Het blijft toch je kind

Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Dus ook van Gods kinderen wordt in het oordeel het bloed van hun afgeweken kinderen en in het geval van ambtsdragers van de gemeente van hun hand geëist?
Dat kun je er wel uit afleiden. De manier waarop je de kerk bouwt, komt aan de orde in de oordeelsdag. Een gezin is een kerkje in het klein, dus ik zie daar wel een duidelijke lijn in.

Voor ambtsdragers is het al helemaal duidelijk.

Ouderlingen die door hun irritante gedrag mensen van God vervreemden zullen niet dezelfde positie in de eeuwige heerlijkheid hebben als anderen die velen voor Christus gewonnen hebben.

Maar wat is precies je probleem met deze bijbeluitleg en hoe zou je het anders zien?

Los daarvan zou het fijn zijn als je precies definieert wat 'van hun hand eisen' voor jou betekent, want dat is zo ouderwets Nederlands dat ik me afvraag hoeveel mensen met zekerheid kunnen beweren wat dat betekent.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Philip »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:Dus ook van Gods kinderen wordt in het oordeel het bloed van hun afgeweken kinderen en in het geval van ambtsdragers van de gemeente van hun hand geëist?
Dat kun je er wel uit afleiden. De manier waarop je de kerk bouwt, komt aan de orde in de oordeelsdag. Een gezin is een kerkje in het klein, dus ik zie daar wel een duidelijke lijn in.

Voor ambtsdragers is het al helemaal duidelijk.

Ouderlingen die door hun irritante gedrag mensen van God vervreemden zullen niet dezelfde positie in de eeuwige heerlijkheid hebben als anderen die velen voor Christus gewonnen hebben.

Maar wat is precies je probleem met deze bijbeluitleg en hoe zou je het anders zien?

Los daarvan zou het fijn zijn als je precies definieert wat 'van hun hand eisen' voor jou betekent, want dat is zo ouderwets Nederlands dat ik me afvraag hoeveel mensen met zekerheid kunnen beweren wat dat betekent.
Die 'verschillen in heerlijkheid' zie ik niet zo direct. In de gelijkenis ontving ieder een penning, ongeacht aantal arbeidsuren en arbeidskwaliteit. Een dergelijke rangorde levert ook onvermijdelijk problemen op. Hoe ga je om met de moordenaar aan het kruis?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Los daarvan zou het fijn zijn als je precies definieert wat 'van hun hand eisen' voor jou betekent, want dat is zo ouderwets Nederlands dat ik me afvraag hoeveel mensen met zekerheid kunnen beweren wat dat betekent.
Het opleggen van een sanctie (in vergeldende zin) wanneer een zeer dringende eis niet is ingewilligd.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door DDD »

Philip schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef:Dus ook van Gods kinderen wordt in het oordeel het bloed van hun afgeweken kinderen en in het geval van ambtsdragers van de gemeente van hun hand geëist?
Dat kun je er wel uit afleiden. De manier waarop je de kerk bouwt, komt aan de orde in de oordeelsdag. Een gezin is een kerkje in het klein, dus ik zie daar wel een duidelijke lijn in.

Voor ambtsdragers is het al helemaal duidelijk.

Ouderlingen die door hun irritante gedrag mensen van God vervreemden zullen niet dezelfde positie in de eeuwige heerlijkheid hebben als anderen die velen voor Christus gewonnen hebben.

Maar wat is precies je probleem met deze bijbeluitleg en hoe zou je het anders zien?

Los daarvan zou het fijn zijn als je precies definieert wat 'van hun hand eisen' voor jou betekent, want dat is zo ouderwets Nederlands dat ik me afvraag hoeveel mensen met zekerheid kunnen beweren wat dat betekent.
Die 'verschillen in heerlijkheid' zie ik niet zo direct. In de gelijkenis ontving ieder een penning, ongeacht aantal arbeidsuren en arbeidskwaliteit. Een dergelijke rangorde levert ook onvermijdelijk problemen op. Hoe ga je om met de moordenaar aan het kruis?
Er zullen in de eeuwige heerlijkheid geen problemen meer zijn. De slechte ouderlingen zullen heel tevreden zijn met hun plaats achteraan , stel ik mij zo voor op grond van de uitlatingen van de apostel en verder is het absoluut niet ons probleem hoe God omgaat met de moordenaar aan het kruis. Ik verwacht dat hij helemaal vooraan met Jezus zal zijn. Hij is in ieder geval een van de weinigen die het voorrecht had om dat op zijn sterfdag van Christus zelf te horen.

En verder vind ik dat je moet uitgaan van de bijbelse gegevens, en hoewel het prima is om daar kritisch op te reflecteren, omdat we allemaal vanuit ons eigen verstaanskader de Bijbel lezen en dat tot verschillende uitkomsten kan leiden, vind ik het wel een beetje vreemd dat je zonder een andere uitleg te geven de in mijn beleving voor de hand liggende uitleg van de bijbeltekst aan de kant veegt.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Los daarvan zou het fijn zijn als je precies definieert wat 'van hun hand eisen' voor jou betekent, want dat is zo ouderwets Nederlands dat ik me afvraag hoeveel mensen met zekerheid kunnen beweren wat dat betekent.
Het opleggen van een sanctie (in vergeldende zin) wanneer een zeer dringende eis niet is ingewilligd.
Precies wat er staat in 1 Kor 3 inderdaad. Behouden worden als door vuur. Wij hoeven niet de uitwerking daarvan in de RK-leer van het vagevuur te volgen om toch te zien dat dat niet de heerlijkste route is.

Overigens denk ik niet dat de uitdrukking 'van hun hand eisen' dat betekent. Ik heb het altijd gezien als een variant op 'waarover je rekenschap moet afleggen". Maar goed, predikanten moeten dat soort uitdrukkingen niet gebruiken, want het is geen normaal Nederlands meer en ieder legt het uit naar dat goed is in zijn ogen. Zo hoort het met een preek niet te zijn, tenzij natuurlijk de bijbeltekst zelf ruimte laat voor meerderlei uitleg, dan is dat juist weer goed.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Ad Anker »

Dit is flauw. Eerst vragen wat betekent het. Vervolgens het daar niet mee eens zijn en een sneer naar de oude taal. Ik moet er eigenlijk wel om grinniken. Zo heb je natuurlijk zelf altijd gelijk.

Wat houdt rekenschap afleggen dan in volgens jou? Jezelf verdedigen ofzo?
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Hendrien »

Zoals ik 1 Korinthe 3 lees, gaat het hier over een beoordeling van de werken van Gods kinderen.

Tevens heb ik nog een vraag aan GG-lid: het kan ook zijn dat je kinderen hun hele leven “eerlijk” onbekeerd blijven en een uiterlijk keurig leven leiden. Zijn ouders dan wel vrij van hun bloed?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Herman »

Je bent verantwoordelijk voor je inspanningen en niet voor de gevolgen.

En geloof is een gevolg van genade en geen gevolg van opvoeding.

Het lijkt me goed de discussie meer langs de kernwaarden van het christelijk geloof te laten verlopen dan langs karikaturen.
Online
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:Dit is flauw. Eerst vragen wat betekent het. Vervolgens het daar niet mee eens zijn en een sneer naar de oude taal. Ik moet er eigenlijk wel om grinniken. Zo heb je natuurlijk zelf altijd gelijk.

Wat houdt rekenschap afleggen dan in volgens jou? Jezelf verdedigen ofzo?
Ik geef toch zelf mijn definitie? En verder was ik het er juist wel mee eens.

Volgens mij heb je niet goed gelezen.
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door KDD »

Volgens mij moet je rekenschap zien zoals in de vergelijkenis met de talenten. Matt. 25 versen 14 to 30.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Philip »

DDD schreef:
Philip schreef:
DDD schreef:
Ad Anker schreef:Dus ook van Gods kinderen wordt in het oordeel het bloed van hun afgeweken kinderen en in het geval van ambtsdragers van de gemeente van hun hand geëist?
Dat kun je er wel uit afleiden. De manier waarop je de kerk bouwt, komt aan de orde in de oordeelsdag. Een gezin is een kerkje in het klein, dus ik zie daar wel een duidelijke lijn in.

Voor ambtsdragers is het al helemaal duidelijk.

Ouderlingen die door hun irritante gedrag mensen van God vervreemden zullen niet dezelfde positie in de eeuwige heerlijkheid hebben als anderen die velen voor Christus gewonnen hebben.

Maar wat is precies je probleem met deze bijbeluitleg en hoe zou je het anders zien?

Los daarvan zou het fijn zijn als je precies definieert wat 'van hun hand eisen' voor jou betekent, want dat is zo ouderwets Nederlands dat ik me afvraag hoeveel mensen met zekerheid kunnen beweren wat dat betekent.
Die 'verschillen in heerlijkheid' zie ik niet zo direct. In de gelijkenis ontving ieder een penning, ongeacht aantal arbeidsuren en arbeidskwaliteit. Een dergelijke rangorde levert ook onvermijdelijk problemen op. Hoe ga je om met de moordenaar aan het kruis?
Er zullen in de eeuwige heerlijkheid geen problemen meer zijn. De slechte ouderlingen zullen heel tevreden zijn met hun plaats achteraan , stel ik mij zo voor op grond van de uitlatingen van de apostel en verder is het absoluut niet ons probleem hoe God omgaat met de moordenaar aan het kruis. Ik verwacht dat hij helemaal vooraan met Jezus zal zijn. Hij is in ieder geval een van de weinigen die het voorrecht had om dat op zijn sterfdag van Christus zelf te horen.

En verder vind ik dat je moet uitgaan van de bijbelse gegevens, en hoewel het prima is om daar kritisch op te reflecteren, omdat we allemaal vanuit ons eigen verstaanskader de Bijbel lezen en dat tot verschillende uitkomsten kan leiden, vind ik het wel een beetje vreemd dat je zonder een andere uitleg te geven de in mijn beleving voor de hand liggende uitleg van de bijbeltekst aan de kant veegt.
Ik zie niet in hoe je van 'bloed van iemands hand eisen' tot verschillen in heerlijkheid kunt komen. Bijvoorbeeld in Mattheüs 25 zie je twee categorieën mensen. Zij die Gods wil niet gedaan hebben en zij die dat wel hebben gedaan. Want zij hebben allemaal te eten gegeven enzovoort. De hele Bijbel is vol van dit onderscheid.
De apostel Paulus geeft aan dat bij de rechterstoel van Christus ieder vergelding ontvangt voor wat hij gedaan heeft, „hetzij goed, hetzij kwaad” (2 Kor. 5:10).
Ga je hier nog verder in diversificeren, dan krijg je hele rare situaties. Want als God bloed van jouw hand eist, dan wacht je de verdoemenis (dr. Noordtzij in zijn verklaring bij dit gedeelte) De bedoeling van de passage uit Ezechiël is duidelijk. Als hij doet wat hij moet doen, dan wacht hem groot loon. Zo niet, dan gaat hij voor eeuwig ten onder.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Tiberius »

Het 'van je hand eisen' hoeft denk ik ook niet perse in de eeuwigheid te zijn; het kan ook in de tijd.
De zonden kunnen wel vergeven zijn, maar wat je zaait, zal je ook oogsten. Zie bijvoorbeeld in de geschiedenis van David met Bathseba.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Philip »

Tiberius schreef:Het 'van je hand eisen' hoeft denk ik ook niet perse in de eeuwigheid te zijn; het kan ook in de tijd.
De zonden kunnen wel vergeven zijn, maar wat je zaait, zal je ook oogsten. Zie bijvoorbeeld in de geschiedenis van David met Bathseba.
Eens.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Isala »

Tiberius schreef:Het 'van je hand eisen' hoeft denk ik ook niet perse in de eeuwigheid te zijn; het kan ook in de tijd.
De zonden kunnen wel vergeven zijn, maar wat je zaait, zal je ook oogsten. Zie bijvoorbeeld in de geschiedenis van David met Bathseba.
Bedoel je dat dan als vergelding of straf van Godswege, of als consequenties die voortvloeien uit zondige daden?
Hora est!
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Het blijft toch je kind

Bericht door Isala »

GerefGemeente-lid schreef: Uiteraard worden alle zonden van Gods kinderen weggeworpen in de zee van eeuwige vergetelheid en dat geldt ook voor ouders die door genade een hemelse Vader mogen kennen. Dat laat de woorden die ik schreef echter onverlet. De opvoeding is niet iets vrijblijvends en God ziet de zonden niet door de vingers.
Tegelijkertijd is de Heere gaarne vergevend en mogen we in de vader van de verloren zoon een sprekend voorbeeld zien van Jezus Christus, Die met wijduitgebreide armen op de uitkijk staat om ook verloren zonen en dochters in de herstelde gemeenschap met hun Vader te brengen.
Ik vind dit erg dubbel. Als God je zonden vergeeft, ziet Hij ze dan nog wel of niet? Komt Hij daar nog op terug of niet?

Als de zonden van Gods kinderen in de zee van eeuwige vergelheid geworpen worden, dan komt Hij daar op de oordeelsdag niet meer op terug. Waar God wel op terug komt is wat wij voor Hem gedaan hebben, en met welke houding/motief. Daarom staat er ook dat God een ieder zal vergelden naar zijn werken (Romeinen 2:6, 1 Petrus 1:17, Openbaring 20:12) En duidelijk is dat daarvoor beloning zal zijn, (1 Korinthe 3)
KDD schreef:Volgens mij moet je rekenschap zien zoals in de vergelijkenis met de talenten. Matt. 25 versen 14 to 30.
In de gelijkenis van de talenten gaat het er om dat in Gods koninkrijk iedereen dezelfde houding heeft, en dezelfde inspanning levert, ongeacht op welktijdstip hij in dat koninkrijk komt.
Hora est!
Plaats reactie