GGotK schreef:Als het feitelijk historisch juist is, waar ik dan gemakshalve van uitga, dan lijkt het alsof wij als reformatorische gezindte veel strikter zijn in de zondagsheiliging als (in de dagen van) de oudvaders. Het standpunt van DDD over zondagsheiliging valt zelfs binnen die grenzen :-)
Ik ben geen (kerk)historicus maar hoe moeten wij dit duiden?
De tendens van dit artikel is m.i. nogal vreemd. Strikte zondagsheiliging is een importproduct, volgens de schrijver. Nou en? Dat zijn aardappels ook.
Maar bovendien: het lijkt erop alsof de schrijver wil zeggen dat we maar niet zo moeten strijden voor de zondagsrust. Internationaal gezien zijn we uniek (ook daarvan: nou en?) en vroeger was het ook anders.
Feitelijk zegt hij dus ook dat we de strijd die de puriteinen en de Nadere Reformatoren voerden voor strikte zondagsheiliging, nu los kunnen laten. Waarom? Was het doel daarvan niet om de mens terug te voeren naar het dienen van God?
Ik geloof dat het een goede strijd was, die alleen maar verdient om ook in deze tijd voortgezet te worden.
Niet in wettische zin, en daarom staat het mij een beetje tegen om alleen wat je zelf als juiste invulling van de zondag beschouwt, als Bijbels te beschouwen. Ook hierin gaat het om het hart, zoals ik al eerder geprobeerd heb te betogen. Maar blijkbaar blijft het toch leuker of makkelijker om elkaar te bestoken over wat er wel of niet mag.