Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Peiling eindigde op 14 dec 2019, 22:35

1. Ik heb een kerstboom met alles erop en eraan, en ook kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes.
18
26%
2. Ik heb alleen kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes. Een beetje gezelligheid in huis moet toch wel kunnen?
32
47%
3. Ik heb géén kerstboom en géén kerstversiering in huis. Kerst gaat niet over glitter en glamour, maar over Jezus Christus, Die geboren wilde worden op de onder de vloekliggende aarde, om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.
18
26%
 
Totaal aantal stemmen: 68

merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door merel »

samanthi schreef:
Mara schreef:
merel schreef: En zo krijg je refo eilandjes waar iedereen vindt dat wat hij/zij doet het meest christelijk is zonder daar met elkaar over in gesprek te gaan.
Die zijn er toch wel, desondanks. Dit soort onderwerpen kunnen snel uit de bocht vliegen, zelfs als je in gesprek met elkaar bent.
Ik ga ze niet meer aan.
merel schreef:Welk cruciaal verschil zit daar dan in?
Dat heeft te maken met de glijdende schaal.
Voor het bekijken van een film moet de tv of laptop aan, gevaar is groot dat er nog meer op die computer of tv gekeken wordt dan alleen die ene film.
Nu lijkt het een onzindiscussie, wij zijn zo vroeger er bij groot gebracht.
Er werd voor gewaarschuwd. Begeef je niet naar de rand, voor je het beseft val je het ravijn in.
En wij haalden onze schouders er toen over op, maar nu ik ouder ben, zie ik de grond voor die waarschuwing.
Werd het nu ook nog maar vaker gedaan.
Want je wordt een roepende in de woestijn, een fossiel.
Iets wat zondag niet mag, mag doordeweeks evenmin, ik kijk rustig naar bijv. Nederland zingt, dan gaat de laptop open, ik kijk ook wel op bijv. Facebook, zie niet in waarom dit op zondag niet zou mogen en doordeweeks niet.
Precies, helemaal mee eens. Die angst voor de glijdende schaal houdt mensen in een wurggreep. De zondag is voor mij/ ons een feestdag. Gezellig uitgebreid ontbijten met lekkere broodjes, lekkere dingen bij de koffie na de dienst, gezellige dingen samen doen. Dus ook een boom optuigen, stuk fietsen, skaten, buiten spelen, voetballen buiten, maar ook wel eens een film kijken, tussen de diensten door. Zo fijn dat er geen boodschappen of huishouden gedaan wordt.
Als mijn ( ongedurige) kinderen alleen mogen puzzelen of lezen zouden ze een hekel krijgen aan de zondag. Ze gaan fluitend mee naar de diensten en kunnen tussendoor gewoon uitrazen
Laatst gewijzigd door merel op 10 dec 2019, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Iets wat zondag niet mag, mag doordeweeks evenmin, ik kijk rustig naar bijv. Nederland zingt, dan gaat de laptop open, ik kijk ook wel op bijv. Facebook, zie niet in waarom dit op zondag niet zou mogen en doordeweeks niet.
Dit topic loopt nu trouwens door elkaar heen met de zondagsheiliging.
Eén van onze kinderen appt sinds kort niet meer op zondag.
Hij zet zijn mobiel helemaal uit en zet hem pas op maandagochtend weer aan.
Hij deelde dit aan ons mee, toen wij vroegen: heb je je app dan niet gelezen?
Moet ik daar iets van vinden als moeder? Nee. Het is zijn keuze die ik wil respecteren, al begrijp ik hem niet direkt.
Sommige dingen kun je rustig doen op die 6 dagen, maar er zijn dingen die mensen op zondag niet kunnen, vanwege hun geweten.
Ik zou dat niet graag een zelfverzonnen wetje willen noemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door ejvl »

Mara schreef:
samanthi schreef: Iets wat zondag niet mag, mag doordeweeks evenmin, ik kijk rustig naar bijv. Nederland zingt, dan gaat de laptop open, ik kijk ook wel op bijv. Facebook, zie niet in waarom dit op zondag niet zou mogen en doordeweeks niet.
Dit topic loopt nu trouwens door elkaar heen met de zondagsheiliging.
Eén van onze kinderen appt sinds kort niet meer op zondag.
Hij zet zijn mobiel helemaal uit en zet hem pas op maandagochtend weer aan.
Hij deelde dit aan ons mee, toen wij vroegen: heb je je app dan niet gelezen?
Moet ik daar iets van vinden als moeder? Nee. Het is zijn keuze die ik wil respecteren, al begrijp ik hem niet direkt.
Sommige dingen kun je rustig doen op die 6 dagen, maar er zijn dingen die mensen op zondag niet kunnen, vanwege hun geweten.
Ik zou dat niet graag een zelfverzonnen wetje willen noemen.
Bijna alles wat iemand uit het geweten doet is te respecteren.
Het kunnen dode wetjes worden indien bepaalde zaken worden opgelegd.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: RE: Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door samanthi »

ejvl schreef:
Mara schreef:
samanthi schreef: Iets wat zondag niet mag, mag doordeweeks evenmin, ik kijk rustig naar bijv. Nederland zingt, dan gaat de laptop open, ik kijk ook wel op bijv. Facebook, zie niet in waarom dit op zondag niet zou mogen en doordeweeks niet.
Dit topic loopt nu trouwens door elkaar heen met de zondagsheiliging.
Eén van onze kinderen appt sinds kort niet meer op zondag.
Hij zet zijn mobiel helemaal uit en zet hem pas op maandagochtend weer aan.
Hij deelde dit aan ons mee, toen wij vroegen: heb je je app dan niet gelezen?
Moet ik daar iets van vinden als moeder? Nee. Het is zijn keuze die ik wil respecteren, al begrijp ik hem niet direkt.
Sommige dingen kun je rustig doen op die 6 dagen, maar er zijn dingen die mensen op zondag niet kunnen, vanwege hun geweten.
Ik zou dat niet graag een zelfverzonnen wetje willen noemen.
Bijna alles wat iemand uit het geweten doet is te respecteren.
Het kunnen dode wetjes worden indien bepaalde zaken worden opgelegd.
Twee van mijn. Kinderen heeft helemaal geen wathsapp ieder doet wat hij of zij goed vind, we kijken we wel Nederland zingt op zondag en dan verwacht ik ook geen vragen over waarom de RF niet op zondag open is...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Valcke »

merel schreef:Precies, helemaal mee eens. Die angst voor de glijdende schaal houdt mensen in een wurggreep. De zondag is voor mij/ ons een feestdag. Gezellig uitgebreid ontbijten met lekkere broodjes, lekkere dingen bij de koffie na de dienst, gezellige dingen samen doen. Dus ook een boom optuigen, stuk fietsen, skaten, buiten spelen, voetballen buiten, maar ook wel eens een film kijken, tussen de diensten door. Zo fijn dat er geen boodschappen of huishouden gedaan wordt.
Waarom ga je dan eigenlijk nog naar de kerk op zondag? Ook alleen maar voor de gezelligheid?
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Geytenbeekje »

Zullen we hiermee gewoon kappen ? de sfeer word er niet echt heel fijn op...
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
merel schreef:Precies, helemaal mee eens. Die angst voor de glijdende schaal houdt mensen in een wurggreep. De zondag is voor mij/ ons een feestdag. Gezellig uitgebreid ontbijten met lekkere broodjes, lekkere dingen bij de koffie na de dienst, gezellige dingen samen doen. Dus ook een boom optuigen, stuk fietsen, skaten, buiten spelen, voetballen buiten, maar ook wel eens een film kijken, tussen de diensten door. Zo fijn dat er geen boodschappen of huishouden gedaan wordt.
Waarom ga je dan eigenlijk nog naar de kerk op zondag? Ook alleen maar voor de gezelligheid?
Dit hoort hier niet. In twee opzichten en daarom reageer ik in een ander draadje.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Valcke »

Ik weet dat ik niet topicvast was. Net als velen voor mij. Maar prima om het hier af te breken en weer on-topic te gaan.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door JvW »

Marco schreef:Zijn er hier dan ook mensen die vier kaarsen op een rij hebben staan, waarvan er -deze week- twee branden?

Die optie mist ook. Terwijl van de kerst-'versiering' de adventskaarsen en de ster de enige attributen zijn die met kerst te maken hebben.

Overigens: wij hebben wel versiering, en de kerstboom komt er ook nog aan. Maar als je aan de kinderen vraagt, wat die met kerst te maken heeft, is het antwoord, met stemverheffing: "helemaal niets!!!".
Voor ons hetzelfde. De boom staat alweer in de woonkamer en de kerstster hangt ook weer op.
Tijdens advent gebruiken we dagelijks een adventskalender om met de kinderen echt na te denken over de betekenis van advent. Op zondag tijdens het wekelijkse gezinsmoment tussen de kerkdiensten door werken we tijdens advent inderdaad met de vier kaarsen, waarvan er afgelopen zondag twee gebrand hebben.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

Hoe zien de voorstanders van een kerstboom het aspect van milieu hierin?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door JvW »

Jantje schreef:Hoe zien de voorstanders van een kerstboom het aspect van milieu hierin?
We hebben een echte kunstboom en de benodigde electriciteit voor de lichtjes komt van de zonnepanelen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door DDD »

Niets mis met een kerstboom qua milieubelasting. Niet anders dan mijn prachtige orchideeën, althans.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Tiberius »

Jantje schreef:Hoe zien de voorstanders van een kerstboom het aspect van milieu hierin?
Niet dat ik een voorstander van een kerstboom ben, maar welk milieu aspect bedoel je?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

Tiberius schreef:
Jantje schreef:Hoe zien de voorstanders van een kerstboom het aspect van milieu hierin?
Niet dat ik een voorstander van een kerstboom ben, maar welk milieu aspect bedoel je?
Nou, er zijn toch van die gelegenheden waar kerstbomen verbrand worden?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Nou, er zijn toch van die gelegenheden waar kerstbomen verbrand worden?
Je kunt er met kluit kopen. Vorig jaar heb ik de onze in de gemeentelijke tuin geplaatst. Het ding groeit als kool.

Overigens hoeft voor mij een kerstboom ook niet, maar heb er verder ook geen bezwaar tegen.
Plaats reactie