„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door merel »

DDD schreef:Vlak bij Merel is ook een andere orthodox-christelijke school, niet van de reformatorische richting. Dat even ter informatie.
Bedoel je de lagere school waar onze kinderen opzitten? Daar valt ook wel eens tegen hoor ;) Dat ligt erg aan de klas en de betreffende docent wat ze meekrijgen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

@Lillian1975
Dat kun je bij een predikant ook niet, alleen God weet het, maar je kunt op z.n minst een getuigenis vragen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Vervolgde »

merel schreef:
Erasmiaan schreef: Maar voor de duidelijkheid: ik vind ook dat Christus present stellen op de scholen de bron, de fontein en de hoofdinhoud van het onderwijs moet zijn en dat kan ten diepste alleen gedaan worden door mensen die Hem kennen. Maar de afwijzende reacties hier op dit forum bij het vragen stellen en bezorgdheid uiten bij allerlei symptomen (wat de heer Bakker en ds. De Heer doen) kan ik totaal niet begrijpen.

Ik ben het overigens met Terri eens dat we hierbij ook kritisch naar onszelf moeten kijken en de hand in eigen boezem moeten steken.

Ten slotte de reactie van merel. Ik merk aan je reactie dat je niet uit bent op verbinding, we hebben kennelijk visies die totaal botsen. Eerlijk gezegd raakt me dat wel. Je zou zelfs daarvoor je kinderen niet naar een reformatorische school sturen. Er is toch maar één waarheid in Gods Woord. En dat is niet dat alle mensen zalig worden of dat alle kinderen die gedoopt zijn zalig worden. Je hoopt toch dat Gods Woord, zoals je dat thuis uitlegt, ook op school zo wordt uitgelegd. Je wilt toch niet naar een school waar Gods Woord een bijrol heeft. Elkaar verguizen is niet goed, maar alleen maar roepen "vrede, vrede en geen gevaar", is dat dan de uitnemendste weg? Ik meen van niet. We vinden elkaar wel in dat onderwijzers veel meer zouden moeten spreken over wat de Bijbel ons te zeggen heeft. Dat zou ik ook wensen voor de reformatorische scholen.
.
Jouw opmerkingen dat ik niet uit zo zijn op verbinding kloppen niet. Als je andere postings van mij zou lezen zou je juist weten dat ik juist in heel veel richtingen verbinding zoek, alleen is dat voor menigeen ( lees reformatorische broeders en zusters) de verkeerde kerken c.q. geloofsstromingen. Daar kunnen geen ware gelovigen zitten, omdat ( en dan volgt er vaak een heel theologische verhaal).
Het verdedigen van de belijdenis en de andere formulieren van enigheid door hen die inderdaad reformatorisch zijn, is niet anders dan de Bijbel naspreken. Zij volgen slechts de Schrift. Hen daarin niet willen volgen, maar dat afdoen als een theologisch verhaal, is feitelijk de Schrift niet willen volgen. Dat is niet veroordelen van een persoon. Het is de vaststelling dat de geloofsovertuigingen niet overeenkomen.

Als toetssteen zijn dan juist de formulieren van enigheid en de dogmatiek beschikbaar. Voor mij is het niet navolgen niet het zoeken van verbinding, maar het aangaan van een verbintenis met de wereld. En de wereld kan ik niet de naam van christelijk geven. Opnieuw geen veroordeling, maar vaststelling van de verhouding. Christen zijn is niet een soort containerbegrip met voor iedereen wel een passend smaakje. Het gaat om de Christus der Schriften, zoals ook @Ad laatst al aan heeft gegeven.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

Vervolgde schreef: Het verdedigen van de belijdenis en de andere formulieren van enigheid door hen die inderdaad reformatorisch zijn, is niet anders dan de Bijbel naspreken. Zij volgen slechts de Schrift. Hen daarin niet willen volgen, maar dat afdoen als een theologisch verhaal, is feitelijk de Schrift niet willen volgen. Dat is niet veroordelen van een persoon. Het is de vaststelling dat de geloofsovertuigingen niet overeenkomen.
Volgens mij gaat de discussie niet zozeer hierover, maar meer om de operationalisering hiervan in het onderwijs. Je ontkomt niet aan interpretatie en derhalve aan interpretatieverschillen.

Moet je bij bijv. aardrijkskunde aandacht schenken aan verschillende inzichten omtrent de schepping? Dus van traditionele visie tot thëistisch evolutionisme en de evolutietheorie? En wat zeg je daar dan precies over. Lijkt me niet eenvoudig.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef:Vlak bij Merel is ook een andere orthodox-christelijke school, niet van de reformatorische richting. Dat even ter informatie.
Bedoel je de lagere school waar onze kinderen opzitten? Daar valt ook wel eens tegen hoor ;) Dat ligt erg aan de klas en de betreffende docent wat ze meekrijgen.
Nee, daar ben ik niet erg van onder de indruk. Maar ik had het over de GSR.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Vervolgde »

Ambtenaar schreef:
Vervolgde schreef: Het verdedigen van de belijdenis en de andere formulieren van enigheid door hen die inderdaad reformatorisch zijn, is niet anders dan de Bijbel naspreken. Zij volgen slechts de Schrift. Hen daarin niet willen volgen, maar dat afdoen als een theologisch verhaal, is feitelijk de Schrift niet willen volgen. Dat is niet veroordelen van een persoon. Het is de vaststelling dat de geloofsovertuigingen niet overeenkomen.
Volgens mij gaat de discussie niet zozeer hierover, maar meer om de operationalisering hiervan in het onderwijs. Je ontkomt niet aan interpretatie en derhalve aan interpretatieverschillen.

Moet je bij bijv. aardrijkskunde aandacht schenken aan verschillende inzichten omtrent de schepping? Dus van traditionele visie tot thëistisch evolutionisme en de evolutietheorie? En wat zeg je daar dan precies over. Lijkt me niet eenvoudig.
Mijn uitstapje is een reactie op de uitstap die eerder werd gemaakt. Hoofdonderwerp is inderdaad het onderwijs. Daarom kan ik met beide laatste artikelen uit het RD weinig. Kerk en school worden op één hoop geworpen. Dat maakt het inderdaad moeilijk.

Verder kun je elk onderwerp zo moeilijk maken als je wilt. Het lijkt mij dat onderwijs afgestemd moet zijn op de leeftijd van de leerling. Dat stelt een grens. Een heel jonge leerling is kwetsbaar en verdient bescherming. Dit soort onderwerpen wordt dan niet behandeld. Iets ouder kun je meegeven dat de ongelovigen daar anders over denken. Bij oudere leerlingen zal de nadruk moeten liggen op het verhouden tot de samenleving, die seculier is.
De principiële uitleg op de bijbel en de schepping behoort in de catechese aan de orde te komen. De school dient daarbij steun te geven in de vorm van het overdragen van de daarbij horende waarden en normen. Kortom volledige focus op grensbewaking.

Overigens is de natuurlijke vorm van leren kopieergedrag. En daaruit is het een groot voordeel als een leraar lesgeeft vanuit de vreze des Heeren. Woorden wekken, maar voorbeelden trekken!
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door merel »

DDD schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Vlak bij Merel is ook een andere orthodox-christelijke school, niet van de reformatorische richting. Dat even ter informatie.
Bedoel je de lagere school waar onze kinderen opzitten? Daar valt ook wel eens tegen hoor ;) Dat ligt erg aan de klas en de betreffende docent wat ze meekrijgen.
Nee, daar ben ik niet erg van onder de indruk. Maar ik had het over de GSR.
Dan zijn we het daar over eens ;)
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

Vervolgde schreef: Iets ouder kun je meegeven dat de ongelovigen daar anders over denken. Bij oudere leerlingen zal de nadruk moeten liggen op het verhouden tot de samenleving, die seculier is.
Ik zou dr. Gijsbert van den Brink niet een ongelovige willen noemen.
De principiële uitleg op de bijbel en de schepping behoort in de catechese aan de orde te komen. De school dient daarbij steun te geven in de vorm van het overdragen van de daarbij horende waarden en normen.
Wat heeft het ontstaan van de aarde te maken met waarden en normen?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Orchidee »

DDD schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Vlak bij Merel is ook een andere orthodox-christelijke school, niet van de reformatorische richting. Dat even ter informatie.
Bedoel je de lagere school waar onze kinderen opzitten? Daar valt ook wel eens tegen hoor ;) Dat ligt erg aan de klas en de betreffende docent wat ze meekrijgen.
Nee, daar ben ik niet erg van onder de indruk. Maar ik had het over de GSR.
GSR is een goede christelijke schoolAfbeelding
Had ik het maar eerder geweten...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Vervolgde »

Ambtenaar schreef:
Vervolgde schreef: Iets ouder kun je meegeven dat de ongelovigen daar anders over denken. Bij oudere leerlingen zal de nadruk moeten liggen op het verhouden tot de samenleving, die seculier is.
Ik zou dr. Gijsbert van den Brink niet een ongelovige willen noemen.
Een debat over de inhoud en kwaliteit van het geloofsleven van deze dr. lijkt me geen onderwerp voor de basisschool. Zo bezien slaat de reactie nergens op.

Ik heb betoogd dat de ontwikkeling in leeftijd belangrijk is voor het de diepgang van onderwijs. Op de leeftijd waarop mijn opmerking slaat is het voldoende om een duidelijke scheiding aan te brengen tussen de geloofsinhoud van de leerling en de rest van de wereld. De geloofsinhoud van de leerling moet worden bekrachtig als de ware. Dat daarin noodwendig niet alle nuances een plaats hebben is correct.
Voorop moet staan het bouwen van een duidelijke, krachtige en gerichte identiteit, die zich baseert op de reformatorisch christelijke geloofsinhoud. Niet zo’n netwerk-identiteit, een beetje van dit en een beetje van dat. Zo iemand verkrijgt geen vaste principes, hoort overal en nergens een beetje bij. Een makkelijke prooi voor populisten.
Ambtenaar schreef:Wat heeft het ontstaan van de aarde te maken met waarden en normen?
Als je deze vraag serieus meent, heb je inderdaad een groot probleem. Dan heeft de kerkelijke opvoeding en het onderwijs op school je behoorlijk leeg gelaten. Dit probleem lijkt me daarmee van persoonlijke aard en te omvangrijk om op een openbaar forum te behandelen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

Vervolgde schreef: Een debat over de inhoud en kwaliteit van het geloofsleven van deze dr. lijkt me geen onderwerp voor de basisschool. Zo bezien slaat de reactie nergens op.
Je mist het punt. Dr. Gijsbert van den Brink is gelovig en heeft een andere zienswijze dan de traditionele visie van schepping in zes dagen. Gezien het verleden ga ik niet verder in op zijn visie.
Vervolgde schreef:Als je deze vraag serieus meent, heb je inderdaad een groot probleem. Dan heeft de kerkelijke opvoeding en het onderwijs op school je behoorlijk leeg gelaten. Dit probleem lijkt me daarmee van persoonlijke aard en te omvangrijk om op een openbaar forum te behandelen.
Klaarblijkelijk, want ik zie het verband niet.
Vervolgde
Verbannen
Berichten: 506
Lid geworden op: 25 mar 2020, 11:38

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Vervolgde »

Ambtenaar schreef:
Vervolgde schreef: Een debat over de inhoud en kwaliteit van het geloofsleven van deze dr. lijkt me geen onderwerp voor de basisschool. Zo bezien slaat de reactie nergens op.
Je mist het punt. Dr. Gijsbert van den Brink is gelovig en heeft een andere zienswijze dan de traditionele visie van schepping in zes dagen. Gezien het verleden ga ik niet verder in op zijn visie.
Ik mis het punt echt niet hoor. Ik weet dat men van hem zegt dat hij gelovig is. Maar dat zegt men ook van een mormoon en een moslim, en... Ik kan dat lijstje best langer maken. Wat ik heb aangegeven is dat een jonge leerling nog niet rijp is om onderwezen te worden in de inhoud van het begrip 'geloven'; wat er onder valt en wat niet meer en waarom. Het door jou ingebrachte punt heb ik dus niet gemist, maar voor de betreffende groep leerlingen niet relevant verklaard. Dat is wat anders als missen.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Vervolgde schreef:
Ambtenaar schreef:
Vervolgde schreef: Een debat over de inhoud en kwaliteit van het geloofsleven van deze dr. lijkt me geen onderwerp voor de basisschool. Zo bezien slaat de reactie nergens op.
Je mist het punt. Dr. Gijsbert van den Brink is gelovig en heeft een andere zienswijze dan de traditionele visie van schepping in zes dagen. Gezien het verleden ga ik niet verder in op zijn visie.
Ik mis het punt echt niet hoor. Ik weet dat men van hem zegt dat hij gelovig is. Maar dat zegt men ook van een mormoon en een moslim, en... Ik kan dat lijstje best langer maken. Wat ik heb aangegeven is dat een jonge leerling nog niet rijp is om onderwezen te worden in de inhoud van het begrip 'geloven'; wat er onder valt en wat niet meer en waarom. Het door jou ingebrachte punt heb ik dus niet gemist, maar voor de betreffende groep leerlingen niet relevant verklaard. Dat is wat anders als missen.
Is dat zo? Juist uit de mond der kinderen is Zijn sterkte gegrondvest. Geloven als aan kind, zonder al die theorieën wat er wel of niet onder valt, geloven is geloven in de Heere Jezus, je toevertrouwen aan Hem, Zijn bloed reinigt van alle zonden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door refo »

We moeten geloven als een kind, zegt de Heere Jezus. Vervolgde evenwel zegt dat een kind daaraan nog niet toe is.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Jantje »

refo schreef:We moeten geloven als een kind, zegt de Heere Jezus. Vervolgde evenwel zegt dat een kind daaraan nog niet toe is.
Je trekt zijn woorden volledig uit het verband.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie