Het blijft toch je kind

Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Isala »

Ararat schreef:
Isala schreef:Gemengde gevoelens én herkenning bij het lezen van dit topic.

Ik ben zo'n kind dat een christelijke opvoeding kreeg, en toch afweek.
Maar uit genade door Hem opgezocht.
Wat mooi Isala! Voor jou geldt dus wellicht wat meer: "Het blijven toch mijn ouders"
Misschien wil je - met inachtneming van je privacy- een paar do's en don'ts voor ouders delen vanuit jouw perspectief?

Ik heb twee reacties geschreven, en toch weer verwijderd.
Het is lastig, jammer dat de PB niet meer bestaat.
Hora est!
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Erik1960 »

Isala schreef:In de gelijkenis van de talenten gaat het er om dat in Gods koninkrijk iedereen dezelfde houding heeft, en dezelfde inspanning levert, ongeacht op welktijdstip hij in dat koninkrijk komt.
Kan het zijn dat je nu twee gelijkenissen in de mixer hebt? In de gelijkenis van de talenten wordt de angstige dienaar aangesproken. In het verhaal van de arbeiders in de wijngaard gaat het over het tijdstip en de beloning. Of zie ik dat verkeerd?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Erik1960 »

Isala schreef:
Ararat schreef:
Isala schreef:Gemengde gevoelens én herkenning bij het lezen van dit topic.

Ik ben zo'n kind dat een christelijke opvoeding kreeg, en toch afweek.
Maar uit genade door Hem opgezocht.
Wat mooi Isala! Voor jou geldt dus wellicht wat meer: "Het blijven toch mijn ouders"
Misschien wil je - met inachtneming van je privacy- een paar do's en don'ts voor ouders delen vanuit jouw perspectief?

Ik heb twee reacties geschreven, en toch weer verwijderd.
Het is lastig, jammer dat de PB niet meer bestaat.
Ik wil niet proberen je over te halen je reacties toch te posten en ben daarnaast wel benieuwd waar voor jou het lastige zit?
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Tiberius »

Isala schreef:
Tiberius schreef:Het 'van je hand eisen' hoeft denk ik ook niet perse in de eeuwigheid te zijn; het kan ook in de tijd.
De zonden kunnen wel vergeven zijn, maar wat je zaait, zal je ook oogsten. Zie bijvoorbeeld in de geschiedenis van David met Bathseba.
Bedoel je dat dan als vergelding of straf van Godswege, of als consequenties die voortvloeien uit zondige daden?
Ik denk dat je die twee niet los kan zien.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Isala »

Erik1960 schreef:Ik wil niet proberen je over te halen je reacties toch te posten en ben daarnaast wel benieuwd waar voor jou het lastige zit?
Ik heb de berichten weer verwijderd uit liefde en loyaliteit naar mijn ouders.
Hora est!
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ararat »

Isala schreef:
Erik1960 schreef:Ik wil niet proberen je over te halen je reacties toch te posten en ben daarnaast wel benieuwd waar voor jou het lastige zit?
Ik heb de berichten weer verwijderd uit liefde en loyaliteit naar mijn ouders.
Respect Isala! Blij dit te lezen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Erik1960 »

Isala schreef:
Erik1960 schreef:Ik wil niet proberen je over te halen je reacties toch te posten en ben daarnaast wel benieuwd waar voor jou het lastige zit?
Ik heb de berichten weer verwijderd uit liefde en loyaliteit naar mijn ouders.
Dank voor je antwoord!
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Susanna »

GerefGemeente-lid schreef:
Erik1960 schreef:
Framboos schreef:Ik dacht dat we altijd met 2 woorden moeten spreken: wet en evangelie.
Ik ben het overigens wel met @Ararat eens op dit punt. Benadrukkend dat Gods woord leidend moet zijn, waarbij we tot het uiterste moeten gaan om ook de relatie goed te houden. In liefde waarschuwend, niet vanuit de hoogte, maar naast ons kind.
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... evangelie/
Ik proef hier wat anders.
Als onze kinderen onbekeerd zullen sterven, zal ook hun bloed en de doopbelofte die wij hebben gedaan eenmaal van onze handen geëist worden.

De bediening der verzoening gaat nooit buiten het eisende recht Gods om. In generlei wijze.
Het Nieuwe verbond is zo veel heerlijker dan het Oude verbond. Wedergeboren ouders worden niet gestraft om de zonden van hun kinderen. En wedergeboren kinderen worden niet gestraft om de zonden van hun ouders.

Eens. God zal ieder van ons op Zijn eigen manier beoordelen. En Zijn oordeel is volkomen eerlijk. Het was eerlijk onder het oude verbond, dat sterk gebaseerd was op werken. Het is ook (in een andere betekenis) eerlijk onder het nieuwe verbond, waar het geloof van een persoon wordt bewezen door zijn werken (Jakobus 2:14-17).

Ben je één met Christus, bewijs dat dat met je werken! Ga af en toe in gesprek gaan met zijn of haar kind. Bid ervoor dat je de gelegenheid mag herkennen om dat te doen. En doe het liefdevol maar eerlijk. Je kind niet loslaten maar vasthouden. Tegelijk speelt er nog een ander iets. Dat is de controle loslaten. "Laat af en weet dat ik God ben" (Psalm 46:11)

Iemand deelde haar methode om met haar ongelovige volwassen kind te praten: “Ze weet dat ik een christen ben, ze is in het geloof opgevoed, en ik hou van haar en ze is kostbaar voor mij. Ik geloof dat de Heere op Zijn tijd in haar leven kan gaan werken. Hij zoekt het verlorene. En ik aarzel nooit om te zeggen: 'Ik bid voor je.' Dat is de beste manier die ik ken om van haar te houden, om voor haar te bidden.”
Plaats reactie