Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
Amstelodamense schreef:Voor je het weet, zitten we weer in een lock-down en dit had voorkomen kunnen worden als iedereen zich liet vaccineren.
Volgens mij was bijna iedereen het er over eens dat er geen vaccinatieplicht moet komen. Dan moeten we achteraf niet zo gaan klagen. Ik vind het echt stemmingmakerij.

Nogmaals: laten we reëel zijn: er liggen 150 mensen met covid op de IC’s, aanzienlijk minder dan bij de pieken in januari en april, en zelfs minder dan medio augustus. Dat de zorg niet op orde is, ligt dus echt niet aan de opnames, maar aan het feit dat niets gedaan is om de zorg structureel te versterken. Laten we dus solidair blijven met alle zieken en geen ‘schuldigen’ zoeken onder niet-gevaccineerden.
Het aantal positieve testen is de afgelopen 2 weken verdubbeld en de stijgende lijn zit er nog steeds in. Dat is wel iets om je zorgen over te maken voor komende weken (wanneer dat effect ook in ziekenhuizen duidelijker wordt).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Amstelodamense schreef:Even heel eerlijk: ik merk bij mezelf steeds minder tolerantie ten opzichte van mensen die zich niet vaccineren. Om welke reden dan ook. Het meeste begrip heb ik voor de bezwaarden uit "eigen kring", maar dat is natuurlijk niet eerlijk ten opzichte van de rest van de ongevaccineerden.

Zie vandaag de cijfers: het loopt enorm op, ziekenhuisopnames stijgen en ook de IC loopt steeds voller. Daarbij lees ik dit net op NOS.nl:

2 UUR GELEDEN
Longartsen: driekwart coronapatiënten niet gevaccineerd, beeld ongewijzigd
77 procent van de opgenomen coronapatiënten is op dit moment niet gevaccineerd. Dat meldt de longartsenvereniging op basis van een enquête waar een derde van alle ziekenhuizen aan deelgenomen heeft. "De geluiden waren dat het aandeel gevaccineerde covid-patiënten in de ziekenhuizen iets aan toenemen was, maar op basis van deze steekproef lijkt dat niet het geval", concludeert Leon van den Toorn, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose. De uitkomst is gebaseerd op zo'n 150 coronapatiënten.


Voor je het weet, zitten we weer in een lock-down en dit had voorkomen kunnen worden als iedereen zich liet vaccineren.

Zoals er hier mensen klaar zijn met de vaccinatie-dwang of drang van de overheid, zo ben ik eigenlijk best klaar met de mensen die zich niet laten vaccineren (en ook nog eens de regels aan hun laars lappen, bijv. toch lekker uit eten gaan in een restaurant waar geen QR code wordt gecheckt.)
Mijn advies:Neem een beetje afstand van het covid nieuws en de cijfertjes als dat je ongerust maakt. Kijk in je eigen omgeving hoeveel mensen je kent die door corona op het IC liggen of gelegen hebben. Ik ken ze niet. Ik heb de afgelopen anderhalf jaar veel corona besmettingen in mijn omgeving gezien waaronder een paar korte ziekenhuisopnames en helaas twee sterfgevallen. De ene had voor de besmetting complexe gezondheidsproblemen en de ander was een verpleeghuisbewoner. Beide waren op leeftijd.

Lockdowns, schoolsluitingen en avondklok komen niet meer terug.

https://nos.nl/l/2402334#UPDATE-container-56717703
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6503
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Het probleem met de vaccinatie is, dat deze niet 100% veilig is en niet 100% afdoend. Daarom kun je mensen niet kwalijk nemen als ze zich niet laten vaccineren. Doen ze dat wel, dan is er de kans dat ze met een of andere enge bloeding ook op de IC opgenomen moeten worden, zo niet erger. Maar ja, dan geeft het niet, want geen corona. Dus alles wordt beheerst door het ene principe: de-IC-mag-niet-te-veel-coronapatiënten-krijgen, maakt niet uit hoe. Dat lijkt me geen goed uitgangspunt.
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Amstelodamense schreef:Voor je het weet, zitten we weer in een lock-down en dit had voorkomen kunnen worden als iedereen zich liet vaccineren.
Volgens mij was bijna iedereen het er over eens dat er geen vaccinatieplicht moet komen. Dan moeten we achteraf niet zo gaan klagen. Ik vind het echt stemmingmakerij.

Nogmaals: laten we reëel zijn: er liggen 150 mensen met covid op de IC’s, aanzienlijk minder dan bij de pieken in januari en april, en zelfs minder dan medio augustus. Dat de zorg niet op orde is, ligt dus echt niet aan de opnames, maar aan het feit dat niets gedaan is om de zorg structureel te versterken. Laten we dus solidair blijven met alle zieken en geen ‘schuldigen’ zoeken onder niet-gevaccineerden.
Het aantal positieve testen is de afgelopen 2 weken verdubbeld en de stijgende lijn zit er nog steeds in. Dat is wel iets om je zorgen over te maken voor komende weken (wanneer dat effect ook in ziekenhuizen duidelijker wordt).
Ik zeg niet dat we ons geen zorgen moeten maken om de zorg. We moeten echter niet eenzijdig focussen op ongevaccineerden. En hen zeker geen schuld aanpraten.

Zo denk ik er ook echt niet over om een griepprik te halen wanneer ik niet tot de risicogroep hoor. Als ik dan toch ernstig ziek zou worden bij griep en opgenomen zou moeten worden, moet ik mij dan schuldig voelen? Mi niet.
elbert
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door elbert »

Posthoorn schreef:Het probleem met de vaccinatie is, dat deze niet 100% veilig is en niet 100% afdoend.
Zeker ook omdat de effectiviteit van het vaccin met de tijd afneemt. Dat betekent dat de komende maanden er meer gevaccineerde ouderen in het ziekenhuis zullen komen. Je zult dus moeten blijven prikken. Voor ouderen en kwetsbaren kan ik me dat goed voorstellen, maar voor jongeren die weinig last hebben van COVID? Dat lijkt me zeer de vraag.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef: Ik zeg niet dat we ons geen zorgen moeten maken om de zorg. We moeten echter niet eenzijdig focussen op ongevaccineerden. En hen zeker geen schuld aanpraten.

Zo denk ik er ook echt niet over om een griepprik te halen wanneer ik niet tot de risicogroep hoor. Als ik dan toch ernstig ziek zou worden bij griep en opgenomen zou moeten worden, moet ik mij dan schuldig voelen? Mi niet.
Ik denk dat er wel degelijk reden is om je in zo'n geval af te vragen of er schuld is. Zeker als dit voor anderen uitstel van zorg betekent. Wat het antwoord op deze schuldvraag is is aan ieder persoonlijk en we hoeven niet naar anderen te wijzen. Een tweedeling op dat gebied is echt schadelijk en respect voor andere keuzes moet er zijn. Maar respect kan nog steeds betekenen dat je gemaakte keuzes als fout benoemt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Valcke
Berichten: 7616
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Valcke »

parsifal schreef:
Valcke schreef: Ik zeg niet dat we ons geen zorgen moeten maken om de zorg. We moeten echter niet eenzijdig focussen op ongevaccineerden. En hen zeker geen schuld aanpraten.

Zo denk ik er ook echt niet over om een griepprik te halen wanneer ik niet tot de risicogroep hoor. Als ik dan toch ernstig ziek zou worden bij griep en opgenomen zou moeten worden, moet ik mij dan schuldig voelen? Mi niet.
Ik denk dat er wel degelijk reden is om je in zo'n geval af te vragen of er schuld is. Zeker als dit voor anderen uitstel van zorg betekent. Wat het antwoord op deze schuldvraag is is aan ieder persoonlijk en we hoeven niet naar anderen te wijzen. Een tweedeling op dat gebied is echt schadelijk en respect voor andere keuzes moet er zijn. Maar respect kan nog steeds betekenen dat je gemaakte keuzes als fout benoemt.
De manier waarop politiek en media hiermee omgaan, zorgt juist voor deze tweedeling. We zouden er veel verstandiger aan doen deze discussies te staken en te werken aan meer capaciteit in de zorg.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
Amstelodamense schreef:Voor je het weet, zitten we weer in een lock-down en dit had voorkomen kunnen worden als iedereen zich liet vaccineren.
Volgens mij was bijna iedereen het er over eens dat er geen vaccinatieplicht moet komen. Dan moeten we achteraf niet zo gaan klagen. Ik vind het echt stemmingmakerij.

Nogmaals: laten we reëel zijn: er liggen 150 mensen met covid op de IC’s, aanzienlijk minder dan bij de pieken in januari en april, en zelfs minder dan medio augustus. Dat de zorg niet op orde is, ligt dus echt niet aan de opnames, maar aan het feit dat niets gedaan is om de zorg structureel te versterken. Laten we dus solidair blijven met alle zieken en geen ‘schuldigen’ zoeken onder niet-gevaccineerden.
Het aantal positieve testen is de afgelopen 2 weken verdubbeld en de stijgende lijn zit er nog steeds in. Dat is wel iets om je zorgen over te maken voor komende weken (wanneer dat effect ook in ziekenhuizen duidelijker wordt).
Groot nieuws deze week: Isalaziekenhuis in Zwolle moet al weer patiënten overplaatsen, want "Isala stroomt vol met covid-patiënten".
Wordt er gevraagd aan bestuurder Ina Kuper: "Maar zoveel patiënten met corona liggen er toch niet in Isala?" "Nee, maar naast coronapatiënten is er een geboortegolf, veel traumapatiënten, reguliere zorg en wij halen uitgestelde zorg in. Kortom, de druk is hoog."

Alles, maar dan ook alles en iedereen moet ingeschakeld worden voor dat éne doel: prikken!

We zijn onze nuchterheid helemaal kwijt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef: Ik zeg niet dat we ons geen zorgen moeten maken om de zorg. We moeten echter niet eenzijdig focussen op ongevaccineerden. En hen zeker geen schuld aanpraten.

Zo denk ik er ook echt niet over om een griepprik te halen wanneer ik niet tot de risicogroep hoor. Als ik dan toch ernstig ziek zou worden bij griep en opgenomen zou moeten worden, moet ik mij dan schuldig voelen? Mi niet.
Ik denk dat er wel degelijk reden is om je in zo'n geval af te vragen of er schuld is. Zeker als dit voor anderen uitstel van zorg betekent. Wat het antwoord op deze schuldvraag is is aan ieder persoonlijk en we hoeven niet naar anderen te wijzen. Een tweedeling op dat gebied is echt schadelijk en respect voor andere keuzes moet er zijn. Maar respect kan nog steeds betekenen dat je gemaakte keuzes als fout benoemt.
De manier waarop politiek en media hiermee omgaan, zorgt juist voor deze tweedeling. We zouden er veel verstandiger aan doen deze discussies te staken en te werken aan meer capaciteit in de zorg.
Zie mijn eerdere opmerking over dat dat wat betreft de afgelopen jaren weinig verschil had gemaakt (in dit geval) en dat het mogelijk verschil maakt komende winter, maar daar hebben we nu niet veel aan. ik zou nog steeds iedere man van boven de dertig en iedere vrouw van van boven de 40 oproepen zich te laten vaccineren (en het alle andere volwassenen en zelfs tieners aanraden). Er zijn gevolgen van zowel wel en niet vaccineren en de maatschappelijke gevolgen van een relatief grote groep die zich niet laat vaccineren is groot. Het heeft geen zin om schuldigen aan te wijzen (ook niet met andere ziektes trouwens) of heksenjachten te beginnen, maar negeer niet de gevolgen van keuzes.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Amstelodamense »

huisman schreef:
Amstelodamense schreef:Even heel eerlijk: ik merk bij mezelf steeds minder tolerantie ten opzichte van mensen die zich niet vaccineren. Om welke reden dan ook. Het meeste begrip heb ik voor de bezwaarden uit "eigen kring", maar dat is natuurlijk niet eerlijk ten opzichte van de rest van de ongevaccineerden.

Zie vandaag de cijfers: het loopt enorm op, ziekenhuisopnames stijgen en ook de IC loopt steeds voller. Daarbij lees ik dit net op NOS.nl:

2 UUR GELEDEN
Longartsen: driekwart coronapatiënten niet gevaccineerd, beeld ongewijzigd
77 procent van de opgenomen coronapatiënten is op dit moment niet gevaccineerd. Dat meldt de longartsenvereniging op basis van een enquête waar een derde van alle ziekenhuizen aan deelgenomen heeft. "De geluiden waren dat het aandeel gevaccineerde covid-patiënten in de ziekenhuizen iets aan toenemen was, maar op basis van deze steekproef lijkt dat niet het geval", concludeert Leon van den Toorn, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose. De uitkomst is gebaseerd op zo'n 150 coronapatiënten.


Voor je het weet, zitten we weer in een lock-down en dit had voorkomen kunnen worden als iedereen zich liet vaccineren.

Zoals er hier mensen klaar zijn met de vaccinatie-dwang of drang van de overheid, zo ben ik eigenlijk best klaar met de mensen die zich niet laten vaccineren (en ook nog eens de regels aan hun laars lappen, bijv. toch lekker uit eten gaan in een restaurant waar geen QR code wordt gecheckt.)
Mijn advies:Neem een beetje afstand van het covid nieuws en de cijfertjes als dat je ongerust maakt. Kijk in je eigen omgeving hoeveel mensen je kent die door corona op het IC liggen of gelegen hebben. Ik ken ze niet. Ik heb de afgelopen anderhalf jaar veel corona besmettingen in mijn omgeving gezien waaronder een paar korte ziekenhuisopnames en helaas twee sterfgevallen. De ene had voor de besmetting complexe gezondheidsproblemen en de ander was een verpleeghuisbewoner. Beide waren op leeftijd.

Lockdowns, schoolsluitingen en avondklok komen niet meer terug.

https://nos.nl/l/2402334#UPDATE-container-56717703
Dat waag ik nog maar te betwijfelen of dat niet gebeurt. Ik hoop het. En ja, beter om wat afstand te nemen, maar ik weet nog goed hoe hier de lockdown erin gehakt heeft (met jonge kids thuis).

Heftig wat jij hebt meegemaakt...zelf nog in die zin weinig meegemaakt.
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Amstelodamense »

parsifal schreef:
Valcke schreef: Ik zeg niet dat we ons geen zorgen moeten maken om de zorg. We moeten echter niet eenzijdig focussen op ongevaccineerden. En hen zeker geen schuld aanpraten.

Zo denk ik er ook echt niet over om een griepprik te halen wanneer ik niet tot de risicogroep hoor. Als ik dan toch ernstig ziek zou worden bij griep en opgenomen zou moeten worden, moet ik mij dan schuldig voelen? Mi niet.
Ik denk dat er wel degelijk reden is om je in zo'n geval af te vragen of er schuld is. Zeker als dit voor anderen uitstel van zorg betekent. Wat het antwoord op deze schuldvraag is is aan ieder persoonlijk en we hoeven niet naar anderen te wijzen. Een tweedeling op dat gebied is echt schadelijk en respect voor andere keuzes moet er zijn. Maar respect kan nog steeds betekenen dat je gemaakte keuzes als fout benoemt.
Helemaal eens. Ik probeer respect op te brengen. En zoals gezegd: voor gemoedsbezwaarden heb ik eigenlijk nog best veel respect. Ik had ook veel respect voor die meneer uit Staphorst (die bij Op1 was).

Voor de mensen die (zonder gemoedsbezwaard zijn) gewoon lekker eigenwijs zijn (Corona nog steeds kwalificeren als een griepje) en/of aanhangers zijn van complottheorien, heb ik veel minder respect. Ik merk dat ik bij die groep er moeite mee heb dat ze (als ze toch ziek worden) wel op hoge poten een plek in de zorg eisen (en de overheid verwijten de boel niet onder controle te hebben in de zorg).
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Amstelodamense schreef: Voor je het weet, zitten we weer in een lock-down en dit had voorkomen kunnen worden als iedereen zich liet vaccineren.

Zoals er hier mensen klaar zijn met de vaccinatie-dwang of drang van de overheid, zo ben ik eigenlijk best klaar met de mensen die zich niet laten vaccineren (en ook nog eens de regels aan hun laars lappen, bijv. toch lekker uit eten gaan in een restaurant waar geen QR code wordt gecheckt.)
Ik ga mezelf herhalen, maar ook nu vinden de ziekenhuisopnames zeer hoofdzakelijk onder de ouderen plaats, het is weer zo duidelijk, ziekenhuisopnames beginnen pas op te lopen zodra de besmettingen de ouderen bereiken. Van de ouderen is het grootste gedeelte gevaccineerd (90%) en een ander groot gedeelte neemt veel minder actief deel aan de samenleving. Een ander deel kan i.v.m. reeds kwetsbare gezondheid niet gevaccineerd worden, of het werkt minder goed.

De QR code treft juist vooral de jongeren en maar gedeeltelijk de ouderen, maar zoals ik eerder al heb betoogt is de kans dat deze op het IC belanden (dat is feitelijk de meeste 'nijpende' indicator qua bezetting) is dat een factor >10 kleiner dan een oudere en mogelijk zelfs niet groter dan een gevaccineerde oudere.

En het wordt steeds duidelijker dat qua verspreiding de gevaccineerden ook volop meedoen, met QR code, maar zonder negatieve test en dus mogelijk wel besmettelijk. Het aandeel gevaccineerden in de besmettingen loopt nog steeds fors op.

Juist in de horeca die wel op QR controleert, is het risico aanwezig dat niet-gevaccineerden weliswaar niets verspreiden (want negatief getest, dus marginale kans), maar het juist oplopen (want gevaccineerden hoeven niet te testen) en daarmee in het ziekenhuis of IC belanden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Amstelodamense schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef: Ik zeg niet dat we ons geen zorgen moeten maken om de zorg. We moeten echter niet eenzijdig focussen op ongevaccineerden. En hen zeker geen schuld aanpraten.

Zo denk ik er ook echt niet over om een griepprik te halen wanneer ik niet tot de risicogroep hoor. Als ik dan toch ernstig ziek zou worden bij griep en opgenomen zou moeten worden, moet ik mij dan schuldig voelen? Mi niet.
Ik denk dat er wel degelijk reden is om je in zo'n geval af te vragen of er schuld is. Zeker als dit voor anderen uitstel van zorg betekent. Wat het antwoord op deze schuldvraag is is aan ieder persoonlijk en we hoeven niet naar anderen te wijzen. Een tweedeling op dat gebied is echt schadelijk en respect voor andere keuzes moet er zijn. Maar respect kan nog steeds betekenen dat je gemaakte keuzes als fout benoemt.
Helemaal eens. Ik probeer respect op te brengen. En zoals gezegd: voor gemoedsbezwaarden heb ik eigenlijk nog best veel respect. Ik had ook veel respect voor die meneer uit Staphorst (die bij Op1 was).

Voor de mensen die (zonder gemoedsbezwaard zijn) gewoon lekker eigenwijs zijn (Corona nog steeds kwalificeren als een griepje) en/of aanhangers zijn van complottheorien, heb ik veel minder respect. Ik merk dat ik bij die groep er moeite mee heb dat ze (als ze toch ziek worden) wel op hoge poten een plek in de zorg eisen (en de overheid verwijten de boel niet onder controle te hebben in de zorg).
Ik ben het daar niet mee eens. De overheid heeft de boel in de zorg niet op orde. En dat is triest. De zorg niet op orde hebben maar wel 5000 BOA's financiëren vind ik bijzonder.

Verder heeft iedereen recht op goede zorg. Wappies die corona ontkennen en psychiatrische patiënten die nu een tentamen suïcide soms langdurige IC zorg nodig hebben. Dat nu door minister de Jonge en anderen de schijn wordt gewekt dat mensen die zich door eigen gedrag op de IC komen gekapitteld worden vind ik echt beneden alle waardigheid.

Precies hetzelfde is zeggen dat veel uitkeringstrekkers luiaards zijn. Dan heb ik voor een aantal echt wel gelijk, namelijk.
HersteldHervormd
Berichten: 6068
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Ad Anker schreef:
Amstelodamense schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef: Ik zeg niet dat we ons geen zorgen moeten maken om de zorg. We moeten echter niet eenzijdig focussen op ongevaccineerden. En hen zeker geen schuld aanpraten.

Zo denk ik er ook echt niet over om een griepprik te halen wanneer ik niet tot de risicogroep hoor. Als ik dan toch ernstig ziek zou worden bij griep en opgenomen zou moeten worden, moet ik mij dan schuldig voelen? Mi niet.
Ik denk dat er wel degelijk reden is om je in zo'n geval af te vragen of er schuld is. Zeker als dit voor anderen uitstel van zorg betekent. Wat het antwoord op deze schuldvraag is is aan ieder persoonlijk en we hoeven niet naar anderen te wijzen. Een tweedeling op dat gebied is echt schadelijk en respect voor andere keuzes moet er zijn. Maar respect kan nog steeds betekenen dat je gemaakte keuzes als fout benoemt.
Helemaal eens. Ik probeer respect op te brengen. En zoals gezegd: voor gemoedsbezwaarden heb ik eigenlijk nog best veel respect. Ik had ook veel respect voor die meneer uit Staphorst (die bij Op1 was).

Voor de mensen die (zonder gemoedsbezwaard zijn) gewoon lekker eigenwijs zijn (Corona nog steeds kwalificeren als een griepje) en/of aanhangers zijn van complottheorien, heb ik veel minder respect. Ik merk dat ik bij die groep er moeite mee heb dat ze (als ze toch ziek worden) wel op hoge poten een plek in de zorg eisen (en de overheid verwijten de boel niet onder controle te hebben in de zorg).
Ik ben het daar niet mee eens. De overheid heeft de boel in de zorg niet op orde. En dat is triest. De zorg niet op orde hebben maar wel 5000 BOA's financiëren vind ik bijzonder.

Verder heeft iedereen recht op goede zorg. Wappies die corona ontkennen en psychiatrische patiënten die nu een tentamen suïcide soms langdurige IC zorg nodig hebben. Dat nu door minister de Jonge en anderen de schijn wordt gewekt dat mensen die zich door eigen gedrag op de IC komen gekapitteld worden vind ik echt beneden alle waardigheid.

Precies hetzelfde is zeggen dat veel uitkeringstrekkers luiaards zijn. Dan heb ik voor een aantal echt wel gelijk, namelijk.
Inderdaad, weet je nog dat er 1 miljard euro ging naar de testsamenleving? Voor 1 miljard kun je een hoop reclame maken voor zorgpersoneel. Cursussen en andere zaken regelen.

Je hebt een probleem en je hebt een oplossing. Trek tussen het probleem en de oplossing een lijn. Wat mij opvalt is dat bijna elke actie van de overheid niet een stap is in de goede richting. Het zijn eigenlijk vaak hele aparte regels die niet te volgen zijn. Avondklok om maar een voorbeeld te noemen. Nu ook weer inderdaad die 5000 boa’s (opleiding boa duurt ook 4 jaar) maar zorgpersoneel lukt niet. De overheid lijkt steeds de hele verkeerde kant op te gaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hendrien »

parsifal schreef:
Valcke schreef:
parsifal schreef:
Valcke schreef: Ik zeg niet dat we ons geen zorgen moeten maken om de zorg. We moeten echter niet eenzijdig focussen op ongevaccineerden. En hen zeker geen schuld aanpraten.

Zo denk ik er ook echt niet over om een griepprik te halen wanneer ik niet tot de risicogroep hoor. Als ik dan toch ernstig ziek zou worden bij griep en opgenomen zou moeten worden, moet ik mij dan schuldig voelen? Mi niet.
Ik denk dat er wel degelijk reden is om je in zo'n geval af te vragen of er schuld is. Zeker als dit voor anderen uitstel van zorg betekent. Wat het antwoord op deze schuldvraag is is aan ieder persoonlijk en we hoeven niet naar anderen te wijzen. Een tweedeling op dat gebied is echt schadelijk en respect voor andere keuzes moet er zijn. Maar respect kan nog steeds betekenen dat je gemaakte keuzes als fout benoemt.
De manier waarop politiek en media hiermee omgaan, zorgt juist voor deze tweedeling. We zouden er veel verstandiger aan doen deze discussies te staken en te werken aan meer capaciteit in de zorg.
Zie mijn eerdere opmerking over dat dat wat betreft de afgelopen jaren weinig verschil had gemaakt (in dit geval) en dat het mogelijk verschil maakt komende winter, maar daar hebben we nu niet veel aan. ik zou nog steeds iedere man van boven de dertig en iedere vrouw van van boven de 40 oproepen zich te laten vaccineren (en het alle andere volwassenen en zelfs tieners aanraden). Er zijn gevolgen van zowel wel en niet vaccineren en de maatschappelijke gevolgen van een relatief grote groep die zich niet laat vaccineren is groot. Het heeft geen zin om schuldigen aan te wijzen (ook niet met andere ziektes trouwens) of heksenjachten te beginnen, maar negeer niet de gevolgen van keuzes.
Hoe zie je het dan dat er zoveel meldingen zijn over bijwerkingen na vaccinaties? Ik maak me daar grote zorgen over. Heb jij dat helemaal niet?
Plaats reactie