„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

Erskinees schreef:
Lilian1975 schreef:

En dat in onze cultuur dat nog steeds typisch de rok of jurk is blijkt dat juist transgenders dat vaak gaan dragen om uiting te geven aan.
Dit is echt onjuist en ik vind het een vreemd argument. Hier in de straat woont een transgenderstel die ik altijd broeken zie dragen. Er zijn er ook vast die dat niet doen, maar dit is geen argument om te zeggen dat een rok of jurk in onze cultuur typisch is voor vrouwen. Dat is gewoon niet meer zo, kijk maar in de gemiddelde kledingwinkel.
Daar zie je in de zomer nog veel rokken. Als de mode van vrouwen rokken zijn. In onze cultuur draagt een man in.principe geen rok of jurk. Andersom wel. Dat het bepaalde periodes minder gedragen wordt heeft juist meer met mode dan cultuur te maken. Picto's vrouwen worden met rok of jurk aangeduid.

Wbt transgenders: dat uis wat ik heb gezien. En uiteraard zullen er ook broeken dragen.
Lilian1975 schreef: Het gaat erover dat iets wel gewoon was. Maar nu steeds minder omdat we niet willen opvallen het puur alleen een uiterlijk kenmerk was.
Maar ook omdat onze jongeren erachter komen dat het gewoon geen Bijbels gegeven is.
Ik heb ook aldoor gezegd. De rok of jurk komt niet letterlijk in de Schrift voor. Wel dat men zich onderscheid in kleding. En daarom ook aldoor mijn opmerking. Waarom doe je iets niet of wel. En wat wil je ermee. Masr ook egelijkertijd we nemen maar al te gemakkelijk aan dat het niet meer typisch iets vrouwelijks is. Vraag een gemiddelse kleuter een meisje te tekenen. Het krijgt een jurk of rok aan. Dat is dus het beeld dat we nog steeds in onze cultuur hebben.

De meeste pubers zijn niet bezig met die vragen. Maar met de vraag hoe pas ik in het groepsbeeld en wijk ik niet teveel af.
En dat geldt ook voor keuzes die je als ouder of als docent maakt.

Maar is dat iets wat je moet bevestigen? Wat is je vertrekpunt. En ja dan kan in een andere cultuur de vrok juisr negatief zijn (onzedelijk) . Maar we leven hier en niet in China.

Lilian1975 schreef:En sat kan je doortrekken naar waarom wel of niet meegaan in bepaalde ontwikkelingen als school, als gezin, als kerk. Hoe onderken of herken je de geest die ergens achter zit. En waarom is dat zo erg? Omdat oudvader zus het zei (meelopers)? Of omdat we het steeds in en vanuit een waar geloof voor Hem neerleggen?
Eens!
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 21 sep 2020, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erskinees »

Rh1990 schreef: Ik ken verschillende vrouwen die God uit de wereld trok en bekeerde en die moesten echt niks meer hebben van de broek, dat was namelijk hun eertijds en zijn voelen zich erg werelds met een broek.
Tsja, ik ken genoeg kinderen van God die doordeweeks een broek dragen. In hun eertijds en nu nog steeds. En met de aankomende generaties zal dit alleen maar toenemen. Een goede ontwikkeling.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

Erskinees schreef:
Rh1990 schreef: Ik ken verschillende vrouwen die God uit de wereld trok en bekeerde en die moesten echt niks meer hebben van de broek, dat was namelijk hun eertijds en zijn voelen zich erg werelds met een broek.
Tsja, ik ken genoeg kinderen van God die doordeweeks een broek dragen. In hun eertijds en nu nog steeds. En met de aankomende generaties zal dit alleen maar toenemen. Een goede ontwikkeling.

Toch zou ik willen weten waarom je benadrukt dat het een goede ontwikkeling is . Tegelijkertijd is hwt dragen van rok geen kenmerk voor mij. Laat dat duidelijk zijn. Maar zo'n opmerking die zou ik graag goed willen plaatsen. Wat is er goed aan het dragen van een broek. En waarom? En is dat dan beter dan de rok ofzo?
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Rh1990 »

Erskinees schreef:
Rh1990 schreef: Ik ken verschillende vrouwen die God uit de wereld trok en bekeerde en die moesten echt niks meer hebben van de broek, dat was namelijk hun eertijds en zijn voelen zich erg werelds met een broek.
Tsja, ik ken genoeg kinderen van God die doordeweeks een broek dragen. In hun eertijds en nu nog steeds. En met de aankomende generaties zal dit alleen maar toenemen. Een goede ontwikkeling.
Nare ontwikkeling, als jij dat een goede ontwikkeling vindt dan kan je alles wat reformatorisch is over een paar jaar wel opdoeken. De wereld gaat steeds meer de kerk binnen.
Het artikel was dan wel tenenkrommend voor je zeker?
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erskinees »

Lilian1975 schreef: Toch zou ik willen weten waarom je benadrukt dat het een goede ontwikkeling is . Tegelijkertijd is hwt dragen van rok geen kenmerk voor mij. Laat dat duidelijk zijn. Maar zo'n opmerking die zou ik graag goed willen plaatsen. Wat is er goed aan het dragen van een broek. En waarom? En is dat dan beter dan de rok ofzo?
Natuurlijk is het een niet beter dan het andere. In deze tijd waarin de wereld steeds verder van ons af komt te staan, is het belangrijk - zeker met het oog op onze jongeren - dat we de kern overhouden. Tradities zijn mooi en mogen we koesteren. Maar bepaalde ballast die niet te baseren is op de Schrift mogen we loslaten. Zodat we ons temeer kunnen focussen op de kern. Mijn voorkeur gaat uit naar het dragen van rokken door vrouwen. Dat stimuleer ik ook thuis. Wanneer ik in een centrum van een stad loop, vind ik het mooi en vertrouwd om reformatorische vrouwen in rokken te zien lopen. Maar vanuit de Schrift is het niet te onderbouwen, daarom moeten we het niemand opleggen en kunnen de scholen deze kledingsregels m.i. schrappen en zich focussen op eerbaarheid en eenvoudigheid.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Mona Lisa »

De rok-broek discussie is een van de dingen waardoor ik de klaagzang vanuit de scholen niet serieus kan nemen. Onze dochters droegen altijd een rok of jurk. Alle jaren op het PC basisonderwijs gezeten, nooit een probleem geweest. Voordat ze naar een reformatorische school voor VO konden moesten we een vragenlijst invullen waar je haast bang van zou worden. En dan voor de eerste dag wordt (door de school zelf) gevraagd of de meisjes een broek willen dragen. Want dat is handig voor de introductie-bijeenkomst. En dan vervolgens klagen over de ouders die het allemaal niet goed doen. Is overigens een kleine 20 jaar geleden.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

Erskinees schreef:
Lilian1975 schreef: Toch zou ik willen weten waarom je benadrukt dat het een goede ontwikkeling is . Tegelijkertijd is hwt dragen van rok geen kenmerk voor mij. Laat dat duidelijk zijn. Maar zo'n opmerking die zou ik graag goed willen plaatsen. Wat is er goed aan het dragen van een broek. En waarom? En is dat dan beter dan de rok ofzo?
Natuurlijk is het een niet beter dan het andere. In deze tijd waarin de wereld steeds verder van ons af komt te staan, is het belangrijk - zeker met het oog op onze jongeren - dat we de kern overhouden. Tradities zijn mooi en mogen we koesteren. Maar bepaalde ballast die niet te baseren is op de Schrift mogen we loslaten. Zodat we ons temeer kunnen focussen op de kern. Mijn voorkeur gaat uit naar het dragen van rokken door vrouwen. Dat stimuleer ik ook thuis. Wanneer ik in een centrum van een stad loop, vind ik het mooi en vertrouwd om reformatorische vrouwen in rokken te zien lopen. Maar vanuit de Schrift is het niet te onderbouwen, daarom moeten we het niemand opleggen en kunnen de scholen deze kledingsregels m.i. schrappen en zich focussen op eerbaarheid en eenvoudigheid.
Dan staan we dichter bij elkaar dan ik even dacht. Wbt kleding eerbaarheid. Veel broeken benadrukken juist de vrouwelijke vormen.... dus je kan je afvragen of eerbaarheid dan ook niet in het geding komt. Hier thuis ligt zeker de nadruk niet op de rok als kenmerk. Wel op dat er onderscheid is ook in kleding tussen man en vrouw. En dat de keuzes die we hierin maken naast het zedelijk aspect leidend zijn. Maar bovenal dat een leven in en vanuit Christus het aller allerbelangrijkste is. En zelfs dan zijn ze op de refoschool inmiddels een uitzondering qua roklengte. En ik weet ook dat ze ze keurig optrekken. Maar het gaat erom wat geef je als ouder mee. En eerlijk gezegd is mijn grootste verlangen dat ze de Heere werkelijk mogen leren kennen. En dan weet ik eigenlijk wel zeker dat allerlei dingen die nu een punt zijn niet meer een punt zijn. Ondanks dat ik nog steeds van mening bent dat een rok typisch vrouwelijk is. En ik nog geen ene refo jongen of man met een jurk zie lopen. :) . En ik zou het verschrikkelijk inden als ze uiterlijk voldoen maar innerlijk nog steeds verloren zijn. Zo spreken we er ook over.

Voor de rest zou ik de discussie graag weer wat breder trekken naar de oorzaken van de zorgen die er zijn. En niet blijven hangen in de rok.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Mona Lisa schreef:De rok-broek discussie is een van de dingen waardoor ik de klaagzang vanuit de scholen niet serieus kan nemen. Onze dochters droegen altijd een rok of jurk. Alle jaren op het PC basisonderwijs gezeten, nooit een probleem geweest. Voordat ze naar een reformatorische school voor VO konden moesten we een vragenlijst invullen waar je haast bang van zou worden. En dan voor de eerste dag wordt (door de school zelf) gevraagd of de meisjes een broek willen dragen. Want dat is handig voor de introductie-bijeenkomst. En dan vervolgens klagen over de ouders die het allemaal niet goed doen. Is overigens een kleine 20 jaar geleden.
Ja herkenbaar
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

Het grote probleem is dat er helemaal geen eenduidige definitie is van wat een Bijbelse koers is. Een ander belangrijk punt is dat men helemaal niet in contact staat met de jongeren en de gezinnen. Vormen van medezeggenschap zijn juist een uitstekend middel hiervoor, maar het reformatorische onderwijs heeft dit altijd tegengewerkt. Bestuurders hebben simpelweg het contact met hun basis verloren vanwege hun eigen conservatisme. Ik zie ze niet in staat om dat te herstellen.

Daarnaast meen ik te kunnen waarnemen dat een deel van de achterban van de Gereformeerde Bond al is afgehaakt, vanwege de steeds extremere opvattingen. Het zou me niet verbazen als dit ook voor een deel van de CGK geldt. Hun aanwezigheid heeft altijd voor een dempende werking gezorgd, maar die is langzaam aan het eroderen.

Ik vermoed ook dat de achterban van de HHK zal beginnen af te haken, zeker de mensen die van oudsher hervormd waren, als schoolbesturen in toenemende mate worden gedomineerd door GGiN en GG.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Rh1990 schreef:
Erskinees schreef:
Lilian1975 schreef: En dat in onze cultuur dat nog steeds typisch de rok of jurk is blijkt dat juist transgenders dat vaak gaan dragen om uiting te geven aan.
Dit is echt onjuist en ik vind het een vreemd argument. Hier in de straat woont een transgenderstel die ik altijd broeken zie dragen. Er zijn er ook vast die dat niet doen, maar dit is geen argument om te zeggen dat een rok of jurk in onze cultuur typisch is voor vrouwen. Dat is gewoon niet meer zo, kijk maar in de gemiddelde kledingwinkel.
Lilian1975 schreef: Het gaat erover dat iets wel gewoon was. Maar nu steeds minder omdat we niet willen opvallen het puur alleen een uiterlijk kenmerk was.
Maar ook omdat onze jongeren erachter komen dat het gewoon geen Bijbels gegeven is.
Lilian1975 schreef:En sat kan je doortrekken naar waarom wel of niet meegaan in bepaalde ontwikkelingen als school, als gezin, als kerk. Hoe onderken of herken je de geest die ergens achter zit. En waarom is dat zo erg? Omdat oudvader zus het zei (meelopers)? Of omdat we het steeds in en vanuit een waar geloof voor Hem neerleggen?
Eens!
Totaal mee oneens, het is zeker een Bijbels gegeven. het is de Heer een gruwel dat een man vrouwenkleding draagt en een vrouw mannenkleding. Het is van ouds her dat een vrouw een rok/jurk draagt. Door de emancipatiedrang van de jaren 60-70 is de broek ook bij de vrouw normaal geworden en nu wuiven mensen het af als een verloren strijd en halen de broek binnen, iets waar juist het verschil tussen man en vrouw zo duidelijk naar voren kan komen. Het verschil met de wereld en de kerk wordt steeds kleiner als we dit laten varen.
En nee we kunnen er de zaligheid niet mee verdienen en als het goed is draag je de rok niet omdat het moet, maar uit liefde tot God. Ik ken verschillende vrouwen die God uit de wereld trok en bekeerde en die moesten echt niks meer hebben van de broek, dat was namelijk hun eertijds en zijn voelen zich erg werelds met een broek.
Ik herken het niet als emancipatiedrang, in het dorp waar ik opgegroeid ben, is het nooit een item geweest. Daar droegen veel vrouwen op het land en in de stal een broek. Ik heb er nooit over nagedacht als kind en tiener.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Lilian1975 schreef:
Erskinees schreef:
Lilian1975 schreef: Toch zou ik willen weten waarom je benadrukt dat het een goede ontwikkeling is . Tegelijkertijd is hwt dragen van rok geen kenmerk voor mij. Laat dat duidelijk zijn. Maar zo'n opmerking die zou ik graag goed willen plaatsen. Wat is er goed aan het dragen van een broek. En waarom? En is dat dan beter dan de rok ofzo?
Natuurlijk is het een niet beter dan het andere. In deze tijd waarin de wereld steeds verder van ons af komt te staan, is het belangrijk - zeker met het oog op onze jongeren - dat we de kern overhouden. Tradities zijn mooi en mogen we koesteren. Maar bepaalde ballast die niet te baseren is op de Schrift mogen we loslaten. Zodat we ons temeer kunnen focussen op de kern. Mijn voorkeur gaat uit naar het dragen van rokken door vrouwen. Dat stimuleer ik ook thuis. Wanneer ik in een centrum van een stad loop, vind ik het mooi en vertrouwd om reformatorische vrouwen in rokken te zien lopen. Maar vanuit de Schrift is het niet te onderbouwen, daarom moeten we het niemand opleggen en kunnen de scholen deze kledingsregels m.i. schrappen en zich focussen op eerbaarheid en eenvoudigheid.
Dan staan we dichter bij elkaar dan ik even dacht. Wbt kleding eerbaarheid. Veel broeken benadrukken juist de vrouwelijke vormen.... dus je kan je afvragen of eerbaarheid dan ook niet in het geding komt. Hier thuis ligt zeker de nadruk niet op de rok als kenmerk. Wel op dat er onderscheid is ook in kleding tussen man en vrouw. En dat de keuzes die we hierin maken naast het zedelijk aspect leidend zijn. Maar bovenal dat een leven in en vanuit Christus het aller allerbelangrijkste is. En zelfs dan zijn ze op de refoschool inmiddels een uitzondering qua roklengte. En ik weet ook dat ze ze keurig optrekken. Maar het gaat erom wat geef je als ouder mee. En eerlijk gezegd is mijn grootste verlangen dat ze de Heere werkelijk mogen leren kennen. En dan weet ik eigenlijk wel zeker dat allerlei dingen die nu een punt zijn niet meer een punt zijn. Ondanks dat ik nog steeds van mening bent dat een rok typisch vrouwelijk is. En ik nog geen ene refo jongen of man met een jurk zie lopen. :) . En ik zou het verschrikkelijk inden als ze uiterlijk voldoen maar innerlijk nog steeds verloren zijn. Zo spreken we er ook over.

Voor de rest zou ik de discussie graag weer wat breder trekken naar de oorzaken van de zorgen die er zijn. En niet blijven hangen in de rok.
Dat kan... maar zeker veel rokken benadrukken dat evenzo, sommige vrouwen staan erin uitgetekend, kunnen niet fatsoenlijk zitten, altijd blote knieën... let wel ik draag bijna altijd een (lange) jurk of rok, maar niet speciaal uit principe als bijbels, in de Bijbel was er verschil in kleur en model.
Laatst gewijzigd door samanthi op 21 sep 2020, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:[
Ik herken het niet als emancipatiedrang, in het dorp waar ik opgegroeid ben, is het nooit een item geweest. Daar droegen veel vrouwen op het land en in de stal een broek. Ik heb er nooit over nagedacht als kind en tiener.
Ga je nu deze discussie nu voor de -tigste keer opnieuw doen?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef:[
Ik herken het niet als emancipatiedrang, in het dorp waar ik opgegroeid ben, is het nooit een item geweest. Daar droegen veel vrouwen op het land en in de stal een broek. Ik heb er nooit over nagedacht als kind en tiener.
Ga je nu deze discussie nu voor de -tigste keer opnieuw doen?
Hè Ik, er zijn twee topics die hier over gaan hoor!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef:
Hè Ik, er zijn twee topics die hier over gaan hoor!
Er wordt geconstateerd dat het reformatorische onderwijs in verval is en dat herbronning noodzakelijk. Opvallend dat het gesprek / de discussie op refoforum wordt gedomineerd door een discussie over rokken en broeken. Over geestelijke armoede gesproken.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Tiberius »

Ambtenaar schreef:
samanthi schreef:
Hè Ik, er zijn twee topics die hier over gaan hoor!
Er wordt geconstateerd dat het reformatorische onderwijs in verval is en dat herbronning noodzakelijk. Opvallend dat het gesprek / de discussie op refoforum wordt gedomineerd door een discussie over rokken en broeken. Over geestelijke armoede gesproken.
Ja daar ben ik het helemaal mee eens.
Teruggaande naar de start van dit topic, zou ik willen vragen (aan topicstarter Jantje): Wat vind je zo mooi aan dit artikel?
Plaats reactie