Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Israel publiceerde daar eerder wel, begreep ik.

Is er ook een kritische review van deze artikelen verschenen?

https://www.frontnieuws.com/studies-in- ... -jongeren/

https://dissident.one/2021/05/28/160-ar ... sn_Po8zJ98
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

DDD schreef:Israel publiceerde daar eerder wel, begreep ik.

Is er ook een kritische review van dit artikel verschenen?

https://www.frontnieuws.com/studies-in- ... -jongeren/
Als er tijdens een uitbraak gevaccineerd wordt dan zie je niet meteen effect, zeker als je eerst de ouderen vaccineert verandert er niet veel in de verspreiding (veel ouderen zijn erg kwetsbaar, maar niet erg belangrijk voor de verdere verspreiding. Voor de verspreiding zijn de mensen die veel verschillende mensen ontmoeten vooral belangrijk. Daarbij moet je toch wel even wachten voor het vaccin effectief is. Een angst die ik voor Zweden had was dat doordat er hier vooral op aantal sterfgevallen werd gewezen in het nieuws, de vaccinatie het idee zou geven dat het gevaar een stuk minder was, doordat er minder sterftgevallen waren. Echter het aantal sterfgevallen onder mensen onder de 60 steeg nog even door (nog niet gevaccineerd, maar wel minder voorzichtig omdat er een goede trend lijkt te zijn).

Verder groeit een epidemie die niet onder controle is exponentieel, terwijl vaccinatie van een bevolking lineair gaat. Daardoor duurt het ook even voor je het effect van vaccinatie echt gaat zien.
De toename in sterfgevallen zag je in de afgelopen winter ook in Oost-Europa veel sterker dan vorig jaar, of in Griekenland iets later of nu in Uruguay. Het stukje waar je naar verwijst zegt me nog niet zoveel, omdat wat als verdacht wordt gezien, m.i. niet echt verdacht is, maar iets wat te verwachten is als een eerste uitbraak redelijk onder controle was en een tweede niet (zoals je in vrijwel heel Oost-Europa zag).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Maar overlijden er veel mensen tussen 30 en 60 zonder klachten? Ik zie bijna alleen sterfte gevallen in categorie 60+
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef:Maar overlijden er veel mensen tussen 30 en 60 zonder klachten? Ik zie bijna alleen sterfte gevallen in categorie 60+
https://coronadashboard.rijksoverheid.n ... jk/sterfte
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9164
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Ik zie nu trouwens dat Israel wel in Euromomo zit en dat er een piek in oversterfte was tussen 15 en 44 was in week 17 (was dat rond het gaza conflict)? Mogelijk ook een klein piekje half maart, maar dat is niet echt buiten wat normaal is. (In die leeftijdsgroep zijn de aantallen sowieso niet erg hoog).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Floor
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 apr 2018, 18:41

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Floor »

DDD schreef:
Augustienus schreef:
Henk J schreef:https://youtu.be/8avxFKL4pBI Ds. Zondag zegt hier nogal wat over vaccineren en vaccinatieplicht. Ik vind dat hier maar weinig ruimte is voor degenen met gewetensbezwaren.
Video is inmiddels niet meer openbaar, opmerkelijk.
Gek hoor. Het was toch heel nuchter en voorzichtig.

Al zou de afweging tussen geestelijk leiding geven en gewetensdwang wat zorgvuldiger kunnen worden uitgewerkt. Maar goed, het blijft een spontaan interview.
Volgens mij bedoel je de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=8avxFKL4pBI
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

Er komt nog een vervolg op het gesprek met ds Zondag waarin één en ander meer uitgewerkt zal worden, zie ook het YouTube-kanaal van de RMU.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Charles »

Ze hadden beter ds Agteresch of ds Van Nieuw Amerongen kunnen vragen.

Hoorde klein stukje halverwege en hoorde daar voorbeeld van Jona. Dat klopte iig niet. Want dat Jona zich overboord liet werpen was geen geloof maar zonde.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Christen »

Nou.. best fijn een beetje leiding..
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

Christen schreef:Nou.. best fijn een beetje leiding..
Er staan op het YouTube-kanaal van de RMU diverse livestreams over vaccinatie waarin de verschillende visies op doordachte wijze aan de orde komen.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door GerefGemeente-lid »

Charles schreef:Ze hadden beter ds Agteresch of ds Van Nieuw Amerongen kunnen vragen.

Hoorde klein stukje halverwege en hoorde daar voorbeeld van Jona. Dat klopte iig niet. Want dat Jona zich overboord liet werpen was geen geloof maar zonde.
Waarom noem je ds. Van Nieuw Amerongen? Ik zie even de link niet helemaal.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door windorgel »

GerefGemeente-lid schreef:
Charles schreef:Ze hadden beter ds Agteresch of ds Van Nieuw Amerongen kunnen vragen.

Hoorde klein stukje halverwege en hoorde daar voorbeeld van Jona. Dat klopte iig niet. Want dat Jona zich overboord liet werpen was geen geloof maar zonde.
Waarom noem je ds. Van Nieuw Amerongen? Ik zie even de link niet helemaal.
Gezien zijn vorige beroep lijkt mij en zijn wetenschappelijke achtergrond.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Erskinees »

Die ds. heeft cameravrees, in ieder geval op zondag. Dus dat zou geen mooi filmpje worden.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Charles schreef:Ze hadden beter ds Agteresch of ds Van Nieuw Amerongen kunnen vragen.
En waarom? Bevalt het standpunt van ds. Zondag je niet?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Ambtenaar schreef:
Charles schreef:Ze hadden beter ds Agteresch of ds Van Nieuw Amerongen kunnen vragen.
En waarom? Bevalt het standpunt van ds. Zondag je niet?
Ik vind het standpunt van ds. Zondag glashelder. Dus goed dat hij dit doet. Bij andere predikanten had je toch een meer kool-geit/vlees noch vis verhaal gehad.

Nu moet de GG leren omgaan met diversiteit in vraagstukken als deze. Het zou mooi zijn dat na zo'n artikeltje van ds. Agteresch ds. Zondag dit standpunt ook vertolkt in de Saambinder.
Plaats reactie