Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
TSD schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Ja jullie hebben daar ook wel gelijk in. Hoeveel reformatorische christenen zijn er überhaupt in Nederlamd?
Zo'n half miljoen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindeli ... formeerden
Dus, even rekenend met een vaccinatiegraad van 50% (wilde gok, natuurlijk, maar wel fors onder landelijk gemiddelde), dan zijn er dus zo'n kwart miljoen ongevaccineerden.

In totaal zijn er zo'n 3 miljoen mensen niet gevaccineerd die wel een oproep hebben gehad. Er is dus wel heel erg veel (media)aandacht voor een groep die maximaal 10% van het totaal is.
Het kan wel echt een probleem zijn als de niet-gevaccineerden veel bij elkaar komen (Daarom is het ook zo'n superdom idee scholen of kinderdagverblijven de vrijheid te geven om vaccinatie tegen kinderziektes te vereisen). Het is een probleem dat de vaccinatiegraad op Urk, in Staphorst en wat dorpen in de Alblasserwaard laag is. Meer dan als de niet gevaccineerden evenwichtiger over het land waren verdeeld.
Daar ben ik het nu niet mee eens Parsifal, dat zou alleen een probleem zijn als vaccineren ook voldoende effect had tegen besmetting / besmettelijkheid. Dan krijgt het virus alleen 'gelegenheid' op die plekken waar veel ongevaccineerden zijn. Kijk naar de cijfers nu, ze stijgen OVERAL. Ja, de besmettingsgraad is in de Biblebelt misschien iets hoger dan in andere gemeenten maar het gaat overal als een raket omhoog.

Er zal iets snelheidsverschil wel optreden, maar zeker als dat echt lokale dorpen zijn, zijn dat steeds lokale brandhaarden en gaat dat in de landelijke cijfers niet tot een extra probleem leiden op zichzelf.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

TSD schreef:
HersteldHervormd schreef:
TSD schreef:
HersteldHervormd schreef: Dus 54 besmettingen is 1 IC bed? Weet je het zeker?
Als er iets niet klopt aan mijn berekening, rekenkundig ofzo, of als jij andere cijfers ziet in het Corona-Dasboard, laat het dan even zien, met deze vraag kan ik niet zoveel, een mens is over het algemeen blind voor zijn eigen fouten ;)
Er zijn totaal 14.052 opgenomen op de IC.

Er zijn totaal 2.054.960 positieve testen in Nederland totaal.

Dus als je die 2 miljoen deelt door de 14 duizend kom je uit op: 146 besmettingen heb je nodig voor één IC bed.

Maar dit is het totaalplaatje. Je hebt gelijk dat het appels met peren vergelijken is qua leeftijdsgroepen e.d.

Bron: https://experience.arcgis.com/experienc ... 4b9b1032d0
Dat was nu juist het punt wat ik wilde maken. De verschillen tussen de leeftijdsgroepen zijn dusdanig groot dat dit heel erg relevant is voor de discussie en je dus aan algemene cijfers, over de hele populatie niet zoveel hebt.

De vaccinatiegraad onder de hele bevolking is in mijn ogen nauwelijks van belang omdat groepsimmuniteit onhaalbaar lijkt, het virus blijft toch wel rondzweven. De bescherming van de ouderen en kwetsbaren is heel erg relevant.

En dus ook voor het ontlasten van de zorg: Bescherming van de kwetsbaren is factor 10 tot 100 meer effectief dan die paar prikken onder tieners, twintigers of dertigers.
Hier nog even op terugkomend en even uitgaand van een andere rekensom op basis van de 14.000 IC opnames die jij noemt, Hersteldhervormd:

Op basis van data van Stichting NICE (http://www.stichting-nice.nl) zijn er 14.000 ongeveer totaal aan IC opnames geweest, waarbij alle IC opnames onder de 40 jaar circa 700 bedragen. Dus alle IC opnames onder de 40 gezamenlijk zijn 5% van het totaal aan IC opnames. En de overheid deze groep maar pushen richting vaccinatie. Ik vind dat waanzin.

(En om dan nog maar niet te spreken over IC-opnames onder de 30 (<2% totaal) of onder de 20 (<0,5% totaal))
Laatst gewijzigd door TSD op 21 okt 2021, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

TSD schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Ja jullie hebben daar ook wel gelijk in. Hoeveel reformatorische christenen zijn er überhaupt in Nederlamd?
Zo'n half miljoen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindeli ... formeerden
Dus, even rekenend met een vaccinatiegraad van 50% (wilde gok, natuurlijk, maar wel fors onder landelijk gemiddelde), dan zijn er dus zo'n kwart miljoen ongevaccineerden.

In totaal zijn er zo'n 3 miljoen mensen niet gevaccineerd die wel een oproep hebben gehad. Er is dus wel heel erg veel (media)aandacht voor een groep die maximaal 10% van het totaal is.
Sorry maar dit is een onzinnige rekensom. Van de 500.000 moet je eerst dan de -18 personen aftrekken. Daarna is de vaccinatiegraad binnen de CGK/PKN GB en grote delen van de HHK en GG echt niet ver onder het landelijke gemiddelde. +18 zijn misschien 375000 mensen waarvan zeker zo’n 75% is gevaccineerd. Blijven er nog 93000 over. Maar zelfs dat getal is fors aan de hoge kant. Die 50.000 is denk ik het meest reëele getal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

huisman schreef:
TSD schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Ja jullie hebben daar ook wel gelijk in. Hoeveel reformatorische christenen zijn er überhaupt in Nederlamd?
Zo'n half miljoen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindeli ... formeerden
Dus, even rekenend met een vaccinatiegraad van 50% (wilde gok, natuurlijk, maar wel fors onder landelijk gemiddelde), dan zijn er dus zo'n kwart miljoen ongevaccineerden.

In totaal zijn er zo'n 3 miljoen mensen niet gevaccineerd die wel een oproep hebben gehad. Er is dus wel heel erg veel (media)aandacht voor een groep die maximaal 10% van het totaal is.
Sorry maar dit is een onzinnige rekensom. Van de 500.000 moet je eerst dan de -18 personen aftrekken. Daarna is de vaccinatiegraad binnen de CGK/PKN GB en grote delen van de HHK en GG echt niet ver onder het landelijke gemiddelde. +18 zijn misschien 375000 mensen waarvan zeker zo’n 75% is gevaccineerd. Blijven er nog 93000 over. Maar zelfs dat getal is fors aan de hoge kant. Die 50.000 is denk ik het meest reëele getal.
Nog beter Huisman, volgens mij bedoelen we hetzelfde en zit ik wellicht aan de hoge kant. Wat ik om me heen hoor (GG dus) dan zou ik eerder onder de 50% schatten, maar wetende dat het in de HHK/GB hoger ligt gaf ik een voorzichtige schatting van 50%, dus ik zocht bewust de bovengrens op. Jij feitelijk de ondergrens. 50.000 van 375.000 = 87%, landelijk is 81% volledig gevaccineerd, dus dat zou betekenen dat reformatorische christenen 'verder' zijn dan de rest van Nederland, dat is iets wat in elk geval wordt tegengesproken door de vaccinatiegraad in de gemiddelde Biblebelt-gemeente.

en correctie: -18 moet neem ik aan -12 zijn, want boven de 12 krijgt iedereen een oproep (hoe onzinnig het ook is, dat is een feit)
Laatst gewijzigd door TSD op 21 okt 2021, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
HersteldHervormd
Berichten: 6086
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

TSD schreef: Hier nog even op terugkomend en even uitgaand van een andere rekensom op basis van de 14.000 IC opnames die jij noemt, Hersteldhervormd:

Op basis van data van Stichting NICE (http://www.stichting-nice.nl) zijn er 14.000 ongeveer totaal aan IC opnames geweest, waarbij alle IC opnames onder de 40 jaar circa 700 bedragen. Dus alle IC opnames onder de 40 gezamenlijk zijn 5% van het totaal aan IC opnames. En de overheid deze groep maar pushen richting vaccinatie. Ik vind dat waanzin.

(En om dan nog maar niet te spreken over IC-opnames onder de 30 (<2% totaal) of onder de 20 (<0,5% totaal))
Ja precies, dit is echt de grote waanzin.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6086
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef:
TSD schreef:
Herman schreef:
HersteldHervormd schreef:Ja jullie hebben daar ook wel gelijk in. Hoeveel reformatorische christenen zijn er überhaupt in Nederlamd?
Zo'n half miljoen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindeli ... formeerden
Dus, even rekenend met een vaccinatiegraad van 50% (wilde gok, natuurlijk, maar wel fors onder landelijk gemiddelde), dan zijn er dus zo'n kwart miljoen ongevaccineerden.

In totaal zijn er zo'n 3 miljoen mensen niet gevaccineerd die wel een oproep hebben gehad. Er is dus wel heel erg veel (media)aandacht voor een groep die maximaal 10% van het totaal is.
Sorry maar dit is een onzinnige rekensom. Van de 500.000 moet je eerst dan de -18 personen aftrekken. Daarna is de vaccinatiegraad binnen de CGK/PKN GB en grote delen van de HHK en GG echt niet ver onder het landelijke gemiddelde. +18 zijn misschien 375000 mensen waarvan zeker zo’n 75% is gevaccineerd. Blijven er nog 93000 over. Maar zelfs dat getal is fors aan de hoge kant. Die 50.000 is denk ik het meest reëele getal.
Ik denk dat Den Ouden bedoelde de 50.000 in Nederland die principieel tegen vaccineren zijn. Dus ook voor kindervaccins. Dus niet perse de coronavaccinaties.

Ik vind dat je die kinderen wel mee moet nemen in de berekening.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef:
huisman schreef:
TSD schreef:
Dus, even rekenend met een vaccinatiegraad van 50% (wilde gok, natuurlijk, maar wel fors onder landelijk gemiddelde), dan zijn er dus zo'n kwart miljoen ongevaccineerden.

In totaal zijn er zo'n 3 miljoen mensen niet gevaccineerd die wel een oproep hebben gehad. Er is dus wel heel erg veel (media)aandacht voor een groep die maximaal 10% van het totaal is.
Sorry maar dit is een onzinnige rekensom. Van de 500.000 moet je eerst dan de -18 personen aftrekken. Daarna is de vaccinatiegraad binnen de CGK/PKN GB en grote delen van de HHK en GG echt niet ver onder het landelijke gemiddelde. +18 zijn misschien 375000 mensen waarvan zeker zo’n 75% is gevaccineerd. Blijven er nog 93000 over. Maar zelfs dat getal is fors aan de hoge kant. Die 50.000 is denk ik het meest reëele getal.
Ik denk dat Den Ouden bedoelde de 50.000 in Nederland die principieel tegen vaccineren zijn. Dus ook voor kindervaccins. Dus niet perse de coronavaccinaties.

Ik vind dat je die kinderen wel mee moet nemen in de berekening.
Kinderen tellen niet mee met de landelijke vaccinatiegraad. Inderdaad is helaas de argumentatie om op godsdienstige gronden niet te vaccineren beïnvloed door argumenten van de corona beweging. De great reset denkers en meer van die waanzin.
Toch zie ik in mijn GG vriendenkring veel gevaccineerden. De ouderen bijna 100%. Maar ook dit is anekdotisch.

In de GG is het denk ik ook regio bepaald want wij hadden laatst iemand op bezoek uit een GG in een ander deel van ons land die aangaf dat hij in zijn gemeente niemand kende die gevaccineerd was..

Conclusie blijft dat de bilblebelt max 5% verantwoordelijk is voor het aantal ongevaccineerden. Die andere 95% hoor je weinig over.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

huisman schreef:In de GG is het denk ik ook regio bepaald want wij hadden laatst iemand op bezoek uit een GG in een ander deel van ons land die aangaf dat hij in zijn gemeente niemand kende die gevaccineerd was..
Ik snap dit niet zo. Wordt er echt zo over gepraat dat je van elk gemeentelid weet of hij zich wel of niet laat vaccineren?? Ik zou in onze gemeente nauwelijks van iemand weten wat zijn standpunt is. En dat vind ik ook verder wel prima.
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ik vermoed dat in meer dan de helft van de Gereformeerde Gemeenten de vaccinatiegraad niet of nauwelijks afwijkt van gemiddeld in Nederland. Er zijn wel enkele grote gemeenten met een relatief laagopgeleide populatie die duidelijk onder het gemiddelde zitten, maar er zijn vermoedelijk ook gemeenten die er bovenuit komen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik vermoed dat in meer dan de helft van de Gereformeerde Gemeenten de vaccinatiegraad niet of nauwelijks afwijkt van gemiddeld in Nederland. Er zijn wel enkele grote gemeenten met een relatief laagopgeleide populatie die duidelijk onder het gemiddelde zitten, maar er zijn vermoedelijk ook gemeenten die er bovenuit komen.
Waarom mensen die in jouw ogen een afwijkend gedrag vertonen altijd wegzetten als laagopgeleid?
Laatst gewijzigd door huisman op 21 okt 2021, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Erskinees »

Zullen we hier anders geen GG-topic van maken?
Mannetje
Berichten: 7754
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:
huisman schreef:In de GG is het denk ik ook regio bepaald want wij hadden laatst iemand op bezoek uit een GG in een ander deel van ons land die aangaf dat hij in zijn gemeente niemand kende die gevaccineerd was..
Ik snap dit niet zo. Wordt er echt zo over gepraat dat je van elk gemeentelid weet of hij zich wel of niet laat vaccineren?? Ik zou in onze gemeente nauwelijks van iemand weten wat zijn standpunt is. En dat vind ik ook verder wel prima.
Het is toch mooi als er onderling gesprek is over dit thema? Niet in de zin van een afvinklijstje, maar wel om elkaar te helpen met de afweging.
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:In de GG is het denk ik ook regio bepaald want wij hadden laatst iemand op bezoek uit een GG in een ander deel van ons land die aangaf dat hij in zijn gemeente niemand kende die gevaccineerd was..
Ik snap dit niet zo. Wordt er echt zo over gepraat dat je van elk gemeentelid weet of hij zich wel of niet laat vaccineren?? Ik zou in onze gemeente nauwelijks van iemand weten wat zijn standpunt is. En dat vind ik ook verder wel prima.
Dat schreef ik niet en dat zou inderdaad raar zijn. ‘Hij kende niemand in de gemeente’ gaat natuurlijk niet over elk gemeentelid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28693
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Ik vermoed dat in meer dan de helft van de Gereformeerde Gemeenten de vaccinatiegraad niet of nauwelijks afwijkt van gemiddeld in Nederland. Er zijn wel enkele grote gemeenten met een relatief laagopgeleide populatie die duidelijk onder het gemiddelde zitten, maar er zijn vermoedelijk ook gemeenten die er bovenuit komen.
Waarom mensen die in jouw ogen een afwijkend gedrag vertonen altijd wegzetten als laagopgeleid?
Dat is het punt niet. Maar het gaat om het type gemeenten. Dat blijkt uit onderzoeken. Er zijn genoeg mensen die hoogopgeleid zijn en het niet met mij eens zijn. Maar op dit onderwerp is dit gewoon bewezen de belangrijkste factor.

Bovendien: ik heb helemaal geen problemen met afwijkend gedrag. Dat zul je inmiddels toch weten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Ik vermoed dat in meer dan de helft van de Gereformeerde Gemeenten de vaccinatiegraad niet of nauwelijks afwijkt van gemiddeld in Nederland. Er zijn wel enkele grote gemeenten met een relatief laagopgeleide populatie die duidelijk onder het gemiddelde zitten, maar er zijn vermoedelijk ook gemeenten die er bovenuit komen.
Waarom mensen die in jouw ogen een afwijkend gedrag vertonen altijd wegzetten als laagopgeleid?
Dat is het punt niet. Maar het gaat om het type gemeenten. Dat blijkt uit onderzoeken. Er zijn genoeg mensen die hoogopgeleid zijn en het niet met mij eens zijn. Maar op dit onderwerp is dit gewoon bewezen de belangrijkste factor.

Bovendien: ik heb helemaal geen problemen met afwijkend gedrag. Dat zul je inmiddels toch weten.
Maar je hebt niet door dat je een connectie maakt tussen laagopgeleid en niet vaccineren? Daarmee druk je -waarschijnlijk onbedoeld-een stempel op degenen die het vaccin niet nemen om godsdienstige redenen.

Waar kan ik het bewijs vinden dat gemeenten met een lage vaccinatiegraad een hoge percentage laagopgeleiden hebben ? Ik ken het onderzoek niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie