Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Peiling eindigde op 14 dec 2019, 22:35

1. Ik heb een kerstboom met alles erop en eraan, en ook kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes.
18
26%
2. Ik heb alleen kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes. Een beetje gezelligheid in huis moet toch wel kunnen?
32
47%
3. Ik heb géén kerstboom en géén kerstversiering in huis. Kerst gaat niet over glitter en glamour, maar over Jezus Christus, Die geboren wilde worden op de onder de vloekliggende aarde, om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.
18
26%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef:Ik wel.
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Een decreet van de kerkenraad waarin staat dat het verboden is om een kerstboom te hebben?
Nee, dat is niet in mijn gemeente gebeurd hoor, voor zover ik weet.

Maar ik heb wel verschillende keren gehoord dat iemand er op aangesproken werd, of dat er tijdens de Adventsweken voor werd gewaarschuwd.

Ik herinner me anderzijds ook een heel sterk verhaal wat ds. J.W. Verweij ooit eens in een preek vertelde over Zondag 31 van de Heidelbergse Catechismus. Hij vertelde over iemand die aan de deur van de pastorie kwam, en vertelde dat hij een gemeentelid met een kerstboom in de kofferbak van de auto zag rijden. Hij verzocht de dominee om daar wat van te zeggen. Ds. Verweij vroeg of hij dat zelf al had gedaan. Dat was niet het geval. Daarop antwoordde ds. Verweij dat hij dat dan eerst maar eens mocht doen en er daarna altijd nog verder gekeken kon worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Mara »

John Galt schreef:Je hebt ook informele "censuur". Dat je erop aangekeken wordt door mensen die gezien of gehoord hebben dat je een boom hebt. En daar dan wat van vinden. Soms via de kinderen: "ik mag niet bij jou spelen want jullie hebben een kerstboom."
Zoals mensen die een televisie achter deurtjes hadden (of hebben) of zoals bij ons vroeger gebeurde, dat iemand mij had zien fietsen of schaatsen met een lange broek aan. En dus mijn pa even inseinden hierover.
Jantje schreef:en vertelde dat hij een gemeentelid met een kerstboom in de kofferbak van de auto zag rijden en hij verzocht de dominee om daar wat van te zeggen. Ds. vroeg of hij dat zelf al had gedaan. Dat was niet het geval. Daarop antwoordde ds. dat hij dat dan eerst maar eens mocht doen en er daarna altijd nog verder gekeken kon worden.
Tjonge jonge jonge..... triest. :fi
Ik geloof direkt dat dit waar is. Maar ik dacht dat dit toch wel in de oude dooscategorie thuishoorde inmiddels.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Amstelodamense »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:
Zeeuw schreef: Wsl word je, bij huisbezoek in december, aangesproken op de aanwezigheid van de boom oid.
Dus als het bij toeval wordt opgemerkt, dan wordt er iets over gezegd?
Ik schreef: waarschijnlijk. Het was maar een wilde gok. Geen idee of het zo werkt. Of zou men door de straten van een Zeeuws dorp gaan dwalen op zoek naar lichtjes van een kerstboom die tussen de gordijnen heen piepen?
:D :D :D :D
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Hollander »

Komen we echt niet verder dan het gehalte of 'de kerk' al dan niet iets goed zou vinden? En vervolgvraag of we het dan wel of niet eens zijn met de kerk?

Er wordt nog eens van alles bijgehaald. Huisbezoeken, pastorale correcties, gewoontes bij buitenlandse christenen, met de auto naar de kerk ivm het milieu, goede en foute omgang met kerstbomen, etc. etc.

Zou de Heere Jezus en Zijn Geest bedroefd zijn als Hij in onze woonkamer zou komen? Met of zonder kerstboom. Of komt Hij een Godeverheerlijkende omgeving, waar van gezegd kan worden dat Jezus ook genood is?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door John Galt »

Laat een ieder dus in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd zijn. Wel of geen boom, wel of geen kerstliedjes, überhaupt wel of geen kerst, het gaat erom wat ons dichterbij Hem blrengt. En of onze levensboom goede vruchten voortbrengt, neit of wij wel of geen kunstboom hebben.

Zo herinner ik mij toen mijn kinderen klein waren één van hen vroeg waarom wij een visje op de auto hadden geplakt. "Omdat wij van de Heere Jezus houden", zei ik.
Een paar dagen later kwam hij geschokt de kamer inrennen. "Opa en oma houden niet van de Heere Jezus! Ze hebben geen visje op hun auto."
Tja...
Who is John Galt? :quoi
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Amstelodamense »

John Galt schreef:Laat een ieder dus in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd zijn. Wel of geen boom, wel of geen kerstliedjes, überhaupt wel of geen kerst, het gaat erom wat ons dichterbij Hem blrengt. En of onze levensboom goede vruchten voortbrengt, neit of wij wel of geen kunstboom hebben.

Zo herinner ik mij toen mijn kinderen klein waren één van hen vroeg waarom wij een visje op de auto hadden geplakt. "Omdat wij van de Heere Jezus houden", zei ik.
Een paar dagen later kwam hij geschokt de kamer inrennen. "Opa en oma houden niet van de Heere Jezus! Ze hebben geen visje op hun auto."
Tja...
Mooi voorbeeld, zo sta ik ook in het leven. Niet dat dat de norm is, zeker niet. Maar ik vind het daarom wel eens moeilijk te begrijpen dat andere mensen soms zo weinig (christelijke) vrijheid toelaten. En je dus wel degelijk veroordelen om een kerstboom....
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door -DIA- »

De Boomhouders en Geheelonthouders staan nu gelijk. De grootste group is zoals vaak die Grote Grijze Middenpartij.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Amstelodamense »

Ik was vergeten te stemmen. Alsnog gedaan. Boomhouders dus 1 stem meer dan de geheelonthouders ;-)
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Terri »

::lol
-DIA- schreef:De Boomhouders en Geheelonthouders staan nu gelijk. De grootste group is zoals vaak die Grote Grijze Middenpartij.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door helma »

John Galt schreef:Laat een ieder dus in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd zijn. Wel of geen boom, wel of geen kerstliedjes, überhaupt wel of geen kerst, het gaat erom wat ons dichterbij Hem blrengt. En of onze levensboom goede vruchten voortbrengt, neit of wij wel of geen kunstboom hebben.

Zo herinner ik mij toen mijn kinderen klein waren één van hen vroeg waarom wij een visje op de auto hadden geplakt. "Omdat wij van de Heere Jezus houden", zei ik.
Een paar dagen later kwam hij geschokt de kamer inrennen. "Opa en oma houden niet van de Heere Jezus! Ze hebben geen visje op hun auto."
Tja...
Visje gegeven met vaderdag? :huhu
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

Terri schreef: ::lol
-DIA- schreef:De Boomhouders en Geheelonthouders staan nu gelijk. De grootste group is zoals vaak die Grote Grijze Middenpartij.
:yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door -DIA- »

Waar zijn al die EO-visjes gebleven... Ik meen er veel minder waar te nemen dan misschien een decennium terug? Of langer?
In ieder geval heb ik me nooit laten verleiden om zo'n symbool op mijn auto te bevestigen. Want ook die 'Visjesplakkers' waren verre van een geestelijke eenheid, net als de EO, onder anderen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door helma »

-DIA- schreef:Waar zijn al die EO-visjes gebleven... Ik meen er veel minder waar te nemen dan misschien een decennium terug? Of langer?
In ieder geval heb ik me nooit laten verleiden om zo'n symbool op mijn auto te bevestigen. Want ook die 'Visjesplakkers' waren verre van een geestelijke eenheid, net als de EO, onder anderen.
Tja.. Je hebt rechtszwemmende visjes en linkszwemmende visjes.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door -DIA- »

helma schreef:
-DIA- schreef:Waar zijn al die EO-visjes gebleven... Ik meen er veel minder waar te nemen dan misschien een decennium terug? Of langer?
In ieder geval heb ik me nooit laten verleiden om zo'n symbool op mijn auto te bevestigen. Want ook die 'Visjesplakkers' waren verre van een geestelijke eenheid, net als de EO, onder anderen.
Tja.. Je hebt rechtszwemmende visjes en linkszwemmende visjes.
Dat is me nooit opgevallen... Een visje was voor mij een visje, meer niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Susan »

-DIA- schreef:
helma schreef:
-DIA- schreef:Waar zijn al die EO-visjes gebleven... Ik meen er veel minder waar te nemen dan misschien een decennium terug? Of langer?
In ieder geval heb ik me nooit laten verleiden om zo'n symbool op mijn auto te bevestigen. Want ook die 'Visjesplakkers' waren verre van een geestelijke eenheid, net als de EO, onder anderen.
Tja.. Je hebt rechtszwemmende visjes en linkszwemmende visjes.
Dat is me nooit opgevallen... Een visje was voor mij een visje, meer niet.

Ik vind het heel mooi. Maar waarom op een auto? Om elkaar te herkennen? O, daar gaat een christen? Dan moet je er wel naar handelen/rijden. IΧΘΥΣ stond voor ‘Jezus Christus, Gods Zoon, de Redder’. Het werd door de eerste christenen gebruikt als een geheim teken.
Plaats reactie