Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Peiling eindigde op 14 dec 2019, 22:35

1. Ik heb een kerstboom met alles erop en eraan, en ook kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes.
18
26%
2. Ik heb alleen kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes. Een beetje gezelligheid in huis moet toch wel kunnen?
32
47%
3. Ik heb géén kerstboom en géén kerstversiering in huis. Kerst gaat niet over glitter en glamour, maar over Jezus Christus, Die geboren wilde worden op de onder de vloekliggende aarde, om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.
18
26%
 
Totaal aantal stemmen: 68

DDD
Berichten: 28701
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door DDD »

Ik zal eens nadenken over een spreekwoord met heilzame ongelukken. :D

Dat zou pas echt ontdekkend zijn.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik zal eens nadenken over een spreekwoord met heilzame ongelukken. :D

Dat zou pas echt ontdekkend zijn.
Helaas voor jou bestaat dat spreekwoord niet. Daar heb ik natuurlijk allang onderzoek naar gedaan. :haha
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door -DIA- »

Hmm… de geheelonthouders vormen een minderheid...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
merel
Berichten: 9813
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door merel »

Mara schreef: Na zoveel jaar op dit forum kun je toch wel aanvoelen dat dit prikkelt?
Ik waardeer je eerlijkheid, maar of het verstandig is?
Waarom is dit niet verstandig? Omdat andere mensen anders denken over zondagsheiliging en/of zondagsbesteding? Als zij ergens anders over denken stel ik hierover vragen, maar (ver)oordeel hen niet. Het zou m.i. hypocriet zijn om bepaalde dingen te verzwijgen en het gesprek niet over te voeren. Oneens zijn over bijbelse interpretaties mag, elkaar (ver)oordelen niet.

En ik zie, net zoals @DDD het verschil niet tussen op zondag bouwen met de lego, kleuren en knutselen en een bal in de boom hangen.
Chrisje72 schreef:
Ambtenaar schreef:Vooralsnog kunnen we concluderen dat het meer gangbaar is om lichtjes, kerststukjes en eventueel een boom te gebruiken om je huis te versieren dan om je huis met kerst niet speciaal te decoreren. Kunnen de mensen die zo extreem zijn hun huis kaal te houden met kerst en anderen willen overtuigen hetzelfde te doen, het zwijgen worden opgelegd? Hun mening is niet gangbaar.
Wat is dat nou voor rare reactie.
In het licht van bepaalde besluitvorming niet ;)
Laatst gewijzigd door merel op 10 dec 2019, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door crossmountain »

Misschien toch wel interessant om te weten dat in stricte Moslimlanden mensen geen Kerstboom mogen hebben omdat het een symbool van het Christendom is. Islamieten wijzen gebruik van Kerstboom af.

Praise be to Allaah.
The Christmas tree is one of the symbols of the Christian festival and celebration; this is why it is named for Christmas. It is said that it was first officially used as a symbol in this manner in the sixteenth century in Germany, in the Cathedral of Strasbourg in 1539 CE.

It is not permissible to imitate the kuffaar in any of their acts of worship, rituals or symbols, because the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) said: “Whoever imitates a people is one of them.” Narrated by Abu Dawood, 4031; classed as saheeh by al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel, 5/109

So it is not permissible to put up this tree in a Muslim house even if you do not celebrate Christmas, because putting up this tree comes under the heading of imitating others that is haraam, or venerating and showing respect to a religious symbol of the kuffaar.
What the parents must do is protect their children and keep them away from what is haraam, and protect them from the Fire as Allah, may He be exalted, says (interpretation of the meaning)”


https://islamqa.info/en/answers/161539/ ... -christmas
https://archive.islamonline.net/?p=5486
https://www.quora.com/Can-Muslims-put-a ... use-or-not

In het "licht" hiervan komt de voorgaande discussie wel in een ander daglicht te staan en is het misschien wel geneuzel op de vierkante millimeter! En kan er zélfs van een Kerstboom in Moslimlanden een getuigenis uitgaan!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Mara »

DDD schreef:Nou, ik denk dat jij gewoon een heel verkeerd beeld hebt van de GG. Alsof dat een uitvergrote Mara zou zijn.
Vrijwel mijn gehele familie is lid van een GG, ik kom er al meer dan 50 jaar!
Eén van mijn kinderen is ook overgegaan naar de GG vanwege zijn huwelijk.
Hoe kan ik dan een heel verkeerd beeld hebben???
En waarom zou het een uitvergrote versie van mezelf zijn, ik ben geen GGer!
DDD schreef:Jouw bijdragen hier echter ook een uitvergroting van het principe dat in de GG (maar ook breder in de gereformeerde gezindte) rechts altijd voorrang heeft.
Nou ik ben mijn carriëre als fotograaf misgelopen kennelijk, ik vergroot heel wat uit. :jongle
In het verkeer heeft rechts voorrang, in de kerken niet.
Ik zie en hoor toch wat deze mensen beweegt, ik hoor de prediking, en dan kunnen veel zaken er echt niet door, omdat van veel kansels in de GG nog echt de zonden benoemd worden.
De zonden van wereldgelijkvormigheid bijvoorbeeld en de ware betekenis van kerst. Hoe kun je dan een uur daarna een kerstboom op gaan tuigen? Dat begrijp ik dan niet.
Het Woord kan wegzakken ja, na een dag of 3 desnoods, maar een uur daarna zit het toch in je hart en hoofd geprint?
Zeg mij eens welke GG predikant een kerstboom in huis heeft of die zegt: mensen doe het gerust hoor, maak het maar gezellig in huis.
Zelfs in de CGK hoor ik dit niet, op een enkele uitzondering na.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef: Na zoveel jaar op dit forum kun je toch wel aanvoelen dat dit prikkelt?
Ik waardeer je eerlijkheid, maar of het verstandig is?
Waarom is dit niet verstandig? Omdat andere mensen anders denken over zondagsheiliging en/of zondagsbesteding? Als zij ergens anders over denken stel ik hierover vragen, maar (ver)oordeel hen niet. Het zou m.i. hypocriet zijn om bepaalde dingen te verzwijgen en het gesprek niet over te voeren. Oneens zijn over bijbelse interpretaties mag, elkaar (ver)oordelen niet.
Omdat je intussen wel weet hoe de meesten hierover denken. Of ze doen het ook, maar zeggen het niet. ;)
merel schreef:En ik zie, net zoals @DDD het verschil niet tussen op zondag bouwen met de lego, kleuren en knutselen en een bal in de boom hangen.
De handeling misschien niet als zodanig, maar er zit natuurlijk wel een cruciaal verschil in.
Dan kom je in eenzelfde discussie terecht als: ik kijk gerust een film op zondag, want ik zie geen verschil met het lezen van een roman.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
merel
Berichten: 9813
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:
Mara schreef: Na zoveel jaar op dit forum kun je toch wel aanvoelen dat dit prikkelt?
Ik waardeer je eerlijkheid, maar of het verstandig is?
Waarom is dit niet verstandig? Omdat andere mensen anders denken over zondagsheiliging en/of zondagsbesteding? Als zij ergens anders over denken stel ik hierover vragen, maar (ver)oordeel hen niet. Het zou m.i. hypocriet zijn om bepaalde dingen te verzwijgen en het gesprek niet over te voeren. Oneens zijn over bijbelse interpretaties mag, elkaar (ver)oordelen niet.
Omdat je intussen wel weet hoe de meesten hierover denken. Of ze doen het ook, maar zeggen het niet. ;)
En zo krijg je refo eilandjes waar iedereen vindt dat wat hij/zij doet het meest christelijk is zonder daar met elkaar over in gesprek te gaan.

merel schreef:En ik zie, net zoals @DDD het verschil niet tussen op zondag bouwen met de lego, kleuren en knutselen en een bal in de boom hangen.
De handeling misschien niet als zodanig, maar er zit natuurlijk wel een cruciaal verschil in.
Dan kom je in eenzelfde discussie terecht als: ik kijk gerust een film op zondag, want ik zie geen verschil met het lezen van een roman.[/quote]

Welk cruciaal verschil zit daar dan in?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Mara »

merel schreef: En zo krijg je refo eilandjes waar iedereen vindt dat wat hij/zij doet het meest christelijk is zonder daar met elkaar over in gesprek te gaan.
Die zijn er toch wel, desondanks. Dit soort onderwerpen kunnen snel uit de bocht vliegen, zelfs als je in gesprek met elkaar bent.
Ik ga ze niet meer aan.
merel schreef:Welk cruciaal verschil zit daar dan in?
Dat heeft te maken met de glijdende schaal.
Voor het bekijken van een film moet de tv of laptop aan, gevaar is groot dat er nog meer op die computer of tv gekeken wordt dan alleen die ene film.
Nu lijkt het een onzindiscussie, wij zijn zo vroeger er bij groot gebracht.
Er werd voor gewaarschuwd. Begeef je niet naar de rand, voor je het beseft val je het ravijn in.
En wij haalden onze schouders er toen over op, maar nu ik ouder ben, zie ik de grond voor die waarschuwing.
Werd het nu ook nog maar vaker gedaan.
Want je wordt een roepende in de woestijn, een fossiel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
merel schreef: En zo krijg je refo eilandjes waar iedereen vindt dat wat hij/zij doet het meest christelijk is zonder daar met elkaar over in gesprek te gaan.
Die zijn er toch wel, desondanks. Dit soort onderwerpen kunnen snel uit de bocht vliegen, zelfs als je in gesprek met elkaar bent.
Ik ga ze niet meer aan.
merel schreef:Welk cruciaal verschil zit daar dan in?
Dat heeft te maken met de glijdende schaal.
Voor het bekijken van een film moet de tv of laptop aan, gevaar is groot dat er nog meer op die computer of tv gekeken wordt dan alleen die ene film.
Nu lijkt het een onzindiscussie, wij zijn zo vroeger er bij groot gebracht.
Er werd voor gewaarschuwd. Begeef je niet naar de rand, voor je het beseft val je het ravijn in.
En wij haalden onze schouders er toen over op, maar nu ik ouder ben, zie ik de grond voor die waarschuwing.
Werd het nu ook nog maar vaker gedaan.
Want je wordt een roepende in de woestijn, een fossiel.
Iets wat zondag niet mag, mag doordeweeks evenmin, ik kijk rustig naar bijv. Nederland zingt, dan gaat de laptop open, ik kijk ook wel op bijv. Facebook, zie niet in waarom dit op zondag niet zou mogen en doordeweeks niet.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Iets wat zondag niet mag, mag doordeweeks evenmin, ik kijk rustig naar bijv. Nederland zingt, dan gaat de laptop open, ik kijk ook wel op bijv. Facebook, zie niet in waarom dit op zondag niet zou mogen en doordeweeks niet.
Vraag je je niet af waarom je op zondag niet op het forum kan? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Iets wat zondag niet mag, mag doordeweeks evenmin, ik kijk rustig naar bijv. Nederland zingt, dan gaat de laptop open, ik kijk ook wel op bijv. Facebook, zie niet in waarom dit op zondag niet zou mogen en doordeweeks niet.
Vraag je je niet af waarom je op zondag niet op het forum kan? ;)
Ja hoor net als je niet op het RD kan.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Orchidee »

Eigen gemaakte regels en wetten hebben géén fundament, daarom brokkelen ze zo snel af!
Goed als je je daar bewust van bent anders lig je straks onder de puinhopen en leer je niet op het Vaste Fundament te bouwen!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door crossmountain »

crossmountain schreef:Misschien toch wel interessant om te weten dat in stricte Moslimlanden mensen geen Kerstboom mogen hebben omdat het een symbool van het Christendom is. Islamieten wijzen gebruik van Kerstboom af.

Praise be to Allaah.
The Christmas tree is one of the symbols of the Christian festival and celebration; this is why it is named for Christmas. It is said that it was first officially used as a symbol in this manner in the sixteenth century in Germany, in the Cathedral of Strasbourg in 1539 CE.

It is not permissible to imitate the kuffaar in any of their acts of worship, rituals or symbols, because the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) said: “Whoever imitates a people is one of them.” Narrated by Abu Dawood, 4031; classed as saheeh by al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel, 5/109

So it is not permissible to put up this tree in a Muslim house even if you do not celebrate Christmas, because putting up this tree comes under the heading of imitating others that is haraam, or venerating and showing respect to a religious symbol of the kuffaar.
What the parents must do is protect their children and keep them away from what is haraam, and protect them from the Fire as Allah, may He be exalted, says (interpretation of the meaning)”


https://islamqa.info/en/answers/161539/ ... -christmas
https://archive.islamonline.net/?p=5486
https://www.quora.com/Can-Muslims-put-a ... use-or-not

In het "licht" hiervan komt de voorgaande discussie wel in een ander daglicht te staan en is het misschien wel geneuzel op de vierkante millimeter! En kan er zélfs van een Kerstboom in Moslimlanden een getuigenis uitgaan!
En bekijk deze video maar eens:
https://www.opendoorsusa.org/christian- ... mas-crime/

In Saudi Arabia, churches, crosses and Christian meetings of any kind are illegal throughout the country. There are no churches and even the wearing of any kind of religious symbol is forbidden. A Christmas tree or lights outside are unthinkable. For Christian households, Christmas must be celebrated in secret.

In Muslim-majority Tajikistan, no one publicly celebrates Christmas because it has been outlawed. A decree in 2015 by the education ministry in the former Soviet republic banned public displays of Christmas, particularly in schools and universities. That includes fireworks, festive meals and gift giving, as well as “the installation of a Christmas tree either living or artificial.”


Moet je je eens voorstellen, dat je door het bezit van een Kerstboom, je leven riskeert!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door samanthi »

crossmountain schreef:
crossmountain schreef:Misschien toch wel interessant om te weten dat in stricte Moslimlanden mensen geen Kerstboom mogen hebben omdat het een symbool van het Christendom is. Islamieten wijzen gebruik van Kerstboom af.

Praise be to Allaah.
The Christmas tree is one of the symbols of the Christian festival and celebration; this is why it is named for Christmas. It is said that it was first officially used as a symbol in this manner in the sixteenth century in Germany, in the Cathedral of Strasbourg in 1539 CE.

It is not permissible to imitate the kuffaar in any of their acts of worship, rituals or symbols, because the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) said: “Whoever imitates a people is one of them.” Narrated by Abu Dawood, 4031; classed as saheeh by al-Albaani in Irwa’ al-Ghaleel, 5/109

So it is not permissible to put up this tree in a Muslim house even if you do not celebrate Christmas, because putting up this tree comes under the heading of imitating others that is haraam, or venerating and showing respect to a religious symbol of the kuffaar.
What the parents must do is protect their children and keep them away from what is haraam, and protect them from the Fire as Allah, may He be exalted, says (interpretation of the meaning)”


https://islamqa.info/en/answers/161539/ ... -christmas
https://archive.islamonline.net/?p=5486
https://www.quora.com/Can-Muslims-put-a ... use-or-not

In het "licht" hiervan komt de voorgaande discussie wel in een ander daglicht te staan en is het misschien wel geneuzel op de vierkante millimeter! En kan er zélfs van een Kerstboom in Moslimlanden een getuigenis uitgaan!
En bekijk deze video maar eens:
https://www.opendoorsusa.org/christian- ... mas-crime/

In Saudi Arabia, churches, crosses and Christian meetings of any kind are illegal throughout the country. There are no churches and even the wearing of any kind of religious symbol is forbidden. A Christmas tree or lights outside are unthinkable. For Christian households, Christmas must be celebrated in secret.

In Muslim-majority Tajikistan, no one publicly celebrates Christmas because it has been outlawed. A decree in 2015 by the education ministry in the former Soviet republic banned public displays of Christmas, particularly in schools and universities. That includes fireworks, festive meals and gift giving, as well as “the installation of a Christmas tree either living or artificial.”


Moet je je eens voorstellen, dat je door het bezit van een Kerstboom, je leven riskeert!
Heftig zeg...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie