Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Peiling eindigde op 14 dec 2019, 22:35

1. Ik heb een kerstboom met alles erop en eraan, en ook kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes.
18
26%
2. Ik heb alleen kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes. Een beetje gezelligheid in huis moet toch wel kunnen?
32
47%
3. Ik heb géén kerstboom en géén kerstversiering in huis. Kerst gaat niet over glitter en glamour, maar over Jezus Christus, Die geboren wilde worden op de onder de vloekliggende aarde, om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.
18
26%
 
Totaal aantal stemmen: 68

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Hoe onderscheid je eigenlijk kerstlichtjes en gewone lichtjes?

Waxinelichtjes, zijn dat ook kerstlichtjes? Of is dat alleen als de verlichting de vorm van een ster heeft?
Ik zie in een kaars alléén op tafel niets verkeerds. Een vorm van een ster vind ik al twijfelachtig.

Ik eigenlijk bedoel meer van die elektrische lichtjes die bijvoorbeeld in de vensterbank liggen, in combinatie met kerstversieringtierelantijntjes.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Geytenbeekje »

Jantje schreef:
DDD schreef:Hoe onderscheid je eigenlijk kerstlichtjes en gewone lichtjes?

Waxinelichtjes, zijn dat ook kerstlichtjes? Of is dat alleen als de verlichting de vorm van een ster heeft?
Ik zie in een kaars alléén op tafel niets verkeerds. Een vorm van een ster vind ik al twijfelachtig.

Ik eigenlijk bedoel meer van die elektrische lichtjes die bijvoorbeeld in de vensterbank liggen, in combinatie met kerstversieringtierelantijntjes.
Een ster kan ook iets doen bij mensen, misschien denken ze wel aan de wijzen uit het Oosten.
Het hoeft naar mijn idee niet altoos iets negatiefs te zijn, de davidster staat ook op de Israëlische vlag...
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door DDD »

Duidelijk. Een reeks lichtjes die je ook in een kerstboom kunt hangen, is kerstversiering. Maar sfeerverlichting die niet in een kerstboom past, kan wel. Dat is ook wel consequent. De apostel schrijft: haat ook de rok, die van het vlees bevlekt is.

Het is heel interessant. Ik weet van iemand die vond dat je 's avonds alleen met groot licht mocht werken. Sfeerverlichting vond zij wereldgelijkvormig.

@Geytenbeekje:
Een kerstboom doet mensen ook aan Jezus denken. Hij zei immers: "Indien zij dit doen aan het groene hout, wat zal aan het dorre geschieden".

Maar goed. Ik heb het vooral omdat ik het erg mooi vind en lekker vind ruiken, niet omdat ik zonder kerstboom niet aan het Kerstfeest kan denken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Duidelijk. Een reeks lichtjes die je ook in een kerstboom kunt hangen, is kerstversiering. Maar sfeerverlichting die niet in een kerstboom past, kan wel. Dat is ook wel consequent. De apostel schrijft: haat ook de rok, die van het vlees bevlekt is.
Tsja, misschien ben ik erg nauwgezet. Maar goed.
DDD schreef:Het is heel interessant. Ik weet van iemand die vond dat je 's avonds alleen met groot licht mocht werken. Sfeerverlichting vond zij wereldgelijkvormig.
Ik heb zelf een hekel aan sfeerverlichting. Maar ik ben er niet op tegen. Als ik iets lees, bijvoorbeeld de Saambinder, dan moet ik toch een goede leeslamp hebben. En verder hoeft er niet veel licht aan. Dat is bovendien nog goed voor het milieu ook.
DDD schreef:Een kerstboom doet mensen ook aan Jezus denken. Hij zei immers: "Indien zij dit doen aan het groene hout, wat zal aan het dorre geschieden".
Dat is geenszins de betekenis van wat jij nu suggereert.
DDD schreef:Maar goed. Ik heb het vooral omdat ik het erg mooi vind en lekker vind ruiken, niet omdat ik zonder kerstboom niet aan het Kerstfeest kan denken.
Smaken verschillen! Ik vind het vreselijk lelijk en het stinkt een uur in de wind. :yahoo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Ambtenaar »

Vooralsnog kunnen we concluderen dat het meer gangbaar is om lichtjes, kerststukjes en eventueel een boom te gebruiken om je huis te versieren dan om je huis met kerst niet speciaal te decoreren. Kunnen de mensen die zo extreem zijn hun huis kaal te houden met kerst en anderen willen overtuigen hetzelfde te doen, het zwijgen worden opgelegd? Hun mening is niet gangbaar.
GGotK
Berichten: 2188
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door GGotK »

Ambtenaar schreef:Vooralsnog kunnen we concluderen dat het meer gangbaar is om lichtjes, kerststukjes en eventueel een boom te gebruiken om je huis te versieren dan om je huis met kerst niet speciaal te decoreren. Kunnen de mensen die zo extreem zijn hun huis kaal te houden met kerst en anderen willen overtuigen hetzelfde te doen, het zwijgen worden opgelegd? Hun mening is niet gangbaar.
Een Bijbelse mening is nooit gangbaar.
Chrisje72
Berichten: 1485
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Chrisje72 »

Ambtenaar schreef:Vooralsnog kunnen we concluderen dat het meer gangbaar is om lichtjes, kerststukjes en eventueel een boom te gebruiken om je huis te versieren dan om je huis met kerst niet speciaal te decoreren. Kunnen de mensen die zo extreem zijn hun huis kaal te houden met kerst en anderen willen overtuigen hetzelfde te doen, het zwijgen worden opgelegd? Hun mening is niet gangbaar.
Wat is dat nou voor rare reactie.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Susan »

Er is niets mis met dennenbomen zelf, ook niet met het decoreren ervan, zolang we alleen God aanbidden en niet de boom.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
Ambtenaar schreef:Vooralsnog kunnen we concluderen dat het meer gangbaar is om lichtjes, kerststukjes en eventueel een boom te gebruiken om je huis te versieren dan om je huis met kerst niet speciaal te decoreren. Kunnen de mensen die zo extreem zijn hun huis kaal te houden met kerst en anderen willen overtuigen hetzelfde te doen, het zwijgen worden opgelegd? Hun mening is niet gangbaar.
Een Bijbelse mening is nooit gangbaar.
De mening van @Ambtenaar ook niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Mara »

DDD schreef: @Mara: dat is ook maar net wat je uitdagend vindt. In het draadje over zondagsheiliging krijg ik geen antwoord op mijn vragen. Kinderen mogen wel een kleurplaat maken maar ze mogen geen ballen in een kerstboom hangen. Dat lijkt me dan toch een beetje krom.

Ik vind eerder dit hele draadje uitdagend, hoewel het ook interessant is om te zien hoeveel en welke mensen een kerstboom hebben en welke mensen juist pertinent niet.
Sommige zaken zijn vragen naar de bekende weg.
Ik snap niet dat jij als GGer dat niet aanvoelt, daar verbaas ik me elke keer weer over.
merel schreef:Jantje vroeg ernaar en ik had er eerlijk gezegd niet over nagedacht dat een paar ballen en een streng lampjes in een boom hangen, tussen beide diensten door, bezwaarlijk was.
Na zoveel jaar op dit forum kun je toch wel aanvoelen dat dit prikkelt?
Ik waardeer je eerlijkheid, maar of het verstandig is?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door DDD »

Nou, ik denk dat jij gewoon een heel verkeerd beeld hebt van de GG. Alsof dat een uitvergrote Mara zou zijn.

Ik begrijp prima dat Jantje hier een mening over heeft, maar Jantje weet zelf ook prima dat hierover ook heel anders gedacht wordt. En als ik een vraag stel, dan is dat omdat ik vind dat iemand zijn mening moet kunnen onderbouwen. Dat heeft met aanvoelen niets te maken. Wij voeren hier een gesprek, voornamelijk op basis van argumenten, wat mij betreft althans. En anders leg ik daar graag de vinger bij. Dat heeft niets met wel of niet aanvoelen te maken, maar met zindelijk redeneren.

Jouw bijdragen hier echter ook een uitvergroting van het principe dat in de GG (maar ook breder in de gereformeerde gezindte) rechts altijd voorrang heeft.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Nou, ik denk dat jij gewoon een heel verkeerd beeld hebt van de GG. Alsof dat een uitvergrote Mara zou zijn.

Ik begrijp prima dat Jantje hier een mening over heeft, maar Jantje weet zelf ook prima dat hierover ook heel anders gedacht wordt. En als ik een vraag stel, dan is dat omdat ik vind dat iemand zijn mening moet kunnen onderbouwen. Dat heeft met aanvoelen niets te maken. Wij voeren hier een gesprek, voornamelijk op basis van argumenten, wat mij betreft althans. En anders leg ik daar graag de vinger bij. Dat heeft niets met wel of niet aanvoelen te maken, maar met zindelijk redeneren.

Jouw bijdragen hier echter ook een uitvergroting van het principe dat in de GG (maar ook breder in de gereformeerde gezindte) rechts altijd voorrang heeft.
Deden je ouders dat vroeger ook, een kerstboom ?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door refo »

In december is het héél donker. En dan maken de mensen het graag licht.
Online
DDD
Berichten: 28720
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door DDD »

@Geytenbeekje:
Nee. En nog steeds niet. Omdat er mensen zijn die zich daaraan zouden storen, denk ik. In de ene kerk is het meer een thema dan in de andere kerk. Dat blijkt wel hier op het forum.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Jouw bijdragen hier echter ook een uitvergroting van het principe dat in de GG (maar ook breder in de gereformeerde gezindte) rechts altijd voorrang heeft.
Ik zie dat die laatste zin weer een soort van @DDD-spreekwoord wordt. Dus ik wil daarover zeggen dat het maar goed is, dat rechts voorrang heeft. Want anders ontstaan er ongelukken. Dat zie je op de weg ook, als er mensen zijn die van links voorrang nemen. :D
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie