Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Peiling eindigde op 14 dec 2019, 22:35

1. Ik heb een kerstboom met alles erop en eraan, en ook kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes.
18
26%
2. Ik heb alleen kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes. Een beetje gezelligheid in huis moet toch wel kunnen?
32
47%
3. Ik heb géén kerstboom en géén kerstversiering in huis. Kerst gaat niet over glitter en glamour, maar over Jezus Christus, Die geboren wilde worden op de onder de vloekliggende aarde, om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.
18
26%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Amstelodamense »

Helemaal eens. Denk dat het milieu-aspect erg mee valt. Wel goed dat er steeds meer bewustzijn komt. Ik zou het bijv. ook willen verbieden als kerkelijke gemeente dat mensen met mooi weer met de auto naar de kerk komen (binnen een bepaalde straal uiteraard en oude/zieke mensen uitgezonderd). Maar jonge gasten, wonend in het dorp zelf: auto is not done. Laten we het daar eens over hebben.

Vuurwerk: ook helemaal eens. Direct afschaffen, belastend voor milieu, portemonnee en geeft veel schade/overlast/letsel. Alleen maar minputen.
Online
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door merel »

Amstelodamense schreef:Helemaal eens. Denk dat het milieu-aspect erg mee valt. Wel goed dat er steeds meer bewustzijn komt. Ik zou het bijv. ook willen verbieden als kerkelijke gemeente dat mensen met mooi weer met de auto naar de kerk komen (binnen een bepaalde straal uiteraard en oude/zieke mensen uitgezonderd). Maar jonge gasten, wonend in het dorp zelf: auto is not done. Laten we het daar eens over hebben.

Vuurwerk: ook helemaal eens. Direct afschaffen, belastend voor milieu, portemonnee en geeft veel schade/overlast/letsel. Alleen maar minputen.
In feite zou je, als je gezond bent, altijd met de fiets naar de kerk kunnen gaan. De keren dat het echt plenst van de regen zijn op 1 hand te tellen per jaar.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Dodo »

Tiberius schreef:Maar goed, het milieu-aspect.

Als je in december een boom koopt, en die een maand later verbrandt, ben je eigenlijk een milieudelinquent.
Evenals wanneer je prachtige orchideeën zoals DDD ze kennelijk heeft, koopt, en deze een maand later in de gft-bak gooit.

Maar als je ermee omgaat zoals Marco en onze buren, dan is er toch geen negatief milieu-aspect?
Dan zou ik liever het milieu-aspect van vuurwerk onder de aandacht willen brengen. Dat bovendien ook nog veel overlast geeft voor anderen.
Geldt dat ook niet voor bijvoorbeeld die bolchrysanten die iedereen in de herfst bij de voordeur heeft staan? Ik vind dat altijd lastig, die dingen worden speciaal opgekweekt, staan een paar weken en gaan dan de groenbak in.
Gelukkig vind ik ze niet mooi :OO3
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door John Galt »

Op de Hoge Veluwe mag je deze dagen zelf gratis een spar omhakken. De reden daarvoor is dat door de stikstof die bomen groeien als bamboe en zo de zandverstuivingen dreigen te overwoekeren.
Dus in die zin is een kerstboom nemen juist goed voor het milieu, althans voor het cultuurhistorische landschap.
Who is John Galt? :quoi
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

Amstelodamense schreef:Helemaal eens. Denk dat het milieu-aspect erg mee valt. Wel goed dat er steeds meer bewustzijn komt. Ik zou het bijv. ook willen verbieden als kerkelijke gemeente dat mensen met mooi weer met de auto naar de kerk komen (binnen een bepaalde straal uiteraard en oude/zieke mensen uitgezonderd). Maar jonge gasten, wonend in het dorp zelf: auto is not done. Laten we het daar eens over hebben.

Vuurwerk: ook helemaal eens. Direct afschaffen, belastend voor milieu, portemonnee en geeft veel schade/overlast/letsel. Alleen maar minputen.
Op de Biblebelt geldt in sommige streken en/of kerkverbanden die regel nog steeds, zij het dat het niet vanwege het mileu is.

Verder overigens wel helemaal eens, dit keer... ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Amstelodamense schreef:Helemaal eens. Denk dat het milieu-aspect erg mee valt. Wel goed dat er steeds meer bewustzijn komt. Ik zou het bijv. ook willen verbieden als kerkelijke gemeente dat mensen met mooi weer met de auto naar de kerk komen (binnen een bepaalde straal uiteraard en oude/zieke mensen uitgezonderd). Maar jonge gasten, wonend in het dorp zelf: auto is not done. Laten we het daar eens over hebben.

Vuurwerk: ook helemaal eens. Direct afschaffen, belastend voor milieu, portemonnee en geeft veel schade/overlast/letsel. Alleen maar minputen.
Op de Biblebelt geldt in sommige streken en/of kerkverbanden die regel nog steeds, zij het dat het niet vanwege het mileu is.

Verder overigens wel helemaal eens, dit keer... ;)
Kijk, dat is mooi :D
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Orchidee »

"Kerstboomregels" door de kerk opgelegd:
Word daar de kerkelijke gemeente waarin je naar de kerk gaat en/of lid bent bedoeld?
Of zijn ze opgelegd door God?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door DDD »

Welnee. Die zijn er helemaal niet. Ik heb er nog nooit over gehoord, althans.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Welnee. Die zijn er helemaal niet. Ik heb er nog nooit over gehoord, althans.
Ik wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Ik wel.
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een decreet van de kerkenraad waarin staat dat het verboden is om een kerstboom te hebben?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik wel.
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een decreet van de kerkenraad waarin staat dat het verboden is om een kerstboom te hebben?
Wsl word je, bij huisbezoek in december, aangesproken op de aanwezigheid van de boom oid.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Ambtenaar »

Zeeuw schreef: Wsl word je, bij huisbezoek in december, aangesproken op de aanwezigheid van de boom oid.
Dus als het bij toeval wordt opgemerkt, dan wordt er iets over gezegd?
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Zeeuw »

Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Wsl word je, bij huisbezoek in december, aangesproken op de aanwezigheid van de boom oid.
Dus als het bij toeval wordt opgemerkt, dan wordt er iets over gezegd?
Ik schreef: waarschijnlijk. Het was maar een wilde gok. Geen idee of het zo werkt. Of zou men door de straten van een Zeeuws dorp gaan dwalen op zoek naar lichtjes van een kerstboom die tussen de gordijnen heen piepen?
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door John Galt »

Je hebt ook informele "censuur". Dat je erop aangekeken wordt door mensen die gezien of gehoord hebben dat je een boom hebt. En daar dan wat van vinden. Soms via de kinderen: "ik mag niet bij jou spelen want jullie hebben een kerstboom."
Who is John Galt? :quoi
Online
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door DDD »

Nou dat zou toch wat zijn.

Hoe bestaat het. Dat scheelt wel gelijk kwalijke invloeden op de eigen kinderen.
Plaats reactie