Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:Wat is daar extreem aan?
Jouw vraag bewijst het kokende kikker syndroom. :super
Gekookte kikkersyndroom denk ik.

DDD begeeft zich graag op de grens van wat we hier met elkaar willen op dit Refoforum. Ik heb daar een heel naar gevoel bij. Al is DDD als geen ander in staat om op de grens te balanceren.
Ik ben wel benieuwd naar een deskundig antwoord op de vraag waarom deze onzin niet op de persoon zou zijn. Gelukkig is Tiberius daar goed in thuis. Met onzin doel ik natuurlijk niet op het nare gevoel, maar op de tweede zin van jouw bijdrage.

Vooralsnog weet ik niet beter dat er twee maal een vrij grote relatieve meerderheid van forumleden juist vond dat mijn bijdragen pasten bij de titel forummer van het jaar of iets dergelijks. Vervolgens is deze verkiezing verboden, maar dat doet daar verder niets aan af. Het wekt in ieder geval niet de indruk dat mijn bijdragen zo naar zouden zijn dat de meeste forumleden zouden vinden dat het op de grens is van wat 'wij hier zouden willen'. Ik denk dat het zo is dat jij vooral wilt dat mijn bijdragen de uiterste grens zijn. Dat is een heel ander verhaal, natuurlijk. Dat heeft te maken met de intolerantie van de rechterflank van de gereformeerde gezindte, die het liefst alle iets-andersdenkenden uit de kerk zou weren.

Overigens vind ik zo'n opvatting (Valcke schrijft dat ook met regelmaat) als zodanig niet op de persoon. Dus misschien is dit dat ook wel niet. Wat niet wegneemt, dat de stelling niet onderbouwd én onjuist is. Al begrijp ik dat een inhoudelijk antwoord op jouw verzuchting eigenlijk al even vreemd is als het ontbreken van argumentatie bij de discussie over de maatregelen.

Ik ben blij dat parsifal het in ieder geval met mij eens is dat de regels waarover Helma schreef, helemaal niet zo extreem zijn.

Het is overigens tegen de forumregels om niet-onderbouwde extreme stellingen in te nemen. Dat merk ik uiteraard alleen in zijn algemeenheid op.

Tenslotte blijf ik natuurlijk heel benieuwd naar een antwoord op deze mijn bijdrage:
DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Wat is daar extreem aan?
Sorry DDD, maar ik vind dit echt walgelijk.
Wat mij betreft zou je een afkoel-ban moeten krijgen.
Ik vind dit echt niet normaal.
Welnee. Ik vind het goede maatregelen. Alleen bij het ontslag heb ik enige twijfel. Het is absurd om te suggereren dat dit standpunt ongereformeerd zou zijn of in strijd met de forumregels.

Bovendien is het een normaal uitgangspunt om de stelling dat iets extreem is zelf te bewijzen. Dus is mijn vraag niet ongepast of zelfs maar opmerkelijk.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Hendrien schreef: Hoe zie je het dan dat er zoveel meldingen zijn over bijwerkingen na vaccinaties? Ik maak me daar grote zorgen over. Heb jij dat helemaal niet?
Ik heb er wel wat zorgen over, en ben op het moment ook aan het proberen wat data los te krijgen om eigen onderzoek te doen (en betere statistici dan ik om raad te vragen hoe met die data om te gaan).

Ik denk echter ook dat zeker de Scandinavische volksgezondheidsintituten een hoop vertrouwen verdienen. Zij zijn tot nu toe voorzichtig geweest, hebben eerder aan de bel getrokken (denk bij de narcolepsie bij de Mexicaansegriep vaccinatie en nu Moderna niet meer aan mensen onder de dertig geven), waarbij ze zelf eigen beleid onder kritiek stelden (die narcolepsie was waarschijnlijk niet eens opgemerkt als ze niet zelf het vermoeden naar buiten brachten). Ook de Britten lijken vrij open te zijn met data en onderzoek. Als die organisaties niets zeggen wat me ongerust maakt, vertrouw ik er op dat er geen noemenswaardige aanwijzingen van echt gevaar zijn.

Ik moet er meteen bij zeggen dat ik dat vertrouwen niet meer heb bij bijvoorbeeld de Amerikanen, Fransen, Italianen of Canadezen. Zij pushen de vacicnatie zover met dubieuze methoden dat ze denk ik wat graag wegkijken bij bijwerkingen van vaccins. Bij het RIVM ben ik nu ook bang dat ze sommige dingen liever niet onderzoeken (ze zullen echt geen dingen die ze weten verzwijgen, maar ik vrees wel vragen uit de weg gaan waar een antwoord op mogelijk is dat heel onwenselijk is.)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef:
Ad Anker schreef:
Tiberius schreef:
DDD schreef:Wat is daar extreem aan?
Jouw vraag bewijst het kokende kikker syndroom. :super
Gekookte kikkersyndroom denk ik.

DDD begeeft zich graag op de grens van wat we hier met elkaar willen op dit Refoforum. Ik heb daar een heel naar gevoel bij. Al is DDD als geen ander in staat om op de grens te balanceren.
Ik ben wel benieuwd naar een deskundig antwoord op de vraag waarom deze onzin niet op de persoon zou zijn. Gelukkig is Tiberius daar goed in thuis. Met onzin doel ik natuurlijk niet op het nare gevoel, maar op de tweede zin van jouw bijdrage.

Vooralsnog weet ik niet beter dat er twee maal een vrij grote relatieve meerderheid van forumleden juist vond dat mijn bijdragen pasten bij de titel forummer van het jaar of iets dergelijks. Vervolgens is deze verkiezing verboden, maar dat doet daar verder niets aan af. Het wekt in ieder geval niet de indruk dat mijn bijdragen zo naar zouden zijn dat de meeste forumleden zouden vinden dat het op de grens is van wat 'wij hier zouden willen'. Ik denk dat het zo is dat jij vooral wilt dat mijn bijdragen de uiterste grens zijn. Dat is een heel ander verhaal, natuurlijk. Dat heeft te maken met de intolerantie van de rechterflank van de gereformeerde gezindte, die het liefst alle iets-andersdenkenden uit de kerk zou weren.

Overigens vind ik zo'n opvatting (Valcke schrijft dat ook met regelmaat) als zodanig niet op de persoon. Dus misschien is dit dat ook wel niet. Wat niet wegneemt, dat de stelling niet onderbouwd én onjuist is. Al begrijp ik dat een inhoudelijk antwoord op jouw verzuchting eigenlijk al even vreemd is als het ontbreken van argumentatie bij de discussie over de maatregelen.

Ik ben blij dat parsifal het in ieder geval met mij eens is dat de regels waarover Helma schreef, helemaal niet zo extreem zijn.

Het is overigens tegen de forumregels om niet-onderbouwde extreme stellingen in te nemen. Dat merk ik uiteraard alleen in zijn algemeenheid op.

Tenslotte blijf ik natuurlijk heel benieuwd naar een antwoord op deze mijn bijdrage:
DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Wat is daar extreem aan?
Sorry DDD, maar ik vind dit echt walgelijk.
Wat mij betreft zou je een afkoel-ban moeten krijgen.
Ik vind dit echt niet normaal.
Welnee. Ik vind het goede maatregelen. Alleen bij het ontslag heb ik enige twijfel. Het is absurd om te suggereren dat dit standpunt ongereformeerd zou zijn of in strijd met de forumregels.

Bovendien is het een normaal uitgangspunt om de stelling dat iets extreem is zelf te bewijzen. Dus is mijn vraag niet ongepast of zelfs maar opmerkelijk.
Francisco van Jole (die van -knip ivm ongepast citaat- op radio 1 vandaag) zou ook op @DDD gestemd hebben begrijp ik nu.

Dat een beetje RF'er zich beroept op de Bijbel en niet op stemmers is nog wat ingewikkeld voor @DDD.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

Wim Anker
Francisco van Jole knip zou ook op @DDD gestemd hebben begrijp ik nu.

Dat een beetje RF'er zich beroept op de Bijbel en niet op stemmers is nog wat ingewikkeld voor @DDD.
Wat een nare reactie!
Laatst gewijzigd door Adje op 20 okt 2021, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

https://www.ad.nl/video/productie/event ... den-236733

Dit is van 15 oktober! Zegt onze weledelgestrenge, hooggeleerde achtbare minister hier nu dat de vaccinatiegraad slechts 50% is in NL?

er is toch constant geroepen dat het al 85% was?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 20 okt 2021, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef:
Hendrien schreef: Hoe zie je het dan dat er zoveel meldingen zijn over bijwerkingen na vaccinaties? Ik maak me daar grote zorgen over. Heb jij dat helemaal niet?
Ik heb er wel wat zorgen over, en ben op het moment ook aan het proberen wat data los te krijgen om eigen onderzoek te doen (en betere statistici dan ik om raad te vragen hoe met die data om te gaan).

Ik denk echter ook dat zeker de Scandinavische volksgezondheidsintituten een hoop vertrouwen verdienen. Zij zijn tot nu toe voorzichtig geweest, hebben eerder aan de bel getrokken (denk bij de narcolepsie bij de Mexicaansegriep vaccinatie en nu Moderna niet meer aan mensen onder de dertig geven), waarbij ze zelf eigen beleid onder kritiek stelden (die narcolepsie was waarschijnlijk niet eens opgemerkt als ze niet zelf het vermoeden naar buiten brachten). Ook de Britten lijken vrij open te zijn met data en onderzoek. Als die organisaties niets zeggen wat me ongerust maakt, vertrouw ik er op dat er geen noemenswaardige aanwijzingen van echt gevaar zijn.

Ik moet er meteen bij zeggen dat ik dat vertrouwen niet meer heb bij bijvoorbeeld de Amerikanen, Fransen, Italianen of Canadezen. Zij pushen de vacicnatie zover met dubieuze methoden dat ze denk ik wat graag wegkijken bij bijwerkingen van vaccins. Bij het RIVM ben ik nu ook bang dat ze sommige dingen liever niet onderzoeken (ze zullen echt geen dingen die ze weten verzwijgen, maar ik vrees wel vragen uit de weg gaan waar een antwoord op mogelijk is dat heel onwenselijk is.)
Eens. Ook rondom de oversterfte cijfers 2021 (in heel Europa) bij alle leeftijden blijft het oorverdovend stil.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

Amstelodamense schreef:Even heel eerlijk: ik merk bij mezelf steeds minder tolerantie ten opzichte van mensen die zich niet vaccineren. Om welke reden dan ook. Het meeste begrip heb ik voor de bezwaarden uit "eigen kring", maar dat is natuurlijk niet eerlijk ten opzichte van de rest van de ongevaccineerden.

Zie vandaag de cijfers: het loopt enorm op, ziekenhuisopnames stijgen en ook de IC loopt steeds voller. Daarbij lees ik dit net op NOS.nl:

2 UUR GELEDEN
Longartsen: driekwart coronapatiënten niet gevaccineerd, beeld ongewijzigd
77 procent van de opgenomen coronapatiënten is op dit moment niet gevaccineerd. Dat meldt de longartsenvereniging op basis van een enquête waar een derde van alle ziekenhuizen aan deelgenomen heeft. "De geluiden waren dat het aandeel gevaccineerde covid-patiënten in de ziekenhuizen iets aan toenemen was, maar op basis van deze steekproef lijkt dat niet het geval", concludeert Leon van den Toorn, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose. De uitkomst is gebaseerd op zo'n 150 coronapatiënten.


Voor je het weet, zitten we weer in een lock-down en dit had voorkomen kunnen worden als iedereen zich liet vaccineren.

Zoals er hier mensen klaar zijn met de vaccinatie-dwang of drang van de overheid, zo ben ik eigenlijk best klaar met de mensen die zich niet laten vaccineren (en ook nog eens de regels aan hun laars lappen, bijv. toch lekker uit eten gaan in een restaurant waar geen QR code wordt gecheckt.)
Helemaal mee eens, zeker met het laatste!
Vorige week heb ik hier al iets over geschreven. Aan die discusse heb ik echter niet zo'n fijn gevoel overgehouden.

Eigenlijk ben ik - hier op dit forum - ook een beetje klaar met het commentaar op de maatregelen. Dat blijft maar doorgaan.
Gelukkig ken ik genoeg reformatorische christenen, die niet gevaccineerd zijn, maar met respect spreken over bv. minister de Jonge en zich houden aan de maatregelen.

Bidden we ook - aangaande deze zaken - voor onze overheid of zijn we alleen maar goed in kritiek leveren?
Vorig jaar klonk ook op dit forum de roep om bidstonden te houden! Waar zijn de dankstonden, waar is onze dankbaarheid gebleven? Op dit forum zie ik dat in ieder geval niet terug!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef:
Eens. Ook rondom de oversterfte cijfers 2021 (in heel Europa) bij alle leeftijden blijft het oorverdovend stil.
In Zweden zijn de data niet extreem in de leeftijd tot 65. Bij Euromomo zie ik ook niet veel vreemds in de groep tot 45 jaar (en ook niet in de groep 46-65). In de Scandinavische landen zie je op het eerste gezicht eigenlijk ondersterfte in 2021 in die groep, terwijl daar toch ook behoorlijk gevaccineerd is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Adje schreef: Vorig jaar klonk ook op dit forum de roep om bidstonden te houden! Waar zijn de dankstonden, waar is onze dankbaarheid gebleven? Op dit forum zie ik dat in ieder geval niet terug!
Een extra bidstond zou wel op zn plaats zijn. Om ons te bekeren van de afgod Gezondheid. De oproep om je maar te laten vaccineren is belangrijker dan eerlijk de feiten naar beide kanten te laten zien. Ik vind het echt afschuwelijk.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Adje schreef:Eigenlijk ben ik - hier op dit forum - ook een beetje klaar met het commentaar op de maatregelen. Dat blijft maar doorgaan.
Gelukkig ken ik genoeg reformatorische christenen, die niet gevaccineerd zijn, maar met respect spreken over bv. minister de Jonge en zich houden aan de maatregelen.

Bidden we ook - aangaande deze zaken - voor onze overheid of zijn we alleen maar goed in kritiek leveren?
Vorig jaar klonk ook op dit forum de roep om bidstonden te houden! Waar zijn de dankstonden, waar is onze dankbaarheid gebleven? Op dit forum zie ik dat in ieder geval niet terug!
Ik sluit me geheel aan bij eilander. Wij verstaan elkaar niet Adje. Danken waarvoor? Dat we ons aan de maatregelen houden? Dat we niet zijn als die mensen die kritiek hebben op de Jonge? Hoe stel je het precies voor?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Wat is daar extreem aan?
Sorry DDD, maar ik vind dit echt walgelijk.
Wat mij betreft zou je een afkoel-ban moeten krijgen.
Ik vind dit echt niet normaal.
Welnee. Ik vind het goede maatregelen. Alleen bij het ontslag heb ik enige twijfel. Het is absurd om te suggereren dat dit standpunt ongereformeerd zou zijn of in strijd met de forumregels.

Bovendien is het een normaal uitgangspunt om de stelling dat iets extreem is zelf te bewijzen. Dus is mijn vraag niet ongepast of zelfs maar opmerkelijk.
Ik vind het gewoon een algemene overtreding. Heeft niets met reformatorisch te maken. Als iemand zijn/haar moeder verliest, als voorbeeld, en ik ga daar een beetje grof over doen, vind ik ook dat dat banwaardig is. Zo ook jouw kwetsende opmerking. Je doet namelijk feitelijk alsof er niets aan de hand is, en dan in zo een schrijnende situatie. Je vergeet dat de vrouw in kwestie haar baan kwijt is. Dat de vrouw via vluchtweggetjes naar Nederland moet komen. Helma geeft met haar reactie aan dat de situatie ernstig is, en dan kom jij even om de hoek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

eilander schreef:
Adje schreef: Vorig jaar klonk ook op dit forum de roep om bidstonden te houden! Waar zijn de dankstonden, waar is onze dankbaarheid gebleven? Op dit forum zie ik dat in ieder geval niet terug!
Een extra bidstond zou wel op zn plaats zijn. Om ons te bekeren van de afgod Gezondheid. De oproep om je maar te laten vaccineren is belangrijker dan eerlijk de feiten naar beide kanten te laten zien. Ik vind het echt afschuwelijk.
Ik schreef bewust over dankstonden! Waar is onze dankbaarheid gebleven?

Ik ken families/kerkelijke gemeenten die zwaar getroffen zijn door corona. In onze familie is er niemand overleden, in onze kerkelijke gemeente ook niet! Is dat alleen al geen reden tot dankbaarheid?
In onze kerkelijke buurgemeente zijn wel in een paar weken tijd diverse mensen overleden, ook in een zusterkerk ter plaatse.

Je frustratie over één en ander laat je duidelijk merken. Misschien mogen ook mensen die in ziekenhuizen werken hun mening geven. Zij staan tenslotte ook nog in de frontlinies!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Adje schreef:Eigenlijk ben ik - hier op dit forum - ook een beetje klaar met het commentaar op de maatregelen. Dat blijft maar doorgaan.
Gelukkig ken ik genoeg reformatorische christenen, die niet gevaccineerd zijn, maar met respect spreken over bv. minister de Jonge en zich houden aan de maatregelen.

Bidden we ook - aangaande deze zaken - voor onze overheid of zijn we alleen maar goed in kritiek leveren?
Vorig jaar klonk ook op dit forum de roep om bidstonden te houden! Waar zijn de dankstonden, waar is onze dankbaarheid gebleven? Op dit forum zie ik dat in ieder geval niet terug!
Ik sluit me geheel aan bij eilander. Wij verstaan elkaar niet Adje. Danken waarvoor? Dat we ons aan de maatregelen houden? Dat we niet zijn als die mensen die kritiek hebben op de Jonge? Hoe stel je het precies voor?
Inderdaad.

Jeremia 5: 3: O HEERE, zien Uw ogen niet naar waarheid? Gij hebt hen [en ons] geslagen, maar zij [en wij?] hebben geen pijn gevoeld; Gij hebt hen [en ons] verteerd, maar zij [en wij?] hebben geweigerd de tucht aan te nemen; zij [en wij?] hebben hun aangezichten harder gemaakt dan een steenrots, zij [en wij?] hebben geweigerd zich te bekeren.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Adje schreef:
eilander schreef:
Adje schreef: Vorig jaar klonk ook op dit forum de roep om bidstonden te houden! Waar zijn de dankstonden, waar is onze dankbaarheid gebleven? Op dit forum zie ik dat in ieder geval niet terug!
Een extra bidstond zou wel op zn plaats zijn. Om ons te bekeren van de afgod Gezondheid. De oproep om je maar te laten vaccineren is belangrijker dan eerlijk de feiten naar beide kanten te laten zien. Ik vind het echt afschuwelijk.
Ik schreef bewust over dankstonden! Waar is onze dankbaarheid gebleven?

Ik ken families/kerkelijke gemeenten die zwaar getroffen zijn door corona. In onze familie is er niemand overleden, in onze kerkelijke gemeente ook niet! Is dat alleen al geen reden tot dankbaarheid?
In onze kerkelijke buurgemeente zijn wel in een paar weken tijd diverse mensen overleden, ook in een zusterkerk ter plaatse.

Je frustratie over één en ander laat je duidelijk merken. Misschien mogen ook mensen die in ziekenhuizen werken hun mening geven. Zij staan tenslotte ook nog in de frontlinies!
Ik ben het met je eens. Ook kan er best dankbaarheid zijn voor het vaccin. Zelfs de meeste mensen hier die zich zelf niet laten vaccineren zien wel in dat de vaccinatie van een groot deel van de bevolking heel veel sterfgevallen voorkomt en ook een weg is voor een terugkeer naar een meer open samenleving.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Wat is daar extreem aan?
Sorry DDD, maar ik vind dit echt walgelijk.
Wat mij betreft zou je een afkoel-ban moeten krijgen.
Ik vind dit echt niet normaal.
Welnee. Ik vind het goede maatregelen. Alleen bij het ontslag heb ik enige twijfel. Het is absurd om te suggereren dat dit standpunt ongereformeerd zou zijn of in strijd met de forumregels.

Bovendien is het een normaal uitgangspunt om de stelling dat iets extreem is zelf te bewijzen. Dus is mijn vraag niet ongepast of zelfs maar opmerkelijk.
Ik vind het gewoon een algemene overtreding. Heeft niets met reformatorisch te maken. Als iemand zijn/haar moeder verliest, als voorbeeld, en ik ga daar een beetje grof over doen, vind ik ook dat dat banwaardig is. Zo ook jouw kwetsende opmerking. Je doet namelijk feitelijk alsof er niets aan de hand is, en dan in zo een schrijnende situatie. Je vergeet dat de vrouw in kwestie haar baan kwijt is. Dat de vrouw via vluchtweggetjes naar Nederland moet komen. Helma geeft met haar reactie aan dat de situatie ernstig is, en dan kom jij even om de hoek.
Er zijn allerlei heel verdrietige dingen die niet extreem zijn. Het ging hier om het verliezen van een baan. Er zijn ook andere mensen die hun baan verliezen, bijvoorbeeld door een reorganisatie. Daar kun je dan voor of tegen zijn, maar dat maakt zo'n beslissing nog niet extreem.

En dat iemand via omwegen naar Nederland moet komen, is nog een punt apart. Het is niet naar de geest van de regels, in ieder geval. Dat is niet extreem, dat kan iedereen zelf constateren. Ik zeg niet dat het altijd verkeerd is om de mazen in de wet te benutten. Maar de regels zijn mijns inziens niet extreem, maar passend bij de bijzondere situatie waarin wij nu verkeren.

Een strafkamp is extreem. Een ontslag -mits met goede argumenten- mijns inziens niet.
Plaats reactie