Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hoopvol »

Ik verwacht dat het gaat over een preek die niet op kerkdienstgemist staat.
De preek ging over het afhankelijk zijn van de Heere. En qua standpunt over vaccinatie, inenten e.d. kan je verschillen maar zoals al eerder aangegeven door Bezorgd, was dit zo'n 30 jaar geleden een geaccepteerd standpunt. Dat de wereld veranderd is bekend, dat een deel van de kerk meeverandert is ook bekend. Maar dat betekent niet dat het standpunt ineens onacceptabel is.

Ik ben o.a. door deze preek enorm bemoedigend dat we zo'n goede, zorgzame Heere hebben die voor ons zorgt.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Mistig schreef:
Bezorgd schreef:
Framboos schreef:[

Jazeker. En wel inenten werd benoemd als een grote zonde, een ontvluchten van Gods slaande hand en werd op een of andere wijze gekoppeld aan het teken van het beest.

Dit verbaast me.

Hier aan zie je dat standpunten verharden.
30 jaar geleden was het standpunt zoals de predikant van Mistig het heeft verwoord gemeengoed binnen de GG.
Veelal onderbouwd met de geschiedenis van Ezra en Nehemia. Ds Vergunst sprak zo, en veel van zijn leerlingen zijn hem daarin gevolgd.


Zo weet ik nog goed dat tijdens het oplaaien van Polio in de jaren 90 onze predikant heel helder was.

Hij had dezelfde lijn , een ieder is in zijn eigen gemoed verzekerd.
Wel gaf hij een waarschuwing: Als je je kinderen niet in laat enten, maar je dieren wel, heeft dat niets met een principiële afweging te maken. Maar is dat hypocriet.
Toch werd in de jaren 80 door de toenmalige predikant van onze (ongedeelde) gemeente inenten echt veroordeeld. En aangezien onze huidige predikant de toenmalige predikant erg hoog heeft staan verraste dit me positief.
De toenmalige predikant behoorde natuurlijk wel tot de flank met de meer gezelschapsachtige inslag. Je zou inderdaad van de huidige predikant ook nog wel zoiets verwachten. In die zin begrijp ik je reactie wel.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

Isala schreef:
merel schreef:Wat een eng filmpje!
Ik ben bang dat dit werkelijkheid is. Rondom het uitkomen van de film Unplanned, kwamen er ook diverse getuigenissen van ex-aborteurs. Zij bevestigen wat ook in dit filmpje gezegd wordt. Bovendien bestaat er al jaren abortusindustrie... Goed om over na te denken wat die industrie dan inhoud. Dit filmpje laat er een glimpje van zien. Dat heeft niets met complotten te maken. Het is alleen te erg om waar te zijn, en daarom wordt er al gauw dit label aangehangen.
Ik hecht persoonlijk meer waarde aan de informatie van de npv
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Hoopvol schreef:Ik verwacht dat het gaat over een preek die niet op kerkdienstgemist staat.
De preek ging over het afhankelijk zijn van de Heere. En qua standpunt over vaccinatie, inenten e.d. kan je verschillen maar zoals al eerder aangegeven door Bezorgd, was dit zo'n 30 jaar geleden een geaccepteerd standpunt. Dat de wereld veranderd is bekend, dat een deel van de kerk meeverandert is ook bekend. Maar dat betekent niet dat het standpunt ineens onacceptabel is.

Ik ben o.a. door deze preek enorm bemoedigend dat we zo'n goede, zorgzame Heere hebben die voor ons zorgt.
Volgens mij heb je mijn post niet helemaal goed gelezen ;)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Dit kleine berichtje in het RD van gisteren vond ik wel opvallend:
RD schreef:Vaticaan: Vaccin weefsel foetus mag
ANP
ROME. Rooms-katholieken kunnen zich met een gerust hart laten vaccineren tegen corona: het Vaticaan heeft maandag gebruik van coronavaccins goedgekeurd, zelfs als aan de ontwikkeling van dat vaccin weefsel uit geaborteerde foetussen te pas is gekomen.
Het is „moreel acceptabel”, stelde de Congregatie voor de Geloofsleer van de kerk. „Als er geen andere middelen zijn om de epidemie te stoppen, kan vanuit het algemeen belang vaccinatie worden aanbevolen, vooral om de zwaksten te beschermen en mensen die het meest aan het virus worden blootgesteld.”
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hoopvol »

Bezorgd schreef:
Hoopvol schreef:Ik verwacht dat het gaat over een preek die niet op kerkdienstgemist staat.
De preek ging over het afhankelijk zijn van de Heere. En qua standpunt over vaccinatie, inenten e.d. kan je verschillen maar zoals al eerder aangegeven door Bezorgd, was dit zo'n 30 jaar geleden een geaccepteerd standpunt. Dat de wereld veranderd is bekend, dat een deel van de kerk meeverandert is ook bekend. Maar dat betekent niet dat het standpunt ineens onacceptabel is.

Ik ben o.a. door deze preek enorm bemoedigend dat we zo'n goede, zorgzame Heere hebben die voor ons zorgt.
Volgens mij heb je mijn post niet helemaal goed gelezen ;)
Klopt, ik zie het. Maar 30 jaar geleden was het standpunt wel een geaccepteerd standpunt.
En nu word ik er vaak op aangesproken. Ik heb zelf het idee dat mijn onkerkelijke collega's mijn standpunt meer accepteren als mijn medegeloofsgenoten. Mijn collega's vinden het een raar standpunt en denken die vent is gek, maar ze accepteren me. Maar een broeder accepteert een klein verschil in opvatting niet.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bezorgd »

Hoopvol schreef:
Bezorgd schreef:
Hoopvol schreef:Ik verwacht dat het gaat over een preek die niet op kerkdienstgemist staat.
De preek ging over het afhankelijk zijn van de Heere. En qua standpunt over vaccinatie, inenten e.d. kan je verschillen maar zoals al eerder aangegeven door Bezorgd, was dit zo'n 30 jaar geleden een geaccepteerd standpunt. Dat de wereld veranderd is bekend, dat een deel van de kerk meeverandert is ook bekend. Maar dat betekent niet dat het standpunt ineens onacceptabel is.

Ik ben o.a. door deze preek enorm bemoedigend dat we zo'n goede, zorgzame Heere hebben die voor ons zorgt.
Volgens mij heb je mijn post niet helemaal goed gelezen ;)
Klopt, ik zie het. Maar 30 jaar geleden was het standpunt wel een geaccepteerd standpunt.
En nu word ik er vaak op aangesproken. Ik heb zelf het idee dat mijn onkerkelijke collega's mijn standpunt meer accepteren als mijn medegeloofsgenoten. Mijn collega's vinden het een raar standpunt en denken die vent is gek, maar ze accepteren me. Maar een broeder accepteert een klein verschil in opvatting niet.
Eens, er was wel respect en acceptatie van een ander standpunt. Iets dat ik overigens nog steeds vind.
Al maak ik een andere afweging, sommige argumenten van gewetensbezwaarden kan ik voor een deel goed volgen.
Wel heb ik moeite als gewetensbezwaarden, gaan heersen over gewetens van anderen of anderen veroordelen.
Dat is in dit draadje vooral het bezwaar heb ik het idee.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jeremiah »

„Cellen voor vaccin niet meer belast door abortus”

https://www.rd.nl/artikel/513155-cellen ... or-abortus
Hoopvol
Berichten: 1306
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hoopvol »

Bezorgd schreef:
Hoopvol schreef:
Bezorgd schreef:
Hoopvol schreef:Ik verwacht dat het gaat over een preek die niet op kerkdienstgemist staat.
De preek ging over het afhankelijk zijn van de Heere. En qua standpunt over vaccinatie, inenten e.d. kan je verschillen maar zoals al eerder aangegeven door Bezorgd, was dit zo'n 30 jaar geleden een geaccepteerd standpunt. Dat de wereld veranderd is bekend, dat een deel van de kerk meeverandert is ook bekend. Maar dat betekent niet dat het standpunt ineens onacceptabel is.

Ik ben o.a. door deze preek enorm bemoedigend dat we zo'n goede, zorgzame Heere hebben die voor ons zorgt.
Volgens mij heb je mijn post niet helemaal goed gelezen ;)
Klopt, ik zie het. Maar 30 jaar geleden was het standpunt wel een geaccepteerd standpunt.
En nu word ik er vaak op aangesproken. Ik heb zelf het idee dat mijn onkerkelijke collega's mijn standpunt meer accepteren als mijn medegeloofsgenoten. Mijn collega's vinden het een raar standpunt en denken die vent is gek, maar ze accepteren me. Maar een broeder accepteert een klein verschil in opvatting niet.
Eens, er was wel respect en acceptatie van een ander standpunt. Iets dat ik overigens nog steeds vind.
Al maak ik een andere afweging, sommige argumenten van gewetensbezwaarden kan ik voor een deel goed volgen.
Wel heb ik moeite als gewetensbezwaarden, gaan heersen over gewetens van anderen of anderen veroordelen.
Dat is in dit draadje vooral het bezwaar heb ik het idee.
Ja dat idee heb ik ook. Maar dat bezwaar is gefundeerd op een fragment van een preek. En de hele preek word niet beluisterd, nee, we veroordelen zo'n man op grond van een fragment. Een goeie maand geleden gebeurde dit ook bij ds Huijser.
(En dan snap ik best dat dominees tegen beeld (en geluid) zijn tijdens de dienst.)

En die ds legt zijn standpunt uit en m.i. onderbouwd hij zijn standpunt. Hij geeft inderdaad weinig ruimte voor een ander standpunt, maar is dat erg? Ik heb ook al verschillende preken beluisterd waarin gezegd word dat als je je niet verzekerd hypocriet bent. Dat laat ik dan gaan voor dat moment en dan probeer ik te luisteren naar de rest van die preek. Ik bedoel hiermee te zeggen, een ds kan een mate van nuance toepassen, maar de luisteraar ook. Om dan allerlei grote woorden te gebruiken vind ik dan nogal wat.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

Jeremiah schreef:„Cellen voor vaccin niet meer belast door abortus”

https://www.rd.nl/artikel/513155-cellen ... or-abortus
Dat ik gebruik maak van kennis die gerelateerd is aan medische experimenten uit WO2, zulke zaken doen mij huiveren. Jezelf onbesmet van de wereld bewaren, zoals in Jakobus staat, hoe moet je dat in deze wereld handen en voeten geven? Ik vind deze tijd erg verwarrend, alle waarheid is vermengd met (iets of veel) leugen. Ik moet mezelf voortdurend voor ogen houden dat Christus de Enige Waarheid is, en dat Zijn Geest mij in alle waarheid leidt.
Beslissingen nemen in ethische vraagstukken, zo ook dit vaccin, kan enkel en alleen in een nauwe omgang met God.
Ik zie er naar uit dat de Heere Jezus spoedig terug zal komen.
Hora est!
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adagio »

crossmountain schreef:Zien principiële tegenstanders van vaccinatie dan God niet als een machtige God? Het lijkt wel of men denkt dat na een vaccinatie God machteloos staat.
God staat niet machteloos, geloof ik. Hij regeert de plagen over de aarde, Hij bestuurt de doktershanden, en alle barensweeën zijn in Zijn Hand. Daarom is het gelukkig in Zijn handen te vallen, want Zijn oordeel is altijd een rechtvaardig oordeel.
"Waarom woeden de heidenen, en bedenken de volken ijdelheid? De koningen der aarde stellen zich op, en de vorsten beraadslagen tezamen, tegen den HEERE en tegen Zijn Gezalfde, zeggende: laat ons Hun banden verscheuren en Hun touwen van ons werpen. Die in den hemel woont, zal lachen; de Heere zal hen bespotten. Dan zal Hij tot hen spreken in Zijn toorn, en in Zijn grimmigheid zal Hij hen verschrikken. Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Sion, den berg Mijner heiligheid. Ik zal van het besluit verhalen: de HEERE heeft tot Mij gezegd: Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd. Eis van Mij, en Ik zal de heidenen geven tot Uw erfdeel, en de einden der aarde tot Uw bezitting. Gij zult hen verpletteren met een ijzeren scepter, Gij zult hen in stukken slaan als een pottenbakkersvat. Nu dan, gij koningen, handelt verstandiglijk; laat u tuchtigen, gij rechters der aarde. Dient den HEERE met vreze, en verheugt u met beving. Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne, en gij op den weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen die op Hem betrouwen."
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1473
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Jeremiah »

RMU over vaccinatiedwang

https://youtu.be/GJm3tKOuDyc

Interessant!
Fransman
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 jun 2018, 15:19

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Fransman »

Luister sinds de corona crisis 1x per zondag Ds. G Beens, Kootwijkerbroek mee.
Je moet die man toch groot gelijk geven wat die zegt!
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Fransman schreef:Luister sinds de corona crisis 1x per zondag Ds. G Beens, Kootwijkerbroek mee.
Je moet die man toch groot gelijk geven wat die zegt!
Hoe bevalt het 3x kerk luisteren ?
Wel eens gedaan maar ik had echt hoofdpijn s avonds
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Bonny »

Fransman schreef:Luister sinds de corona crisis 1x per zondag Ds. G Beens, Kootwijkerbroek mee.
Je moet die man toch groot gelijk geven wat die zegt!
Kun je aangeven wat hij precies zegt, en waarom je hem groot gelijk geeft?
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie