Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Erskinees »

Even los van wat eilander wel/niet vindt (want inderdaad is het niet eerlijk om met andere casussen aan te geven dat eilander niet consequent is):

De Schrift maakt geen onderscheid in het meewerken aan zonden door adverteren/promoties of door andere activiteiten. Aan zonde meewerken is zondig. Of dat nou direct of indirect is. Ik kan DDD dus wel volgen wanneer hij zegt: als je advertenties al zo strikt censureert, dan moeten we de daden in ons dagelijkse (werk)leven ook zo streng censureren. Want daarin werken we ook vaak (ongemerkt) mee aan zonden. Maar dat doen we niet.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

Het ging helemaal niet om advertenties. Het ging om nieuwsberichten.

Het is op zich al raar om het opnemen van advertenties of nieuwsberichten 'actief promoten' te noemen. Dan zou het RD ook de Albert Heijn 'actief promoten'.

Verder zou ik er geen bezwaar tegen hebben als een camping-eigenaar een trouwboekje vraagt, mits hij dat duidelijk en respectvol aan anderen uitlegt. Maar ik geloof niet dat dat nodig is om als christen verantwoord te leven. Ik zou het bij een verloskundige ook wel acceptabel vinden, zolang het niet om spoedeisende hulp gaat. Maar ik geloof niet dat je mede verantwoordelijk bent als je er als verloskundige voor kiest om samenwonende stellen wel te helpen.

En dat vind ik ook van schilders. Ik kan het begrijpen als schilders of aannemers weigeren om een huis te bouwen of te onderhouden voor ongehuwden. Ik zou daar ook nog wel veel respect voor kunnen opbrengen, want het kan ook ophef geven, ook al benadeel je iemand daar niet mee, als er alternatieven zijn. Maar ik zou dat toch niet als norm willen voorschrijven, en zeker niet als je werknemer bent.
Laatst gewijzigd door DDD op 10 sep 2021, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Verder zou ik er geen bezwaar tegen hebben als een camping-eigenaar een trouwboekje vraagt, mits hij dat duidelijk en respectvol aan anderen uitlegt.
Dat lijkt me not done.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

Waarom niet? Je onderbouwt je standpunten in dit draadje niet zo buitengewoon.

Je vindt dat een lokale huis-aan-huis-krant wel moet kunnen weigeren om een zondagsactiviteit te vermelden, maar een campingeigenaar zou niet mogen bepalen of zijn normen en waarden op zijn eigen terrein nageleefd worden. Dat vind ik erg vreemd.

Een camping is geen publieke voorziening. Van zo'n krant kun je daar verschillend over denken, afhankelijk van de journalistieke statuur.
Laatst gewijzigd door DDD op 10 sep 2021, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Waarom niet? Je onderbouwt je standpunten in dit draadje niet zo buitengewoon.
Het lijkt me onwettelijk.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

Iets is wel of niet onwettelijk. Nog afgezien van de vraag of dat nu een goede norm is, heb ik vooralsnog geen idee op welk punt dat onwettelijk zou zijn. Is het discriminatie op grond van burgerlijke staat? Er zijn uitzonderingen in de Wet gelijke behandeling voor een legitiem doel. Ik heb geen idee of persoonlijke overtuigingen daarvoor voldoende grondslag zijn.

Bij een christelijke camping toch zeker wel, hoop ik.
Laatst gewijzigd door DDD op 10 sep 2021, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Iets is wel of niet onwettelijk. Nog afgezien van de vraag of dat nu een goede norm is, heb ik vooralsnog geen idee op welk punt dat onwettelijk zou zijn. Is het discriminatie op grond van burgerlijke staat? Er zijn uitzonderingen in de Wet gelijke behandeling voor een legitiem doel. Ik heb geen idee of persoonlijke overtuigingen daarvoor voldoende grondslag zijn.

Bij een christelijke camping toch zeker wel.
Mag je op grond van de AVG vragen naar een bewijs van huwelijk?

Hoewel ik gehuwd ben, zou ik zo'n camping links laten liggen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee. Maar ik zou niet weten waarom niet. De AVG ziet alleen maar op wat je mag bewaren, voor zover ik weet.

Het zou eerder de Wet gelijke behandeling zijn die hieraan in de weg staat.

https://njcm.nl/wp-content/uploads/ntm/ ... RUCTIE.pdf

Maar dat vind ik minder van belang dan de vraag waarom je meent dat een lokale krant wel zondagsactiviteiten moet kunnen weigeren in de redactionele kolommen, maar waarom een campingeigenaar seks buiten het huwelijk op zijn terrein niet zou mogen tegenhouden. Dat vind ik erg inconsequent.
Laatst gewijzigd door DDD op 10 sep 2021, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik heb geen idee. Maar ik zou niet weten waarom niet. De AVG ziet alleen maar op wat je mag bewaren, voor zover ik weet.
Het lijkt mij privacygevoelige informatie.
Het zou eerder de Wet gelijke behandeling zijn die hieraan in de weg staat. Maar dat vind ik minder van belang dan de vraag waarom je meent dat een lokale krant wel zondagsactiviteiten moet kunnen weigeren in de redactionele kolommen, maar waarom een campingeigenaar seks buiten het huwelijk op zijn terrein niet zou mogen tegenhouden. Dat vind ik erg inconsequent.
Het een betreft persoonlijke informatie, dat is voor mij de scheidslijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

Dus hoe persoonlijker de kwestie, hoe minder ruimte voor een principieel oordeel. Dat past geheel in ons maatschappelijke klimaat, in ieder geval.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dus hoe persoonlijker de kwestie, hoe minder ruimte voor een principieel oordeel. Dat past geheel in ons maatschappelijke klimaat, in ieder geval.
In dit geval wel. Het huwelijk is de verantwoordelijkheid van mensen, niet van de eigenaar van de camping.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

Dat vind ik niet. Een camping is een samenleving in het klein. Als je als campingeigenaar wilt dat jouw camping zoveel mogelijk Gods koninkrijk weerspiegelt, dan vind ik dat je het volste recht zou moeten hebben om een beperkt toelatingsbeleid te hanteren.

Iets anders is, of je een minder goede christen bent, als je dat niet doet. Ik meen vooralsnog van niet, omdat de verantwoordelijkheid van een christen voor andermans keuzes niet onbeperkt is. Maar ik kan me ook een ander standpunt voorstellen, want je werkt wel mee aan de acceptatie van iets waar je niet achter staat.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Dat vind ik niet. Een camping is een samenleving in het klein. Als je als campingeigenaar wilt dat jouw camping zoveel mogelijk Gods koninkrijk weerspiegelt, dan vind ik dat je het volste recht zou moeten hebben om een beperkt toelatingsbeleid te hanteren.
Okay, ik vind het erg ver gaan.
Maar ik kan me ook een ander standpunt voorstellen, want je werkt wel mee aan de acceptatie van iets waar je niet achter staat.
Als er een markt voor zou zijn, dan moet de campingbaas het maar lekker invoeren. Mij zal hij niet als gast ontvangen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door DDD »

Ik vind het ook ver gaan. Maar ik zou mij wel kunnen voorstellen dat ik zo'n beleid zou voeren, als ik een camping had.

Ik vind het in ieder geval nog lang niet zo ver gaan als de directe aanleiding voor dit draadje, waar jij dan weer van vond dat dat prima is.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Doorvoeren principes in je bedrijfsvoering

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik vind het ook ver gaan. Maar ik zou mij wel kunnen voorstellen dat ik zo'n beleid zou voeren, als ik een camping had.

Ik vind het in ieder geval nog lang niet zo ver gaan als de directe aanleiding voor dit draadje, waar jij dan weer van vond dat dat prima is.
Ja, dat is een krant. Een advertentie heeft niets met de persoonlijke levenssfeer van doen.
Plaats reactie