Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Mona Lisa schreef:
Ambtenaar schreef:De kans is groter dat je overlijdt door besmetting dan door vaccinatie.
Als je 80 jaar oud bent wel ja.
Exact!
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Marco schreef:Met het risico om heel bot over te komen (dat komt het, maar even doorheen bijten graag), even wat opmerkingen..
Mona Lisa schreef:Ik heb me niet laten vaccineren. Mijn overwegingen:

De vaccins zijn onvoldoende onderzocht op bijwerkingen. Zowel voor de korte termijn als voor de lange termijn. De lange termijn moeten we afwachten maar voor de korte termijn begint het duidelijk te worden. Er zijn veel bijwerkingen, vaak ernstige. In een paar maanden tijd zijn er een kleine 400 mensen 'overleden na vaccinatie' gemeld bij Lareb.
Inderdaad: als je begint met oude mensen in te enten zullen er daarvan, echt wel een paar overlijden. Zou heel vreemd zijn als dat niet zo was. Hoeveel waren er zonder vaccin overleden?
Mona Lisa schreef:De druk die wordt uitgeoefend om toch maar vooral dat vaccin te halen gaat ten koste van het vertrouwen dat ik erin zou kunnen hebben. Als het goed werkt en de bijwerkingen zijn te overzien gaan de meesten zo'n vaccin vanzelf wel halen. Zo werkt dat voor alle vaccins die we hebben. Maar blijkbaar is het nodig om hier druk uit te oefenen. En waarom wordt zo enorm gefocust op het vaccin en nauwelijks op medicatie? De communicatie en het gedrag van instanties roepen vragen op, veel vragen.
Gezien de ellende die er het afgelopen jaar is geweest in de ziekenhuizen, en die er bijvoorbeeld in Suriname nu nog is, zou je nu toch enig begrip moeten hebben voor de urgentie die er is voor het vinden van middelen om de pandemie te bestrijden. Logisch dat er druk is. De opmerking dat er nauwelijks op medicatie wordt gefocust is onzin. Daar is de afgelopen anderhalf jaar óók naar gekeken. Hoeveel discussie is er niet geweest over de verschillende middelen, en of die wel zouden helpen (onder andere Chloroquine,of hoe heette dat ook alweer)? En als die er zouden zijn, vooral als het nieuwe medicatie betreft, hoe zouden we dan omgaan met de bijwerkingen? Vermoedelijk zouden die trouwens erger zijn dan de bijwerkingen van vaccins. En over de bijwerkingen op lange termijn van het doormaken van de ziekte hoor ik heel weinig. Vergelijk dat eens in alle eerlijkheid.
Mona Lisa schreef:Ieder geval van overlijden is erg voor de degenen die het treft, dat laat zich niet in cijfertjes vangen. Maar als we toch even naar de cijfers kijken is Covid-19 geen ernstige, dodelijke ziekte. Sinds eind februari 2020 zijn er 192 mensen overleden onder 70 jaar zonder onderliggende aandoening (RIVM rapport 08-06-2021). Er is misschien wat onder-rapportage, dat zal best. De meeste mensen die het gehad hebben (ik zelf ook trouwens) hadden geen ernstige klachten.
Dat is met alle maatregels die getroffen zijn. Maar daar moeten we toch eens vanaf. Bovendien tellen wat mij betreft de mensen boven 70 ook mee, en gaat het niet alleen om overlijden. Lijden en gevolgschade na doormaken van de ziekte moet je ook in beschouwing nemen. Net als de belasting van de zorg.
Mona Lisa schreef: Nog een, afgeleid van mijn eerste en derde overweging. Een vaccin voor een ernstige ziekte vind ik verdedigbaar, ook principieel gezien. Maar op z'n minst moet de ziekte dan risicovoller zijn dan de vaccinatie. Daarvan ben ik in het geval van Covid-19 niet overtuigd.
Of je er van overtuigd bent is een andere zaak. Bolsonaro is dat ook niet. Maar alle ter zake kundige mensen zijn dat wel, op basis van aardig wat gegevens.
Mona Lisa schreef:Verder zou ik zeggen, laat iedereen vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Er is geen verplichting van overheidswege tot vaccinatie dus ieder kan in vrijheid een keuze maken. Onze (RefoForum-achterban) opinieleiders zouden terughoudend moeten zijn met hun aanbevelingen anders ontstaat via die weg alsnog een soort drang of dwang. Dat is nergens voor nodig en ook nergens goed voor.
Dat goed voelen is zo'n postmoderne term om zich achter alles te verschuilen. Het einde van alle discussie: je kunt zeggen wat je wilt (argumenten..) maar ik voel (..).. Te meer omdat het hier wel om een kwestie gaat die ook je naaste aangaat: je vaccineert niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kwetsbare naaste. Een argument dat hier veel te weinig naar voren is gekomen.
Dat opinieleiders terughouden moeten zijn is onzin. Opinieleiders mogen best duidelijk zijn in hun standpunten. Mits ze er een heldere en onderbouwde argumentatie bijgeven.
In Suriname is het regenseizoen weer begonnen, logisch dus dat griepepidemieën er sneller zullen zijn. Het klimaat word in deze hele kwestie zwaar onderschat. Vorig jaar rondom dit tijdstip waren de cijfers ook heel erg laag? Was dat omdat iedereen mondkapjes droegen? Of omdat er zovele gevaccineerd waren? Of omdat wij als Nederlanders gedurende de zomer zo verschrikkelijk goed op de regels hebben gelet? Nee, het kwam allemaal door het weer. Maar als je zegt dat Corona een griepsoort is word je beschimpt en afgedaan als wappie, ook hier helaas.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

HersteldHervormd schreef:
Marco schreef:Met het risico om heel bot over te komen (dat komt het, maar even doorheen bijten graag), even wat opmerkingen..
Mona Lisa schreef:Ik heb me niet laten vaccineren. Mijn overwegingen:

De vaccins zijn onvoldoende onderzocht op bijwerkingen. Zowel voor de korte termijn als voor de lange termijn. De lange termijn moeten we afwachten maar voor de korte termijn begint het duidelijk te worden. Er zijn veel bijwerkingen, vaak ernstige. In een paar maanden tijd zijn er een kleine 400 mensen 'overleden na vaccinatie' gemeld bij Lareb.
Inderdaad: als je begint met oude mensen in te enten zullen er daarvan, echt wel een paar overlijden. Zou heel vreemd zijn als dat niet zo was. Hoeveel waren er zonder vaccin overleden?
Mona Lisa schreef:De druk die wordt uitgeoefend om toch maar vooral dat vaccin te halen gaat ten koste van het vertrouwen dat ik erin zou kunnen hebben. Als het goed werkt en de bijwerkingen zijn te overzien gaan de meesten zo'n vaccin vanzelf wel halen. Zo werkt dat voor alle vaccins die we hebben. Maar blijkbaar is het nodig om hier druk uit te oefenen. En waarom wordt zo enorm gefocust op het vaccin en nauwelijks op medicatie? De communicatie en het gedrag van instanties roepen vragen op, veel vragen.
Gezien de ellende die er het afgelopen jaar is geweest in de ziekenhuizen, en die er bijvoorbeeld in Suriname nu nog is, zou je nu toch enig begrip moeten hebben voor de urgentie die er is voor het vinden van middelen om de pandemie te bestrijden. Logisch dat er druk is. De opmerking dat er nauwelijks op medicatie wordt gefocust is onzin. Daar is de afgelopen anderhalf jaar óók naar gekeken. Hoeveel discussie is er niet geweest over de verschillende middelen, en of die wel zouden helpen (onder andere Chloroquine,of hoe heette dat ook alweer)? En als die er zouden zijn, vooral als het nieuwe medicatie betreft, hoe zouden we dan omgaan met de bijwerkingen? Vermoedelijk zouden die trouwens erger zijn dan de bijwerkingen van vaccins. En over de bijwerkingen op lange termijn van het doormaken van de ziekte hoor ik heel weinig. Vergelijk dat eens in alle eerlijkheid.
Mona Lisa schreef:Ieder geval van overlijden is erg voor de degenen die het treft, dat laat zich niet in cijfertjes vangen. Maar als we toch even naar de cijfers kijken is Covid-19 geen ernstige, dodelijke ziekte. Sinds eind februari 2020 zijn er 192 mensen overleden onder 70 jaar zonder onderliggende aandoening (RIVM rapport 08-06-2021). Er is misschien wat onder-rapportage, dat zal best. De meeste mensen die het gehad hebben (ik zelf ook trouwens) hadden geen ernstige klachten.
Dat is met alle maatregels die getroffen zijn. Maar daar moeten we toch eens vanaf. Bovendien tellen wat mij betreft de mensen boven 70 ook mee, en gaat het niet alleen om overlijden. Lijden en gevolgschade na doormaken van de ziekte moet je ook in beschouwing nemen. Net als de belasting van de zorg.
Mona Lisa schreef: Nog een, afgeleid van mijn eerste en derde overweging. Een vaccin voor een ernstige ziekte vind ik verdedigbaar, ook principieel gezien. Maar op z'n minst moet de ziekte dan risicovoller zijn dan de vaccinatie. Daarvan ben ik in het geval van Covid-19 niet overtuigd.
Of je er van overtuigd bent is een andere zaak. Bolsonaro is dat ook niet. Maar alle ter zake kundige mensen zijn dat wel, op basis van aardig wat gegevens.
Mona Lisa schreef:Verder zou ik zeggen, laat iedereen vooral doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Er is geen verplichting van overheidswege tot vaccinatie dus ieder kan in vrijheid een keuze maken. Onze (RefoForum-achterban) opinieleiders zouden terughoudend moeten zijn met hun aanbevelingen anders ontstaat via die weg alsnog een soort drang of dwang. Dat is nergens voor nodig en ook nergens goed voor.
Dat goed voelen is zo'n postmoderne term om zich achter alles te verschuilen. Het einde van alle discussie: je kunt zeggen wat je wilt (argumenten..) maar ik voel (..).. Te meer omdat het hier wel om een kwestie gaat die ook je naaste aangaat: je vaccineert niet alleen voor jezelf, maar ook voor je kwetsbare naaste. Een argument dat hier veel te weinig naar voren is gekomen.
Dat opinieleiders terughouden moeten zijn is onzin. Opinieleiders mogen best duidelijk zijn in hun standpunten. Mits ze er een heldere en onderbouwde argumentatie bijgeven.
In Suriname is het regenseizoen weer begonnen, logisch dus dat griepepidemieën er sneller zullen zijn. Het klimaat word in deze hele kwestie zwaar onderschat. Vorig jaar rondom dit tijdstip waren de cijfers ook heel erg laag? Was dat omdat iedereen mondkapjes droegen? Of omdat er zovele gevaccineerd waren? Of omdat wij als Nederlanders gedurende de zomer zo verschrikkelijk goed op de regels hebben gelet? Nee, het kwam allemaal door het weer. Maar als je zegt dat Corona een griepsoort is word je beschimpt en afgedaan als wappie, ook hier helaas.
Dan ben je inderdaad een wappie (en helemaal als je het afdoet als 'een griepje'). Want met alle maatregels die er geweest zijn is er de afgelopen periode een grote oversterfte geweest. Zonder die maatregels hadden de kerkhoven vol gelegen met zorgpersoneel met een vijfdubbele burnout. En dat los van het feit dat griep een ander soort virus is.

Je kunt dit alléén stellen als je de feiten negeert of ontwijkt.
HersteldHervormd
Berichten: 5986
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Wat een dommigheid :nonnon

Ten eerste had ik het niet over een griepje.
Ten tweede, waar was corona vorige zomer?
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef:Wat een dommigheid :nonnon

Ten eerste had ik het niet over een griepje.
Ten tweede, waar was corona vorige zomer?
Er is een weer-invloed, maar vorige zomer had je behoorlijke uitbraken in grote delen van de VS (het zuiden en midwest) en in Zuid-Amerika. Weer zal zeker meespelen, maar het zeg niet alles. Vorig jaar ging er ook een andere variant rond. In Nederland zie je al een tweede en derde golf deze winter doordat de maatregelen die genoeg leken om de tweede golf naar beneden te drukken niet genoeg waren voor de Britse variant. Ondertussen is er de Indiase variant die zelfs in zwaar-gevaccineerd Engeland voornamelijk onder de niet-gevaccineerden gewoon aan het groeien is.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

HersteldHervormd schreef:Wat een dommigheid :nonnon

Ten eerste had ik het niet over een griepje.
Ten tweede, waar was corona vorige zomer?
Ten eerste: dat jij het niet over een griepje had, klopt. Maar covid is geen griep. Het is een ander virus. De enige reden om het dan toch griep te noemen, is bagatelliseren.
Ten tweede: er is duidelijk een seizoensinvloed. Dat is een overeenkomst. Maar dat maakt het nog steeds geen griep. Het feit dat een kat vier poten heeft maakt het beest nog geen hond.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Maanenschijn »

Er is zeker wel aandacht voor medicatie, maar ik denk dat hiervan veel achter de schermen plaatsvind. Er vinden allerlei studies plaats. Zo is er bijvoorbeeld een studie naar de effecten van het gebruik van een bepaald reuma medicijn waarvan de ervaring is dat mensen die deze slikken weinig ziekteverschijnselen hebben.

Ik begreep van mijn reumatoloog dat voordat er officieel conclusies getrokken mogen worden er veel onderzoek en wetenschappelijke bewijzen nodig zijn. Maar dit soort effecten (er zullen vast nog meer medicijnen zijn) worden wel degelijk onderzocht.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

parsifal schreef:Het is wel goed om ook bij het aantal overlijdens na vaccinatie naar de leeftijdsverdeling te kijken. . . .
Daar ben ik het wel mee eens. Maar als we naar de leeftijdsverdeling kijken voel ik mij in mijn overwegingen nog meer bevestigd. Voor mensen onder de 50 jaar is Covid-19 geen ernstige ziekte. De drang om de gehele bevolking te vaccineren is nergens voor nodig.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

Marco schreef:Met het risico om heel bot over te komen . . .
Valt wel mee hoor. We kijken er verschillend tegenaan. Dat mag. Althans, ik vind dat dat mag. Ik hoop dat jij dat ook vindt.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

Maanenschijn schreef:Er is zeker wel aandacht voor medicatie, maar ik denk dat hiervan veel achter de schermen plaatsvind. Er vinden allerlei studies plaats. Zo is er bijvoorbeeld een studie naar de effecten van het gebruik van een bepaald reuma medicijn waarvan de ervaring is dat mensen die deze slikken weinig ziekteverschijnselen hebben.

Ik begreep van mijn reumatoloog dat voordat er officieel conclusies getrokken mogen worden er veel onderzoek en wetenschappelijke bewijzen nodig zijn. Maar dit soort effecten (er zullen vast nog meer medicijnen zijn) worden wel degelijk onderzocht.
Het is op z'n minst opvallend dat het vaccin in experimentele vorm massaal wordt toegediend maar dat artsen die veel gebruikte medicatie off-label voorschrijven worden gedwongen hier mee te stoppen.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

Marco schreef:. . . er is duidelijk een seizoensinvloed. Dat is een overeenkomst. Maar dat maakt het nog steeds geen griep.
Andere overeenkomst is de IFR. Daardoor ligt deze vergelijking voor de hand.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door helma »

Mona Lisa schreef:
parsifal schreef:Het is wel goed om ook bij het aantal overlijdens na vaccinatie naar de leeftijdsverdeling te kijken. . . .
Daar ben ik het wel mee eens. Maar als we naar de leeftijdsverdeling kijken voel ik mij in mijn overwegingen nog meer bevestigd. Voor mensen onder de 50 jaar is Covid-19 geen ernstige ziekte. De drang om de gehele bevolking te vaccineren is nergens voor nodig.
Dat is vooral voor bescherming van onze dierbare ouderen.
Denk nog maar eens terug aan de pagina's vol rouwadvertenties in het RD.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Mona Lisa schreef:
Marco schreef:. . . er is duidelijk een seizoensinvloed. Dat is een overeenkomst. Maar dat maakt het nog steeds geen griep.
Andere overeenkomst is de IFR. Daardoor ligt deze vergelijking voor de hand.
De IFRs verschillen ook genoeg. De vele mensen op de IC is wel anders dan bij de meeste griepseizoenen (misschien lijken ze op elkaar, maar dat heeft ook te maken met de genomen maatregelen).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mona Lisa »

parsifal schreef:De IFRs verschillen ook genoeg. De vele mensen op de IC is wel anders dan bij de meeste griepseizoenen (misschien lijken ze op elkaar, maar dat heeft ook te maken met de genomen maatregelen).
Dit onderzoek van Stanford geeft een IFR van ~0.15% . Niet heel veel anders dan een stevige griepepidemie. De situatie op de IC is misschien wat heftiger dan vorige jaren. Maar kijk eens in 2016 en 2018, ook toen kranten vol met berichten over beademing, longproblemen, bedden bijplaatsen, reguliere zorg uitgesteld, ambulances die rondjes rijden of in de wacht staan om patiënten af te leveren, etc. En voortdurend afschalen van IC-capaciteit maakt het uiteraard vanzelf ook steeds erger.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

helma schreef:
Mona Lisa schreef:
parsifal schreef:Het is wel goed om ook bij het aantal overlijdens na vaccinatie naar de leeftijdsverdeling te kijken. . . .
Daar ben ik het wel mee eens. Maar als we naar de leeftijdsverdeling kijken voel ik mij in mijn overwegingen nog meer bevestigd. Voor mensen onder de 50 jaar is Covid-19 geen ernstige ziekte. De drang om de gehele bevolking te vaccineren is nergens voor nodig.
Dat is vooral voor bescherming van onze dierbare ouderen.
Denk nog maar eens terug aan de pagina's vol rouwadvertenties in het RD.
Inderdaad. En daarnaast ken ik inmiddels heel wat mensen tussen de 20 en 50 jaar die al maandenlang tobben vanwege long-covid. Die hebben niet in het ziekenhuis gelegen, dus zijn in cijfers niet zichtbaar.
Plaats reactie