Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door J.C. Philpot »

Gisteren op Twitter:

Diederik Gommers vindt dat de politiek strenger moet worden voor niet-gevaccineerden. Volgens hem kunnen de ic’s niet meer worden opgeschaald. Vanavond schuift @GommersDiederik aan bij #Op1 om de situatie te bespreken.

Heeft iemand dit geluisterd?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
DDD schreef:
HersteldHervormd schreef:
DDD schreef:Wat is daar extreem aan?
Sorry DDD, maar ik vind dit echt walgelijk.
Wat mij betreft zou je een afkoel-ban moeten krijgen.
Ik vind dit echt niet normaal.
Welnee. Ik vind het goede maatregelen. Alleen bij het ontslag heb ik enige twijfel. Het is absurd om te suggereren dat dit standpunt ongereformeerd zou zijn of in strijd met de forumregels.

Bovendien is het een normaal uitgangspunt om de stelling dat iets extreem is zelf te bewijzen. Dus is mijn vraag niet ongepast of zelfs maar opmerkelijk.
Je gaat totaal niet in op het verhaal van Helma. Haar nichtje heeft een herstelbewijs en wordt ontslagen en mag niet via Schiphol ons land binnen want je moet en zal gevaccineerd zijn.
Dit terwijl alle onderzoeken bewijzen dat als je de ziekte hebt doorgemaakt er een veel robuustere afweer is opgebouwd dan door vaccinatie.

Dus ja jouw opvattingen zijn extreem en grenzen aan een totalitair denken. Vrijheden inperken zonder enige onderbouwing.

Dat mijn vrijheden worden ingeperkt kan ik best dulden. Ik heb geen vaccinatiebewijs, geen herstelbewijs en ben niet getest. Dan begrijp ik dat ik levensgevaarlijk ben voor de maatschappij. In de Sovjet Unie hadden ze degelijke oplossingen voor zulke onaangepaste mensen. Strafkampen in Siberië. Ik ga mijn wanten vast opzoeken. :garde
Het laatste is ook een karikatuur natuurlijk.
Verder is het niet heel duidelijk dat asymptomatische besmetting een robuustere afweer wordt opgebouwd dan met vaccinatie. Naar ik begreep zijn er redelijk wat landen die een eerdere besmetting gelijk stellen aan 1 prik, niet aan volledige vaccinatie.

Verder is het ook niet zo dat ik de Canadese standpunten niet extreem vind. Dat vind ik wel, alleen het punt van van sommige zorgmedewerkers vaccinatie eisen begrijp ik heel goed. Om dit ook bij OV, onderwijs etc te doen gaat wel weer veel te ver.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Ondertussen: https://www.nu.nl/coronavirus/6163389/n ... oftes.html

Dit is ernstig. Het lijkt me geen slecht idee om voor je jongeren gaat vaccineren en gaat praten over boosters eerst je beloften nakomt aan landen waar de ouderen nog niet eens gevaccineerd kunnen worden, wegens gebrek aan levering.

Ik heb totaal geen verstand van hoe patenten werken, maar ik vraag me ook af of de bedrijven die de patenten in handen hebben niet minstens zo verantwoordelijk zijn als politici die hun beloften niet nakomen. (Tijdelijk) vrijgeven van patenten kan echt miljoenen levens redden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

Vanuit de overheid gezien een prima strategie om strenger te worden richting niet gevaccineerden. Het is nu de vraag hoe principieel mijn keuze was en is om niet te vaccineren.

Wat mag een principiële keuze kosten? Ik heb daar mijn hele leven niet over na hoeven denken. En ik ben een rijke, zorgeloos opgegroeide westerling dus deze situatie is mij vreemd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:Gisteren op Twitter:
Diederik Gommers vindt dat de politiek strenger moet worden voor niet-gevaccineerden. Volgens hem kunnen de ic’s niet meer worden opgeschaald. Vanavond schuift @GommersDiederik aan bij #Op1 om de situatie te bespreken.

Heeft iemand dit geluisterd?
Nee maar wel de reactie van iemand erop:
Het kabinet weigerde de afgelopen anderhalf jaar structureel te investeren in ic's en medewerkers. Ook 0% volumegroeibeperking ziekenhuizen. Ook niks gedaan aan ventilatierichtlijnen en co2-meter, maar op wie wordt @GommersDiederik boos?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:Vanuit de overheid gezien een prima strategie om strenger te worden richting niet gevaccineerden. Het is nu de vraag hoe principieel mijn keuze was en is om niet te vaccineren.

Wat mag een principiële keuze kosten? Ik heb daar mijn hele leven niet over na hoeven denken. En ik ben een rijke, zorgeloos opgegroeide westerling dus deze situatie is mij vreemd.
Voorlopig kost het ons toch niets? Alleen wat druk uit de maatschappij met oneigenlijke argumenten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Ad Anker schreef:Vanuit de overheid gezien een prima strategie om strenger te worden richting niet gevaccineerden. Het is nu de vraag hoe principieel mijn keuze was en is om niet te vaccineren.

Wat mag een principiële keuze kosten? Ik heb daar mijn hele leven niet over na hoeven denken. En ik ben een rijke, zorgeloos opgegroeide westerling dus deze situatie is mij vreemd.
Ik denk dat je dat pas weet als het zover is, dan ontstaat er namelijk de innerlijke strijd, nu nog niet, nu is er hooguit een vorm van angst voor wat er komen gaat. Ik denk ook gelet op hoe de discussie nu evolueert, dat het onderscheid tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden alleen maar groter wordt.

Aan de andere kant, we hebben al zo vaak voor nieuwe voldongen feiten gestaan, ik denk dat je hier niet in lange termijn moet denken. We weten nog zoveel niet, over het virus niet, over de langdurige werking van vaccins niet en ook niet over de opbouw van evt. natuurlijke immuniteit en wat dat op een gegeven moment 'doet' met de zorgvraag.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Ad Anker schreef:Vanuit de overheid gezien een prima strategie om strenger te worden richting niet gevaccineerden. Het is nu de vraag hoe principieel mijn keuze was en is om niet te vaccineren.

Wat mag een principiële keuze kosten? Ik heb daar mijn hele leven niet over na hoeven denken. En ik ben een rijke, zorgeloos opgegroeide westerling dus deze situatie is mij vreemd.
Voorlopig kost het ons toch niets? Alleen wat druk uit de maatschappij met oneigenlijke argumenten.
Dat is waar hoor. Maar mijn vrouw zou het ontzettend lastig vinden om haar baan als IC verpleegkundige op te geven. En dat kan zomaar wel het geval zijn, bijvoorbeeld.

Inderdaad is het waar wat Tib hier onder citeert. Het is heel krom. Net als de vaccins richting de ontwikkelingslanden. Maar goed, we moeten ook geen complotdenkers worden. Al is het allemaal vrij onnavolgbaar.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:Vanuit de overheid gezien een prima strategie om strenger te worden richting niet gevaccineerden. Het is nu de vraag hoe principieel mijn keuze was en is om niet te vaccineren.

Wat mag een principiële keuze kosten? Ik heb daar mijn hele leven niet over na hoeven denken. En ik ben een rijke, zorgeloos opgegroeide westerling dus deze situatie is mij vreemd.
Voorlopig kost het ons toch niets? Alleen wat druk uit de maatschappij met oneigenlijke argumenten.
Dat is waar hoor. Maar mijn vrouw zou het ontzettend lastig vinden om haar baan als IC verpleegkundige op te geven. En dat kan zomaar wel het geval zijn, bijvoorbeeld.

Inderdaad is het waar wat Tib hier onder citeert. Het is heel krom. Net als de vaccins richting de ontwikkelingslanden. Maar goed, we moeten ook geen complotdenkers worden. Al is het allemaal vrij onnavolgbaar.
Dat van jouw vrouw begrijp ik. Mijn dochter zit als verpleegkundige ook in zo’n positie. Nu ze heeft gezien dat een coronaverdachte cliënt bijna haar hele gevaccineerde team heeft besmet en deze ook ziek zijn geweest is haar begrip voor vaccinatiedrang nog meer afgenomen.

@parsifal. Veel onderzoeken wijzen toch echt uit dat een herstellen van een Corona besmetting een robuustere afweer en een breder pallet van afweerstoffen geeft. Daarom zou een serologische test 4 weken na een positieve test kunnen bijdragen aan het inperken van besmettingen. Heb je dan bewezen een breed spectrum aan antistoffen kun je veilig overal aan het werk.
Doorbraakinfecties na een infectie komen vele malen minder voor dan na vaccinatie. Las in een onderzoek dat na vaccinatie dat 15 tot 20% is en na infectie rond de 1%.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adje »

J.C. Philpot schreef:Gisteren op Twitter:

Diederik Gommers vindt dat de politiek strenger moet worden voor niet-gevaccineerden. Volgens hem kunnen de ic’s niet meer worden opgeschaald. Vanavond schuift @GommersDiederik aan bij #Op1 om de situatie te bespreken.

Heeft iemand dit geluisterd?
Nee. Wel stond er een stukje van Gommers op NOS.

Gisteravond bij het nieuws kwam er wel een medewerker van het Radboud UMC aan het woord. Zij gaf aan dat veel zorgpersoneel ziek thuis is.

Ik hoor dat ook wel van zorgpersoneel uit mijn omgeving. De eerste golf heel wat extra uren gemaakt, tijdens de volgende "golven" konden ze dat niet meer opbrengen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
@parsifal. Veel onderzoeken wijzen toch echt uit dat een herstellen van een Corona besmetting een robuustere afweer en een breder pallet van afweerstoffen geeft. Daarom zou een serologische test 4 weken na een positieve test kunnen bijdragen aan het inperken van besmettingen. Heb je dan bewezen een breed spectrum aan antistoffen kun je veilig overal aan het werk.
Doorbraakinfecties na een infectie komen vele malen minder voor dan na vaccinatie. Las in een onderzoek dat na vaccinatie dat 15 tot 20% is en na infectie rond de 1%.
De onderzoeken die ik gezien heb gingen volgens mij uit van symptomatische besmetting. Dat zou echt wel een verschil kunnen maken. Het idee van "besmetting is 1 prik" lijkt me niet onredelijk.

Verder begrijp ik de principiele bezwaren tegen vaccinatie van zorgmedewerkers niet heel goed. Ik kan het "vertrouwen in God" argument begrijpen (hoewel dat argument minder waard wordt als het gecombineerd wordt met angst voor bijwerkingen van het vaccin). Echter als je het vaccin neemt om je baan te behouden en om patienten te beschermen (zoals een IC verpleegkundige dat ook doet door hygiene maatregelen) dan doet dat toch niet af van het vertrouwen in God? Je motivatie is dan niet meer jezelf beschermen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ad Anker »

In de eerste golf was het heftig en druk. Daarna viel het best mee. De publieke opinie over code zwart en meer onzin heeft het zorgpersoneel wel wat geslachtofferd. Een klein schopje onder hun kont kan geen kwaad meen ik.

Het probleem in de verpleeghuizen is veel groter. Enorme tekorten en knetterhard werken. Maar dat is niet interessant.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:In de eerste golf was het heftig en druk. Daarna viel het best mee. De publieke opinie over code zwart en meer onzin heeft het zorgpersoneel wel wat geslachtofferd. Een klein schopje onder hun kont kan geen kwaad meen ik.

Het probleem in de verpleeghuizen is veel groter. Enorme tekorten en knetterhard werken. Maar dat is niet interessant.

Ik verbaas mij ook over die werkdruk verhalen. De cijfers zijn openbaar (zie link) de hele zomer tot nu toe zijn zo’n 200 (deze zomer 300) reguliere IC bedden onbezet. Dit zijn gewoon beschikbare bedden die niets te maken hebben met zorg afschalen of het opschalen van IC capaciteit.

Heb nog nooit een journalist daar kritische vragen over horen stellen.


https://lcps.nu/20-oktober-165-covid-pa ... e-kliniek/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:Vanuit de overheid gezien een prima strategie om strenger te worden richting niet gevaccineerden. Het is nu de vraag hoe principieel mijn keuze was en is om niet te vaccineren.

Wat mag een principiële keuze kosten? Ik heb daar mijn hele leven niet over na hoeven denken. En ik ben een rijke, zorgeloos opgegroeide westerling dus deze situatie is mij vreemd.
Dat is inderdaad goed om over na te denken. Positief dat je dat hier deelt. Geeft blijk van vermogen tot zelfreflectie.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door refo »

parsifal schreef: Verder begrijp ik de principiele bezwaren tegen vaccinatie van zorgmedewerkers niet heel goed. Ik kan het "vertrouwen in God" argument begrijpen (hoewel dat argument minder waard wordt als het gecombineerd wordt met angst voor bijwerkingen van het vaccin). Echter als je het vaccin neemt om je baan te behouden en om patienten te beschermen (zoals een IC verpleegkundige dat ook doet door hygiene maatregelen) dan doet dat toch niet af van het vertrouwen in God? Je motivatie is dan niet meer jezelf beschermen.
Ik denk niet dat ik teveel zeg als ik zeg dat de mensen die het "vertrouwen in God" argument, zoals jij dat benoemt, vooral te vinden zijn in SGP-kringen. Het wonderlijke is wel dat men daar veel waarde hecht aan een goed uitgeruste defensiemacht. Blijkbaar vindt men dan weer dat God toch beter kan helpen als we alvast wat spullen hebben.
Plaats reactie