Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door pierre27 »

bvbeek schreef:
DDD schreef:
bvbeek schreef:
DDD schreef:Natuurlijk weet je dat wel. Er zijn een heleboel mensen ziek.

Overigens zijn de mondkapjes bedoeld om te voorkomen dat je anderen ziek maakt, niet om te voorkomen dat je zelf ziek wordt, dus de vergelijking gaat niet op.
Dat geldt beide kanten op.
Ik heb sterk het gevoel dat ik iedere keer alles moet herhalen. Misschien zouden diegen die reageren eerst even de gehele draadje moeten lezen.
Ik heb het hele draadje gelezen. Maar je argumenten kloppen niet. Als je een nieuw, maar verkeerd voorbeeld gebruikt, dan moet je niet gek opkijken dat mensen daar weer tegenin gaan.
Ik kijk er niet raar van op, de waarheid
heeft altijd tegenstand. De Farizeeën wilde niet voor niets de HEERE Jezus doden als ze zijn gelijkenissen hoorden. En ze haatte niet voor niets Johannes de Doper. Niet dat ik me daar mee wil en kan vergelijken, verre van dat. Hiermee wil ik alleen zeffen dat we de waarheid niet willen horen. U niet, en ik niet. Wij zijn haters Gods van nature.
Stel dat Johannes de Doper nu leefde en hier zei: Gij adderengebroedsels...! Ik denk dat er direct een slotje kwam op dit draadje.

Je hebt natuurlijk gelijk met deze woorden alleen heeft de waarheid niks te maken met het dragen van een mondkapje. Dus in deze context is het ongepast deze woorden uit de Schrift te gebruiken. Vind ik dan he.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door merel »

Ongeacht wat jij @bvanbeek ervan vindt, wellicht vinden de mensen ( met name de risicogroepen) om jou heen in winkels etc het heel prettig als jij een mondkapje draagt. Doe het dan daarvoor en pluis niet uit of het allemaal 100% waterdicht is. Het komt op mij nogal kortzichtig over om deze houding aan te nemen. De meeste mensen op dit forum stellen hun vertrouwen op God en beseffen heel goed dat zij uit zichzelf nog geen dag aan hun leven kunnen toevoegen. Ook heeft God ons verstand gegeven zodat wij bepaalde voorzorgsmaatregelen kunnen nemen; oa handen wassen, anderhalve meter afstand en drukken plekken mijden. Met het dragen van een mondkapje word je er extra aan herinnerd om afstand te houden. Als je dat kan doen uit liefde voor je naaste lijkt het mij niet gepast om hierover te gaan verzuchten dat men zijn vertrouwen niet op God stelt.
Laatst gewijzigd door merel op 19 nov 2020, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Mara »

merel schreef:Als je dat kan doen uit liefde voor je naaste lijkt het mij niet gepast om hierover te gaan verzuchten dat men zijn vertrouwen niet op God stelt.
Het merendeel van de mensheid heeft meer vertrouwen in een masker en inenting dan God.
Zelfs kerkmensen!
En vooral het gemopper erover, de verzuchtingen dat ze er zo klaar mee zijn en snakken naar het licht aan het eind van de tunnel.

Dat staat ook in de Bijbel, dat de mensen zich alleen maar zullen verharden onder de oordelen.

Ik vind dat bvbeek vriendelijk en geduldig blijft reageren, i.t.t. sommige forummers. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
merel schreef:Als je dat kan doen uit liefde voor je naaste lijkt het mij niet gepast om hierover te gaan verzuchten dat men zijn vertrouwen niet op God stelt.
Het merendeel van de mensheid heeft meer vertrouwen in een masker en inenting dan God.
Zelfs kerkmensen!
En vooral het gemopper erover, de verzuchtingen dat ze er zo klaar mee zijn en snakken naar het licht aan het eind van de tunnel.

Dat staat ook in de Bijbel, dat de mensen zich alleen maar zullen verharden onder de oordelen.

Ik vind dat bvbeek vriendelijk en geduldig blijft reageren, i.t.t. sommige forummers. :fi
Kerkmensen zijn ook maar mensen, de meeste mensen die ik ken doen het óf voor de beeldvorming óf voor hun medemens óf uit gehoorzaamheid aan de overdheid, maar ik ken niemand die vertrouwd op een mondkapje.

Wat inenting betreft, de meeste mensen die ik ken vertrouwen ook hun antibiotica kuur of op hun paracetamol...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Als je dat kan doen uit liefde voor je naaste lijkt het mij niet gepast om hierover te gaan verzuchten dat men zijn vertrouwen niet op God stelt.
Het merendeel van de mensheid heeft meer vertrouwen in een masker en inenting dan God.
Zelfs kerkmensen!
En vooral het gemopper erover, de verzuchtingen dat ze er zo klaar mee zijn en snakken naar het licht aan het eind van de tunnel.

Dat staat ook in de Bijbel, dat de mensen zich alleen maar zullen verharden onder de oordelen.

Ik vind dat bvbeek vriendelijk en geduldig blijft reageren, i.t.t. sommige forummers. :fi
Eerlijk gezegd ben ik erachter gekomen dat mijn/ons leven(bijna) nog net zo is als voor de corona. Het enige dat anders is, is het thuiswerken. On leven gaat nog net zo door.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door samanthi »

KDD schreef:Ik las gisteren een verklaring over Hosea 1:4 van ds. H. Veldkamp en moest aan dit topic denken. Hij schrijft:

... De Here ziet het hart aan. Het is niet de vraag wat we doen, maar hoe we 't doen en waarom! ... Zo nu stond de zaak met Jehu precies! Z'n daad was in orde, maar z'n gezindheid deugde op geen stukken na. Naar het uiterlijke volbracht hij de geboden des Heren, maar de godsvrucht des harten ontbrak hem geheel, zoals uit z'n later gedrag wel gebleken is.
Hier ben ik het helemaal mee eens, daar gaat het om, de één kan in vol geloof iets doen, de ander in vol geloof iets júist niet doen.

Je kunt dingen doen of nalaten uit gewoonte of bijgelovigheid, je kunt andere mensen veroordelen die andere keuzes maken, allemaal met een hard en onbekeerd hart...

Paulus zegt, dat je in je eigen gemoed verzekerd moet zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Dodo »

Als ik in de auto rijd, vertrouw ik op de remmen. Die gaan me stoppen als dat nodig is. Is dat een gebrek aan Godsvertrouwen? Welnee, we leven in deze wereld en er zijn bepaalde wetmatigheden. We hebben remmen nodig in de auto en op de fiets, we hebben medicijnen nodig voor ziekten en mogen er op rekenen dat die helpen. We zetten hekken neer bij het water en een traphekje bij de trap, zolang er kleintjes zijn. We trekken een warme jas aan in de winter en geen jas in de zomer. Als je een lang eind gaat lopen, neem je een flesje water en je mobiel mee. Voor het geval je dorst krijgt, voor het geval je de weg kwijt bent. En als er een besmettelijke ziekte heerst, doen we een mondkapje voor als de overheid dat vraagt. Dat zijn allemaal normale dingen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:Als ik in de auto rijd, vertrouw ik op de remmen. Die gaan me stoppen als dat nodig is. Is dat een gebrek aan Godsvertrouwen? Welnee, we leven in deze wereld en er zijn bepaalde wetmatigheden. We hebben remmen nodig in de auto en op de fiets, we hebben medicijnen nodig voor ziekten en mogen er op rekenen dat die helpen. We zetten hekken neer bij het water en een traphekje bij de trap, zolang er kleintjes zijn. We trekken een warme jas aan in de winter en geen jas in de zomer. Als je een lang eind gaat lopen, neem je een flesje water en je mobiel mee. Voor het geval je dorst krijgt, voor het geval je de weg kwijt bent. En als er een besmettelijke ziekte heerst, doen we een mondkapje voor als de overheid dat vraagt. Dat zijn allemaal normale dingen.
Dit zou Samanthus geschreven kunnen hebben.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Kerkmensen zijn ook maar mensen, de meeste mensen die ik ken doen het óf voor de beeldvorming óf voor hun medemens óf uit gehoorzaamheid aan de overdheid, maar ik ken niemand die vertrouwd op een mondkapje.
Ze zullen het misschien zo niet verwoorden.
Maar als je goed luistert bouwen ze wel degelijk een bescherming om hen heen.
samanthi schreef:Wat inenting betreft, de meeste mensen die ik ken vertrouwen ook hun antibiotica kuur of op hun paracetamol...
A.b. krijg je pas als je ernstig ziek bent, alhoewel er ook mensen zijn die het preventief moeten gebruiken.
Pmol neem je pas in als de hoofdpijn opkomt en niet omdat je bang bent dat je hoofdpijn krijgt. Tenminste, als je verstandig bent.
merel schreef:Eerlijk gezegd ben ik erachter gekomen dat mijn/ons leven(bijna) nog net zo is als voor de corona. Het enige dat anders is, is het thuiswerken.
Dat is niet helemaal waar. Dan praat je over je persoonlijk, sociale leven.
Maar je kunt niet/soms naar de kerk, sportclubs moeten gesloten blijven, de bieb was dicht, ging vandaag weer open.
Je kunt niet uit eten of iets gaan drinken ergens.
Ik mis dat persoonlijk allemaal niet, maar ik zie wel dat mijn kinderen behoorlijk moeten inleveren.
Ze klagen niet, ze lossen het creatief op, maar het is wel degelijk beperkend voor hen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:Eerlijk gezegd ben ik erachter gekomen dat mijn/ons leven(bijna) nog net zo is als voor de corona. Het enige dat anders is, is het thuiswerken.
Dat is niet helemaal waar. Dan praat je over je persoonlijk, sociale leven.
Maar je kunt niet/soms naar de kerk, sportclubs moeten gesloten blijven, de bieb was dicht, ging vandaag weer open.
Je kunt niet uit eten of iets gaan drinken ergens.
Ik mis dat persoonlijk allemaal niet, maar ik zie wel dat mijn kinderen behoorlijk moeten inleveren.
Ze klagen niet, ze lossen het creatief op, maar het is wel degelijk beperkend voor hen.
Hoezo is het niet waar? Ik praat over mijn eigen leven en niet over dat van jouw kinderen. Mijn leven is grotendeels hetzelfde gebleven.
Ik moet nog net zo vaak halen en brengen naar sport, school en muziek als voor die tijd. Uit eten/koffiedrinken/lunchen tussendoor deden wij al nooit. In dat kader veranderde er voor ons niets. De kerkdiensten online volgen vind ik eerlijk gezegd best prettig. Aan het gemeenteleven deden wij voor corona ook niet mee. In dat kader is er weinig veranderd. Het vooruitzicht dat wij aankomende feestdagen niet het hele land door hoeven te reizen, vind ik ook een erg prettig idee.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Mara »

merel schreef: Hoezo is het niet waar? Ik praat over mijn eigen leven en niet over dat van jouw kinderen. Mijn leven is grotendeels hetzelfde gebleven.
Ik zei: niet helemaal. :)
Voor mij is het ook grotendeels hetzelfde gebleven.
Maar je kunt niet stellen dat er helemaal geen beperkingen zijn, want die zijn er wel. Los van het feit of je dat erg vindt of niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door KDD »

samanthi schreef:
KDD schreef:Ik las gisteren een verklaring over Hosea 1:4 van ds. H. Veldkamp en moest aan dit topic denken. Hij schrijft:

... De Here ziet het hart aan. Het is niet de vraag wat we doen, maar hoe we 't doen en waarom! ... Zo nu stond de zaak met Jehu precies! Z'n daad was in orde, maar z'n gezindheid deugde op geen stukken na. Naar het uiterlijke volbracht hij de geboden des Heren, maar de godsvrucht des harten ontbrak hem geheel, zoals uit z'n later gedrag wel gebleken is.
Hier ben ik het helemaal mee eens, daar gaat het om, de één kan in vol geloof iets doen, de ander in vol geloof iets júist niet doen.

Je kunt dingen doen of nalaten uit gewoonte of bijgelovigheid, je kunt andere mensen veroordelen die andere keuzes maken, allemaal met een hard en onbekeerd hart...

Paulus zegt, dat je in je eigen gemoed verzekerd moet zijn.
De ds. haalde deze tekst ook aan:

En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
bvbeek
Berichten: 47
Lid geworden op: 12 nov 2020, 13:16

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door bvbeek »

Bij deze verlaat ik deze discussie, en ook helaas het forum.
Het stuit me steeds meer tegen de borst hoe hier zo denigrerend gesproken wordt.
Refoforum....
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door Mara »

bvbeek schreef:Bij deze verlaat ik deze discussie, en ook helaas het forum.
Het stuit me steeds meer tegen de borst hoe hier zo denigrerend gesproken wordt.
Refoforum....
Jammer vbeek. :fi

Ik heb je een pb gestuurd, had je dat niet gezien?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewetensbezwaard zijn mbt het dragen van mondkapjes

Bericht door samanthi »

KDD schreef:
samanthi schreef:
KDD schreef:Ik las gisteren een verklaring over Hosea 1:4 van ds. H. Veldkamp en moest aan dit topic denken. Hij schrijft:

... De Here ziet het hart aan. Het is niet de vraag wat we doen, maar hoe we 't doen en waarom! ... Zo nu stond de zaak met Jehu precies! Z'n daad was in orde, maar z'n gezindheid deugde op geen stukken na. Naar het uiterlijke volbracht hij de geboden des Heren, maar de godsvrucht des harten ontbrak hem geheel, zoals uit z'n later gedrag wel gebleken is.
Hier ben ik het helemaal mee eens, daar gaat het om, de één kan in vol geloof iets doen, de ander in vol geloof iets júist niet doen.

Je kunt dingen doen of nalaten uit gewoonte of bijgelovigheid, je kunt andere mensen veroordelen die andere keuzes maken, allemaal met een hard en onbekeerd hart...

Paulus zegt, dat je in je eigen gemoed verzekerd moet zijn.
De ds. haalde deze tekst ook aan:

En al ware het, dat ik al mijn goederen tot onderhoud der armen uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam overgaf, opdat ik verbrand zou worden, en had de liefde niet, zo zou het mij geen nuttigheid geven.
Precies.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie