Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:Ik snap dit echt niet. De IC's konden het nét aan toen 0% gevaccineerd was. Nu is 77% van boven de 18 jaar gevaccineerd, dan kán het toch gewoon niet dat je een overbelasting van ongevaccineerden krijgt? Is er echt reden om te denken dat die kleine groep mensen zoveel zorg nodig gaat krijgen?
De ziekenhuizen konden dit net aan, omdat iedereen in lock dwon zat, alles dicht was en de reguliere zorg afgeschaald was. Op dit moment zijn er nog 1,5 miljoen ongevaccineerden. Kuipers verwacht bij het opengaan van de samenleving dit najaar al 3500 IC patienten. Deze mensen liggen relatief lang op de IC en houden andere bedden bezet.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... patienten/
Laten we het er maar op houden dat ik dit als leek echt niet kan begrijpen en nauwelijks kan geloven. Tenzij - en dat zou ik wel kunnen geloven - dat we de situatie zoals in Israël krijgen: dat er een significant deel van de IC-opnamen gevaccineerden betreft.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hoe is de situatie in Engeland eigenlijk? Daar zijn toch geen afstandsregels meer?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

eilander schreef:
merel schreef:Vaccinatie maakt zeker wel het verschil met ziekenhuisopnames. Het blijkt dat mensen die momenteel in het ziekenhuis liggen over het algemeen niet gevaccineerd zijn. Op dit moment zijn er nog veel ongevaccineerden. Dat is over het algemeen een bewuste keuze van deze groep. Je kan mijns inziens niet niet de maatschappij eindeloos op slot houden om alleen deze groep te beschermen, terwijl anderen al anderhalf jaar op broodnodige ingrepen zitten te wachten en hierdoor de sterfte onder deze patiënten toeneemt. Daarom vind ik dat de maatschappij open moet, de ziekenhuizen weer de reguliere zorg moeten oppakken en een beperkt aantal covid bedden beschikbaar moet houden. Dat zal inderdaad gevolgen hebben voor de sterfte onder de ongevaccineerden.

Dit is een controversieel standpunt, maar wat is de andere kant. Nog een eindeloze testsamenleving waarin ziekenhuizen overbelast zijn door ongevaccineerden en de broodnodige zorg geen doorgang vindt, scholen die ( deels) dicht blijven etc? Covid blijft onder permanent onder ons. Permanente testen?
Ik snap dit echt niet. De IC's konden het nét aan toen 0% gevaccineerd was. Nu is 77% van boven de 18 jaar gevaccineerd, dan kán het toch gewoon niet dat je een overbelasting van ongevaccineerden krijgt? Is er echt reden om te denken dat die kleine groep mensen zoveel zorg nodig gaat krijgen?
Ik denk dat het wel meevalt. Maar besef wel dat toen 0% gevaccineerd was men er veel aan deed om de verspreiding af te remmen, daarom is er goede reden te denken dat in heel 2020 minder dan 10% van de bevolking besmet is geweest. Nu zit je met een besmettelijker variant van het virus, die waarschijnlijk gevaarlijker is. Als je dan alle maatregelen wegdoet zal een groot deel van de niet gevaccineerden waarschijnlijk snel besmet worden, daardoor kunnen wel degelijk grote problemen in het ziekenhuis ontstaan. Nu zullen de meest-kwetsbaren wel ondervertegenwoordigd zijn onder de niet-gevaccineerden. Aan de andere kant zullen er meer mannen zijn die zich niet laten vaccineren (ook de mannen die voor zichzelf niet toegeven dat ze overgewicht hebben). Hoe het uit zal pakken is onduidelijk, maar er is goede reden om weer grote druk op de zorg te verwachten in de komende maanden.

Druk op jongere mensen om zich te laten vaccineren gaat het verschil niet maken, maar vrouwen van boven de 40 en mannen van boven de 30 moeten zich er wel degelijk van bewust zijn dat ze (als groep extra druk kunnen leggen op de zorg). Hoeveel? Als een heel grove gok zou je misschien kunnen zeggen dat als 90% in je leeftijdsgroep gevaccineerd is, kun je in de komende maanden het aantal ziekenhuisopnames zien die je in de eerste golf zag. DIt is een heel grove schatting, maar ik heb gewoon niet de gegevens over wie zich laten vaccineren om tot een betere schatting te komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

GerefGemeente-lid schreef:Hoe is de situatie in Engeland eigenlijk? Daar zijn toch geen afstandsregels meer?
Engeland test massaal. Er zijn nu meer dan 100 nieuwe Covid-gerelateerde sterfgevallen per dag. Het lijkt er wel op dat het loslaten van de maatregelen minder gevolgen heeft gehad dan het EK voetbal.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Ik snap dit echt niet. De IC's konden het nét aan toen 0% gevaccineerd was. Nu is 77% van boven de 18 jaar gevaccineerd, dan kán het toch gewoon niet dat je een overbelasting van ongevaccineerden krijgt? Is er echt reden om te denken dat die kleine groep mensen zoveel zorg nodig gaat krijgen?
De ziekenhuizen konden dit net aan, omdat iedereen in lock dwon zat, alles dicht was en de reguliere zorg afgeschaald was. Op dit moment zijn er nog 1,5 miljoen ongevaccineerden. Kuipers verwacht bij het opengaan van de samenleving dit najaar al 3500 IC patienten. Deze mensen liggen relatief lang op de IC en houden andere bedden bezet.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... patienten/
Laten we het er maar op houden dat ik dit als leek echt niet kan begrijpen en nauwelijks kan geloven. Tenzij - en dat zou ik wel kunnen geloven - dat we de situatie zoals in Israël krijgen: dat er een significant deel van de IC-opnamen gevaccineerden betreft.
Een nog groter deel van de ziekenhuisopnames in Israël betreft echter de ongevaccineerden.
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Ik snap dit echt niet. De IC's konden het nét aan toen 0% gevaccineerd was. Nu is 77% van boven de 18 jaar gevaccineerd, dan kán het toch gewoon niet dat je een overbelasting van ongevaccineerden krijgt? Is er echt reden om te denken dat die kleine groep mensen zoveel zorg nodig gaat krijgen?
De ziekenhuizen konden dit net aan, omdat iedereen in lock dwon zat, alles dicht was en de reguliere zorg afgeschaald was. Op dit moment zijn er nog 1,5 miljoen ongevaccineerden. Kuipers verwacht bij het opengaan van de samenleving dit najaar al 3500 IC patienten. Deze mensen liggen relatief lang op de IC en houden andere bedden bezet.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... patienten/
Laten we het er maar op houden dat ik dit als leek echt niet kan begrijpen en nauwelijks kan geloven. Tenzij - en dat zou ik wel kunnen geloven - dat we de situatie zoals in Israël krijgen: dat er een significant deel van de IC-opnamen gevaccineerden betreft.
Helemaal eens met @eilander. Want er komt nog bij, dat een best groot deel van de zgn. ongevaccineerden al natuurlijk immuun is. Dus er klopt echt iets niet.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Framboos »

Hendrien schreef:
eilander schreef:
merel schreef:
eilander schreef:Ik snap dit echt niet. De IC's konden het nét aan toen 0% gevaccineerd was. Nu is 77% van boven de 18 jaar gevaccineerd, dan kán het toch gewoon niet dat je een overbelasting van ongevaccineerden krijgt? Is er echt reden om te denken dat die kleine groep mensen zoveel zorg nodig gaat krijgen?
De ziekenhuizen konden dit net aan, omdat iedereen in lock dwon zat, alles dicht was en de reguliere zorg afgeschaald was. Op dit moment zijn er nog 1,5 miljoen ongevaccineerden. Kuipers verwacht bij het opengaan van de samenleving dit najaar al 3500 IC patienten. Deze mensen liggen relatief lang op de IC en houden andere bedden bezet.

https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... patienten/
Laten we het er maar op houden dat ik dit als leek echt niet kan begrijpen en nauwelijks kan geloven. Tenzij - en dat zou ik wel kunnen geloven - dat we de situatie zoals in Israël krijgen: dat er een significant deel van de IC-opnamen gevaccineerden betreft.
Helemaal eens met @eilander. Want er komt nog bij, dat een best groot deel van de zgn. ongevaccineerden al natuurlijk immuun is. Dus er klopt echt iets niet.

Hoe groot is dat deel dan?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

merel schreef:
eilander schreef:Laten we het er maar op houden dat ik dit als leek echt niet kan begrijpen en nauwelijks kan geloven. Tenzij - en dat zou ik wel kunnen geloven - dat we de situatie zoals in Israël krijgen: dat er een significant deel van de IC-opnamen gevaccineerden betreft.
Een nog groter deel van de ziekenhuisopnames in Israël betreft echter de ongevaccineerden.
Ik had begrepen dat dit nu juist niet het geval is. Hoewel je dit natuurlijk wel relatief moet zien: als 20% niet gevaccineerd is, en het aandeel van ziekenhuisopnames van ongevaccineerden is 50%, is dat relatief méér.
En dat geloof ik direct, dat vaccinatie wat dat betreft zijn nut heeft. Daar gaat deze discussie wat mij betreft ook helemaal niet over.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hoe is de situatie in Engeland eigenlijk? Daar zijn toch geen afstandsregels meer?
Engeland test massaal. Er zijn nu meer dan 100 nieuwe Covid-gerelateerde sterfgevallen per dag. Het lijkt er wel op dat het loslaten van de maatregelen minder gevolgen heeft gehad dan het EK voetbal.
In de voetbalwereld nemen ze het nog uiterst serieus. De voetballers verblijven een aantal dagen vóór een wedstrijd in een bubble en worden regelmatig getest.
Afgelopen weekend rende een jongen (13 jaar) het veld op om een selfie te maken met een voetballer.
Dat is verboden - ook buiten coronatijd - en wordt nu streng gestraft met een stadionverbod van 5 jaar. Dan is hij 18 dus.
Plus een boete (normaal 450 euro, maar vanwege zijn leeftijd 100 euro).
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Hoe is de situatie in Engeland eigenlijk? Daar zijn toch geen afstandsregels meer?
Engeland test massaal. Er zijn nu meer dan 100 nieuwe Covid-gerelateerde sterfgevallen per dag. Het lijkt er wel op dat het loslaten van de maatregelen minder gevolgen heeft gehad dan het EK voetbal.
In de voetbalwereld nemen ze het nog uiterst serieus. De voetballers verblijven een aantal dagen vóór een wedstrijd in een bubble en worden regelmatig getest.
Afgelopen weekend rende een jongen (13 jaar) het veld op om een selfie te maken met een voetballer.
Dat is verboden - ook buiten coronatijd - en wordt nu streng gestraft met een stadionverbod van 5 jaar. Dan is hij 18 dus.
Plus een boete (normaal 450 euro, maar vanwege zijn leeftijd 100 euro).
Maar degenen die naar de pub gingen om naar wedstrijden te kijken namen het minder serieus. Het is wel bewonderenswaardig hoe met name in de VS, ondanks de vele besmettingen, de "sport bubbles" goed lijken te werken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

https://www.ad.nl/wetenschap/studie-ive ... ~a7d3776f/

@Wim Anker, @Hersteldhervormd

En, nog lekker Ivecmectine slikken?
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef:https://www.ad.nl/wetenschap/studie-ive ... ~a7d3776f/

@Wim Anker, @Hersteldhervormd

En, nog lekker Ivecmectine slikken?
Gelijk een goede anticonceptie :D
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

merel schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.ad.nl/wetenschap/studie-ive ... ~a7d3776f/

@Wim Anker, @Hersteldhervormd

En, nog lekker Ivecmectine slikken?
Gelijk een goede anticonceptie :D
Weet je wel wat je hier zegt? Wie weet hoe gevoelig dit ligt, en hoe kwetsend dit kan zijn. Iets met een olifant en een porseleinkast. :nonnon
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:@ wim, wij zijn het een keer helemaal met elkaar eens.

Al stoor ik mij wel steeds meer aan Hugo de Jonge. Iedereen die wil heeft zich nu kunnen vaccineren. Mijn voorstel zou zijn om de maatschappij zonder pcr test of vaccinatiebewijs open te doen en de reguliere zorg voorrang te geven boven de covid patiënten. Dan wordt het waarschijnlijk nog een paar zware jaren en daarna is het ( hopelijk) klaar. Covid blijft toch onder ons, we krijgen het allemaal, gevaccineerd of niet en we zullen er mee moeten leven. Net zoals de huidige griepvariant ook een gevolg is van de Russische pandemie.
De discussie kent idd 2 lijnen.

1. Is de keuze om niet te vaccineren bijbels te onderbouwen? Dat is een 'theologische' discussie.
2. Hoe gaan we om met mensen die een andere mening hebben dan de mainstream?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 09 sep 2021, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:
Ambtenaar schreef:https://www.ad.nl/wetenschap/studie-ive ... ~a7d3776f/

@Wim Anker, @Hersteldhervormd

En, nog lekker Ivecmectine slikken?
Gelijk een goede anticonceptie :D
Weet je wel wat je hier zegt? Wie weet hoe gevoelig dit ligt, en hoe kwetsend dit kan zijn. Iets met een olifant en een porseleinkast. :nonnon
Kom op zeg, als je rücksichtslos medicatie gaat gebruiken, omdat ergens op een wappiesite staat dat het tegen corona werkt, moet je ook niet klagen als dat gevolgen heeft.
Plaats reactie