„Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door deschpin »

Bij ons worden de liederen anoniem gescreend op inhoud en niet op afkomst.

Wonderlijke uitkomsten, uit allerlei hoeken en verbanden waardeert men dan christelijke liederen uit allerlei hoeken en verbanden.
Op onze school van evangelisch tot thuislezers.
We zijn dan waarschijnlook ook geen echte refo-school.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

Rh1990 schreef:
parel schreef:
Lilian1975 schreef:
Erskinees schreef:De broek/rok discussie is inmiddels ook gewoon achterhaald. Het lukt ons niet om dit goed uit te leggen aan de jeugd. Binnen twee generaties is dit verschil grotendeels helemaal verdwenen (doordeweeks). Vind ik overigens helemaal niet erg, als dan maar wel andere ons toebetrouwde panden zorgvuldig bewaard zullen worden en belangrijke reformatorische standpunten die opkomen vanuit de Schrift gehandhaaft zullen blijven. En het onderwijs ook echt schriftuurlijk en echt bijbels blijft. Laat de opsmuk maar gaan, behoud de kern.
toch vind ik dit ook wel lastig. Want nee we kunnen het niet goed uitleggen in de zin van letterlijk in de Schrift rok of jurk. . Aan de andere kant komt het willen dragen daarvan vanuit een bepaalde geest. En is dat zo positief? BIJV het nie t gij geheel anders willen zijn. Meegaan omdat de rest het ook doet.
Het 'gij geheel anders', gaat dat niet meer over hoe je jouw leven inricht, dan wat 'uiterlijkheden'.
Ik heb zelden vragen gehad over mijn rok. Vorig jaar ben ik (midden 20, toen nog student) getrouwd en ik had er vanaf de verloving tot nu vaak gesprekken over, soms meerdere keren per week. Daarbij ik volop de kans kreeg om iets te vertellen over hoe ik in het leven sta en waarom ik geloof dat God dat zo wilde. Meestal vinden mensen dat toch wel heel mooi en bijzonder.
Helemaal eens. Het laat juist zien dat wij niet aan de wereld gelijkvormig worden. Als ik leerlingen (meiden) van een reformatorische school met een strakke spijkerbroek zie wegfietsen (wat zeker gebeurt) en een paar straten verderop zie ik leerlingen van de openbare school wegfietsen, wat is dan nog het verschil? En ik zeg gelijk, het zit hem niet alleen de in de kleding, zeker niet, maar het is wel één ding waardoor wij laten zien dat wij niet meegaan met het hele wereldgebeuren.
Zoals ik net al schreef, blijven uitleggen, uitleggen waarom een rok en uitleggen waarom die niet zo kort moet zijn.
Wanneer het uitleggen bij een uiterlijk gebeuren blijft alsof we op deze manier God kunnen behagen en ahw een extra reden hebben om zaligheid te krijgen niet.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

vriend-en-metgezel schreef:
Lilian1975 schreef:
Erskinees schreef:De broek/rok discussie is inmiddels ook gewoon achterhaald. Het lukt ons niet om dit goed uit te leggen aan de jeugd. Binnen twee generaties is dit verschil grotendeels helemaal verdwenen (doordeweeks). Vind ik overigens helemaal niet erg, als dan maar wel andere ons toebetrouwde panden zorgvuldig bewaard zullen worden en belangrijke reformatorische standpunten die opkomen vanuit de Schrift gehandhaaft zullen blijven. En het onderwijs ook echt schriftuurlijk en echt bijbels blijft. Laat de opsmuk maar gaan, behoud de kern.
toch vind ik dit ook wel lastig. Want nee we kunnen het niet goed uitleggen in de zin van letterlijk in de Schrift rok of jurk. . Aan de andere kant komt het willen dragen daarvan vanuit een bepaalde geest. En is dat zo positief? BIJV het nie t gij geheel anders willen zijn. Meegaan omdat de rest het ook doet. Waarom de vraag niet andersom stellen. Waarom willen we erin meegaan? En nee het is niet het belangrijjkste. Het belangrijkste zit binnen. En vanuit het een volgt het ander. En dan zouden de beweegredenen om iets wel of niet te doen wel eens heel anders kunnen worden. Of het nu rok, mediaopvoeding of wat dan ook is.
Als je mij 10 jaar geleden had gevraagd hoe ik over de rok-broek discussie dacht, dan was ik met een vrij gematigd standpunt gekomen. Maar de tijden zijn veranderd. De genderideologie heeft aan invloed gewonnen en doet er alles aan om de scheppingsorde te doorbreken. Juist in deze tijd is het belangrijk om het verschil tussen man / vrouw te blijven erkennen. God schiep de mens, man en vrouw. Boze machten streven ernaar om de verschillen tussen man en vrouw weg te wissen, als onderdeel van een totaalprogram om de 'mens af te schaffen' (C.S. Lewis). In deze tijd is het des te belangrijker dan ooit om de Bijbelse lijn uit te dragen (letterlijk), o.a. door kledingkeuze. Betekent ook dat je als man niet alles kunt kopen uit het kledingassortiment van de C&A, sommige kledingstukken lijken rechtstreeks van de lgbtq-catwalk te komen.
Klopt hoor en ik wil dus zeker niet het verschil uitwissen. Maar nogmaals het gaat er wel om vanuit welk motief en waarom die rok wel of niet in deze situatie. Het is ook opvallend dat transgenders juist rokken en jurken gaan dragen om hun "vrouw" zijn te accentueren.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Het verschil tussen man en vrouw krachtens de schepping zit mi in baardgroei bij mannen.
Ook kun je je kleden als man of als vrouw.
Kleuren en modellen spelen daarin een rol.
Ik zie het niet helemaal in rok of broek, maar vooral in het eerbaar, eenvoudigheid, hoofdbedekking voor een vrouw, niet alleen in dee kerk... dat zijn dingen die in de Bijbel staan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:Het verschil tussen man en vrouw krachtens de schepping zit mi in baardgroei bij mannen.
Het is dan voor jou wel een feesttijd sinds de koning een baard heeft en zijn onderdanen in grote getale volgen. Of niet?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:Het verschil tussen man en vrouw krachtens de schepping zit mi in baardgroei bij mannen.
Het is dan voor jou wel een feesttijd sinds de koning een baard heeft en zijn onderdanen in grote getale volgen. Of niet?
Het heeft niets met de baardvan de koning te maken, maar met het scheppingsgegeven. Is trouwens wel mijn stokpaardje hoor.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:
CvdW schreef: Ik heb vanmorgen het artikel nog kunnen lezen, nu inmiddels niet meer. Het geeft stof tot nadenken.
Ik denk dat het goed is dat er meerdere vragen worden gesteld:
1. Waarom hebben reformatorische scholen zo ingezet op digitaal? Een leerling zonder smartphone (zonder mobiel) wordt vreemd aangekeken. Methode Frans op de Gomarusscholengemeenschap maakt veel gebruik van QR-code. Er is wel een briefje gegaan naar de ouders waarin staat dat ook zonder QR-code gewerkt kan worden. De vraag die ik stel geldt dit ook bij de toetsing. Wordt de toets zo samengesteld dat QR-code niet nodig is of niet?
2. Is het iets specifieks voor Zeeland of geldt het voor heel Nederland of zelfs voor de gehele wereld?
3. Hoe is het gesteld met de kleding in de kerk in Zeeland? Kunnen we GG Kapelle-Biezelinge vergelijken met GG Barneveld?
Ik zie het verband niet tussen jouw vragen en het artikel.

Onderwijsmethoden worden betrokken van een uitgever, die bepaalt de mate waarin digitale hulpmiddelen moeten worden ingezet. Ik kan me voorstellen dat inhoud van de lesstof (deels) enkel digitaal beschikbaar is.
Jammer dat u het verband niet ziet.
U geeft aan dat uitgever bepaalt. Dat is juist het probleem. Voor het vak Godsdienst maken we een eigen methode en andere vakken volgen we de uitgever. Misschien moet hier eens een brainstormsessie over komen.
Er zijn genoeg onderwijsmensen met pensioen die methodes kunnen schrijven voor de reformatorische scholen. Ik help graag.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

samanthi schreef:Het verschil tussen man en vrouw krachtens de schepping zit mi in baardgroei bij mannen.
Ook kun je je kleden als man of als vrouw.
Kleuren en modellen spelen daarin een rol.
Ik zie het niet helemaal in rok of broek, maar vooral in het eerbaar, eenvoudigheid, hoofdbedekking voor een vrouw, niet alleen in dee kerk... dat zijn dingen die in de Bijbel staan.

Daarom nogmaals ik doe iets wel of niet omdat ik daarmee me bijv onderscheid als man of vrouw. En daarmee mijn Schepper eer. Dat mijn voorop of vanuit.

Dat dat ook in kleding tot uiting komt is Bijbels.
En dat in onze cultuur dat nog steeds typisch de rok of jurk is blijkt dat juist transgenders dat vaak gaan dragen om uiting te geven aan.
Dat het in een andere cultuur of land anders is. Geloof ik ook. Israëlische mannen droegen ook geen broek. Mannenkleed zag er anders uit. En ik weet ook dat er ware christenen zijn die niet gewend zijn rok te dragen. Maar die waren dat vooraf ook niet gewoon. Ik geloof dat het enige paspoort is dat wat met get Bloed can Christus getekent is. En dat dat blijkt uit je levenswandel.
En nee ik denk dus ook niet dat het zaligmakend is. Maar daar gaat de vraag niet over.
Het gaat erover dat iets wel gewoon was. Maar nu steeds minder omdat we niet willen opvallen het puur alleen een uiterlijk kenmerk was. Er iets van willen maken of wat dan ook. En of dat zo'n zuiver motief is. En sat kan je doortrekken naar waarom wel of niet meegaan in bepaalde ontwikkelingen als school, als gezin, als kerk. Hoe onderken of herken je de geest die ergens achter zit. En waarom is dat zo erg? Omdat oudvader zus het zei (meelopers)? Of omdat we het steeds in en vanuit een waar geloof voor Hem neerleggen?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Lilian1975 »

CvdW schreef:
Ambtenaar schreef:
CvdW schreef: Ik heb vanmorgen het artikel nog kunnen lezen, nu inmiddels niet meer. Het geeft stof tot nadenken.
Ik denk dat het goed is dat er meerdere vragen worden gesteld:
1. Waarom hebben reformatorische scholen zo ingezet op digitaal? Een leerling zonder smartphone (zonder mobiel) wordt vreemd aangekeken. Methode Frans op de Gomarusscholengemeenschap maakt veel gebruik van QR-code. Er is wel een briefje gegaan naar de ouders waarin staat dat ook zonder QR-code gewerkt kan worden. De vraag die ik stel geldt dit ook bij de toetsing. Wordt de toets zo samengesteld dat QR-code niet nodig is of niet?
2. Is het iets specifieks voor Zeeland of geldt het voor heel Nederland of zelfs voor de gehele wereld?
3. Hoe is het gesteld met de kleding in de kerk in Zeeland? Kunnen we GG Kapelle-Biezelinge vergelijken met GG Barneveld?
Ik zie het verband niet tussen jouw vragen en het artikel.

Onderwijsmethoden worden betrokken van een uitgever, die bepaalt de mate waarin digitale hulpmiddelen moeten worden ingezet. Ik kan me voorstellen dat inhoud van de lesstof (deels) enkel digitaal beschikbaar is.
Jammer dat u het verband niet ziet.
U geeft aan dat uitgever bepaalt. Dat is juist het probleem. Voor het vak Godsdienst maken we een eigen methode en andere vakken volgen we de uitgever. Misschien moet hier eens een brainstormsessie over komen.
Er zijn genoeg onderwijsmensen met pensioen die methodes kunnen schrijven voor de reformatorische scholen. Ik help graag.
Volgens mij zijn er veel meer boeken die vanuit het reformatorische onderwijs worden ontwikkeld. Betere en minder goede. Maar degene die les geeft kan een nog zo degelijk verantwoorde methode op zijn bureau leggen maar de praktijk is toch echt veel weerbarstiger. Plus dat het nog aan bepaalde overheidseisen moet voldoen.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Erskinees »

Lilian1975 schreef: En dat in onze cultuur dat nog steeds typisch de rok of jurk is blijkt dat juist transgenders dat vaak gaan dragen om uiting te geven aan.
Dit is echt onjuist en ik vind het een vreemd argument. Hier in de straat woont een transgenderstel die ik altijd broeken zie dragen. Er zijn er ook vast die dat niet doen, maar dit is geen argument om te zeggen dat een rok of jurk in onze cultuur typisch is voor vrouwen. Dat is gewoon niet meer zo, kijk maar in de gemiddelde kledingwinkel.
Lilian1975 schreef: Het gaat erover dat iets wel gewoon was. Maar nu steeds minder omdat we niet willen opvallen het puur alleen een uiterlijk kenmerk was.
Maar ook omdat onze jongeren erachter komen dat het gewoon geen Bijbels gegeven is.
Lilian1975 schreef:En sat kan je doortrekken naar waarom wel of niet meegaan in bepaalde ontwikkelingen als school, als gezin, als kerk. Hoe onderken of herken je de geest die ergens achter zit. En waarom is dat zo erg? Omdat oudvader zus het zei (meelopers)? Of omdat we het steeds in en vanuit een waar geloof voor Hem neerleggen?
Eens!
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:
Hollander schreef:
samanthi schreef:Het verschil tussen man en vrouw krachtens de schepping zit mi in baardgroei bij mannen.
Het is dan voor jou wel een feesttijd sinds de koning een baard heeft en zijn onderdanen in grote getale volgen. Of niet?
Het heeft niets met de baard van de koning te maken, maar met het scheppingsgegeven. Is trouwens wel mijn stokpaardje hoor.
Sinds de baard van de koning draagt een groter deel van de Nederlandse mannen een baard. Dus ik neem dan toch aan dat het voor jou een feesttijd is dat dit scheppingsgegeven steeds meer naar voren komt?
Dat het je stokpaardje is, dat zou het forum allang moeten weten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Ik heb het artikel nu gelezen, ze leggen veel bij de ouders neer, uiteraard ligt de verantwoordelijkheid in de eerste plaats bij de ouders, maar als je een reformatorische school bent, meer dan de helft van de leerkrachten/ bestuur de Heere niet persoonlijk kent, dan zijn het blinden die blinden leiden en een huis dat tegen elkaar verdeeld is.
Mijn kinderen hebben op refoscholen gezeten, ik heb verschillende ervaringen, positieve, maar zeker negatieve. Bijvoorbeeld: u bent de enige die hier over klaagt, als je ergens niet mee uit de voeten kon of dat doen ze allemaal ( dat ging over grensoverschrijdend gedrag op seksueel gebied, daar hebben we de wijkagent bij gehaald, die heeft het toen opgelost, de jongen heeft excuses gemaakt en het is niet meer voorgevallen en dat na verschillende gesprekken met directeur en leerkrachten, die het bagatelliseerde)
Je kunt zeggen veel ouders hebben Netflix, nou veel leeraren evenzo... waar heb je het dan over?
Ouders zijn beiden aan het werk, terwijl er vrouwelijke getrouwde docenten zijn met kinderen, ook geen rolmodel dus. Gebroken gezinnen? Ook docenten zijn gescheiden en/of hertrouwd ook geen voorbeeld... mijn jongste is 24 de oudste 36 dus ik spreek niet van nu maar van jaren geleden.

Ik heb ook positieve ervaringen hoor, dit is een reactie op het artikel uit het RD.

Ik heb grote moeite met sommige zaken er is idd een grote hervorming nodig en niet alleen op de scholen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:
Hollander schreef:
samanthi schreef:Het verschil tussen man en vrouw krachtens de schepping zit mi in baardgroei bij mannen.
Het is dan voor jou wel een feesttijd sinds de koning een baard heeft en zijn onderdanen in grote getale volgen. Of niet?
Het heeft niets met de baard van de koning te maken, maar met het scheppingsgegeven. Is trouwens wel mijn stokpaardje hoor.
Sinds de baard van de koning draagt een groter deel van de Nederlandse mannen een baard. Dus ik neem dan toch aan dat het voor jou een feesttijd is dat dit scheppingsgegeven steeds meer naar voren komt?
Dat het je stokpaardje is, dat zou het forum allang moeten weten.
Weten ze idd, maar het is andersom, sinds mannen meer een baard dragen is de koning ook gestopt met scheren.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Maanenschijn »

Wel grappig. Hoe onderscheiden we ons nog van 'de wereld' als de wereld (zonder daarvoor het besef van Bijbelse onderbouwing te hebben) zich conform onze refo-normen gaat gedragen.

Nu een baard gaan dragen geeft mij toch sterk het gevoel om mee te willen doen met de mode.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: „Herstel Bijbelse koers nodig in refo-school”

Bericht door Rh1990 »

Erskinees schreef:
Lilian1975 schreef: En dat in onze cultuur dat nog steeds typisch de rok of jurk is blijkt dat juist transgenders dat vaak gaan dragen om uiting te geven aan.
Dit is echt onjuist en ik vind het een vreemd argument. Hier in de straat woont een transgenderstel die ik altijd broeken zie dragen. Er zijn er ook vast die dat niet doen, maar dit is geen argument om te zeggen dat een rok of jurk in onze cultuur typisch is voor vrouwen. Dat is gewoon niet meer zo, kijk maar in de gemiddelde kledingwinkel.
Lilian1975 schreef: Het gaat erover dat iets wel gewoon was. Maar nu steeds minder omdat we niet willen opvallen het puur alleen een uiterlijk kenmerk was.
Maar ook omdat onze jongeren erachter komen dat het gewoon geen Bijbels gegeven is.
Lilian1975 schreef:En sat kan je doortrekken naar waarom wel of niet meegaan in bepaalde ontwikkelingen als school, als gezin, als kerk. Hoe onderken of herken je de geest die ergens achter zit. En waarom is dat zo erg? Omdat oudvader zus het zei (meelopers)? Of omdat we het steeds in en vanuit een waar geloof voor Hem neerleggen?
Eens!
Totaal mee oneens, het is zeker een Bijbels gegeven. het is de Heer een gruwel dat een man vrouwenkleding draagt en een vrouw mannenkleding. Het is van ouds her dat een vrouw een rok/jurk draagt. Door de emancipatiedrang van de jaren 60-70 is de broek ook bij de vrouw normaal geworden en nu wuiven mensen het af als een verloren strijd en halen de broek binnen, iets waar juist het verschil tussen man en vrouw zo duidelijk naar voren kan komen. Het verschil met de wereld en de kerk wordt steeds kleiner als we dit laten varen.
En nee we kunnen er de zaligheid niet mee verdienen en als het goed is draag je de rok niet omdat het moet, maar uit liefde tot God. Ik ken verschillende vrouwen die God uit de wereld trok en bekeerde en die moesten echt niks meer hebben van de broek, dat was namelijk hun eertijds en zijn voelen zich erg werelds met een broek.
Plaats reactie