Voetbal kijken.

Bericht door parsifal »

Ik heb geen problemen met voetbal kijken, maar wel met kijken naar voetbal wat gespeeld wordt in stadions die speciaal voor dit toernooi zijn gebouwd ten koste van vele uitgebuite mensen.

Het is wel opvallend dat Nederland excuses gaat aanbieden voor het slavernijverleden op de dag na de finale van het wk. Het zou wat zijn als Nederland wint dan kunnen we als land eerst hard feest vieren en wegkijken van de slavenarbeid die gebruikt is voor dit toernooi en daarna droevig kijken als we over honderden jaren terug praten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Simon0612 »

Ik heb zelf veel gevoetbald ‘vroeger’. Probeer er nu weg van te blijven. Gelukkig merk ik ook dat het me niet zo veel meer interesseert. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik af en toe eens met een schuin oog kijk, gelukkig heb ik er geen vermaak meer in en is dat dan ook zo klaar. Maar het blijft toch ergens een zwakte..
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1122
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:
Anselmus schreef:Ik mis de optie: ik kijk niet omdat het me niet interesseert, maar laat een ander vrij omdat de Bijbel hier niets over zegt (en het dus valt onder christelijke vrijheid).
Ben ik het niet mee eens.
Als je ''ja'' op de vraag kan stellen: Behaag ik God hiermee, dan is het goed, anders niet.
Nee, ik snap dus niet dat mensen die zich christenen noemen voetbal kijken.
Je plaatst tussen voetbal en zonde een isgelijk-teken. Dat is denk ik niet terecht. Voetbal zelf hoeft niet zondig te zijn. Dat voetbal soms bijna religieuze trekken krijgt is m.i. zonde, maar als je zelf nuchter naar het spel kunt kijken hoef je daarmee niet per se te zondigen, al blijft het punt van Parsifal bij dit stadion wel staan. Ik kan niet voor anderen oordelen of ze zondigen wanneer ze naar voetbal kijken, laat staan dat ik durf te beweren dat ze geen christen zijn. Daar blijf ik graag vanaf.
Fides Quaerens Intellectum
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Geytenbeekje »

Anselmus schreef:
Geytenbeekje schreef:
Anselmus schreef:Ik mis de optie: ik kijk niet omdat het me niet interesseert, maar laat een ander vrij omdat de Bijbel hier niets over zegt (en het dus valt onder christelijke vrijheid).
Ben ik het niet mee eens.
Als je ''ja'' op de vraag kan stellen: Behaag ik God hiermee, dan is het goed, anders niet.
Nee, ik snap dus niet dat mensen die zich christenen noemen voetbal kijken.
Je plaatst tussen voetbal en zonde een isgelijk-teken. Dat is denk ik niet terecht. Voetbal zelf hoeft niet zondig te zijn. Dat voetbal soms bijna religieuze trekken krijgt is m.i. zonde, maar als je zelf nuchter naar het spel kunt kijken hoef je daarmee niet per se te zondigen, al blijft het punt van Parsifal bij dit stadion wel staan. Ik kan niet voor anderen oordelen of ze zondigen wanneer ze naar voetbal kijken, laat staan dat ik durf te beweren dat ze geen christen zijn. Daar blijf ik graag vanaf.
Zoals je in de poll kan zien ben ik niet de enige die zo denkt, veruit de meesten denken zo.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Delftenaar »

In de peiling mis ik de categorieën als "ik hou niet van voetbal, maar begrijp als andere refo's wel naar voetbal", of zo iets dergelijks.

Waarmee mijn voorkeur aangegeven is. Zelf kijk ik alleen als het elftal eventueel een finale moet spelen.
MGG
Berichten: 3509
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Voetbal kijken.

Bericht door MGG »

Delftenaar schreef:In de peiling mis ik de categorieën als "ik hou niet van voetbal, maar begrijp als andere refo's wel naar voetbal", of zo iets dergelijks.

Waarmee mijn voorkeur aangegeven is. Zelf kijk ik alleen als het elftal eventueel een finale moet spelen.
Kijj je eventueel op zondag de finale of kijk je op een later moment de wedstrijd terug?
Overigens speelde ze vandaag ook een (achtste) finale ;).
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Delftenaar »

MGG schreef:
Delftenaar schreef:In de peiling mis ik de categorieën als "ik hou niet van voetbal, maar begrijp als andere refo's wel naar voetbal", of zo iets dergelijks.

Waarmee mijn voorkeur aangegeven is. Zelf kijk ik alleen als het elftal eventueel een finale moet spelen.
Kijj je eventueel op zondag de finale of kijk je op een later moment de wedstrijd terug?
Overigens speelde ze vandaag ook een (achtste) finale ;).
Om eerlijk te zijn wel, mits het niet ten koste gaat van de kerkdienst.
De kerk verzuimen om voetbal te kijken is een stap te ver.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voetbal kijken.

Bericht door pierre27 »

Delftenaar schreef:
MGG schreef:
Delftenaar schreef:In de peiling mis ik de categorieën als "ik hou niet van voetbal, maar begrijp als andere refo's wel naar voetbal", of zo iets dergelijks.

Waarmee mijn voorkeur aangegeven is. Zelf kijk ik alleen als het elftal eventueel een finale moet spelen.
Kijj je eventueel op zondag de finale of kijk je op een later moment de wedstrijd terug?
Overigens speelde ze vandaag ook een (achtste) finale ;).
Om eerlijk te zijn wel, mits het niet ten koste gaat van de kerkdienst.
De kerk verzuimen om voetbal te kijken is een stap te ver.
Dit doet me denken wat ik eens hoorde over een predikant in de hervormde kerk in Woerden. Het was hem en anderen een ergernis dat de gemeente na afloop van de dienst jaagde om naar huis te gaan voor de uitslag van de voetbal van die dag. Op een zondag vroeg hij de gemeente even te wachten, de koster kwam met een briefje en de predikant noemde de uitslagen van de voetval van die dag. Hij verzocht vriendelijk de zondag te gebruiken waarvoor hij was bedoeld.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10441
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Zita »

pierre27 schreef:
Delftenaar schreef:
MGG schreef:
Delftenaar schreef:In de peiling mis ik de categorieën als "ik hou niet van voetbal, maar begrijp als andere refo's wel naar voetbal", of zo iets dergelijks.

Waarmee mijn voorkeur aangegeven is. Zelf kijk ik alleen als het elftal eventueel een finale moet spelen.
Kijj je eventueel op zondag de finale of kijk je op een later moment de wedstrijd terug?
Overigens speelde ze vandaag ook een (achtste) finale ;).
Om eerlijk te zijn wel, mits het niet ten koste gaat van de kerkdienst.
De kerk verzuimen om voetbal te kijken is een stap te ver.
Dit doet me denken wat ik eens hoorde over een predikant in de hervormde kerk in Woerden. Het was hem en anderen een ergernis dat de gemeente na afloop van de dienst jaagde om naar huis te gaan voor de uitslag van de voetbal van die dag. Op een zondag vroeg hij de gemeente even te wachten, de koster kwam met een briefje en de predikant noemde de uitslagen van de voetval van die dag. Hij verzocht vriendelijk de zondag te gebruiken waarvoor hij was bedoeld.
Dus de dominee spreekt de zegen uit, zegt dan: 'Gemeente, even wachten alstublieft', de koster komt met een briefje en de dominee zegt: 'Ajax-Feijenoord: 1-2, PSV-Sparta: 0-0' enz.?' Ik snap even niet waarom dat loffelijk zou zijn. Ik zou het afgrijselijk vinden. En de dominee moet de kansel gebruiken waarvoor hij was bedoeld.
Maar wellicht interpreteer ik deze anekdote niet goed.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1467
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Delftenaar »

Het hangt natuurlijk af van op welke tijd een dienst gehouden wordt.

Qua voetbal ben ik helemaal niet geïnteresseerd (op die ene EK/WK finale na dan).
Normaal gesproken luister ik 's avonds na de tweede dienst de muzikale fruitmand.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5394
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Voetbal kijken.

Bericht door pierre27 »

@Zita, het was en is niet loffelijk, ik zie ook niet dat ik dat stelde. Strekking van het verhaal dat voetbal en eredienst lastig samen gaan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1122
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Anselmus »

Geytenbeekje schreef:
Anselmus schreef:
Geytenbeekje schreef:
Anselmus schreef:Ik mis de optie: ik kijk niet omdat het me niet interesseert, maar laat een ander vrij omdat de Bijbel hier niets over zegt (en het dus valt onder christelijke vrijheid).
Ben ik het niet mee eens.
Als je ''ja'' op de vraag kan stellen: Behaag ik God hiermee, dan is het goed, anders niet.
Nee, ik snap dus niet dat mensen die zich christenen noemen voetbal kijken.
Je plaatst tussen voetbal en zonde een isgelijk-teken. Dat is denk ik niet terecht. Voetbal zelf hoeft niet zondig te zijn. Dat voetbal soms bijna religieuze trekken krijgt is m.i. zonde, maar als je zelf nuchter naar het spel kunt kijken hoef je daarmee niet per se te zondigen, al blijft het punt van Parsifal bij dit stadion wel staan. Ik kan niet voor anderen oordelen of ze zondigen wanneer ze naar voetbal kijken, laat staan dat ik durf te beweren dat ze geen christen zijn. Daar blijf ik graag vanaf.
Zoals je in de poll kan zien ben ik niet de enige die zo denkt, veruit de meesten denken zo.
Als er antwoordopties ontbreken heb je geen betrouwbare peiling meer. Mensen vullen óf niets in, óf kiezen een antwoord dat het minst slecht is. Het is de vraag of je meet wat je wilt meten. Daarnaast is het de vraag of 14 mensen waar jij op doelt representatief is voor christenen in zijn geheel, reformatorische christenen of forummers, waarbij 14 op het totaal ook nog weinig is. Kortom: validiteit en betrouwbaarheid zijn er niet, dus 'veruit de meesten denken zo' kun je al niet stellen. De meestgekozen optie in de pol is een bepaald antwoord, maar of dat representable is kan niet aangetoond worden.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Tiberius »

Delftenaar schreef:In de peiling mis ik de categorieën als "ik hou niet van voetbal, maar begrijp als andere refo's wel naar voetbal", of zo iets dergelijks.

Waarmee mijn voorkeur aangegeven is. Zelf kijk ik alleen als het elftal eventueel een finale moet spelen.
Je zou nog een optie kunnen toevoegen: 'ik houd niet van voetbal, ik kijk er nooit naar/nooit gedaan ook, ik begrijp ook niet wat anderen (refo of niet) er aan vinden; kortom: aan mij volledig niet besteed.'

Dat zou mijn optie zijn. En misschien wel meerderen of zelfs velen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Voetbal kijken.

Bericht door Herman »

Mij GKV-coryfeeën tijdlijn op twitter is tamelijk druk met voetbal. Ik vind dat de assimilatie van christenen aan zowel de wetenschap als de wereld zelf wel erg hard gaat.
Zelf hou ik me er bij voorkeur niet mee bezig, maar dan helpt het wel als ik andere nuttige dingen aan het doen ben.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Voetbal kijken.

Bericht door merel »

JvW schreef:
Anselmus schreef:Ik mis de optie: ik kijk niet omdat het me niet interesseert, maar laat een ander vrij omdat de Bijbel hier niets over zegt (en het dus valt onder christelijke vrijheid).
Hier idem. Ik kijk wel af en toe (als het zo uikkomt zeg maar) naar een (etappe van een) wielerronde.
Ook idem. Het interesseert mij weinig. Ik kijkt sowieso liever niet naar sport. Mijn pubers kijken het nu voor het eerst in verband met allerlei poules waar zij inzitten. Ik heb het vermoeden dat het een fase is, want de helft van de spelers kennen zij ook niet.
Plaats reactie