Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Peiling eindigde op 14 dec 2019, 22:35

1. Ik heb een kerstboom met alles erop en eraan, en ook kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes.
18
26%
2. Ik heb alleen kerstversiering zoals kerststukjes en lichtjes. Een beetje gezelligheid in huis moet toch wel kunnen?
32
47%
3. Ik heb géén kerstboom en géén kerstversiering in huis. Kerst gaat niet over glitter en glamour, maar over Jezus Christus, Die geboren wilde worden op de onder de vloekliggende aarde, om te zoeken en zalig te maken dat verloren is.
18
26%
 
Totaal aantal stemmen: 68

-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef:3
duidelijk :haha
echt?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door samanthi »

Hollander schreef:
samanthi schreef:Toen ik de Heere nog niet kende was ik wars van alle lampjes, maar nu heb ik wel lichtjes voor mijn raam als de dagen donker worden van oktober tot februari, eerst was ik bang voor de mensen, mijn lichtjes hebben niets met kerst te maken, maar ja stel dan de mensen uit de kerk denken dat ik kerstverlichting heb... nu probeer ik al die ogendienst weg te laten, ik heb lichtjes, een engeltje en een ster...
En wat is voor jou het doel van het ophangen (of neerzetten) van "een engeltje en een ster"?
Wat denk je?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Hollander »

samanthi schreef:
Hollander schreef:
samanthi schreef:Toen ik de Heere nog niet kende was ik wars van alle lampjes, maar nu heb ik wel lichtjes voor mijn raam als de dagen donker worden van oktober tot februari, eerst was ik bang voor de mensen, mijn lichtjes hebben niets met kerst te maken, maar ja stel dan de mensen uit de kerk denken dat ik kerstverlichting heb... nu probeer ik al die ogendienst weg te laten, ik heb lichtjes, een engeltje en een ster...
En wat is voor jou het doel van het ophangen (of neerzetten) van "een engeltje en een ster"?
Wat denk je?
Het is een vraag. Je mag deze vraag gerust met een wedervraag beantwoorden, maar ik ga geen gedachten uiten, die puur op gevoel gebaseerd zijn. Straks vul ik iets in dat totaal geen recht doet aan jou, en dat wil ik niet. Vandaar mijn open vraag zonder waardeoordeel: Wat is voor jou het doel van het ophangen (of neerzetten) van "een engeltje en een ster"?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Marco »

Hendrikus schreef:Vreemde poll. Ik zou er liever een houden waarin wordt gepeild of je vóór 25 december al kerstliederen zingt. Want zolang het geen Kerst is, is het Advent. Ik verbaas me over alle kerstbijeenkomsten die gehouden worden terwijl we nog in de tijd van verwachten zijn. Tegen dat het écht 1e Kerstdag is, kunnen veel mensen al geen Stille nacht of Ere zij God meer horen, omdat dat in de voorafgaande weken al talloze malen heeft geklonken. Het besef van Advent lijkt wel helemaal verdwenen.
Zijn er hier dan ook mensen die vier kaarsen op een rij hebben staan, waarvan er -deze week- twee branden?

Die optie mist ook. Terwijl van de kerst-'versiering' de adventskaarsen en de ster de enige attributen zijn die met kerst te maken hebben.

Overigens: wij hebben wel versiering, en de kerstboom komt er ook nog aan. Maar als je aan de kinderen vraagt, wat die met kerst te maken heeft, is het antwoord, met stemverheffing: "helemaal niets!!!".
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Hollander »

Marco schreef:Maar als je aan de kinderen vraagt, wat die met kerst te maken heeft, is het antwoord, met stemverheffing: "helemaal niets!!!".
Wat is dan de reden dat jullie een kerstboom krijgen? Met welk doel?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Marco »

Hollander schreef:
Marco schreef:Maar als je aan de kinderen vraagt, wat die met kerst te maken heeft, is het antwoord, met stemverheffing: "helemaal niets!!!".
Wat is dan de reden dat jullie een kerstboom krijgen? Met welk doel?
Een stukje gezelligheid.
Wat dat betreft zit deze poll nogal suggestief in elkaar: wie kerstversiering in huis haalt, zou zich daarbij (moeten) verontschuldigen, terwijl wie daar niet aan doet, daar een 'vroom' argument voor heeft. Wat mij betreft is dit een 'middelmatige zaak', en hoeft daar dus geen argument bij. De een heeft een kerstboom en looft God, de ander niet en doet dat tot Gods eer.

Tegelijk moet ik zeggen dat het overdreven gedoe van 'de wereld' er wel voor zorgt dat ik af en toe de neiging krijg om het hele kerstfeest in december maar over te slaan. Steeds meer krijg ik de indruk dat er een verband is tussen de hoeveelheid kerst-meuk en de christelijke beleving van het kerstfeest, om er maar eens een postmoderne blaatterm tegenaan te gooien.. Maar om dáárom geen kerstboom neer te zetten is ook weer een ding. Want dan krijg je zo'n kijk-mij-eens-geen-kerstboom-hebben idee.
Lastig, hoor.. :soupir
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Dodo »

Ik mis de optie "Ik heb een kerststalletje" in de poll.
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Hollander »

Marco schreef: Wat mij betreft is dit een 'middelmatige zaak', en hoeft daar dus geen argument bij.
Maar een argument mag toch wel gevraagd worden? :)
Jij geeft aan "gezelligheid", nou dat lijkt mij een argument. Bedankt voor het antwoorden. ;)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4080
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Maanenschijn »

Marco schreef:
Hollander schreef:
Marco schreef:Maar als je aan de kinderen vraagt, wat die met kerst te maken heeft, is het antwoord, met stemverheffing: "helemaal niets!!!".
Wat is dan de reden dat jullie een kerstboom krijgen? Met welk doel?
Een stukje gezelligheid.
Wat dat betreft zit deze poll nogal suggestief in elkaar: wie kerstversiering in huis haalt, zou zich daarbij (moeten) verontschuldigen, terwijl wie daar niet aan doet, daar een 'vroom' argument voor heeft. Wat mij betreft is dit een 'middelmatige zaak', en hoeft daar dus geen argument bij. De een heeft een kerstboom en looft God, de ander niet en doet dat tot Gods eer.

Tegelijk moet ik zeggen dat het overdreven gedoe van 'de wereld' er wel voor zorgt dat ik af en toe de neiging krijg om het hele kerstfeest in december maar over te slaan. Steeds meer krijg ik de indruk dat er een verband is tussen de hoeveelheid kerst-meuk en de christelijke beleving van het kerstfeest, om er maar eens een postmoderne blaatterm tegenaan te gooien.. Maar om dáárom geen kerstboom neer te zetten is ook weer een ding. Want dan krijg je zo'n kijk-mij-eens-geen-kerstboom-hebben idee.
Lastig, hoor.. :soupir
@jantje nog wat forumwoordenvanhetjaar opties in deze post?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Orchidee »

Ik heb al jarenlang de neiging om vanaf december in een grot te kruipen en daar half januari weer uit te komen.
Omdat mijn geliefden dat niet zo gezellig vinden maken we het in huis maar extra gezellig en "warm" om de donkere dagen wat te verzachten
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Posthoorn »

Marco schreef:Overigens: wij hebben wel versiering, en de kerstboom komt er ook nog aan. Maar als je aan de kinderen vraagt, wat die met kerst te maken heeft, is het antwoord, met stemverheffing: "helemaal niets!!!".
Heb jij geen moeite met de (mogelijk) heidense achtergrond van de kerstboom?
Marco
Berichten: 3604
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Marco »

Posthoorn schreef:
Marco schreef:Overigens: wij hebben wel versiering, en de kerstboom komt er ook nog aan. Maar als je aan de kinderen vraagt, wat die met kerst te maken heeft, is het antwoord, met stemverheffing: "helemaal niets!!!".
Heb jij geen moeite met de (mogelijk) heidense achtergrond van de kerstboom?
Nee.

Ik denk niet dat die nog ter zake doet. Ik zie het wat dat betreft net als het rijden in een VW: er zijn weinig mensen die daar tegen zijn omdat dat merk onder het Nazi-bewind zou zijn opgericht.

off-topic: ..daar kan je ook nog wel wat aan af doen - je kan ook zeggen dat de engelsen na de oorlog verantwoordelijk zijn voor het merk VW..
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik heb al jarenlang de neiging om vanaf december in een grot te kruipen en daar half januari weer uit te komen.Afbeelding
Omdat mijn geliefden dat niet zo gezellig vinden maken we het in huis maar extra gezellig en "warm" om de donkere dagen wat te verzachtenAfbeelding
Ik vind de december en januarimaanden heerlijk. November ook trouwens. Maar ik ben een van de weinigen geloof ik.
Vooral januari is voor velen een niks-maand.
Diverse familieleden sturen me nu foto's vanaf een warm tropisch (ei)land, maar ik moet er niet aan denken.
En al helemaal geen kerstfeest bij 25 of 30 graden.
Ik kreeg een prachtig opgemaakt kerststuk van de buurman. Omdat ik pakketjes voor hem aanneem.
Heel blij mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Van Ewijk »

Hollander schreef:
Van Ewijk schreef:Ik heb de hele mik.
Kerstboom, verlichting en een stalletje.
Krijg ik nu een ban?
Ik kan je geen ban opleggen, zou niet eens willen ook. Maar ben wel benieuwd wat de reden is om een kerstboom, -verlichting en -stalletje in huis te hebben. Wat is voor jou het doel ervan?
Nostalgie en herinneringen.
Zo vierden we dat thuis altijd.
Geen commercie
Iedereen viert kerst toch op zijn/haar eigen manier.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Heb jij wel of geen kerstboom of kerstversiering in huis?

Bericht door Zonnebloem »

Is dit belangrijk? Mijn antwoord voor iemand? Hoezo dan?
Plaats reactie