Moe van discussie

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Moe van discussie

Bericht door Ad Anker »

samanthi schreef:
Herman schreef:
Ukkie schreef:
Herman schreef:Een mens moet sterven aan zichzelf, en dat gebeurd meestal pas na veel lijden. Dat mensen dat niet doen, ligt niet aan Zijn genadige hand die Hij steeds aanreikt, maar aan het afwijzen van de mens van die hand. Ik constateer slechts de menselijke kant en die is niet best.
Over het werk van de Heere weet ik weinig, dat ligt vast in Zijn soevereiniteit en die is voor de mensen verborgen.
Herman ik word geraakt door je woorden. Van ons is zeker niets te verwachten maar iedere dag ieder uur mogen we grote dingen verwachten van Hem.
Hij is de levende. Zijn werk zal niet als een kaarsje uitgaan. Omdat Hij de waarheid is mag ik verwachting hebben. Ook voor her nieuwe jaar!
We spreken volstrekt langs elkaar heen. Ik merk op dat de tijden zeer donker zijn, maar dat die tijden niet leiden tot veel bekeringen. Dat is een constatering. Als je daar iets zinnigs over wilt zeggen, dan zal je getuigenissen van het tegendeel moeten aandragen en niet een verhaal over wat allemaal kan. Dat stel ik namelijk helemaal niet in het geding. Ik stel de vraag hoe ernstig te tijden moeten worden, om ze geschikt te maken voor een opwekking.
samanthi schreef:Hij openbaart Zich wel in Zijn Woord, er staat genoeg in om te lezen hoe Hij genadig wil zijn aan hen die zich voor Hem buigen, daar staat in dat Hij wil dat Hij Zijn Zoon gaf om mensen te redden en dat je Hem niet meer kan eren om gebruik te maken van het Offer wat hij gegeven heeft. Het is zelfs een gebod.
Hij zegt in Zijn Woord, komt allen tot Mij, mijn zoon mijn dochter geeft Mij je hart.

Ook lees je dat Zijn genade groter is dan mijn zonden en onbekeerlijkheid.
Gewillige dan mijn onwil.
Dit verhaal gaat niet in op de nood van de tijd en de crisis die Ad en ik ontwaren. Dit is een feelgood praatje waarin de wedergeboorte niet functioneert en het geloof in de Almachtige op pelagiaanse wijze binnen het handbereik van de goedwillende mens wordt gebracht. Maar ik geef een stem aan Gods soevereiniteit, en het is nu eenmaal zaak dat wij niet weten of morgen de dag des oordeels aanbreekt, of dat de Heere eerst nog duizenden tot bekering zal leiden. Dat weet jij ook niet.
Dat het Evangelie nog verkondigd wordt is een groot goed. Maar als het niet in vruchtbare aarde valt, zal het geen vrucht dragen.
Donkere tijden ja... Maar de Heere is hét Licht, de mensen hebben de duisternis liever dan het Licht, dat je mijn post een feelgood praatje noemt betekent dat je er helemaal niets van begrijpt.
Geheel met Herman eens overigens. Dank dat hij in heldere bewoordingen zijn visie verwoordt. Ik las vanmorgen bij Kohlbrugge over een verhandeling van Gal. 5 vers 24: Waarom schrijft de apostel niet: Gij zijt van Christus? En dan zegt Kohlbrugge: het Woord is zo geschreven en zo meegedeeld dat het allerwege alleen voor degenen is, die in waarheid verslagen zijn van geest, en beven voor 's Heeren Woord.

En buigen voor Gods soevereiniteit, beven voor Zijn hoogheid in een diep besef van onze nietigheid mis ik ook in de feel good praatjes waar het Licht wordt opgedrongen. Een mens moet wederomgeboren worden.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Moe van discussie

Bericht door J.C. Philpot »

Ukkie schreef:Jammer dat je het zo ziet Herman. Ik vind niet dat we leven in een rooskleurige tijd hoor maar als mensen tot bekering komen is dat niet altijd wereldwijd bekend.
Eens las ik van een zaaier die zijn zaad zaaide op een akker. Al die zaadjes ontkiemden, nou dat moet dan toch wel een duidelijk hoorbaar geluid voortbrengen. Als je luistert bij die akker hoor je niets en toch.....
Zo is het ook in de wedergeboorte. Het begint niet altijd met een opzienbarend gebeuren.
Dat is waar. God gaat door met met toebrengen van zondaren.

Echter zul je moeten toegeven dat er wel veel minder mensen tot bekering komen in Europa, dan in het verleden. Veel kerken die in het verleden bijbelgetrouw waren, hebben de schrift losgelaten en daar zitten alleen nog wat ouderen in de kerk. De Reformatorische kerken zitten nog vol, maar het is te vrezen dat het vaak alleen nog maar een lege huls is, en dat we ook daar aan de vooravond staan van een golf van kerkverlating. In de evangelische wereld, waar het schriftgezag altijd hoog stond, word dit ook op veel plekken losgelaten en komt er entertainment voor in de plaats (hoewel ook in die stroming nog bijbelgetrouwe christenen zijn). En dit terwijl vroeger Nederland het Israel van het westen werd genoemd, en men hier ook opwekkingen heeft gehad waarbij velen tot bekering kwamen (de laatste volgens mij rond 1905).

Dus ondanks dat God nog zondaren bekeerd (wat ik onderschrijf), en dat God een grote wederkeer kan geven (wat ik onderschrijf), is dit een tijd van grote afval. Ik ga er vanuit dat mijn kinderen over 50 jaar een hele andere situatie hebben, de kerken dan veel kleiner zijn, en hun kinderen van regeringswege niet meer over bijbelgetrouw onderwijs kunnen beschikken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Moe van discussie

Bericht door Adagio »

Maanenschijn schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:We waren 20 jaar geleden nog meer geworteld in de oudvaders en dat werd ook nog begrepen. Nu is het de klank die ons zint of niet zint.
Juist de crisis leidt tot een deel verstarring in het geheel van de kerk. Leiders weten ook niet wat er gebeurt, dus ze zullen des te strikter gaan formuleren.
Toch is het ontbreken van kennis een groot probleem... Ik ben er van overtuigd dat als we de kennis van de geloofsleer (verstandelijk) willen verdiepen voor onze jeugd, we zullen moeten aansluiten bij de huidige tijd. Hoorcollege’s over de puriteinen, De Dordtse leerregels behandelen in korte en praktische vlogs, etc.
M.b.t. chat en fora zijn er nogal wat mensen die daarover afkeurend zijn, het wordt een "babbelcultuur". Consumptie van vlogs etc. is vaak oppervlakkig en wordt steeds medogenlozer afgemeten aan het feelgood criterium c.q. vlotte babbel; ook wedijveren waarheid en leugen erg gemakkelijk als zij nevengeschikt staan, op dezelfde figuurlijke boekenplank.

Jeremia roept: "Als Uw woorden gevonden zijn, zo heb ik ze opgegeten, en Uw woord is mij geweest tot vreugde en tot blijdschap mijns harten; want ik ben naar Uw Naam genoemd, o HEERE, God der heirscharen." Kanttek.: "Dat is, zo haast als zij voorhanden waren, mij geopenbaard werden, of mij door Uw openbaring zijn voorgekomen, heb ik ze met groten ijver aangenomen en zeer vlijtiglijk behartigd". Zie ook kanttek. bij 1 Sam. 3: "En de jongeling Samuël diende den HEERE voor het aangezicht van Eli; en het woord des HEEREN was dierbaar in die dagen; er was geen openbaar gezicht."
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Moe van discussie

Bericht door Ukkie »

Alles draait om de vraag: Wat dunkt u/jij van de Jezus Christus!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4072
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Moe van discussie

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:
Maanenschijn schreef:Daar waar de diepgang gaat ontbreken door een leemte aan kennis, ontstaat oppervlakkig gebabbel.
Gods Woord houdt ons voor 'strijd gij om in te gaan'. Dat lijkt me een blijvende component van veel waarde. Ook de meest heiligen onder de godzalige oudvaders deden in hun eigen nog te weinig als het ging om hun zaligheid. Daarom is bekering noodzakelijk, namelijk de innerlijke gezindheid van het hart moet wijzigen.

Wanneer we het daar over eens zijn (en ik zie niet in dat we het oneens hierover zouden zijn, gelukkig) kunnen we eens nadenken over het op een andere manier van overbrengen van de boodschap hebben. Dat lijkt me welhaast onmogelijk in een context waarin de SV voorstanders de gezindte in een ijzeren houdgreep houden en zonder blikken of blozen het anathema klinkt als je een andere verwoording kiest.
Zeker zijn we het daar van harte over eens. Ik weet heel goed dat de innerlijke gesteldheid om te strijden, een verlangen naar meer kennis parallel opgaan met de weg van een waarachtige en voortdurende bekering. Daarom heb ik bewust in mijn bijdrage het bijvoeglijke naamwoord ‘verstandelijk’ gebruikt.

Maar ook voordat de innerlijke strijd en verlangen gevoeld en gewerkt wordt, is er een fase dat er verstandelijk kennis genomen wordt van de weg tot zaligheid. Daar mogen we ook best eens over nadenken hoe we die verstandelijke kennis toegankelijker maken. Dat het in onze gepolariseerde hokjesstrijd binnen Gereformeerde gezindte een bijna onmogelijke zaak lijkt ben ik met je eens, tot mijn verdriet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Moe van discussie

Bericht door CvdW »

J.C. Philpot schreef:
Ukkie schreef:Jammer dat je het zo ziet Herman. Ik vind niet dat we leven in een rooskleurige tijd hoor maar als mensen tot bekering komen is dat niet altijd wereldwijd bekend.
Eens las ik van een zaaier die zijn zaad zaaide op een akker. Al die zaadjes ontkiemden, nou dat moet dan toch wel een duidelijk hoorbaar geluid voortbrengen. Als je luistert bij die akker hoor je niets en toch.....
Zo is het ook in de wedergeboorte. Het begint niet altijd met een opzienbarend gebeuren.
Dat is waar. God gaat door met met toebrengen van zondaren.

Echter zul je moeten toegeven dat er wel veel minder mensen tot bekering komen in Europa, dan in het verleden. Veel kerken die in het verleden bijbelgetrouw waren, hebben de schrift losgelaten en daar zitten alleen nog wat ouderen in de kerk. De Reformatorische kerken zitten nog vol, maar het is te vrezen dat het vaak alleen nog maar een lege huls is, en dat we ook daar aan de vooravond staan van een golf van kerkverlating. In de evangelische wereld, waar het schriftgezag altijd hoog stond, word dit ook op veel plekken losgelaten en komt er entertainment voor in de plaats (hoewel ook in die stroming nog bijbelgetrouwe christenen zijn). En dit terwijl vroeger Nederland het Israel van het westen werd genoemd, en men hier ook opwekkingen heeft gehad waarbij velen tot bekering kwamen (de laatste volgens mij rond 1905).

Dus ondanks dat God nog zondaren bekeerd (wat ik onderschrijf), en dat God een grote wederkeer kan geven (wat ik onderschrijf), is dit een tijd van grote afval. Ik ga er vanuit dat mijn kinderen over 50 jaar een hele andere situatie hebben, de kerken dan veel kleiner zijn, en hun kinderen van regeringswege niet meer over bijbelgetrouw onderwijs kunnen beschikken.
Lot moest ook uit Sodom gehaald worden. Uit zichzelf ging hij niet weg.
Er zullen vast mensen de kerk verlaten, maar er worden ook kerkmensen weggestuurd met de woorden: als je het er niet mee eens bent ga je maar naar een andere kerk.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Moe van discussie

Bericht door Herman »

Forummer schreef:Nee Herman, dat is geen feelgood praatje, dat is het Evangelie. Wellicht wat vanuit 1 kant benaderd, maar dat komt denk ik omdat het als reactie is.

Overigens zie je dat vaak, die actie-reactie. Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn.

Naar welke doelgroep kijk jij, als je stelt dat er geen sprake is van een opwekking? Ik denk dat je het namelijk wat te somber inziet. Ik zie om me heen wel degelijk mensen tot geloof komen. Al is dat niet door de corona pandemie, daar moet ik je wel gelijk in geven.
Allereerst. De lof is aan de Heere dat hij kennelijk in jouw omgeving wil werken. Dat maakt een mens nederig en dankbaar.

Ik sprak tot nu toe over datgene wat ik binnen christelijke kring kan waarnemen. En dat is dus weinig. Dan spreek ik nog niet eens over wat maatschappijbreed een bron van zorg kan zijn. Als 56% van de Nederlanders zich niet tot een kerkelijke groep rekent, dan is de reikwijdte van de normale evangelieprediking zeer beknot. Of op een andere manier verwoord. De kans dat mijn zoon een christelijk en gereformeerd meisje trouwt is nog maar 3%, aangezien de andere 97% daar niet bij hoort. Dat was 50 jaar terug wel anders.

Nogmaals. Deze opmerkingen zeggen niets over de kracht van Gods beloften. Maar ik vind het logischer om dan een parallel te trekken naar Gods bedreigingen, namelijk dat de kandelaar weg zal gehaald worden als de kerk zo slap blijft als hij is.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Moe van discussie

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef: Dus ondanks dat God nog zondaren bekeerd (wat ik onderschrijf), en dat God een grote wederkeer kan geven (wat ik onderschrijf), is dit een tijd van grote afval. Ik ga er vanuit dat mijn kinderen over 50 jaar een hele andere situatie hebben, de kerken dan veel kleiner zijn, en hun kinderen van regeringswege niet meer over bijbelgetrouw onderwijs kunnen beschikken.
ds Van Kooten doopte onlangs zijn kleinkind, en hij was zo ernstig. In die week was net reuring geweest over het reformatorisch onderwijs.
Ik denk dat veel grootouders dit verzuchten, ondanks de vreugde die er is, toch de gedachte "wat moet zij/hij meemaken?"
En misschien verzuchtten onze opa's dit ook wel, in de jaren '30, toen de dreiging uit Duitsland kwam.
Mijn moeder is een paar dagen heel bedroefd geweest, toen de maanlanding plaatsvond.
Zij dacht dat het einde der tijden was gekomen, want een mens op de maan, dat mag toch niet?
CvdW schreef:Lot moest ook uit Sodom gehaald worden. Uit zichzelf ging hij niet weg.
Zo ervaar ik dat ook!
En Lot verloor daarmee zijn vrouw.
Als je jonge kinderen hebt, stap je op en neem je hen mee.
Maar volwassen kinderen maken hun eigen keuze. En die kan wel eens heel anders zijn. Toch in Sodom blijven, of naar een andere stad van verderf gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moe van discussie

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef
Waarom schrijft de apostel niet: Gij zijt van Christus?

Elders in dit hoofdstuk schrijft hij dit wel.
Dus ja...

Galaten 3

26 Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. 27 Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan. 28 Daarin is noch Jood noch Griek; daarin is noch dienstbare noch vrije; daarin is geen man en vrouw; want gij allen zijt één in Christus Jezus. 29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Moe van discussie

Bericht door Ukkie »

J.C. Philpot schreef:
Ukkie schreef:Jammer dat je het zo ziet Herman. Ik vind niet dat we leven in een rooskleurige tijd hoor maar als mensen tot bekering komen is dat niet altijd wereldwijd bekend.
Eens las ik van een zaaier die zijn zaad zaaide op een akker. Al die zaadjes ontkiemden, nou dat moet dan toch wel een duidelijk hoorbaar geluid voortbrengen. Als je luistert bij die akker hoor je niets en toch.....
Zo is het ook in de wedergeboorte. Het begint niet altijd met een opzienbarend gebeuren.
Dat is waar. God gaat door met met toebrengen van zondaren.

Echter zul je moeten toegeven dat er wel veel minder mensen tot bekering komen in Europa, dan in het verleden. Veel kerken die in het verleden bijbelgetrouw waren, hebben de schrift losgelaten en daar zitten alleen nog wat ouderen in de kerk. De Reformatorische kerken zitten nog vol, maar het is te vrezen dat het vaak alleen nog maar een lege huls is, en dat we ook daar aan de vooravond staan van een golf van kerkverlating. In de evangelische wereld, waar het schriftgezag altijd hoog stond, word dit ook op veel plekken losgelaten en komt er entertainment voor in de plaats (hoewel ook in die stroming nog bijbelgetrouwe christenen zijn). En dit terwijl vroeger Nederland het Israel van het westen werd genoemd, en men hier ook opwekkingen heeft gehad waarbij velen tot bekering kwamen (de laatste volgens mij rond 1905).

Dus ondanks dat God nog zondaren bekeerd (wat ik onderschrijf), en dat God een grote wederkeer kan geven (wat ik onderschrijf), is dit een tijd van grote afval. Ik ga er vanuit dat mijn kinderen over 50 jaar een hele andere situatie hebben, de kerken dan veel kleiner zijn, en hun kinderen van regeringswege niet meer over bijbelgetrouw onderwijs kunnen beschikken.
Beste Philpot,
Ik begrijp zeker je zorgen. Ik zie dat ook om me heen. Ook ik denk wat zullen mijn kindren nog meemaken. Maar we mogen niet vervallen in doemdenken. De Heere laat Zijn kinderen niet in de steek. Met ons oog op Hem hoeven we niet bezorgd te zijn. God geeft geen stenen voor brood.
Hij doet alles van begin tot eind in onze zaligheid.
Maar ben ik met Zijn Lam tevreden? Daar gaat het toch om.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moe van discussie

Bericht door samanthi »

Herman schreef:
Forummer schreef:Nee Herman, dat is geen feelgood praatje, dat is het Evangelie. Wellicht wat vanuit 1 kant benaderd, maar dat komt denk ik omdat het als reactie is.

Overigens zie je dat vaak, die actie-reactie. Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn.

Naar welke doelgroep kijk jij, als je stelt dat er geen sprake is van een opwekking? Ik denk dat je het namelijk wat te somber inziet. Ik zie om me heen wel degelijk mensen tot geloof komen. Al is dat niet door de corona pandemie, daar moet ik je wel gelijk in geven.
Allereerst. De lof is aan de Heere dat hij kennelijk in jouw omgeving wil werken. Dat maakt een mens nederig en dankbaar.

Ik sprak tot nu toe over datgene wat ik binnen christelijke kring kan waarnemen. En dat is dus weinig. Dan spreek ik nog niet eens over wat maatschappijbreed een bron van zorg kan zijn. Als 56% van de Nederlanders zich niet tot een kerkelijke groep rekent, dan is de reikwijdte van de normale evangelieprediking zeer beknot. Of op een andere manier verwoord. De kans dat mijn zoon een christelijk en gereformeerd meisje trouwt is nog maar 3%, aangezien de andere 97% daar niet bij hoort. Dat was 50 jaar terug wel anders.

Nogmaals. Deze opmerkingen zeggen niets over de kracht van Gods beloften. Maar ik vind het logischer om dan een parallel te trekken naar Gods bedreigingen, namelijk dat de kandelaar weg zal gehaald worden als de kerk zo slap blijft als hij is.
Dat was 50 jaar geleden niet anders, de mensen waren misschien meer in naam Christen.
Ik kan me uit mijn jeugd niet herinneren dat er veel kinderen van God in de kerk zaten... Wel mensen die zeiden, tja het moet je gegeven worden, zondags één of twee keer naar de kerk en verder niets.
Ik zie nu bij jonge mensen veel meer betrokkenheid dan in mijn jeugd.
We kunnen ach en wee roepen, wat mensen in mijn jeugd ook al deden, maar hoe zit het in ons eigen hart
Verspreiden wij de geur van Christus?
Daar komt komt het op aan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Moe van discussie

Bericht door J.C. Philpot »

Ukkie schreef:Beste Philpot,
Ik begrijp zeker je zorgen. Ik zie dat ook om me heen. Ook ik denk wat zullen mijn kindren nog meemaken. Maar we mogen niet vervallen in doemdenken. De Heere laat Zijn kinderen niet in de steek. Met ons oog op Hem hoeven we niet bezorgd te zijn. God geeft geen stenen voor brood.
Hij doet alles van begin tot eind in onze zaligheid.
Maar ben ik met Zijn Lam tevreden? Daar gaat het toch om.
Voor mezelf is het een troost, dat God hen die Hij van eeuwigheid heeft uitverkoren niet loslaat. En ook dat Hij een God van volkomen zaligheid is.

Voor de onwedergeboren / de kerk met een kleine letter heb ik die hoop niet. Maar we moeten maar veel voor de komende generaties bidden.
samanthi schreef:We kunnen ach en wee roepen, wat mensen in mijn jeugd ook al deden, maar hoe zit het in ons eigen hart
Verspreiden wij de geur van Christus?
Ik ken Herman niet als een ach-en-wee-roeper, en vind dat hij de situatie in land, volk en kerk op een nuchtere manier eerlijk aan de orde stelt. Het lijkt er als je op deze manier reageert op dat elke diagnose gekwalificeerd word als ach-en-wee. Dat vind ik jammer. Het stellen van een eerlijke diagnose is een bijbelse zaak.

Opmerking in algemene zin:
Ik las de afgelopen week van een kind van God, die de onderstaande tekst van Jesaja vaak bad. Het is het gebed van iemand die zelf geen geestelijke pleisters meer kan plakken. Ik denk dat het goed is om over deze tekst na te denken en te bidden.

HEERE! waarom doet Gij ons van Uw wegen dwalen, waarom verstokt Gij ons hart, dat wij U niet vrezen? Keer weder om Uwer knechten wil, de stammen Uws erfdeels.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 30 dec 2020, 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Moe van discussie

Bericht door samanthi »

J.C. Philpot schreef:
Ukkie schreef:Beste Philpot,
Ik begrijp zeker je zorgen. Ik zie dat ook om me heen. Ook ik denk wat zullen mijn kindren nog meemaken. Maar we mogen niet vervallen in doemdenken. De Heere laat Zijn kinderen niet in de steek. Met ons oog op Hem hoeven we niet bezorgd te zijn. God geeft geen stenen voor brood.
Hij doet alles van begin tot eind in onze zaligheid.
Maar ben ik met Zijn Lam tevreden? Daar gaat het toch om.
Voor mezelf is het een troost, dat God hen die Hij van eeuwigheid heeft uitverkoren niet in de steek laat. En ook dat Hij een God van volkomen zaligheid is.

Voor de onwedergeboren / de kerk met een kleine letter heb ik die hoop niet. Maar we moeten maar veel voor de komende generaties bidden.
samanthi schreef:We kunnen ach en wee roepen, wat mensen in mijn jeugd ook al deden, maar hoe zit het in ons eigen hart
Verspreiden wij de geur van Christus?
Ik ken Herman niet als een ach-en-wee-roeper, en vind dat hij de situatie in land, volk en kerk op een nuchtere manier eerlijk aan de orde stelt. Het lijkt er als je op deze manier reageert op dat elke diagnose gekwalificeerd word als ach-en-wee. Dat vind ik jammer. Het stellen van een eerlijke diagnose is een bijbelse zaak.
--------

Ik las de afgelopen week van een kind van God, die de onderstaande tekst van Jesaja vaak bad. Het is het gebed van iemand die zelf geen geestelijke pleisters meer kan plakken. Ik denk dat het goed is om over deze tekst na te denken en te bidden.

HEERE! waarom doet Gij ons van Uw wegen dwalen, waarom verstokt Gij ons hart, dat wij U niet vrezen? Keer weder om Uwer knechten wil, de stammen Uws erfdeels.
Dat was niet het enige wat ik geschreven heb.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Moe van discussie

Bericht door refo »

-DIA- schreef:
Ukkie schreef:
-DIA- schreef:Wat hebben we nu? gaat het nu over bomaanslagen in een zwembad... :quoi Waar? :oO
Nee hoor Dia het valt alles mee je kan gerust gaan slapen :)
Dat doet me ergens denken aan wat minister-president H. Colijn eens moet hebben gezegd. Toen was er geen reden om gerust te slapen. Het zou niet zo lang meer duren, en Nederland was in oorlog... de gevolgen weten we wellicht.
https://historiek.net/gaat-u-maar-rusti ... jn/124420/
Dat was in 1936.
Een jaar later werd de Stichting Spaardersbad in Gouda opgericht.
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Moe van discussie

Bericht door -DIA- »

refo schreef:
-DIA- schreef:
Ukkie schreef:
-DIA- schreef:Wat hebben we nu? gaat het nu over bomaanslagen in een zwembad... :quoi Waar? :oO
Nee hoor Dia het valt alles mee je kan gerust gaan slapen :)
Dat doet me ergens denken aan wat minister-president H. Colijn eens moet hebben gezegd. Toen was er geen reden om gerust te slapen. Het zou niet zo lang meer duren, en Nederland was in oorlog... de gevolgen weten we wellicht.
https://historiek.net/gaat-u-maar-rusti ... jn/124420/
Dat was in 1936.
Een jaar later werd de Stichting Spaardersbad in Gouda opgericht.
Ja dat weet ik... Maar u begrijpt wat ermee bedoeld werd als dit gezegd werd. Nederland was niet waakzaam en niet voorbereid, een leger dat in zeer slechte conditie was. We vertrouwden immers ook op de Volkenbond?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie