Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: En de beter ingerichte testsamenleving. Ik hoorde gisteren een Deense arts zeggen: ik ging 1x per week door de testhal, deed een test en op weg naar mijn werk trilde mijn telefoon al in mijn broekzak. Ik had weer een groen vinkje.
Het viel mij inderdaad op dat in elke plaats in Denemarken je meerdere plaatsen had waar je je kon laten testen. Veelal ook in leegstaande winkelpanden.

Een ander voordeel is wellicht ook dat Denemarken veel dunner bevolkt is dan Nederland.
Dunner bevolkt maakt echt niet veel uit. Ik heb het voorbeeld eerder gebruikt, waarom het kijken naar mensen per vierkante kilometer niet de juiste manier is. Vergelijk het land Denemarken met het koninkrijk Denemarken (inclusief Groenland) Het aantal besmettingen zal in beide ongeveer even hard stijgen (De bevolking van Groenland valt in het niet bij het land Denemarken). Echter het aantal mensen per vierkante kilometer is in het land Denemarken veel groter dan in het koninkrijk Denmarken. Ook in het land Denemarken leven veel mensen in Kopenhagen en in de andere steden en die mensen zijn belangrijk voor de verspreiding.

Denemarken heeft het grote voordeel dat er veel vertrouwen is in de overheid en de vaccinatiegraad echt hoog is. Nog steeds denk ik dat er een uitbraak komt in wat maanden, maar dan voornamelijk onder gevaccineerden en dat maakt het probleem echt een heel stuk kleiner.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Habitat »

In december 2020 was het kabinet tegen 'voordelen' of privileges voor gevaccineerden. De Jonge zei daarover: "Je moet niet willen dat daar een impliciete druk van uitgaat en dat het toch een vorm van drang en dwang wordt."

Het is bijna kolderiek als je dat nu leest.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door HersteldHervormd »

Habitat schreef:In december 2020 was het kabinet tegen 'voordelen' of privileges voor gevaccineerden. De Jonge zei daarover: "Je moet niet willen dat daar een impliciete druk van uitgaat en dat het toch een vorm van drang en dwang wordt."

Het is bijna kolderiek als je dat nu leest.
Inderdaad, en zo zijn er heel erg veel dingen die zo gelopen zijn. Maar als je wat kritischer word, ben je een wappie, dat is wat er nu gebeurd. En het enge is nog, de burgers doen er aan mee, gelukkig niet iedereen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Ik zie bij jou anders helemaal geen kritisch denken. Je bent wel negatief over het overheidsbeleid. Maar kritisch denken betekent dat je onderscheidt op basis van feiten. Je onderbouwt je stellingen -bijvoorbeeld dat de regels almaar strenger worden- echter totaal niet met concrete argumenten. Het blijft beperkt tot vage verdachtmakingen en zorgen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Hoopvol »

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zal niet optreden tegen bedrijven die van hun personeel een vaccinatiebewijs eisen om op kantoor te werken.

https://www.nu.nl/economie/6159742/mini ... eisen.html
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

https://www.destentor.nl/gezond/duizend ... gle.com%2F

Vanmorgen bezocht ik een vrouwenmorgen, waarin een vrouw aangaf dat haar oma van 82 na het nemen van het vaccin weer is gaan "menstrueren".
(ik plaats het tussen haakjes wat het natuurlijk geen normale bloeding)
Ik hoor ook veel gordelroos als bijwerking. Dit bevestigt ook de zorgkaart van Nederland:
lees vooral de meer dan 100 reacties die er onder staan.

https://www.zorgkaartnederland.nl/aando ... KEa26ztNT8
Hora est!
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Isala schreef:https://www.destentor.nl/gezond/duizend ... gle.com%2F

Vanmorgen bezocht ik een vrouwenmorgen, waarin een vrouw aangaf dat haar oma van 82 na het nemen van het vaccin weer is gaan "menstrueren".
(ik plaats het tussen haakjes wat het natuurlijk geen normale bloeding)
Ik hoor ook veel gordelroos als bijwerking. Dit bevestigt ook de zorgkaart van Nederland:
lees vooral de meer dan 100 reacties die er onder staan.

https://www.zorgkaartnederland.nl/aando ... KEa26ztNT8
Het aantal bijwerkingen is gewoon enorm, vergeleken met andere vaccins. Niet persé direct gevaarlijke bijwerkingen ofzo, maar wel soms hele vervelende bijwerkingen. Ik snap heel goed dat zelfs mensen die wél meedoen met het rijksvaccinatieprogramma, dít vaccin niet nemen.

En dan te bedenken dat je waarschijnlijk jaarlijks 1/2 prikken moet blijven halen. Nee, hoe meer informatie er, ofwel via de media, ofwel gewoon vanuit je omgeving, naar buiten komt, hoe meer ik begrijp dat een deel van de mensen niet over te halen is, ook zonder principiële gewetensbezwaren. (Al lopen die soms deels in elkaar over, vind ik, als het gaat over de gedachte of een voorzorgsmaatregel geoorloofd is).

Als 1 / 2 prikken al deze bijwerkingen geven, wat gaan dan het jaarlijks "doorprikken" doen? Maar nee, hoor, als je zo denkt dan laat je je niet goed informeren (bla bla).
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Isala »

Ja het is enorm, ook in mijn eigen omgeving. En ook onder mijn collega's.
Niemand durft te zeggen dat het zelfs misschien een verband zou kunnen hebben met het vaccin.
Gordelroos, trombose, ontstekingen op allerlei plaatsen.
Artsen ontkennen of elke relatie, of zeggen dat het niet bewezen kan worden, of houden het midden dat het misschien wel een relatie kan hebben maar het hoeft niet perse.
Ik ken in mijn directe omgeving twee mensen die twee weken na hun vaccinatie dood zijn gevonden, waarvan één collega.
En iemand die blaren kreeg over het hele lichaam, zelfs in de keel. Uiteindelijk overleden.
Ik denk dat de bijwerkingen meer zijn dan we ook maar weten. Veel mensen zullen hun klacht/bijwerking niet eens naar buiten brengen, laat staan dat melden bij het Lareb.
Hora est!
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Waarom denk je dat? Gezien alle ophef denk ik juist dat mensen iedere klacht onmiddellijk aan de vaccinatie zullen linken. Ik weet niet of er statistieken zijn van het aantal gevallen van gordelroos bijvoorbeeld, maar daar zou ik wel benieuwd naar zijn.

Ik had in ieder geval last van mijn rug en ik dacht dat het van de inenting kwam. Maar met een nieuw matras was het helemaal over. :)

Maar goed, als het aantal sterfgevallen omhoog gaat, moet dat eenvoudig terug te zien zijn in de statistieken. De inenting ging per leeftijdscategorie, dan zou de stijging in overlijden daar op moeten volgen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Isala schreef:Ja het is enorm, ook in mijn eigen omgeving. En ook onder mijn collega's.
Niemand durft te zeggen dat het zelfs misschien een verband zou kunnen hebben met het vaccin.
Gordelroos, trombose, ontstekingen op allerlei plaatsen.
Artsen ontkennen of elke relatie, of zeggen dat het niet bewezen kan worden, of houden het midden dat het misschien wel een relatie kan hebben maar het hoeft niet perse.
Ik ken in mijn directe omgeving twee mensen die twee weken na hun vaccinatie dood zijn gevonden, waarvan één collega.
En iemand die blaren kreeg over het hele lichaam, zelfs in de keel. Uiteindelijk overleden.
Ik denk dat de bijwerkingen meer zijn dan we ook maar weten. Veel mensen zullen hun klacht/bijwerking niet eens naar buiten brengen, laat staan dat melden bij het Lareb.
Een direct verband is in veel gevallen nauwelijks vast te stellen. Ik heb er geen zicht op in hoeverre er wel deugdelijk en secuur onderzoek naar wordt gedaan, maar heb ook het idee dat er veel onder de radar blijft, helaas.

@DDD: Mensen zullen het zéker linken aan vaccinatie, maar de vraag is of ze (1) het melden en (2) of "instanties" het dan ook linken aan vaccinaties / er serieus onderzoek naar doen en, nogmaals, de link is überhaupt heel moeilijk vast te stellen.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

DDD schreef: Maar goed, als het aantal sterfgevallen omhoog gaat, moet dat eenvoudig terug te zien zijn in de statistieken. De inenting ging per leeftijdscategorie, dan zou de stijging in overlijden daar op moeten volgen.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat mensen in grote getale overlijden na vaccinatie, dan had het echt wel al ergens opgepot of nu al zichtbaar geweest in statistieken. Feit blijft dat het risico op overlijden onder de 50 aan COVID natuurlijk net zo goed zeer gering is. En principeel gezien: Een Vaccin laat ik zelf zetten, terwijl daar óók bepaalde risico's aan kleven en ook stevige bijwerkingen kan hebben, of ik COVID krijg, weet ik niet.

Dat bedoel ik met het feit dat vraagtekens rondom veiligheid van het vaccin, of bijwerkingen die je om je heen hoort in niet geringe mate (ik heb gelukkig nog geen heftige dingen in mijn omgeving gehoord zoals overlijdens e.d. ) niet alleen een 'generiek' argument kunnen zijn om geen prik te zetten, maar ook wel doorvloeien in principiële argumentatie. Voor mij in elk geval wel.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

Isala schreef:Ja het is enorm, ook in mijn eigen omgeving. En ook onder mijn collega's.
Niemand durft te zeggen dat het zelfs misschien een verband zou kunnen hebben met het vaccin.
Gordelroos, trombose, ontstekingen op allerlei plaatsen.
Artsen ontkennen of elke relatie, of zeggen dat het niet bewezen kan worden, of houden het midden dat het misschien wel een relatie kan hebben maar het hoeft niet perse.
Ik ken in mijn directe omgeving twee mensen die twee weken na hun vaccinatie dood zijn gevonden, waarvan één collega.
En iemand die blaren kreeg over het hele lichaam, zelfs in de keel. Uiteindelijk overleden.
Ik denk dat de bijwerkingen meer zijn dan we ook maar weten. Veel mensen zullen hun klacht/bijwerking niet eens naar buiten brengen, laat staan dat melden bij het Lareb.
Tsja weer zo’n verhaaltje wat niet te verifiëren is. In onze woonbuurt heb ik een rondje gemaakt . Ik ben de enige die zich niet heeft laten vaccineren. De ongeveer 50 buurtjes allemaal wel. Ze zijn geprikt zonder enige bijwerking. Onze directe buren waren al heel vroeg gevaccineerd met AstraZeneca en zijn daar na de eerste prik wel behoorlijk naar van geweest. Bij de tweede prik hadden ze geen last.

Ook mijn verhaaltje is niet te verifiëren maar wel waar.

Nogmaals ik ben niet gevaccineerd maar ga mijn keuze achteraf niet legitimeren met verhaaltjes hoe gevaarlijk en slecht het vaccin zou zijn.
Er zijn inmiddels honderden miljoenen vaccins gezet. Bij grote onveiligheid zou je wel meer horen dan wat verhaaltjes en tweets
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

Sidenote: Tot nu toe volgden onze kinderen wel het rijksvaccinatieprogramma. Het hele gebeuren rondom deze vaccins en de enorme eenzijdigheid in communicatie en de drang van overheidswege die ermee gepaard gaat, doet mij persoonlijk ook wel steeds meer twijfelen daaraan. Zit het maakbaarheidsdenken ook niet teveel daarin? Ik heb er verder geen harde argumentatie voor, maar het is gewoon een gevoel wat ik merk dat regelmatig 'knaagt' / opspeelt.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door TSD »

huisman schreef: Ook mijn verhaaltje is niet te verifiëren maar wel waar.

Nogmaals ik ben niet gevaccineerd maar ga mijn keuze achteraf niet legitimeren met verhaaltjes hoe gevaarlijk en slecht het vaccin zou zijn.
Er zijn inmiddels honderden miljoenen vaccins gezet. Bij grote onveiligheid zou je wel meer horen dan wat verhaaltjes en tweets
Ik neem feitelijke informatie uit mijn omgeving ook tot me. Ik ben het met je eens dat grote onveiligheid inderdaad wel op andere manieren ook op had gepopt, maar:
1. Niet dodelijke of ernstige bijwerkingen kunnen wel degelijk vervelende bijwerkingen zijn
2. Het aantal bijwerkingen van het COVD vaccin wat officieel is gemeld is factor 10 van het griepvaccin, dus ook in de officiële getallen zie je wel iets terug
3. Bijwerkingen zijn moeilijk te traceren. Als je ziek wordt, bijv. gordelroos, is dat niet zomaar gelinkt aan het vaccin, misschien denk je er als persoon aan, maar een link is moeilijk vast te stellen
4. Ik geloof wel degelijk dat informatie van overheidswege niet volledig objectief hoeft te zijn. Heel erg transparant over de bijwerkingen kan namelijk een heel sterk effect hebben op bijv. vaccinatiebereidheid (mensen worden wellicht eerder huiverig).

Verder vind ik het van tunnelvisie getuigen dat je van jezelf zegt: Mijn verhaaltje is niet te verifiëren maar wel waar en van de eigen waarnemingen van Isala uit haar omgeving zegt: Tsja, weer zo'n verhaaltje wat niet te verifiëren is. Eigenlijk zeg je daarmee: Isala, ik geloof niet wat je zegt. (En dus: Je zit te liegen).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door huisman »

TSD schreef:
huisman schreef: Ook mijn verhaaltje is niet te verifiëren maar wel waar.

Nogmaals ik ben niet gevaccineerd maar ga mijn keuze achteraf niet legitimeren met verhaaltjes hoe gevaarlijk en slecht het vaccin zou zijn.
Er zijn inmiddels honderden miljoenen vaccins gezet. Bij grote onveiligheid zou je wel meer horen dan wat verhaaltjes en tweets
Ik neem feitelijke informatie uit mijn omgeving ook tot me. Ik ben het met je eens dat grote onveiligheid inderdaad wel op andere manieren ook op had gepopt, maar:
1. Niet dodelijke of ernstige bijwerkingen kunnen wel degelijk vervelende bijwerkingen zijn
2. Het aantal bijwerkingen van het COVD vaccin wat officieel is gemeld is factor 10 van het griepvaccin, dus ook in de officiële getallen zie je wel iets terug
3. Bijwerkingen zijn moeilijk te traceren. Als je ziek wordt, bijv. gordelroos, is dat niet zomaar gelinkt aan het vaccin, misschien denk je er als persoon aan, maar een link is moeilijk vast te stellen
4. Ik geloof wel degelijk dat informatie van overheidswege niet volledig objectief hoeft te zijn. Heel erg transparant over de bijwerkingen kan namelijk een heel sterk effect hebben op bijv. vaccinatiebereidheid (mensen worden wellicht eerder huiverig).

Verder vind ik het van tunnelvisie getuigen dat je van jezelf zegt: Mijn verhaaltje is niet te verifiëren maar wel waar en van de eigen waarnemingen van Isala uit haar omgeving zegt: Tsja, weer zo'n verhaaltje wat niet te verifiëren is. Eigenlijk zeg je daarmee: Isala, ik geloof niet wat je zegt. (En dus: Je zit te liegen).
Even over dat laatste. Misschien niet zo handig van mij opgeschreven. De verhalen van Isala en van mij zijn niet te verifiëren door de lezers. Daar had ik het bij moeten laten. Ik zeg dus nadrukkelijk niet dat Isala liegt of de feiten verdraait. Alleen dat het voor de forummers niet te verifiëren anekdotes zijn.
Betrouwbaarder zijn daarom de meldingen bij Lareb waar misschien een onderrapportage in zit of juist een overrapportage vanwege de brede aandacht voor dit vaccin?

Het gaat er mij ten diepste om dat de beslissing om je niet te laten vaccineren tegen Covid zijn basis moet hebben op grond van feiten niet van anekdotes.
Nog beter is het als deze beslissing genomen wordt op geestelijke gronden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie