Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Nathanaël schreef:
En niet alleen in de GG. Ik ken ook voorbeelden uit PKN, HHK en CGK waar blijkbaar geldt dat voor een predikant (in opleiding) strengere kledingvoorschriften gelden dan voor een ander.
Ik ken dat binnen de PKN niet. Zwarte pakken zie je steeds minder predikanten dragen op doordeweekse dagen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zita »

Is de overwaardering van gewaad iets typisch Nederlands? En misschien ook typisch afgescheiden?
Onlangs hoorde ik iemand zeggen over een naast familielid: 'Ja, we merkten wel dat het echt tot verandering was gekomen bij hem. Hij droeg geen korte broeken meer tijdens vakanties.'
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ambtenaar »

Zita schreef:Is de overwaardering van gewaad iets typisch Nederlands? En misschien ook typisch afgescheiden?
Onlangs hoorde ik iemand zeggen over een naast familielid: 'Ja, we merkten wel dat het echt tot verandering was gekomen bij hem. Hij droeg geen korte broeken meer tijdens vakanties.'
Dat denk ik wel. Ik zie in het buitenland nooit gereformeerde predikanten die in het zwart gekleed gaan.

Onze predikant en ook veel andere predikanten binnen de PKN dragen enkel op zondag hun zwarte uniform. Op andere dagen zijn ze gewoon netjes gekleed.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Zita schreef:Is de overwaardering van gewaad iets typisch Nederlands? En misschien ook typisch afgescheiden?
Onlangs hoorde ik iemand zeggen over een naast familielid: 'Ja, we merkten wel dat het echt tot verandering was gekomen bij hem. Hij droeg geen korte broeken meer tijdens vakanties.'
Dat is werkelijk absurd. Als een dominee in zijn vrije tijd geen korte broek mag dragen, is dat wel een heel wonderlijke toestand.

Het is overigens niet typisch afgescheiden om in het zwart te gaan. CGK-dominees lopen lang niet allemaal in het zwart en de GG-dominees in mijn omgeving droegen ook geen zwart pak in hun vrije tijd.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Ambtenaar schreef:
Nathanaël schreef:
En niet alleen in de GG. Ik ken ook voorbeelden uit PKN, HHK en CGK waar blijkbaar geldt dat voor een predikant (in opleiding) strengere kledingvoorschriften gelden dan voor een ander.
Ik ken dat binnen de PKN niet. Zwarte pakken zie je steeds minder predikanten dragen op doordeweekse dagen.
Zoals gezegd ken ik het binnen de PKN wel. Ik ben zelf wel eens aangesproken op het dragen van een korte broek en weet ook van klasgenoten dat er wel eens iets over hun kleding gezegd wordt. De een conformeert zich er aan, de ander niet.
Je opmerking over zwarte pakken klopt op zich, maar in de behoudende kringen lopen de meeste predikanten gewoon in donker pak.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

Nathanaël schreef:
Zoals gezegd ken ik het binnen de PKN wel. Ik ben zelf wel eens aangesproken op het dragen van een korte broek en weet ook van klasgenoten dat er wel eens iets over hun kleding gezegd wordt. De een conformeert zich er aan, de ander niet.
Je opmerking over zwarte pakken klopt op zich, maar in de behoudende kringen lopen de meeste predikanten gewoon in donker pak.
Vreemd dat men predikanten (in opleiding) nog steeds beoordeelt op hun kleding.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Zo gek is dat niet. Op een school voor autoverkopers leren studenten ook zich netjes aan te kleden.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Zo gek is dat niet. Op een school voor autoverkopers leren studenten ook zich netjes aan te kleden.
Ook in hun vrije tijd?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Geen idee. Maar dat zal minder van belang zijn, dus je maakt een terechte kanttekening.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Zo gek is dat niet. Op een school voor autoverkopers leren studenten ook zich netjes aan te kleden.
Er is een verschil tussen nette kleding en driedelig zwart.
DDD
Berichten: 28478
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Eens. Dat laatste kan ook heel flodderig zijn.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door ejvl »

DDD schreef:
Zita schreef:Is de overwaardering van gewaad iets typisch Nederlands? En misschien ook typisch afgescheiden?
Onlangs hoorde ik iemand zeggen over een naast familielid: 'Ja, we merkten wel dat het echt tot verandering was gekomen bij hem. Hij droeg geen korte broeken meer tijdens vakanties.'
Dat is werkelijk absurd. Als een dominee in zijn vrije tijd geen korte broek mag dragen, is dat wel een heel wonderlijke toestand.

Het is overigens niet typisch afgescheiden om in het zwart te gaan. CGK-dominees lopen lang niet allemaal in het zwart en de GG-dominees in mijn omgeving droegen ook geen zwart pak in hun vrije tijd.
Nou hier op de Veluwe zie je echt geen predikant in de wat behoudende kerken, ook PKN, in een korte broek lopen. Wellicht plaatselijke cultuur maar ik kan het mij ook niet voorstellen zelfs. Ik denk dat het veel beroering zou geven als dat wel zou gebeuren.
Overigens heb ik zelf ook geen korte broek, alleen een zwembroek. Niet omdat ik er tegen ben maar omdat ik mij er niet fijn in voel.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

Nathanaël schreef:
Bezorgd schreef:
refo schreef:O ja, eerst de buitenkant in orde en dan gaan we praten.
Dit wordt wel geadviseerd aan hen die met een roeping lopen tot het ambt en een attest aan willen vragen. Ik weet van iemand, die door zijn predikant geadviseerd werd wat meer op zijn kleding te letten. Best bijzonder. En dat terwijl die ds het echt goed bedoelde. Dit is dus echt cultuur.
En niet alleen in de GG. Ik ken ook voorbeelden uit PKN, HHK en CGK waar blijkbaar geldt dat voor een predikant (in opleiding) strengere kledingvoorschriften gelden dan voor een ander.

Als ze in opleiding zijn vind ik het nog wat anders.
Maar om voor je attest al een beetje te gaan 'voorsorteren' dmv gewenst gedrag is bijzonder.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Nathanaël schreef:
Bezorgd schreef:
refo schreef:O ja, eerst de buitenkant in orde en dan gaan we praten.
Dit wordt wel geadviseerd aan hen die met een roeping lopen tot het ambt en een attest aan willen vragen. Ik weet van iemand, die door zijn predikant geadviseerd werd wat meer op zijn kleding te letten. Best bijzonder. En dat terwijl die ds het echt goed bedoelde. Dit is dus echt cultuur.
En niet alleen in de GG. Ik ken ook voorbeelden uit PKN, HHK en CGK waar blijkbaar geldt dat voor een predikant (in opleiding) strengere kledingvoorschriften gelden dan voor een ander.

Als ze in opleiding zijn vind ik het nog wat anders.
Maar om voor je attest al een beetje te gaan 'voorsorteren' dmv gewenst gedrag is bijzonder.
Ik neem aan dat dit geen algemeen advies aan allen is die met een roeping tot het ambt lopen en een attest willen aanvragen. In elk geval bij 2 vrienden van me die bij beiden zijn opgegaan niet zo gezien en gehoord. Wellicht is het tegen iemand gezegd die op dat punt ''verzorging'' nodig had.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Zita »

DDD schreef:
Zita schreef:Is de overwaardering van gewaad iets typisch Nederlands? En misschien ook typisch afgescheiden?
Onlangs hoorde ik iemand zeggen over een naast familielid: 'Ja, we merkten wel dat het echt tot verandering was gekomen bij hem. Hij droeg geen korte broeken meer tijdens vakanties.'
Dat is werkelijk absurd. Als een dominee in zijn vrije tijd geen korte broek mag dragen, is dat wel een heel wonderlijke toestand.

Het is overigens niet typisch afgescheiden om in het zwart te gaan. CGK-dominees lopen lang niet allemaal in het zwart en de GG-dominees in mijn omgeving droegen ook geen zwart pak in hun vrije tijd.
Mijn voorbeeld ging niet over een predikant, maar dat geheel terzijde. Het ging over iemand bij wie het tot verandering was gekomen, om het in de woorden waarmee ik het kreeg overgeleverd uit te drukken. Toen ik vroeg waaraan dat dan te merken was, werd de korte broek genoemd.

En ach: een mooi verhaal over het zwarte pak van een dominee mag vast wel. Het zal een jaar of vijfentwintig geleden zijn. Mijn vader was ernstig ziek, mijn moeder en zusje waren in het ziekenhuis op bezoek geweest. Op de parkeerplaats zagen ze een dominee in zijn auto stappen. Het was de oude dominee G.H. van Kooten, maar dat wisten we toen nog niet. 'Kijk', zei mijn moeder: 'die dominee ziet er echt uit als een echte dominee'. Dominee Van Kooten zag haar gebaar, en dacht dat ze hem wenkte. Hij stapte weer uit, kwam naar mijn moeder en er kwam een heel goed gesprek op gang. Net wat ze op dat moment nodig had. Hij is nog jarenlang bij ons over de vloer gekomen, altijd onverwacht, altijd fijn (en toevallig altijd als we pannenkoeken aten; hij dacht op een gegeven moment dat we niets anders dan pannenkoeken te eten kregen). Die herkenbaarheid van het zwarte pak heeft zo zijn voordelen.
Plaats reactie