Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

Simon0612 schreef:Naar aanleiding van een eerdere reactie zat ik te denken: is er eigenlijk wel een verschil tussen anticonceptie (pil gebruik, condooms) en vaccinatie? Het ene weerstaat een ziekte, het andere conceptie. Je kan mijn inziens niet zeggen dat je bij (anti) conceptie wel in de voorzienigheid geloofd en bij vaccinatie niet. Als je zegt ik geloof dat de Heere mij kinderen schenkt naar Zijn believen en dat Hij mijn hulp daarin zal zijn, zou het gek zijn dat je met ziektes totaal laat varen en het niet in Zijn hand overgeeft zoals Zondag 10 ons zegt of de NGB.
Eigenlijk zijn beiden, anticonceptie en vaccinatie, voorbehoedsmiddelen.
Om nog eens Calvijn te noemen: Calvijn keurde voorbehoedsmiddelen tegen gevaren goed:
Calvijn schreef:(1.17.4) Wat de toekomst betreft, verzoent Salomo gemakkelijk de menselijke overwegingen met Gods voorzienigheid. Want evenals hij lacht om de dwaasheid van hen, die zonder de Heere het een of ander vermetel ondernemen, alsof ze niet door zijn hand bestuurd werden, zo spreekt hij elders (Spr. 16:9) aldus: "Het hart des mensen overdenkt zijn weg; maar de Heere stiert zijn gang"; daarmee te kennen gevend, dat wij door de eeuwige besluiten Gods allerminst er in verhinderd worden om onder zijn wil voor onszelf te zorgen en al onze zaken te regelen. En dit is niet zonder duidelijke reden. Want Hij, die ons leven binnen bepaalde grenzen heeft afgepaald, heeft tevens de zorg daarvoor aan ons toevertrouwd, ons voorzien van middelen en steun om het leven te bewaren, en ook gemaakt, dat wij gevaren zien aankomen; en opdat die ons niet onverhoeds zouden overvallen, heeft Hij ons voorzorgsmaatregelen en middelen ter beschikking gesteld. Nu is duidelijk, wat onze plicht is; namelijk, als God ons leven geschonken heeft ter bescherming, dat wij het dan ook beschermen; als Hij middelen aanbiedt, dat wij die dan ook gebruiken; als Hij ons de gevaren doet voorzien, dat wij dan ook niet roekeloos daarin storten; als Hij geneesmiddelen verschaft, dat wij die dan ook niet veronachtzamen.

Maar, zal men zeggen, geen gevaar zal schadelijk zijn, behalve wat noodwendig dodelijk is: en daaraan kan men door geen enkel middel ontkomen. Maar als nu eens de gevaren daarom niet noodwendig dodelijk zijn, omdat God u de middelen heeft toegekend om ze te verdrijven en te overwinnen? Zie eens, hoe weinig uw redenering klopt met de orde van de Goddelijke beschikking. Gij komt tot het besluit, dat ge niet op uw hoede behoeft te zijn voor het gevaar, omdat, daar het niet noodwendig dodelijk is, wij ook zonder behoedzaamheid er aan zullen ontkomen: de Heere echter legt u daarom behoedzaamheid op, omdat Hij niet wil, dat het voor u dodelijk is.

(…) Daarom heb ik tevoren er aan herinnerd, dat de voorzienigheid Gods ons niet steeds open en bloot tegemoet komt, maar ook naar gelang God haar op een of andere wijze bekleedt met de aangewende middelen.
Conceptie/zwangerschap kun je natuurlijk niet een gevaar noemen, behalve in bijzondere medische gevallen; gewoonlijk is het juist een zegen. Het verhinderen van iets dat een zegen van God is, is natuurlijk volstrekt onvergelijkbaar met een middel ter voorkoming van een ernstige ziekte. Daarom gaat de vergelijking mank.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Het is een ongeschreven gewoonte om uit te leggen waarom je een link deelt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Het is een ongeschreven gewoonte om uit te leggen waarom je een link deelt.
Als je het leest snap je dat denk ik wel wat de plaatser ermee zeggen wil.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
Het is een ongeschreven gewoonte om uit te leggen waarom je een link deelt.
Als je het leest snap je dat denk ik wel wat de plaatser ermee zeggen wil.
Nee. Ik wil eerst weten waarom iemand een bepaalde link plaatst. Ik kan ook wel zomaar allerlei links gaan plaatsen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Valcke schreef:
Simon0612 schreef:Naar aanleiding van een eerdere reactie zat ik te denken: is er eigenlijk wel een verschil tussen anticonceptie (pil gebruik, condooms) en vaccinatie? Het ene weerstaat een ziekte, het andere conceptie. Je kan mijn inziens niet zeggen dat je bij (anti) conceptie wel in de voorzienigheid geloofd en bij vaccinatie niet. Als je zegt ik geloof dat de Heere mij kinderen schenkt naar Zijn believen en dat Hij mijn hulp daarin zal zijn, zou het gek zijn dat je met ziektes totaal laat varen en het niet in Zijn hand overgeeft zoals Zondag 10 ons zegt of de NGB.
Eigenlijk zijn beiden, anticonceptie en vaccinatie, voorbehoedsmiddelen.
Om nog eens Calvijn te noemen: Calvijn keurde voorbehoedsmiddelen tegen gevaren goed:
Calvijn schreef:(1.17.4) Wat de toekomst betreft, verzoent Salomo gemakkelijk de menselijke overwegingen met Gods voorzienigheid. Want evenals hij lacht om de dwaasheid van hen, die zonder de Heere het een of ander vermetel ondernemen, alsof ze niet door zijn hand bestuurd werden, zo spreekt hij elders (Spr. 16:9) aldus: "Het hart des mensen overdenkt zijn weg; maar de Heere stiert zijn gang"; daarmee te kennen gevend, dat wij door de eeuwige besluiten Gods allerminst er in verhinderd worden om onder zijn wil voor onszelf te zorgen en al onze zaken te regelen. En dit is niet zonder duidelijke reden. Want Hij, die ons leven binnen bepaalde grenzen heeft afgepaald, heeft tevens de zorg daarvoor aan ons toevertrouwd, ons voorzien van middelen en steun om het leven te bewaren, en ook gemaakt, dat wij gevaren zien aankomen; en opdat die ons niet onverhoeds zouden overvallen, heeft Hij ons voorzorgsmaatregelen en middelen ter beschikking gesteld. Nu is duidelijk, wat onze plicht is; namelijk, als God ons leven geschonken heeft ter bescherming, dat wij het dan ook beschermen; als Hij middelen aanbiedt, dat wij die dan ook gebruiken; als Hij ons de gevaren doet voorzien, dat wij dan ook niet roekeloos daarin storten; als Hij geneesmiddelen verschaft, dat wij die dan ook niet veronachtzamen.

Maar, zal men zeggen, geen gevaar zal schadelijk zijn, behalve wat noodwendig dodelijk is: en daaraan kan men door geen enkel middel ontkomen. Maar als nu eens de gevaren daarom niet noodwendig dodelijk zijn, omdat God u de middelen heeft toegekend om ze te verdrijven en te overwinnen? Zie eens, hoe weinig uw redenering klopt met de orde van de Goddelijke beschikking. Gij komt tot het besluit, dat ge niet op uw hoede behoeft te zijn voor het gevaar, omdat, daar het niet noodwendig dodelijk is, wij ook zonder behoedzaamheid er aan zullen ontkomen: de Heere echter legt u daarom behoedzaamheid op, omdat Hij niet wil, dat het voor u dodelijk is.

(…) Daarom heb ik tevoren er aan herinnerd, dat de voorzienigheid Gods ons niet steeds open en bloot tegemoet komt, maar ook naar gelang God haar op een of andere wijze bekleedt met de aangewende middelen.
Conceptie/zwangerschap kun je natuurlijk niet een gevaar noemen, behalve in bijzondere medische gevallen; gewoonlijk is het juist een zegen. Het verhinderen van iets dat een zegen van God is, is natuurlijk volstrekt onvergelijkbaar met een middel ter voorkoming van een ernstige ziekte. Daarom gaat de vergelijking mank.
Dat klopt. Als je inzoomt op de situatie is dat zo. Maar in het kader van de voorzienigheid betwijfel ik dat. Beiden zijn een (poging) om het lot (een lot ja, want je weet helemaal niet om je de ziekte anders ooit zou krijgen) anders te bepalen en niet echt te verenigen met o.a. Zondag 10. Daarnaast blijkt het vaccin voor sommige mensen juist het gevaar te zijn!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
Het is een ongeschreven gewoonte om uit te leggen waarom je een link deelt.
Als je het leest snap je dat denk ik wel wat de plaatser ermee zeggen wil.
Nee. Ik wil eerst weten waarom iemand een bepaalde link plaatst. Ik kan ook wel zomaar allerlei links gaan plaatsen.
Hahaha, je hebt al lang gekeken Jantje. Maar het artikel is niet naar je zin, dus je vliegt de kast weer op :humhihi
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:Naar aanleiding van een eerdere reactie zat ik te denken: is er eigenlijk wel een verschil tussen anticonceptie (pil gebruik, condooms) en vaccinatie? Het ene weerstaat een ziekte, het andere conceptie. Je kan mijn inziens niet zeggen dat je bij (anti) conceptie wel in de voorzienigheid geloofd en bij vaccinatie niet. Als je zegt ik geloof dat de Heere mij kinderen schenkt naar Zijn believen en dat Hij mijn hulp daarin zal zijn, zou het gek zijn dat je met ziektes totaal laat varen en het niet in Zijn hand overgeeft zoals Zondag 10 ons zegt of de NGB.
Eigenlijk zijn beiden, anticonceptie en vaccinatie, voorbehoedsmiddelen.
Dat vind ik een uitermate kwalijk voorbeeld. Want nu stel je het voorkomen van een zwangerschap gelijk aan het voorkomen van een ernstige ziekte.

En verder is het voorkomen van een zwangerschap meestal niet omdat het leven van de moeder dan in gevaar raakt. Dat is bij vaccinatie wel anders.
Nou is dat zo gek? Geef dan maar antwoord op deze:

Als je zegt ik geloof dat de Heere mij kinderen schenkt naar Zijn believen en dat Hij mijn hulp daarin zal zijn, zou het gek zijn dat je met ziektes totaal laat varen en het niet in Zijn hand overgeeft zoals Zondag 10 ons zegt of de NGB.

Hoe leg je dat uit? Ik ben serieus benieuwd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Een voorbehoedsmiddel is het voorkomen van een zwangerschap, terwijl Gods Woord zegt dat kinderen een erfdeel des Heeren zijn en daarnaast meestal de vrouw niet in levensbedreigende omstandigheden komt.

Een vaccinatie is een middel wat in afhankelijkheid van de Heere door Hem gezegend kan worden ter voorkoming van (een ernstige vorm) van een ziekte waaraan vele mensen sterven.

Ik zie daarin dus een wezenlijk verschil tussen voorbehoedsmiddelen en vaccinatie. Eigenlijk zou je kunnen zeggen: voorbehoedsmiddelen zijn bedoeld ter voorkoming van menselijk leven en vaccinatie ter bescherming van menselijk leven. Een onoverbrugbaar verschil dus.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Gerson »

Jantje schreef:
Simon0612 schreef:
Jantje schreef:
Het is een ongeschreven gewoonte om uit te leggen waarom je een link deelt.
Als je het leest snap je dat denk ik wel wat de plaatser ermee zeggen wil.
Nee. Ik wil eerst weten waarom iemand een bepaalde link plaatst. Ik kan ook wel zomaar allerlei links gaan plaatsen.
Sorry hoor Jantje, ik heb het geplaatst omdat ik het in in dit topic niet vindt slaan als een tang op een varken.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Simon0612 »

Jantje schreef:Een voorbehoedsmiddel is het voorkomen van een zwangerschap, terwijl Gods Woord zegt dat kinderen een erfdeel des Heeren zijn en daarnaast meestal de vrouw niet in levensbedreigende omstandigheden komt.

Een vaccinatie is een middel wat in afhankelijkheid van de Heere door Hem gezegend kan worden ter voorkoming van (een ernstige vorm) van een ziekte waaraan vele mensen sterven.

Ik zie daarin dus een wezenlijk verschil tussen voorbehoedsmiddelen en vaccinatie. Eigenlijk zou je kunnen zeggen: voorbehoedsmiddelen zijn bedoeld ter voorkoming van menselijk leven en vaccinatie ter bescherming van menselijk leven. Een onoverbrugbaar verschil dus.
Dat is geen antwoord op de vraag die ik net stelde.. jij draait hem om. Daarnaast sterven er ook mensen aan een vaccin. Het gaat me niet om de situatie an-sich. Maar dat beide een middel zijn om iets te voorkomen. Het principe. En beantwoord de vraag met het principe in het oog dan maar eens uit mijn vorige reactie.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door learsi »

Het zou kunnen, dat je aan een vaccinatie overlijdt (ook al is de kans zeer klein).
Het nemen van een vaccin waaraan je kan overlijden, komt dat niet neer op de Heere verzoeken?
hg
learsi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jantje »

Simon0612 schreef:
Jantje schreef:Een voorbehoedsmiddel is het voorkomen van een zwangerschap, terwijl Gods Woord zegt dat kinderen een erfdeel des Heeren zijn en daarnaast meestal de vrouw niet in levensbedreigende omstandigheden komt.

Een vaccinatie is een middel wat in afhankelijkheid van de Heere door Hem gezegend kan worden ter voorkoming van (een ernstige vorm) van een ziekte waaraan vele mensen sterven.

Ik zie daarin dus een wezenlijk verschil tussen voorbehoedsmiddelen en vaccinatie. Eigenlijk zou je kunnen zeggen: voorbehoedsmiddelen zijn bedoeld ter voorkoming van menselijk leven en vaccinatie ter bescherming van menselijk leven. Een onoverbrugbaar verschil dus.
Dat is geen antwoord op de vraag die ik net stelde.. jij draait hem om. Daarnaast sterven er ook mensen aan een vaccin. Het gaat me niet om de situatie an-sich. Maar dat beide een middel zijn om iets te voorkomen. Het principe. En beantwoord de vraag met het principe in het oog dan maar eens uit mijn vorige reactie.
Ik heb net een antwoord gegeven. Volgens mij is dat voldoende.

Kinderen zijn een erfdeel des Heeren. Die schenkt God als de kroon op het huwelijk. Als je dat wilt voorkomen, tast je Gods voorzienigheid aan. Immers, de schepping van ons aller leven ligt in de voorzienigheid Gods opgesloten.

Maar bij een vaccinatie is er echt een wezenlijk verschil. Ik geloof dat God dat als een middel gegeven heeft, waardoor wij dat, in afhankelijkheid van Hem, mogen gebruiken.

Eigenlijk zou je het zo kunnen zeggen: voorbehoedsmiddelen zijn een voorbeeld van een ongeoorloofd middel (tenzij het leven van de moeder vanwege andere medische oorzaken ernstig in gevaar komt bij een zwangerschap; dan kun je een voorbehoedsmiddel gelijk stellen aan een vaccinatie) omdat het Gods voorzienigheid aantast met betrekking tot het voorkomen van nieuw leven. Vaccinatie is een geoorloofd middel omdat het de voorzienigheid Gods niet uitsluit, aangezien Hij het ook wil zegenen als middel ter bescherming van ernstige ziektes of ter voorkoming van een ernstige vorm van bepaalde ziektes.

Het is vast geen sluitend antwoord, maar ik zie een wezenlijk verschil en vind het principe niet in beide gevallen gelijk.
Laatst gewijzigd door Jantje op 03 apr 2021, 22:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

learsi schreef:Het zou kunnen, dat je aan een vaccinatie overlijdt (ook al is de kans zeer klein).
Het nemen van een vaccin waaraan je kan overlijden, komt dat niet neer op de Heere verzoeken?
hg
learsi
Nee, natuurlijk niet. Als je dergelijke redeneringen er op na houdt, kun je helemaal geen activiteiten onder nemen waar risico aan is verbonden.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Kinderen zijn een erfdeel des Heeren. Die schenkt God als de kroon op het huwelijk. Als je dat wilt voorkomen, tast je Gods voorzienigheid aan. Immers, de schepping van ons aller leven ligt in de voorzienigheid Gods opgesloten.
Een vreemde redenering, van kinderen die niet verwekt worden ligt de schepping niet in de voorzienigheid opgesloten.
Plaats reactie