„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Jantje »

https://www.rd.nl/meer-rd/onderwijs/her ... -1.1696312

Een zeer ingrijpend stuk, met veel stof tot nadenken. Ik hoop dat ik niet de enige ben die al de punten die worden aangestipt van harte onderschrijf.
Laatst gewijzigd door Jantje op 19 sep 2020, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Wat vind je er mooi aan?
Ik vind het juist zorgelijk, of alarmerend.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door pierre27 »

Tiberius schreef:Wat vind je er mooi aan?
Ik vind het juist zorgelijk, of alarmerend.

Geheel eens, het is ook zorgelijk genoeg.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erskinees »

Het lied "Ik zal er zijn" is toch niet zo verkeerd? Genoeg andere opwekkingsliederen die m.i. niet schriftuurlijk zijn. Maar van dit lied kan ik dat niet zeggen. Prima als dat op onze scholen gezongen wordt.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Jantje »

Ik druk me verkeerd uit. Het is niet mooi, maar wel terecht dat deze zaken genoemd worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Delftenaar »

De zin dat docenten hulpverleners moeten zijn trof me. Die rol moeten zij vervullen omdat in de gezinnen kennelijk geen veilige basis geboden wordt (en waarin emoties gedeeld kunnen worden). Dan gaat het in de basis al fout, met alle gevolgen van dien.

De vraag op de achtergrond is dan hoe gezinnen ook in deze tijd voor kinderen een veilige plaats kunnen zijn zodat zij tot stabiele volwassenen kunnen uitgroeien.
Dan kan de docent weer gewoon lesgeven.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Niks mis met "Ik zal er zijn". Allerlei ontwikkelingen op één grote hoop gooien is een typisch kenmerk van reactionair denken. Ik vind het jammer dat daarmee de wel terechte zorgen een beetje van tafel verdwijnen.
Bijdrager
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 aug 2017, 20:08

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Bijdrager »

Jammer dat we nu pas door hebben dat de zuil vermolmd is en dat de keurige buitenkant het niet langer houd. De zelfgenoegzaamheid wordt nu blootgelegd. Conserveren is een methode om iets langer houdbaar te maken. Dat is duidelijk mislukt en de scheuren zien we nu ontstaan in het onderwijs.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

Je zegt feitelijk niets.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Vervolgde »

DDD schreef:Niks mis met "Ik zal er zijn". Allerlei ontwikkelingen op één grote hoop gooien is een typisch kenmerk van reactionair denken. Ik vind het jammer dat daarmee de wel terechte zorgen een beetje van tafel verdwijnen.
Hier is geen sprake van reactionair denken. Er worden slechts een paar voorbeelden naar voren gehaald en dat nog heel voorzichtig ook.
Ik vind het jammer dat niet wat dieper is doorgepakt en de wortel van het kwaad benoemd is. Die ligt namelijk in die zgn. neutrale rechtstaat. Daar ligt de basis waarop het spreken van God de mond wordt gesnoerd en de zonden tot iets rechtmatigs worden verklaard.
De hele idee dat alles gelijkwaardig is werkt door in gezinnen en op scholen en genereert een enorme oppervlakkigheid.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Herman »

Het is natuurlijk merkwaardig dat allerlei ontwikkelingen hier over de rug van de refo-docent geanalyseerd moeten worden.

Die gezinnen zitten gewoon bij jou in de kerk, denk ik dan. Het is geen probleem van daar, maar van hier.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Erskinees schreef:Het lied "Ik zal er zijn" is toch niet zo verkeerd? Genoeg andere opwekkingsliederen die m.i. niet schriftuurlijk zijn. Maar van dit lied kan ik dat niet zeggen. Prima als dat op onze scholen gezongen wordt.
Klopt.
Het zorgelijke is dat zorgelijke en niet-zorgelijke zaken op één hoop worden geveegd en beide als zorgelijk wordt weggezet.
Ze lijken geen onderscheid meer te zien tussen het kostelijke en het snode, om het zo maar eens uit te drukken.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:
Een zeer ingrijpend stuk, met veel stof tot nadenken. Ik hoop dat ik niet de enige ben die al de punten die worden aangestipt van harte onderschrijf.
En waarom dan?

Opvallend vind ik de oproep te hervormen. Dat heeft men vooral nagelaten te doen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erskinees »

Als ds. De Heer al zijn energie eens zou steken in bijv. het herzien van onze psalmberijming of het maken van nieuwe geestelijke liederen, daar zouden onze docenten en jongeren nu écht mee geholpen zijn. Waarschuwen mag, maar zorg allereerst voor goede alternatieven.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef:Als ds. De Heer al zijn energie eens zou steken in bijv. het herzien van onze psalmberijming of het maken van nieuwe geestelijke liederen, daar zouden onze docenten en jongeren nu écht mee geholpen zijn. Waarschuwen mag, maar zorg allereerst voor goede alternatieven.
Precies, men heeft nagelaten te hervormen.
Plaats reactie