Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Klavart »

Een lezenswaardige column van Rosanne Hertzberger
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/26/ee ... n-a4066991
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

Klavart schreef:Een lezenswaardige column van Rosanne Hertzberger
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/26/ee ... n-a4066991
Ja, haar standpunt blijft interessant: pro-vaccinatie en toch uitgesproken anti-vaccinatiedwang.

Ik denk ook dat zij gelijk heeft dat door de dwang (op de lange termijn) sterke sociale structuren uit elkaar getrokken gaan worden. Dan is Nederland inderdaad Nederland niet meer.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Panny »

Habitat schreef:
Klavart schreef:Een lezenswaardige column van Rosanne Hertzberger
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/26/ee ... n-a4066991
Ja, haar standpunt blijft interessant: pro-vaccinatie en toch uitgesproken anti-vaccinatiedwang.

Ik denk ook dat zij gelijk heeft dat door de dwang (op de lange termijn) sterke sociale structuren uit elkaar getrokken gaan worden. Dan is Nederland inderdaad Nederland niet meer.
Eigenlijk hetzelfde als Nicki Pouw-Verweij van JA21 altijd benadrukt (enige arts in de 2de kamer):

https://www.youtube.com/watch?v=xTLgDsX ... annel=JA21
https://www.youtube.com/watch?v=K83MGD4 ... annel=JA21
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ditbenik »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Gisteravond Frontberichten gekeken.
Citaat van dr. Gor:

"Er was ons het beloofde land in het vooruitzicht gesteld als 85 % van de mensen zou gevaccineerd zijn. Dan gaat het leven door. Nu zijn er 85% gevaccineerd en het gaat veel slechter. Dus wie zijn de schuldige de 15% ongevaccineerden lijkt te klinken in het maatschappelijke.
We moeten ophouden met ongevaccineerden als zondebok aan te wijzen.
Omdat het aantal ic bedden in Nederland in vergelijk met dat van onze buurlanden lager is, hoe kan het dan dat wij nu net als bij de vorige keer naar Duitsland moeten? Omdat daar op de honderdduizend inwoners 48 bedden zijn en in Nederland nog geen 7. Dat komt omdat wij in Nederland meende heel efficiënt te moeten zijn en dat als COVID er niet is, willen we geen overcapaciteit want dat kost geld. Maar als we al het geld dat we nu in het bedrijf hebben gestopt om ze te redden in de zorg hadden gestopt, dan hadden we dit probleem niet. Omdat ik echt van mening ben dat de capaciteit er toe doet."
FRONTBERICHTEN
Ik ben het hier wel mee eens. Opponenten zullen echter tegenwerpen: maar we zitten nu met problemen vanuit het verleden, en dat los je nu niet zomaar op. En dat is ook zo.

Ik zie echter helaas nog steeds niet dat er een begin word gemaakt met structurele uitbreiding van de IC capaciteit. Dat je jaren nodig hebt om mensen op te leiden zou juist reden moeten zijn om nu al te beginnen. Wat zeg ik, dit zou al 1,5 jaar geleden opgestart moeten zijn. We verliezen op deze manier kostbare tijd.

Maar helaas word ons nog steeds uitsluitend gewed op het vaccinatie-paard.
Was dit maar waar, dan kon je nu mensen op gaan leiden. Probleem is echter dat er al jaren een structureel te kort aan aanmeldingen voor de opleiding is. Je kunt verpleegkundigen niet dwingen om de IC-opleiding te gaan doen en de uitstroom van gewone verpleegkundige werkt ook niet mee. Men heeft ieder jaar ruim 700 IC_verpleegkundige nodig maar er komen maar zo'n 460 aanmeldingen binnen.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

J.C. Philpot schreef:
Ik zie echter helaas nog steeds niet dat er een begin word gemaakt met structurele uitbreiding van de IC capaciteit. Dat je jaren nodig hebt om mensen op te leiden zou juist reden moeten zijn om nu al te beginnen. Wat zeg ik, dit zou al 1,5 jaar geleden opgestart moeten zijn. We verliezen op deze manier kostbare tijd.

Maar helaas word ons nog steeds uitsluitend gewed op het vaccinatie-paard.
Onder ander topic heb ik vorige week geschreven dat er zo'n 45.000 vacatures zijn in de zorg... De verwachting is dat dit in de loop van volgend jaar stijgt naar ruim 80.000 vacatures.
Dan is het vanaf de luie stoel allemaal makkelijk praten!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

Adje schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ik zie echter helaas nog steeds niet dat er een begin word gemaakt met structurele uitbreiding van de IC capaciteit. Dat je jaren nodig hebt om mensen op te leiden zou juist reden moeten zijn om nu al te beginnen. Wat zeg ik, dit zou al 1,5 jaar geleden opgestart moeten zijn. We verliezen op deze manier kostbare tijd.

Maar helaas word ons nog steeds uitsluitend gewed op het vaccinatie-paard.
Onder ander topic heb ik vorige week geschreven dat er zo'n 45.000 vacatures zijn in de zorg... De verwachting is dat dit in de loop van volgend jaar stijgt naar ruim 80.000 vacatures.
Dan is het vanaf de luie stoel allemaal makkelijk praten!
Uitbreiding heeft ook niet zoveel zin. Als je het aantal zou verdubbelen en de IC-opnames verdubbelen iedere 2 weken, dan heb je maar 2 weken extra voor de capaciteit weer volledig verbruikt is.
Het beleid is daarom gericht op voorkomen van opnames. Zoals bekend wordt er daarom de nadruk gelegd op de noodzaak van vaccineren.
Dus als iemand wil dat er een IC-bed beschikbaar is als het voor die iemand onverhoopt nodig is: dat hij of zij zich late vaccineren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12003
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Die vacatures zijn natuurlijk niet terug te herleiden naar de IC capaciteit. 45.000 vacatures op 1.200 bedden in 37,5 personen per bed aan vacatures. Dat lijkt me sterk. Dus misschien kan de media iets relevantere cijfers bij het zorgprobleem benoemen dan een willekeurig uit de lucht gegrabbeld vacaturegetal.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

refo schreef:Uitbreiding heeft ook niet zoveel zin. Als je het aantal zou verdubbelen en de IC-opnames verdubbelen iedere 2 weken, dan heb je maar 2 weken extra voor de capaciteit weer volledig verbruikt is.
Het beleid is daarom gericht op voorkomen van opnames. Zoals bekend wordt er daarom de nadruk gelegd op de noodzaak van vaccineren.
Dus als iemand wil dat er een IC-bed beschikbaar is als het voor die iemand onverhoopt nodig is: dat hij of zij zich late vaccineren.
IC-opnames verdubbelen niet iedere twee weken (gelukkig).
Daarnaast moeten we onderscheid maken tussen de korte en de lange termijn. Het ging hier allereerst om de lange termijn.
Bovendien kan er met de nodige creativiteit ook meer op de korte termijn.
a) Militairen inzetten. Dat leidt óók tot uitbreiding van IC-plaatsen zoals nu het geval is in het UMC Utrecht.
https://www.umcutrecht.nl/nl/extra-ic-c ... nhospitaal
b) Medisch studenten een spoedopleiding gegeven. Zij blijken in 1,5 dag inzetbaar. Dat gebeurt nu o.a. in Groningen.
"In het UMCG zijn wij deze week ook begonnen met het inzetten van studenten op de IC. En dat is nog even wennen. Voor zowel studenten als voor verpleegkundigen. Het is nog even afstemmen." Op de vraag of het kan om studenten binnen anderhalve dag in te zetten waar normaal een opleiding zes jaar duurt: “Wij werken met een taakgerichte inzet. Ze voeren dus alleen specifieke taken uit waar ze voor getraind zijn.
Mensen die zeggen dat dingen onmogelijk zijn, zijn er al genoeg. In een crisis heb je daar dus helemaal niets aan.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

Herman schreef:Die vacatures zijn natuurlijk niet terug te herleiden naar de IC capaciteit. 45.000 vacatures op 1.200 bedden in 37,5 personen per bed aan vacatures. Dat lijkt me sterk. Dus misschien kan de media iets relevantere cijfers bij het zorgprobleem benoemen dan een willekeurig uit de lucht gegrabbeld vacaturegetal.
Die vacatures in de zorg gaan natuurlijk niet alleen over
(ic) verpleegkundigen. Gaat bv. ook over jeugdzorg, fysiotherapeuten, thuiszorg enz.
In dat bericht stond er ook bij waarom er zoveel vacatures zijn/komen.
Als ik mij goed herinner werd in dat artikel beschreven dat de uitstroom uit de zorg groot is en de vraag naar zorg juist groeit.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Klavart »

refo schreef:
Adje schreef:
J.C. Philpot schreef: Ik zie echter helaas nog steeds niet dat er een begin word gemaakt met structurele uitbreiding van de IC capaciteit. Dat je jaren nodig hebt om mensen op te leiden zou juist reden moeten zijn om nu al te beginnen. Wat zeg ik, dit zou al 1,5 jaar geleden opgestart moeten zijn. We verliezen op deze manier kostbare tijd.

Maar helaas word ons nog steeds uitsluitend gewed op het vaccinatie-paard.
Onder ander topic heb ik vorige week geschreven dat er zo'n 45.000 vacatures zijn in de zorg... De verwachting is dat dit in de loop van volgend jaar stijgt naar ruim 80.000 vacatures.
Dan is het vanaf de luie stoel allemaal makkelijk praten!
Uitbreiding heeft ook niet zoveel zin. Als je het aantal zou verdubbelen en de IC-opnames verdubbelen iedere 2 weken, dan heb je maar 2 weken extra voor de capaciteit weer volledig verbruikt is.
Het beleid is daarom gericht op voorkomen van opnames. Zoals bekend wordt er daarom de nadruk gelegd op de noodzaak van vaccineren.
Dus als iemand wil dat er een IC-bed beschikbaar is als het voor die iemand onverhoopt nodig is: dat hij of zij zich late vaccineren.
Vaccineren alleen heeft voor de pandemiebestrijding op het niveau van de gehele bevolking ook niet zoveel zin. Als de vaccinatiegraad 100% was, dan zou de capaciteit van de ic's enkele weken later dan nu alsnog volledig verbruikt zijn (vanwege de exponentiële groei).
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Forummer »

Valcke schreef:
refo schreef:Uitbreiding heeft ook niet zoveel zin. Als je het aantal zou verdubbelen en de IC-opnames verdubbelen iedere 2 weken, dan heb je maar 2 weken extra voor de capaciteit weer volledig verbruikt is.
Het beleid is daarom gericht op voorkomen van opnames. Zoals bekend wordt er daarom de nadruk gelegd op de noodzaak van vaccineren.
Dus als iemand wil dat er een IC-bed beschikbaar is als het voor die iemand onverhoopt nodig is: dat hij of zij zich late vaccineren.
IC-opnames verdubbelen niet iedere twee weken (gelukkig).
Daarnaast moeten we onderscheid maken tussen de korte en de lange termijn. Het ging hier allereerst om de lange termijn.
Bovendien kan er met de nodige creativiteit ook meer op de korte termijn.
a) Militairen inzetten. Dat leidt óók tot uitbreiding van IC-plaatsen zoals nu het geval is in het UMC Utrecht.
https://www.umcutrecht.nl/nl/extra-ic-c ... nhospitaal
b) Medisch studenten een spoedopleiding gegeven. Zij blijken in 1,5 dag inzetbaar. Dat gebeurt nu o.a. in Groningen.
"In het UMCG zijn wij deze week ook begonnen met het inzetten van studenten op de IC. En dat is nog even wennen. Voor zowel studenten als voor verpleegkundigen. Het is nog even afstemmen." Op de vraag of het kan om studenten binnen anderhalve dag in te zetten waar normaal een opleiding zes jaar duurt: “Wij werken met een taakgerichte inzet. Ze voeren dus alleen specifieke taken uit waar ze voor getraind zijn.
Mensen die zeggen dat dingen onmogelijk zijn, zijn er al genoeg. In een crisis heb je daar dus helemaal niets aan.
Van harte mee eens.
Beter kijken naar wat wél mogelijk is.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Verwijderd door Mara.
Laatst gewijzigd door Mara op 03 dec 2021, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

We kunnen wel meer vinden op internet; moeten we hier nu echt dit soort dingen hier kopiëren? Het zijn geen uitingen van respect.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Valcke schreef:We kunnen wel meer vinden op internet; moeten we hier nu echt dit soort dingen hier kopiëren? Het zijn geen uitingen van respect.
Het is een reality check.
Valcke
Berichten: 7615
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Ambtenaar schreef:
Valcke schreef:We kunnen wel meer vinden op internet; moeten we hier nu echt dit soort dingen hier kopiëren? Het zijn geen uitingen van respect.
Het is een reality check.
Die begrijp ik niet; het is een uiting van disrespect en daar moeten we niet aan meedoen.
Zulke uitingen zijn er bij duizenden te vinden, geen enkele reden om dit forum daarmee te vervuilen.
Plaats reactie