Vaccinatie met het oog op COVID-19

Stel, er komt een vaccin tegen COVID-19. Inenten of niet?

Ja, nog nooit gewetensbezwaren tegen gehad.
75
48%
Ja, sinds CIVID-19 ben ik er anders over gaan denken.
7
4%
Twijfel.
12
8%
Nee. Mijn geweten komt hiermee in conflict.
42
27%
Anders nl.
20
13%
 
Totaal aantal stemmen: 156

Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: RE: Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Geytenbeekje »

Orchidee schreef:
Geytenbeekje schreef:Als je voelt dat je hoofdpijn hebt neem je een aspirine niet eerder.
O nee? Soms is het beter en moet je alvast met paracetamol beginnen voordat je werkelijk ziek word of hoofdpijn krijgt of iets anders.
Ik neem het in als het niet anders kan.
Ik heb echt een pest hekel aan medicijnen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Orchidee »

Dat kan én dat moet jij zelf weten natuurlijk maar dat is géén wet van Meden Perzen én fijn dat jij er een hekel aan kan hebben!
Ik heb al diverse keren medicijnen in mijn leven gekregen en gebruikt en het mocht gezegend worden
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef: Ja wel: Als je voelt dat je hoofdpijn hebt neem je een aspirine niet eerder.
Ik hoop dat je dan paracetamol neemt, dat is veiliger. ;)
Soms moeten mensen medicatie preventief gebruiken, om te voorkomen dat......
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Als ik een pijnlijke tandartsbehandeling moet ondergaan, dan neem ik vooraf een pijnstiller. En moet de narcose misschien ook pas achteraf plaatsvinden? Nu is daar wel een verschil, want het is op voorhand zeker dat een operatie pijn doet, maar goed. Dit argument klopt in ieder geval al niet.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Alle mensen die tegen vaccinaties zijn, geven die bij behandeling in het ziekenhuis ook aan dat ze geen middelen willen toegediend krijgen voor eventuele complicaties die tijdens de behandeling zouden kunnen optreden? Natuurlijk niet. Dat enkele feit maakt al dat het standpunt om geen vaccinaties te willen krijgen behoorlijk wankel.
Je geeft er opnieuw blijk van te weinig kennis te hebben van de bezwaren. Dat geeft niet, maar dat maakt wel dat jouw beoordeling van deze standpunten weinig waarde heeft. Dat begint namelijk met het serieus nemen van de mensen waarover het gaat, en dus met het verdiepen in hun standpunten.
m.i.is dit verwijt onterecht. Het is juist dat de bezwaarden de discussie - in ieder geval op dit forum - niet aan willen gaan. @Ad haastte zich om te suggereren dat het bezwaarden standpunt belachelijk werd gemaakt "je neemt toch ook een regenjas mee" en meende vervolgens gelegitimeerd te zijn de discussie te ontwijken.

Ds. Agteresch betoogd precies wat hier ook is aangegeven. Wat is er fout aan zijn redenering?
Hier zitten ook nogal wat vooroordelen in. Volgens mij heb ik nergens aangegeven dat ik geen discussie wil. Wat ik hier in de richting van @Ambtenaar betoog, is dat hij één standpunt hier aangrijpt om de argumentatie van bezwaarden 'behoorlijk wankel' te noemen. Dat vind ik kwalijk.

Wat ik in elk geval ondeugdelijk vind in deze argumentatie, is dat het verschil tussen beide situaties is dat je in het ene geval ziek bent, en gevaar loopt op complicaties. Ik kan me voorstellen dat hiertegen géén bezwaren bestaan, terwijl die wel bestaan tegen het gebruiken van middelen in het geval je gezond bent. Dat is het verschil.

Ik begrijp overigens zeer wel dat er een grijs gebied ligt. En ik zeg er direct bij dat ik het heel geen gemakkelijk onderwerp vind. Maar ik heb al eerder geconstateerd dat er bij @Ambtenaar bepaald niet veel invoelingsvermogen voor bezwaarden is.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Je geeft er opnieuw blijk van te weinig kennis te hebben van de bezwaren. Dat geeft niet, maar dat maakt wel dat jouw beoordeling van deze standpunten weinig waarde heeft. Dat begint namelijk met het serieus nemen van de mensen waarover het gaat, en dus met het verdiepen in hun standpunten.
Ik heb er geen begrip voor omdat ik de standpunten en argumenten hiervoor niet valide vind.
DDD
Berichten: 28666
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door DDD »

Bloedverdunners gebruik je ook als je je nog kerngezond voelt.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: Niet iedereen die tegen vaccinaties is, is een wappie hoor. Er zijn mensen die kritisch zijn t.a.v. het vaccin en m.i. wel terecht.
Ik vind de algemene berichtgeving nogal positief.
Ik noem mensen die vanwege ethische bezwaren niet vaccineren geen wappie. Hun argumenten deugen niet in mijn ogen, maar dat is wat anders dan een wappie zijn. Wappies zitten bij de NVKP.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Je geeft er opnieuw blijk van te weinig kennis te hebben van de bezwaren. Dat geeft niet, maar dat maakt wel dat jouw beoordeling van deze standpunten weinig waarde heeft. Dat begint namelijk met het serieus nemen van de mensen waarover het gaat, en dus met het verdiepen in hun standpunten.
Ik heb er geen begrip voor omdat ik de standpunten en argumenten hiervoor niet valide vind.
Maar je neemt de mensen wel serieus?
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Maar je neemt de mensen wel serieus?
Ja.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door merel »

@ eilander
Conform de WGBO mogen kinderen van 12 jaar en ouder zelf ook beslissen inzake de behandeling. In hoeverre is het wel/niet geven van vaccinaties ( en dan niet alleen tegen Covid) een onderwerp van gesprek bij jullie en mogen jouw kinderen hierin zelf een standpunt innemen of volgen jouw vrouw en kinderen jou hierin?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 910
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Adagio »

Bericht in RD: "Noorwegen wijzigt advies coronavaccinatie na 23 sterfgevallen". Ik kan me de discussie in bijvoorbeeld de 2e kamer nog herinneren tijdens de eerste golf: groepsimmuniteit mocht niet verkregen worden door het virus zelf. En ouderen c.q. kwetsbaren dienden het eerste beschermd te worden. Het zag er zo ethisch hoogstaand uit.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Marco »

Adagio schreef:Bericht in RD: "Noorwegen wijzigt advies coronavaccinatie na 23 sterfgevallen". Ik kan me de discussie in bijvoorbeeld de 2e kamer nog herinneren tijdens de eerste golf: groepsimmuniteit mocht niet verkregen worden door het virus zelf. En ouderen c.q. kwetsbaren dienden het eerste beschermd te worden. Het zag er zo ethisch hoogstaand uit.
Dit soort berichten is te verwachten: als je hoogbejaarden en verpleeghuisbewoners in gaat enten, zullen er mensen kort na toediening van het vaccin overlijden. Dat kan volkomen ongerelateerd zijn, maar het kan ook dat bijwerkingen die voor 'normale' mensen licht zijn toch net teveel zijn voor deze kwetsbare groep. En dat is waar dit over gaat: let op dat je mensen die al op het randje zitten er met de (lichte) bijwerkingen niet net overheen duwt.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Maar je neemt de mensen wel serieus?
Ja.
Volgens mij stelde je in mijn ogen de bizarre vraag 'wil je nog bij die groep horen'. Ik interpreteer dat niet als 'mensen serieus nemen'.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Vaccinatie met het oog op COVID-19

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Volgens mij stelde je in mijn ogen de bizarre vraag 'wil je nog bij die groep horen'. Ik interpreteer dat niet als 'mensen serieus nemen'.
De vraag is of je deel wilt uitmaken van een gemeenschap die vergaande consequenties verbindt aan bepaalde opvattingen over onderwerpen die gebaseerd zijn op interpretatie van de Bijbel.
Plaats reactie