Bekering, vroeger en nu

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Bezorgd »

Rh1990 schreef:
-DIA- schreef:
Hendrien schreef:
-DIA- schreef:Heel kort dan: Ouderen kennen soms nog een separerende prediking, en weten wat het inhoudt zich iets toe te eigenen wat niet geschonken is. Ook hebben zij nog meer gehoord van een levend gemaakte Kerk, hoe God leidt, leert, onderwijst en hoe door een weg van verlies aan alles van de mens, de mens er (om het ouderwets uit te drukken) schoontjes tussenuit valt. Dan wordt het waar: Soli Deo Gloria!
Gods Woord is echt genoeg! Daar lezen we hoe de Heere Zijn kinderen leidt...
Hier kan ik niet over in discussie gaan, dat staat me zo vreselijk tegen. Hopelijk dat iemand het vat.
Zeker snap ik het...
Als ik lees van Mientje Vrijdag, Jan Geense, vrouw Ruit, Willem Aaftink, vrouw Heemskerk, Zwaantje Westland, bekeerd God Zijn volk nu anders?
Een heel klein koppeltje als je uit een periode van 100 jaar, een paar namen opnoemt van Gods volk, al zouden dat de enige zijn.
De meeste 'naamloze' gelovigen hebben geen bijzonder bekeringsverhaal, daarom is het niet goed om elke keer hen te benoemen die kunnen spreken van extra ordinaire ervaringen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Lilian1975 »

Ik weet nog een paar bekeringsgeschiedenissen ;) Stokbewaarder. De hoofdman. De moordenaar aan het kruis. De mensen op de pinkksterdag. Levi. En nog vele anderen...
Wat gek dat we vooral die van de laatste eeuwen noemen. En niet uit de Schrift zelf...
Dat zijn namelijk bekeringsgeschiedenissen die de Heere Zelf in Zijn Woord heeft laten optekenen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4783
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Rh1990 schreef:
-DIA- schreef:
Hendrien schreef: Gods Woord is echt genoeg! Daar lezen we hoe de Heere Zijn kinderen leidt...
Hier kan ik niet over in discussie gaan, dat staat me zo vreselijk tegen. Hopelijk dat iemand het vat.
Zeker snap ik het...
Als ik lees van Mientje Vrijdag, Jan Geense, vrouw Ruit, Willem Aaftink, vrouw Heemskerk, Zwaantje Westland, bekeerd God Zijn volk nu anders?
Ze zijn nog bekend, maar of men ze nog verstaat is wat anders, een indringende vraag voor u en voor mij. Er zullen er zeker nog wel zijn. Misschien lezen ze mee. Ze spreken nog nadat ze gestorven zijn.

Sorry voor deze wat late reactie. Het is intussen woensdag.
WAAROM is Gods woord (en Heilige Geest) niet genoeg??? Waarom moet er bij Gods woord, en Gods Geest, nog Gods volk??
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
WAAROM is Gods woord (en Heilige Geest) niet genoeg??? Waarom moet er bij Gods woord, en Gods Geest, nog Gods volk??
:livre :quoi
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
WAAROM is Gods woord (en Heilige Geest) niet genoeg??? Waarom moet er bij Gods woord, en Gods Geest, nog Gods volk??
Ik zal toch even duidelijker zijn. Zou u misschien een nadere uitleg willen geven bij deze vermaning? Ergens geërgerd of zo? U bent toch hopelijk niet boos hè?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door John Galt »

Rh1990 schreef:[
Als ik lees van Mientje Vrijdag, Jan Geense, vrouw Ruit, Willem Aaftink, vrouw Heemskerk, Zwaantje Westland, bekeerd God Zijn volk nu anders?
Een handjevol mensen, uit een bepaalde stroming, in een bepaald land, in een bepaalde tijd. Een paar heel klein steentjes in Gods grote mozaïek.
Er zijn nog meer bekeringsverhalen, die anders verlopen. Waarom noem je die niet? Omdat ze anders zijn dan de door jou genoemde? Wat is dan je toetssteen?
Over duizenden, miljoenen mensen die juichen voor Gods troon, is geen boekje geschreven. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Die mag je zelf invullen.
Ik correspondeer met een familielid, die maar niet tot een doorbraak kan komen. Hij blijft eraan vasthouden: "Als ik bekeerd word, moet het net zo gaan als bij opa." Dat is zijn houvast, zijn ijkpunt. En straks wellicht ook zijn zekerheid. Daar word ik verdrietig van.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
Rh1990 schreef:[
Als ik lees van Mientje Vrijdag, Jan Geense, vrouw Ruit, Willem Aaftink, vrouw Heemskerk, Zwaantje Westland, bekeerd God Zijn volk nu anders?
Een handjevol mensen, uit een bepaalde stroming, in een bepaald land, in een bepaalde tijd. Een paar heel klein steentjes in Gods grote mozaïek.
Er zijn nog meer bekeringsverhalen, die anders verlopen. Waarom noem je die niet? Omdat ze anders zijn dan de door jou genoemde? Wat is dan je toetssteen?
Over duizenden, miljoenen mensen die juichen voor Gods troon, is geen boekje geschreven. Daar kunnen allerlei redenen voor zijn. Die mag je zelf invullen.
Ik correspondeer met een familielid, die maar niet tot een doorbraak kan komen. Hij blijft eraan vasthouden: "Als ik bekeerd word, moet het net zo gaan als bij opa." Dat is zijn houvast, zijn ijkpunt. En straks wellicht ook zijn zekerheid. Daar word ik verdrietig van.
Ik vind het heel wijs dat u mij niet quote. U weet wel hoe ik er over denk, misschien is ook goed dat Rh1990 vertelt dat hier slechts een paar namen worden genoemd waarvan we wel mogen zeggen, in alle schuchterheid, maar wel met hoogachting voor het heldere werk van God, dat er toch mensen waren die als de sterren aan de kerkhemel schitterden. En niet om in die mensen te eindigen, dat begrijpen we toch ook nog wel? Het Woord maakt ook duidelijk dat de ene ster helderder straalt dan de andere, dit ook naar Gods vrijmacht. Ook dat de ene tijd donkerder is dan de andere.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Lilian1975 »

@dia. Hoe schittert het werk van God bij moordenaar aan het kruis voor jou aan die inktzwarte hemel?
Of bij die stokbewaarder temidden van een romeinse afgodische wereld van vervolgde christenen? Of bij Levi binnen de wereld van verzet tegen de hoogste Koning en de zelfgenoegzaamheid en ongeloof en eigen gerechtigheid van de godsdienstige wereld? En schittert dan God werk? Of schitteren die mensen als sterren? . Dit is een retorische vraag hoor...
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door John Galt »

Stel je voor. Mijn moeder houdt van rozen. Altijd stonden er thuis rode rozen op tafel. Nooit andere.
Nu ben ik opgegroeid en zeg: Alle bloemen zijn rood. Zouden er andere bloemen geschapen zijn dan rode rozen? Nee toch zeker? Dan had mijn moeder ze ook wel op tafel gezet. Rozen zijn prachtig, ruiken heerlijk, ik denk echt niet dat er ook andere bloemen zijn dan rode rozen. Wat heb jij daar? Een gele lelie? Kijk nou zelf: die ziet er toch heel anders uit? En hij ruikt ook niet zo lekker als de rozen. Nee hoor, ik kan me niet voorstellen dat dit ook geschapen bloemen zijn. Wat jij daar hebt, zal wel onkruid zijn. Het heeft sommige eigenschappen van een bloem: bladeren, een groene steel, maar uiteindelijk is het geen roos en dus geen bloem.
Ja, rozen hebben wel dorens. Dat klopt, je moet er voorzichtig mee zijn. Maar dat hoort bij een bloem. Jouw bloem heeft geen dorens. Kijk er maar mee uit. Alle bloemen die ik ken, hebben dorens. Daaraan zie je dus dat het geen bloem is, maar onkruid.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3042
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Lilian1975 »

John Galt schreef:Stel je voor. Mijn moeder houdt van rozen. Altijd stonden er thuis rode rozen op tafel. Nooit andere.
Nu ben ik opgegroeid en zeg: Alle bloemen zijn rood. Zouden er andere bloemen geschapen zijn dan rode rozen? Nee toch zeker? Dan had mijn moeder ze ook wel op tafel gezet. Rozen zijn prachtig, ruiken heerlijk, ik denk echt niet dat er ook andere bloemen zijn dan rode rozen. Wat heb jij daar? Een gele lelie? Kijk nou zelf: die ziet er toch heel anders uit? En hij ruikt ook niet zo lekker als de rozen. Nee hoor, ik kan me niet voorstellen dat dit ook geschapen bloemen zijn. Wat jij daar hebt, zal wel onkruid zijn. Het heeft sommige eigenschappen van een bloem: bladeren, een groene steel, maar uiteindelijk is het geen roos en dus geen bloem.
Ja, rozen hebben wel dorens. Dat klopt, je moet er voorzichtig mee zijn. Maar dat hoort bij een bloem. Jouw bloem heeft geen dorens. Kijk er maar mee uit. Alle bloemen die ik ken, hebben dorens. Daaraan zie je dus dat het geen bloem is, maar onkruid.
Dat komt omdat die bloemen centraal stonden. Maar niet de Schepoer die ze in hun veelkleurigheid geschapen heeft? Zoals Hij wil. Op Zijn manier. Wanneer die Schepper centraal staat zoals Hij Zich openbaart in Zijn Woord. Voorkomt het dat we bij onze wasrnemingen blijven hangen.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Posthoorn »

John Galt schreef:Ik correspondeer met een familielid, die maar niet tot een doorbraak kan komen. Hij blijft eraan vasthouden: "Als ik bekeerd word, moet het net zo gaan als bij opa." Dat is zijn houvast, zijn ijkpunt. En straks wellicht ook zijn zekerheid. Daar word ik verdrietig van.
En wat is dan jouw oplossing voor hem? Moet hij dan zelf een doorbraak forceren, of er maar van uitgaan dat het wel goed zit, of...?
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Geytenbeekje »

Posthoorn schreef:
John Galt schreef:Ik correspondeer met een familielid, die maar niet tot een doorbraak kan komen. Hij blijft eraan vasthouden: "Als ik bekeerd word, moet het net zo gaan als bij opa." Dat is zijn houvast, zijn ijkpunt. En straks wellicht ook zijn zekerheid. Daar word ik verdrietig van.
En wat is dan jouw oplossing voor hem? Moet hij dan zelf een doorbraak forceren, of er maar van uitgaan dat het wel goed zit, of...?
Biddend hoe hij leven moet tot Zijn eer.
Als je inziet dat deze wereld vergankelijk is, dan zie je vanzelf ook de zonde die in je is.
Jezus beviel toch niets voor niets tot bekering.
Of geloof je niet meer dat God mensen bekeert ?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door John Galt »

Posthoorn schreef:
John Galt schreef:Ik correspondeer met een familielid, die maar niet tot een doorbraak kan komen. Hij blijft eraan vasthouden: "Als ik bekeerd word, moet het net zo gaan als bij opa." Dat is zijn houvast, zijn ijkpunt. En straks wellicht ook zijn zekerheid. Daar word ik verdrietig van.
En wat is dan jouw oplossing voor hem? Moet hij dan zelf een doorbraak forceren, of er maar van uitgaan dat het wel goed zit, of...?
Ik probeer zijn theologische bezwaren om tot Jezus te gaan door te prikken, zoals een dominee dat vroeger ook bij mij ook gedaan heeft. En anderzijds is mijn voortdurend gebed of God hem de ogen wil openen voor Zijn gewilligheid hem te redden.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6497
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door Posthoorn »

John Galt schreef:
Posthoorn schreef:
John Galt schreef:Ik correspondeer met een familielid, die maar niet tot een doorbraak kan komen. Hij blijft eraan vasthouden: "Als ik bekeerd word, moet het net zo gaan als bij opa." Dat is zijn houvast, zijn ijkpunt. En straks wellicht ook zijn zekerheid. Daar word ik verdrietig van.
En wat is dan jouw oplossing voor hem? Moet hij dan zelf een doorbraak forceren, of er maar van uitgaan dat het wel goed zit, of...?
Ik probeer zijn theologische bezwaren om tot Jezus te gaan door te prikken, zoals een dominee dat vroeger ook bij mij ook gedaan heeft. En anderzijds is mijn voortdurend gebed of God hem de ogen wil openen voor Zijn gewilligheid hem te redden.
En wat bedoel je in dit verband met 'tot Jezus gaan'?
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bekering, vroeger en nu

Bericht door -DIA- »

Reacties overbodig denk ik. Tenzij de moderator er anders over denk, of mij misschien niet begrijpt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie