Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:Waar staat gelaat, gepraat enGewaad in de bijbel???
Ik lees er bv niks over bij Jakobus
Gelaat:
Filippensen 4:4 - Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.
Deze vind ik overigens dubieus. Als je je verblijdt in de Heere, zal dat niet bij iedereen even goed zichtbaar zijn op het gelaat.

Gepraat:
Jacobus 1:26 - Indien iemand onder u dunkt, dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel.
Lucas 6:45 - De goede mens brengt het goede voort uit den goeden schat zijns harten, en de kwade mens brengt het kwade voort uit den kwaden schat zijns harten; qwant uit den overvloed des harten spreekt zijn mond.

Gewaad:
Deutronomiun 22:5 - Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.
1 Timotheüs 2 - Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
Dank je wel Philpot echter waarin kan je hierin het verschil zien tussen een waar en schijngelovige in de gemeente?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:
J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:Waar staat gelaat, gepraat enGewaad in de bijbel???
Ik lees er bv niks over bij Jakobus
Gelaat:
Filippensen 4:4 - Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.
Deze vind ik overigens dubieus. Als je je verblijdt in de Heere, zal dat niet bij iedereen even goed zichtbaar zijn op het gelaat.

Gepraat:
Jacobus 1:26 - Indien iemand onder u dunkt, dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart verleidt, dezes godsdienst is ijdel.
Lucas 6:45 - De goede mens brengt het goede voort uit den goeden schat zijns harten, en de kwade mens brengt het kwade voort uit den kwaden schat zijns harten; qwant uit den overvloed des harten spreekt zijn mond.

Gewaad:
Deutronomiun 22:5 - Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.
1 Timotheüs 2 - Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;
Dank je wel Philpot echter waarin kan je hierin het verschil zien tussen een waar en schijngelovige in de gemeente?
Ik schaar dit onder de heiligmaking en vrucht van de Geest. Zoals bij alle vrucht van de Geest, is de godsdienstige mens, net als zijn vader (de duivel), goed in namaken.

De ene kant op: waar de vrucht van de Geest ontbreekt, ontbreekt ook Geestelijk leven.
De andere kant op: waar iemand belijd een kind van God te zijn en de vrucht van de Geest vertoont, gaan we tot het tegendeel blijkt uit van het oordeel der liefde, en aanvaarden we deze persoon als broeder of zuster in de Heere.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Dodo schreef:Ik kan me voorstellen dat een student in de GerGem wat tijd nodig heeft om zijn eigen stem, zijn eigen manier van verwoorden te vinden. Ook zijn eigen persoonlijkheid als predikant, over een poosje. Zó ben je visboer, en een paar jaar later ben je student waar mensen tegenop kijken, misschien zoeken mensen nu je gezelschap die dat vroeger niet deden, of juist niet en zijn ze verlegen met je.
Ik kan me goed voorstellen dat er dan een periode is waarin je je conformeert aan wat gebruikelijk is, en dan geleidelijk je eigen weg vindt. Hopelijk heeft zijn manier van verwoorden, als hij over een paar jaar weer geïnterviewd zou worden, dan gewonnen aan diepte en een persoonlijke manier van verwoorden van wat hij denkt en gelooft en welke weg hij is gegaan.

Vergelijk als je net verkering hebt. Soms kom je niet veel verder dan: ik vind je zo lief. Maar tien of twintig jaar later weet je dat veel beter te omschrijven, met meer woorden, met voorbeelden.
Dat vind ik nou een mooie reactie, en een positieve andere kijk op de zaak.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

J.C. Philpot schreef: De andere kant op: waar iemand belijd een kind van God te zijn en de vrucht van de Geest vertoont, gaan we tot het tegendeel blijkt uit van het oordeel der liefde, en aanvaarden we deze persoon als broeder of zuster in de Heere.
Was dit nu altijd maar waar in navolging van de DL. Maar hier heb ik heel veel zien mis gaan, ook de andere kant op, praat, gewaad en gelaat was goed maar des daden laten het tegenovergestelde zien.
Laten we het maar de Bijbelse vruchten houden en nieten het afmeten van gelaat, gepraat en gelaat zolang dat niet eerbaar of afstotend is.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:
J.C. Philpot schreef: De andere kant op: waar iemand belijd een kind van God te zijn en de vrucht van de Geest vertoont, gaan we tot het tegendeel blijkt uit van het oordeel der liefde, en aanvaarden we deze persoon als broeder of zuster in de Heere.
Was dit nu altijd maar waar in navolging van de DL. Maar hier heb ik heel veel zien mis gaan, ook de andere kant op, praat, gewaad en gelaat was goed maar des daden laten het tegenovergestelde zien.
Laten we het maar de Bijbelse vruchten houden en nieten het afmeten van gelaat, gepraat en gelaat zolang dat niet eerbaar of afstotend is.
Gelaat vind ik inderdaad dubieus.

Maar gepraat (je tong in toom houden, goed spreken van de Heere) en gewaad (eerbaar en netjes) kan ik toch echt niet anders als volledig bijbelse zaken zien.

Ik snap dat als je negatieve ervaringen hebt met mensen die over deze trits hun mond vol hadden, je hier een nare bijsmaak aan hebt overgehouden. Ook als deze zaken heel refocultuur-normatief werden ingevuld. Voor mij is dat echter geen reden om de bijbelse en goede invulling van deze zaken te handhaven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bertiel »

Jantje koppelde dit aan de reactie van Ouderling als zijnde kentekenen van ware gelovigen.
Ik heb persoonlijk meer met wat ons Jakobus schrijft.
Aangaande gepraat kan ik me volledig in de bijdrage van Floppy vinden.
Aangaande gewaad, dat is zo cultureel bepaald terwijl ik zo ontzettend veel farizeïsch, ijskoude afwijzingen daarop heb gehoord, dat ik zolang het eerbaar is geen enkel afkeuring aan kan geven.

Nee, ik vind de trits gepraat, gelaat en gewaad echt iets wat, zoals het in de gereformeerde gezindte wordt gebruikt, Meer afstoot dan lokt en geen jaloersmakende kentekenen van een godvruchtig leven.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

Bertiel schreef:Waar staat gelaat, gepraat enGewaad in de bijbel???
Ik lees er bv niks over bij Jakobus
Alleen daad telt. Gelaat, gepraat en gewaad horen er helemaal niet bij.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Teveel aandacht hiervoor leid van de kern af, namelijk het leven met, door en uit de Heere Jezus Christus.

Daarom zou het goed zijn als we gewoon alles zouden aanvaarden wat de bijbel ons over ons spreken en kleden leert, en geen bijbelse opdrachten naast ons neerleggen omdat anderen er op een wettische en sectarische manier mee omgaan.

Dan kunnen we het weer over de kern hebben. Dat doe ik ook veel liever, dus daarom laat ik deze vermoeiende zijweg weer voor wat het is.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 18 sep 2020, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door refo »

O ja, eerst de buitenkant in orde en dan gaan we praten.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door alepha »

Een al wat ouder antwoord, waarin de brief aan Diognetus wordt geciteerd. Die vind ik altijd veelzeggend!

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/18 ... at-gewaad/
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mara »

Bertiel schreef: Nee, ik vind de trits gepraat, gelaat en gewaad echt iets wat, zoals het in de gereformeerde gezindte wordt gebruikt, Meer afstoot dan lokt en geen jaloersmakende kentekenen van een godvruchtig leven.
Het blijkt een hardnekkig verschijnsel.
Een buitenstaander let meer op daden dan op het uiterlijk. Juist dat uiterlijk (het zwarte gewaad) kan ervoor zorgen dat mensen sceptisch zijn.
Lees de reacties maar als iemand in zonde gevallen is, uit een "zware" kerk.
Als de kerkgangers op zondagochtend in een lange rij lopen en er kan geen lachje of vriendelijke groet af, lokt dat voor de buitenstaander evenmin.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

refo schreef:O ja, eerst de buitenkant in orde en dan gaan we praten.
Dit wordt wel geadviseerd aan hen die met een roeping lopen tot het ambt en een attest aan willen vragen. Ik weet van iemand, die door zijn predikant geadviseerd werd wat meer op zijn kleding te letten. Best bijzonder. En dat terwijl die ds het echt goed bedoelde. Dit is dus echt cultuur.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gewaad, gepraat, gelaat, daad (Uit Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door samanthi »

Matteüs 23

27 Wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden, want gij zijt den witgepleisterden graven gelijk, die van buiten wel schoon schijnen, maar van binnen zijn zij vol doodsbeenderen en alle onreinigheid.
Deze tekst vind ik treffend, maar dat sluit niet uit dat je eerbaar gekleed gaat.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Nathanaël »

Bezorgd schreef:
refo schreef:O ja, eerst de buitenkant in orde en dan gaan we praten.
Dit wordt wel geadviseerd aan hen die met een roeping lopen tot het ambt en een attest aan willen vragen. Ik weet van iemand, die door zijn predikant geadviseerd werd wat meer op zijn kleding te letten. Best bijzonder. En dat terwijl die ds het echt goed bedoelde. Dit is dus echt cultuur.
En niet alleen in de GG. Ik ken ook voorbeelden uit PKN, HHK en CGK waar blijkbaar geldt dat voor een predikant (in opleiding) strengere kledingvoorschriften gelden dan voor een ander.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Mara schreef:
Bertiel schreef: Nee, ik vind de trits gepraat, gelaat en gewaad echt iets wat, zoals het in de gereformeerde gezindte wordt gebruikt, Meer afstoot dan lokt en geen jaloersmakende kentekenen van een godvruchtig leven.
Het blijkt een hardnekkig verschijnsel.
Een buitenstaander let meer op daden dan op het uiterlijk. Juist dat uiterlijk (het zwarte gewaad) kan ervoor zorgen dat mensen sceptisch zijn.
Lees de reacties maar als iemand in zonde gevallen is, uit een "zware" kerk.
Als de kerkgangers op zondagochtend in een lange rij lopen en er kan geen lachje of vriendelijke groet af, lokt dat voor de buitenstaander evenmin.
Het is daad, praat en gewaad en wat mij betreft ook in die volgorde. Het gewaad is een uitingsvorm hoe je persoonlijk staat in zaken als vreemdelingschap, onderscheid tussen man en vrouw, eenvoudigheid, eerbaarheid, heiligmaking etc.
Plaats reactie