Zwart werken (uit: Vaccinatie...)

Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:
Dat is mijns inziens ook diefstal, maar dat ligt wat minder zwart-wit, dus kun je daar niet zulke heldere conclusies over trekken. Als ik de Heidelbergse catechismus lees, dan is die daar echter vrij duidelijk over. Ik ben het dus zeker niet met Zeeuw eens dat dat 'gewoon marktwerking' zou zijn.

Marktwerking is voor een christen niet de maat.
Je kunt altijd de keuze maken onder het markttarief te werken. Maar m.i. komt een tarief op de vrije markt an sich gewoon tot stand door vraag en aanbod. Momenteel is er veel vraag naar handwerksmannen. Dus gaat hun tarief ook gewoon omhoog. Dat heeft dus niets met diefstal te maken.

ps. ik zie dat TSD hetzelfde zegt over de vraag naar 'handwerksmannen'.
Online
merel
Berichten: 9652
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
Met de maat waarmee men meet, zal gemeten worden.
Is een hoog tarief vragen - omdat het nu eenmaal de markt is - ook geen diefstal?
ik zal niet zo snel oordelen over de handwerksman die bijklust om ook eens wat extra voor de kinderen te kunnen doen.
Vaak wordt het niet gespendeerd aan de kinderen, maar aan een luxe levensstijl. Ook dat mag natuurlijk, maar men had ook 'gewoon' belasting kunnen betalen hierover en wellicht kunnen beleggen in extra pensioen. Men vergeet echter vaak dat zwart werken op een bepaalde leeftijd fysiek niet meer mogelijk is. Dan wordt geklaagd over lage pensioenen. De pensioenen zijn niet veel lager dan hun normale witte inkomen. Alleen was men maandelijks meer gewend te spenderen,
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

merel schreef: Vaak wordt het niet gespendeerd aan de kinderen, maar aan een luxe levensstijl. Ook dat mag natuurlijk, maar men had ook 'gewoon' belasting kunnen betalen hierover en wellicht kunnen beleggen in extra pensioen. Men vergeet echter vaak dat zwart werken op een bepaalde leeftijd fysiek niet meer mogelijk is. Dan wordt geklaagd over lage pensioenen. De pensioenen zijn niet veel lager dan hun normale witte inkomen. Alleen was men maandelijks meer gewend te spenderen,
Men leeft nu eenmaal in het hier en nu. Ook reformatorische mensen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

DDD schreef: Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die oprecht menen dat oplichting en een waar geloof samen kunnen gaan.
Het punt wat ik in de praktijk zie is dat onderhands/informeel bijklussen gewoon niet wordt herkend als oplichting / ordinaire belastingontduiking. Sterker nog, bij velen leeft de veronderstelling dat er ergens in de wet staat dat je beperkt mag bijklussen tot een paar duizend euro, zonder dat op te geven. Die "fabel" is echt heel wijd verspreid.

Deze veronderstelling vindt zijn grond in het feit dat je over de eerste X duizend euro van je inkomen feitelijk geen belasting betaald (door heffingskorting / arbeidskorting, grens ligt nu ergens rond de 7k).

En heel veel openbare informatie helpt ook niet mee, als je bijv. zoekt op belastingvrij bijverdienen komt dit punt ook naar boven. Alleen zelfs de term 'bijverdienen' is misleidend. Want
1. Als bijverdient, dan verdien je dus ergens bij en die grens geldt alleen voor het eerste deel van je inkomen en is over het algemeen al verrekend in je loonbelasting (als je in loondienst bent)
2. Je moet wél altijd alle inkomsten opgeven, er is nergens een regel dat je inkomsten niet hoeft op te geven (er is alleen sprake van belastingkorting).
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

Ad Anker schreef: Het is heel Bijbels om zuiver te willen leven naar Gods Woord. Dat is ook een gebod. Het is ook prima om bij een vermeende mogelijke zonde (want daar hebben we het hier over) te wijzen op wat in jouw optiek beter is. Dan kun je in gesprek. Burgemeester van de Bos zegt echt niet: nu ga ik even Gods wet overtreden. Zo zwart wit ligt het niet. En dan kom je toch bij die Farizeeën uit. In de gelijkenis die huisman aanhaalt of het wachten op de eerste steen, die ik ook langs zag komen.

Dat maakt mijn ergenis uit om in een situatie als deze te vragen of het een vrucht van bekering en geloof is. Het antwoord zou zomaar ja kunnen zijn.
Volgens mij schreef ik niet dat de burgemeester van Urk zegt dat hij even Gods wet gaat overtreden!
Ik gaf een reactie op het artikel! Op de handelwijze van de burgemeester, of beter gezegd: op het nalaten van zijn handelen!

Nogmaals: ik heb respect voor mensen die vanwege hun geweten zich niet kunnen/willen laten vaccineren. Over dat niet willen testen heb ik mijn bedenkingen opgeschreven. Vervolgens mag ik dan toch wel van die mensen verwachten dat ze zich aan de maatregelen houden?
Mijn respect voor hen verdwijnt echter als ze zich niet willen laten vaccineren, zich niet willen laten testen maar op slinkse wijze toch gebruik willen maken van de horeca om bv. hun bruiloft te kunnen vieren!

Ik ben al wat ouder, van jongs af aan heb ik van mijn ouders meegekregen dat leer en leven met elkaar in overeenstemming dienen te zijn.
Zij leefden daar ook naar en uit, dat dwingt respect af! Dat wil uiteraard tegelijkertijd niet zeggen dat mijn ouders mensen waren zonder zonden en tekortkomingen!

Hier op de kast staat een uitnodigingskaart voor een feestje! Uitdrukkelijk staat daar op vermeld dat het feest binnen in een restaurant is en dat daar de overheidsmaatregelen gelden! Zo kan het dus ook. Je laat de keuze aan je gasten over.

Dat jij wat dit aangaat bij de Farizeeën en de eerste steen uitkomt laat ik maar voor jouw verantwoording!
HersteldHervormd
Berichten: 5985
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Zwart werken (uit: Vaccinatie...)

Bericht door HersteldHervormd »

Het ligt eraan hoe de situatie is.
Wat weegt zwaarder, dat de vrouw (meer uren) gaat werken, of dat de man wat bijklust op zaterdag?

Ik weet van sommige gezinnen dat er wat zwart bijverdient werd, om het hoofd boven water te houden. Dit was niet permanent trouwens.
Ook weet ik van iemand die zei: Al mijn extraatjes die ik bijkluste gingen op aan aardappels. Ja dan is de situatie anders dan iemand die lekker bij loopt te klussen en er op vakantie van gaat.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Zwart werken (uit: Vaccinatie...)

Bericht door eilander »

Ik ben het in zoverre met @DDD eens dat we als christen zwart werken moeten mijden. Ik kan niet zien hoe we dat kunnen rijmen met een leven in de vreze des Heeren. Dus we mogen geen uitvluchten bedenken, wat mij betreft. De zegen van de Heere maakt rijk, en ik geloof niet dat je om een zegen kunt vragen als je niet eerlijk omgaat met de belastingdienst.

Maar ik vind dat DDD te weinig oog heeft voor de cultuur waarin dit kan gebeuren. Wat ik nu zeg, is dus geen verontschuldiging maar zou er m.i. wel toe moeten leiden dat er geen grote woorden gesproken moeten worden over de persoon die zwart werkt.

Ik werk zelf nog niet zolang in een christelijke omgeving. Met een zekere regelmaat heb ik een gesprek over de werkwijze, over hoe omgegaan wordt met uren, bijvoorbeeld. Dat zit zó in de cultuur ingesleten dat er niet eens meer nagedacht wordt: hoe hoort dit eigenlijk? Waar zijn we nu feitelijk mee bezig? En als je er dan over praat, gaat langzaam iets dagen van 'ja, eigenlijk snap ik jouw gedachte wel, maar we doen dit al zo lang op deze manier...' Dat gaat niet over zwart werken, maar ik probeer iets aan te geven van hoe een cultuur van invloed van zijn.

Ik geloof oprecht dat er mensen zijn die niet in de gaten hebben wat ze doen. Als je in een omgeving zit waar dit gebruikelijk is, wordt er echt niet altijd nagedacht hierover. Als je je dat realiseert, passen grote woorden niet.

Als iedereen het precies zou weten, had bv. de onlangs overleden registeraccountant Van Ree geen boekje hoeven schrijven over zwart werken. Dat was juist om mensen bewust te maken hiervan.
Zeeuw
Berichten: 11545
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Zwart werken (uit: Vaccinatie...)

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Ik ben het in zoverre met @DDD eens dat we als christen zwart werken moeten mijden. Ik kan niet zien hoe we dat kunnen rijmen met een leven in de vreze des Heeren. Dus we mogen geen uitvluchten bedenken, wat mij betreft. De zegen van de Heere maakt rijk, en ik geloof niet dat je om een zegen kunt vragen als je niet eerlijk omgaat met de belastingdienst.

Maar ik vind dat DDD te weinig oog heeft voor de cultuur waarin dit kan gebeuren. Wat ik nu zeg, is dus geen verontschuldiging maar zou er m.i. wel toe moeten leiden dat er geen grote woorden gesproken moeten worden over de persoon die zwart werkt.

Ik werk zelf nog niet zolang in een christelijke omgeving. Met een zekere regelmaat heb ik een gesprek over de werkwijze, over hoe omgegaan wordt met uren, bijvoorbeeld. Dat zit zó in de cultuur ingesleten dat er niet eens meer nagedacht wordt: hoe hoort dit eigenlijk? Waar zijn we nu feitelijk mee bezig? En als je er dan over praat, gaat langzaam iets dagen van 'ja, eigenlijk snap ik jouw gedachte wel, maar we doen dit al zo lang op deze manier...' Dat gaat niet over zwart werken, maar ik probeer iets aan te geven van hoe een cultuur van invloed van zijn.

Ik geloof oprecht dat er mensen zijn die niet in de gaten hebben wat ze doen. Als je in een omgeving zit waar dit gebruikelijk is, wordt er echt niet altijd nagedacht hierover. Als je je dat realiseert, passen grote woorden niet.

Als iedereen het precies zou weten, had bv. de onlangs overleden registeraccountant Van Ree geen boekje hoeven schrijven over zwart werken. Dat was juist om mensen bewust te maken hiervan.
Waarover dan wel?
Ik hoor het zwart werken heel veel om me heen. Ik had onlangs een gesprek met iemand. Die vertelde 'ik neem geen vaccinatie want ik vertrouw op de Heere'. Heel mooi. Het huis was behangen zonder belasting te betalen. Daarover hadden we vervolgens een goed gesprek. Overigens, ik ben zelf ook deels ZZP'er en de verleiding kan groot zijn als de rekening van de belastingdienst binnenkomt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Zwart werken (uit: Vaccinatie...)

Bericht door Wim Anker »

Deze discussie is een mooi voorbeeld van de mug uitzijgen en de kemel doorzwelgen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Zwart werken (uit: Vaccinatie...)

Bericht door TSD »

eilander schreef:Ik ben het in zoverre met @DDD eens dat we als christen zwart werken moeten mijden. Ik kan niet zien hoe we dat kunnen rijmen met een leven in de vreze des Heeren. Dus we mogen geen uitvluchten bedenken, wat mij betreft. De zegen van de Heere maakt rijk, en ik geloof niet dat je om een zegen kunt vragen als je niet eerlijk omgaat met de belastingdienst.

Maar ik vind dat DDD te weinig oog heeft voor de cultuur waarin dit kan gebeuren. Wat ik nu zeg, is dus geen verontschuldiging maar zou er m.i. wel toe moeten leiden dat er geen grote woorden gesproken moeten worden over de persoon die zwart werkt.

Ik werk zelf nog niet zolang in een christelijke omgeving. Met een zekere regelmaat heb ik een gesprek over de werkwijze, over hoe omgegaan wordt met uren, bijvoorbeeld. Dat zit zó in de cultuur ingesleten dat er niet eens meer nagedacht wordt: hoe hoort dit eigenlijk? Waar zijn we nu feitelijk mee bezig? En als je er dan over praat, gaat langzaam iets dagen van 'ja, eigenlijk snap ik jouw gedachte wel, maar we doen dit al zo lang op deze manier...' Dat gaat niet over zwart werken, maar ik probeer iets aan te geven van hoe een cultuur van invloed van zijn.

Ik geloof oprecht dat er mensen zijn die niet in de gaten hebben wat ze doen. Als je in een omgeving zit waar dit gebruikelijk is, wordt er echt niet altijd nagedacht hierover. Als je je dat realiseert, passen grote woorden niet.

Als iedereen het precies zou weten, had bv. de onlangs overleden registeraccountant Van Ree geen boekje hoeven schrijven over zwart werken. Dat was juist om mensen bewust te maken hiervan.
Dat vetgedrukte was inderdaad ook wat ik bedoelde.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Zwart werken (uit: Vaccinatie...)

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef:Deze discussie is een mooi voorbeeld van de mug uitzijgen en de kemel doorzwelgen.
Behalve als je in het vakgebied zit.

Of als je je realiseert dat de omvang van de zwarte economie 60 miljard harde eurootjes is (cijfer uit 2010).
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

TSD schreef:
DDD schreef: Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die oprecht menen dat oplichting en een waar geloof samen kunnen gaan.
Het punt wat ik in de praktijk zie is dat onderhands/informeel bijklussen gewoon niet wordt herkend als oplichting / ordinaire belastingontduiking. Sterker nog, bij velen leeft de veronderstelling dat er ergens in de wet staat dat je beperkt mag bijklussen tot een paar duizend euro, zonder dat op te geven. Die "fabel" is echt heel wijd verspreid.

Deze veronderstelling vindt zijn grond in het feit dat je over de eerste X duizend euro van je inkomen feitelijk geen belasting betaald (door heffingskorting / arbeidskorting, grens ligt nu ergens rond de 7k).

En heel veel openbare informatie helpt ook niet mee, als je bijv. zoekt op belastingvrij bijverdienen komt dit punt ook naar boven. Alleen zelfs de term 'bijverdienen' is misleidend. Want
1. Als bijverdient, dan verdien je dus ergens bij en die grens geldt alleen voor het eerste deel van je inkomen en is over het algemeen al verrekend in je loonbelasting (als je in loondienst bent)
2. Je moet wél altijd alle inkomsten opgeven, er is nergens een regel dat je inkomsten niet hoeft op te geven (er is alleen sprake van belastingkorting).
Aha. Dan had ik het daar niet over. Ik kan mij voorstellen dat predikanten dat niet in de prediking behandelen. Ik zou dat soort dingen ook gerust kunnen geloven als iemand het mij zou vertellen. Gelukkig heb ik een accountant.

Ik had het over mensen die bewust dingen niet opgeven bij de belasting zodat zij meer geld voor zichzelf over houden.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zwart werken (uit: Vaccinatie...)

Bericht door DDD »

eilander schreef:Ik ben het in zoverre met @DDD eens dat we als christen zwart werken moeten mijden. Ik kan niet zien hoe we dat kunnen rijmen met een leven in de vreze des Heeren. Dus we mogen geen uitvluchten bedenken, wat mij betreft. De zegen van de Heere maakt rijk, en ik geloof niet dat je om een zegen kunt vragen als je niet eerlijk omgaat met de belastingdienst.

Maar ik vind dat DDD te weinig oog heeft voor de cultuur waarin dit kan gebeuren. Wat ik nu zeg, is dus geen verontschuldiging maar zou er m.i. wel toe moeten leiden dat er geen grote woorden gesproken moeten worden over de persoon die zwart werkt.

Ik werk zelf nog niet zolang in een christelijke omgeving. Met een zekere regelmaat heb ik een gesprek over de werkwijze, over hoe omgegaan wordt met uren, bijvoorbeeld. Dat zit zó in de cultuur ingesleten dat er niet eens meer nagedacht wordt: hoe hoort dit eigenlijk? Waar zijn we nu feitelijk mee bezig? En als je er dan over praat, gaat langzaam iets dagen van 'ja, eigenlijk snap ik jouw gedachte wel, maar we doen dit al zo lang op deze manier...' Dat gaat niet over zwart werken, maar ik probeer iets aan te geven van hoe een cultuur van invloed van zijn.

Ik geloof oprecht dat er mensen zijn die niet in de gaten hebben wat ze doen. Als je in een omgeving zit waar dit gebruikelijk is, wordt er echt niet altijd nagedacht hierover. Als je je dat realiseert, passen grote woorden niet.

Als iedereen het precies zou weten, had bv. de onlangs overleden registeraccountant Van Ree geen boekje hoeven schrijven over zwart werken. Dat was juist om mensen bewust te maken hiervan.
Ik wil dit wel geloven. Maar dan zit je toch niet onder een rechtzinnige prediking. Ik geloof dat zwart werken het afgelopen jaar al vier keer aan de orde kwam (terwijl ik daar echt geen voorbeelden van zou weten in de kerk, gelukkig maar).

En verder ben ik het er in zoverre mee eens dat uit de bijbel blijkt dat God heel mild kijkt naar culturele dwalingen en zonden. Maar ik betwijfel toch of mensen oprecht zijn als ze zwart werken niet als zonde zien. Het zal mijn rechtlijnigheid wel zijn. Ik kan mij er werkelijk niets bij voorstellen.
DDD
Berichten: 28467
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zwart werken (uit: Vaccinatie...)

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef:Deze discussie is een mooi voorbeeld van de mug uitzijgen en de kemel doorzwelgen.
Dat ben ik niet met je eens. Geldgierigheid in een andere vorm zoals witteboordencriminaliteit of gewoon buitensporige salarissen waarover de belasting al dan niet wordt ontweken, is óók zonde. Maar het ging nu even hier over.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

DDD schreef:
TSD schreef:
DDD schreef: Ik kan mij niet voorstellen dat er mensen zijn die oprecht menen dat oplichting en een waar geloof samen kunnen gaan.
Het punt wat ik in de praktijk zie is dat onderhands/informeel bijklussen gewoon niet wordt herkend als oplichting / ordinaire belastingontduiking. Sterker nog, bij velen leeft de veronderstelling dat er ergens in de wet staat dat je beperkt mag bijklussen tot een paar duizend euro, zonder dat op te geven. Die "fabel" is echt heel wijd verspreid.

Deze veronderstelling vindt zijn grond in het feit dat je over de eerste X duizend euro van je inkomen feitelijk geen belasting betaald (door heffingskorting / arbeidskorting, grens ligt nu ergens rond de 7k).

En heel veel openbare informatie helpt ook niet mee, als je bijv. zoekt op belastingvrij bijverdienen komt dit punt ook naar boven. Alleen zelfs de term 'bijverdienen' is misleidend. Want
1. Als bijverdient, dan verdien je dus ergens bij en die grens geldt alleen voor het eerste deel van je inkomen en is over het algemeen al verrekend in je loonbelasting (als je in loondienst bent)
2. Je moet wél altijd alle inkomsten opgeven, er is nergens een regel dat je inkomsten niet hoeft op te geven (er is alleen sprake van belastingkorting).
Ik kan mij voorstellen dat predikanten dat niet in de prediking behandelen.
:D
Plaats reactie