Babyluikjes bij de kerk voor vondelingen?

Vind u dat kerken dit zouden moeten en mogen doen?

Nee, Ik vind van niet.
6
40%
Ja, Ik vind van wel.
4
27%
Ik twijfel.
5
33%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Babyluikjes bij de kerk voor vondelingen?

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Het is erg makkelijk om zoiets op de Overheid te wentelen.
De overheid is nu al betrokken, o.a. de Kinderbescherming. Om hier de kerk een plaats in te geven zou betekenen dat het proces aangepast moet worden, nog los gezien van het feit of kerken wel in staat zijn om de juiste deskundigheid te leveren.
Mara schreef: In een kerk zou iedereen zich veilig moeten weten, dus ook een pasgeboren baby.
Uit het verleden is wel gebleken dat dit niet per definitie zo is.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Babyluikjes bij de kerk voor vondelingen?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Het is erg makkelijk om zoiets op de Overheid te wentelen.
De overheid is nu al betrokken, o.a. de Kinderbescherming. Om hier de kerk een plaats in te geven zou betekenen dat het proces aangepast moet worden, nog los gezien van het feit of kerken wel in staat zijn om de juiste deskundigheid te leveren.
Mara schreef: In een kerk zou iedereen zich veilig moeten weten, dus ook een pasgeboren baby.
Uit het verleden is wel gebleken dat dit niet per definitie zo is.
Het gaat toch alleen over een fysieke plaats om een kind neer te leggen? Het lijkt me logisch dat de kerk dan hierna direct de instanties inschakelt. Maar als het het verschil maakt tussen een kind dumpen in een container of bij de kerk leggen, is voor mij de keuze snel gemaakt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Babyluikjes bij de kerk voor vondelingen?

Bericht door Dodo »

Dit is een artikel over het tot stand komen van vondelingenkamers.
Het is niet alleen een ruimte met een wiegje, maar er moet ook communicatie zijn met een achtervang, er is een systeem van communicatie met de moeder, van mogelijkheden om iets mee te nemen zodat een moeder later kan bewijzen dat zij het kind heeft achtergelaten (puzzelstukjes), een notaris die papierwerk beheert, mensen die de kinderen aanpakken en overdragen aan bevoegde instanties.
Plaats reactie