Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

De aandacht hiervoor in de media is bizar.
Men spreekt in bijna eschatologische bewoordingen over het vaccin dat de weg naar onze hoop opent.
HersteldHervormd
Berichten: 6095
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Oké, ja ik ben sowieso tegen vaccineren, omdat het God het niet wil, is mijn overtuiging, en ik vertrouw het ook niet.
Maar de niet-RNA vaccins zijn wel op basis van foetale weefsels, wist je dat?

En ik denk dat Openbaring wel iets zegt over het teken dat mensen op hun hoofd en handen krijgen, en niet meer kunnen betalen enzo. Ik denk dat het goed waar kan zijn, ik zeg dus niet dat het zo is, maar het kan. Dan ben ik liever voorzichtig. En als de Heere wel wil dat ik ziek word van het virus, dan ligt mijn leven in Zijn handen. Wat een rustgevend iets dat alles al besloten is, dat de Heere al een plan heeft met ieders leven.
Ik sta daar heel anders in. Het klopt dat voor bepaalde vaccins in het begin ( 50 jaar geleden) foetale weefsels zijn gebruikt. Inmiddels zijn deze cellen hiervan zover doorgekweekt dat daar niets menselijks meer bij is. Ik heb daarom geen moeite met deze vaccinaties. In oorsprong was het niet goed en zondig, dat beaam ik volkomen. Alleen valt dat voor mij in dezelfde categorie als kleding, tabak, chocolade kopen die niet slaaf vrij geproduceerd is, excuus aanbieden voor de slavernij verleden (waar iedereen tot op heden nog de vruchten van plukt) en excuus maken voor de misstanden in de kerken tav WO2. Of weinig op hebben met de schepping en natuur door vaak de auto te pakken of het vliegtuig, skiën op gespoten nepsneeuw etc

Ik merk dat mensen vaak om deze reden tegen deze vaccinaties zijn, maar geen enkele moeite hebben met bovengenoemde goedkopen producten die ook niet op christelijke wijze vervaardigd zijn.

Het is in de huidige maatschappij bijna ondoenlijk om alle achtergronden te kennen van alles wat ooit op verkeerde wijze geproduceerd is en om daar afstand van te nemen. Ik probeer het dan maar op gebrekkige wijze bij de dingen waar ik zelf invloed op heb.
Ja duidelijk, ik snap je terechte punt. Echter vind ik het leven, en de waardigheid ervan wel veel zwaarder wegen als bijvoorbeeld het verschil tussen rijk en arm. Maar je zou ook kunnen zeggen dat er mensen onder zeer onwaardige omstandigheden werken, wat absoluut niet goed is. Het is echt goed als je elkaar zo scherp houd daarin. Ik ga er persoonlijk ook meer op letten dat ik bijvoorbeeld fairtrade producten koop, of ook met kleding etc. Bedankt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door crossmountain »

Interview met directeur Calvijn college over vaccinatie in achterban school.
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/124 ... vaccineren
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

Ik kreeg onlangs deze link:
https://www.ieb-eib.org/nl/nieuws/biome ... -1926.html

Hierin staat een overzicht van Farmaceutische bedrijven en onderzoeksinstituten die in deze fase gebruik hebben gemaakt van cellijnen afkomstig van geaborteerde foetussen.
De vaccins die voor Nederland zijn ingekocht vallen daar ook onder.
Ik had nog niet eerder van het Europees Instituut voor Bio-ethiek gehoord. Wie kent het?
Hora est!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:De aandacht hiervoor in de media is bizar.
Men spreekt in bijna eschatologische bewoordingen over het vaccin dat de weg naar onze hoop opent.
Dat valt mij ook op. Het vaccin is de nieuwe messias en de kerk zit thuis en zwijgt over de enige Messias.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ukkie »

huisman schreef:
Tiberius schreef:De aandacht hiervoor in de media is bizar.
Men spreekt in bijna eschatologische bewoordingen over het vaccin dat de weg naar onze hoop opent.
Dat valt mij ook op. Het vaccin is de nieuwe messias en de kerk zit thuis en zwijgt over de enige Messias.
Als ons huis in brand staat kijken we toch ook reikhalzend uit naar de brandweer?
Ik denk toch dat het gaat om hoe we het vaccin ontvangen. Biddend en dankend of 'wij hebben het voor elkaar gekregen'.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

huisman schreef:
Tiberius schreef:De aandacht hiervoor in de media is bizar.
Men spreekt in bijna eschatologische bewoordingen over het vaccin dat de weg naar onze hoop opent.
Dat valt mij ook op. Het vaccin is de nieuwe messias en de kerk zit thuis en zwijgt over de enige Messias.
Kunnen we een campagneplan maken voor de kerk, huisman?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Ukkie schreef:Als ons huis in brand staat kijken we toch ook reikhalzend uit naar de brandweer?
Ik denk toch dat het gaat om hoe we het vaccin ontvangen. Biddend en dankend of 'wij hebben het voor elkaar gekregen'.
Door de fanatieke manier waarop de boodschap wordt uitgedragen, is er voor een christen nog maar weinig ruimte voor een genuanceerde manier. Je mist het punt van huisman en Tiberius, die zich geen onderdeel meer weten van deze samenleving door de bevreemdende manier waarop dit als een verlossend instrument wordt gezien.

Hooguit zouden we als kerk ons in het koor van ziekenhuizen, ouderenzorg, politie, scholen en allerlei andere groeperingen kunnen voegen die 'wij willen het coranavaccin eerst, ikke ikke ikke' scanderen. Anders wordt onze stem niet opgemerkt. Dit bedoel ik natuurlijk uiterst cynisch.
Bertiel
Berichten: 4609
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bertiel »

en wie wordt dan de campagne leider... en hoe moet er over gesproken worden...

Zolang de interne verdeeldheid enkel toeneemt, zullen we als kerk er ook nooit toe komen om te getuigen in de wereld.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Door de fanatieke manier waarop de boodschap wordt uitgedragen, is er voor een christen nog maar weinig ruimte voor een genuanceerde manier.
Het is maar hoe je het ervaart. Ik vind het nogal wel mee vallen met het fanatisme dat jij en anderen menen te bespeuren. Het vaccin is een oplossing om beperkende maatregelen op te heffen, dus vind ik het niet meer dan normaal dat mensen daar naar uitzien.
Je mist het punt van huisman en Tiberius, die zich geen onderdeel meer weten van deze samenleving door de bevreemdende manier waarop dit als een verlossend instrument wordt gezien.
En wat is daar feitelijk onjuist aan, aan de opvatting dat vaccins een einde kunnen maken alle beperkende maatregelen? Ik snap dus best dat mensen waarop de beperkende maatregelen veel invloed hebben uitzien naar het einde van deze situatie.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ukkie »

Kan ik van een samenleving zonder God anders verwachten? Daarom mag ik als christen toch het vaccin dankend ontvangen? Medicijnen grijpen we toch ook met beide handen aan?
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
Herman schreef: Door de fanatieke manier waarop de boodschap wordt uitgedragen, is er voor een christen nog maar weinig ruimte voor een genuanceerde manier.
Het is maar hoe je het ervaart. Ik vind het nogal wel mee vallen met het fanatisme dat jij en anderen menen te bespeuren. Het vaccin is een oplossing om beperkende maatregelen op te heffen, dus vind ik het niet meer dan normaal dat mensen daar naar uitzien.
Je mist het punt van huisman en Tiberius, die zich geen onderdeel meer weten van deze samenleving door de bevreemdende manier waarop dit als een verlossend instrument wordt gezien.
En wat is daar feitelijk onjuist aan, aan de opvatting dat vaccins een einde kunnen maken alle beperkende maatregelen? Ik snap dus best dat mensen waarop de beperkende maatregelen veel invloed hebben uitzien naar het einde van deze situatie.
God is het die uitkomst en einde kan geven en niet een vaccin.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

huisman schreef:Het vaccin is de nieuwe messias en de kerk zit thuis en zwijgt over de enige Messias.

Dit vertolkt ook mijn mening.
Maar dat hoeft de Kerk niet te weerhouden het Evangelie te verkondigen.
En ook niet om elkaar op te zoeken, Gods Woord te openen en elkaar te bemoedigen.

Via verschillende Evangelisatie projecten hoor ik dat de aanvraag voor Bijbels meer en meer toeneemt. Er is zoveel angst in de wereld, er is geen beter moment om te evangeliseren dan in deze tijd.
Hora est!
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Ukkie schreef:Kan ik van een samenleving zonder God anders verwachten? Daarom mag ik als christen toch het vaccin dankend ontvangen? Medicijnen grijpen we toch ook met beide handen aan?
O ja tuurlijk, het is niet christelijk/Bijbels om iemand die een andere zienswijze hier heeft op aan te vallen.
Maar als het goed is moet je als christen ook het tegengeluid accepteren.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: God is het die uitkomst en einde kan geven en niet een vaccin.
Het is maar net hoe je het interpreteert. Het middel waardoor de beperkende maatregelen opgeheven kunnen worden is het vaccin.
Plaats reactie