Zondagsheiliging

Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Hoopvol »

Rondom de gezette tijden heeft Peter Steffens lezingen gehouden. Hij heeft op dit onderwerp een mooi antwoord: https://m.youtube.com/watch?v=T2Cv7yeyEIo.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Zondagsheiliging

Bericht door GGotK »

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Citaat: De zondag als rustdag is een scheppingsordinantie. Dat hebben wij heel hoog te achten. Zelfs nadat de Heere Jezus begraven was, staat er: „En zij rustten naar het gebod.””
Hoewel ik de vereniging wel waardeer, klopt deze redenatie niet, de zesde dag is een scheppingsordinantie, en als je de zondag als sabbat gaat houden, komen er meer dingen kijken dan niet gaan werken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

Dit citaat vind ik wel opvallend:
Matthew Henry: „Waar de dag des Heeren wordt verwaarloosd, gaat alle godsdienst langzaam maar zeker verloren.” „Dat zien we nu om ons heen gebeuren. De zondag wordt verwaarloosd en alle godsdienstigheid gaat verloren.”
samanthi schreef:de zesde dag is een scheppingsordinantie, en als je de zondag als sabbat gaat houden, komen er meer dingen kijken dan niet gaan werken.
Maar het is nu eenmaal zo in onze westerse samenleving en laten we dankbaar zijn dat er nog een - weliswaar uitgeklede - zondag-rustdag mogelijk is!
Dan kunnen we dit beter gezamenlijk waarderen i.p.v. over die zaterdag gaan bakkeleien.
De zaterdag wordt het nooit, daar buigt onze maatschappij helemaal niet meer mee mee. Op zondag is het nog beperkt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Zondagsheiliging

Bericht door samanthi »

Mara schreef:Dit citaat vind ik wel opvallend:
Matthew Henry: „Waar de dag des Heeren wordt verwaarloosd, gaat alle godsdienst langzaam maar zeker verloren.” „Dat zien we nu om ons heen gebeuren. De zondag wordt verwaarloosd en alle godsdienstigheid gaat verloren.”
samanthi schreef:de zesde dag is een scheppingsordinantie, en als je de zondag als sabbat gaat houden, komen er meer dingen kijken dan niet gaan werken.
Maar het is nu eenmaal zo in onze westerse samenleving en laten we dankbaar zijn dat er nog een - weliswaar uitgeklede - zondag-rustdag mogelijk is!
Dan kunnen we dit beter gezamenlijk waarderen i.p.v. over die zaterdag gaan bakkeleien.
De zaterdag wordt het nooit, daar buigt onze maatschappij helemaal niet meer mee mee. Op zondag is het nog beperkt.
Dat vind ik ook ,we moeten er dankbaar voor zijn, maar als je iets beweert moet het wel kloppen.
Ook Matthhew Henri dacht vanuit zijn omgeving, er zijn landen die nooit zondagsrust gekend hebben, waar Christenen na hun werk naar de kerk gaan en die hebben er meer voor over dan wij in het vrije westen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Ook Matthhew Henri dacht vanuit zijn omgeving,
Dat is niet zo gek natuurlijk, de wereld was een stuk "kleiner" en onoverzichtelijker.
Ook is het niet verstandig om ons te meten met andere culturen en landen.
In een land waar je naar een schuilkerk moet, wordt de zondag uiteraard anders beleeft.
Of waar groepen zijn die relatief kort tevoren met het Evangelie in aanraking zijn gekomen.
Een zendeling zal eerder beginnen met een Nieuw Testament, dan met de 3 FvE.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

Even aanhakend bij deze en soortgelijke discussies: ik kan het lezen van het boek 'De zondag in historisch perspectief' van Justo González aanbevelen. Hij schetst in grote lijnen het ontstaan van de visie op de zondag zoals wij die kennen. Hij laat die ontwikkeling beginnen bij Constantijn en ziet een radiacalisering van deze lijn bij de Engelse en Schotse puriteinen. Zijn visie is dat het van den beginne zo niet is geweest bij de christelijke kerk en hij onderbouwt dat met citaten van kerkvaders, Thomas van Aquino en reformatoren.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 29 jan 2021, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bezorgd »

Posthoorn schreef:Even aanhakend bij deze en soortgelijke discussies: ik kank het lezen van het boek 'De zondag in historisch perspectief' van Justo González aanbevelen. Hij schetst in grote lijnen het ontstaan van de visie op de zondag zoals wij die kennen. Hij laat die ontwikkeling beginnen bij Constantijn en ziet een radiacalisering van deze lijn bij de Engelse en Schotse puriteinen. Zijn visie is dat het van den beginne zo niet is geweest bij de christelijke kerk en hij onderbouwt dat met citaten van kerkvaders, Thomas van Aquino en reformatoren.

En hoe bedoel je dat?
Hoe is de invulling dan 'in den beginne' geweest?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Delftenaar »

De zondagsinvulling in de gemeente van Calvijn zou nu opgetrokken wenkbrauwen veroorzaken. Dat ging destijds heel anders dan nu.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Posthoorn »

Bezorgd schreef:
Posthoorn schreef:Even aanhakend bij deze en soortgelijke discussies: ik kank het lezen van het boek 'De zondag in historisch perspectief' van Justo González aanbevelen. Hij schetst in grote lijnen het ontstaan van de visie op de zondag zoals wij die kennen. Hij laat die ontwikkeling beginnen bij Constantijn en ziet een radiacalisering van deze lijn bij de Engelse en Schotse puriteinen. Zijn visie is dat het van den beginne zo niet is geweest bij de christelijke kerk en hij onderbouwt dat met citaten van kerkvaders, Thomas van Aquino en reformatoren.

En hoe bedoel je dat?
Hoe is de invulling dan 'in den beginne' geweest?
Dat de zondag niet zonder meer als de 'voortzetting' van de sabbat werd beschouwd. Joden-christenen vierden waarschijnlijk nog lang de sabbat, maar kwamen op de eerste dag van de week ook samen. Pas wanneer de zondag in het maatschappelijk bestel wordt ingelijfd door Constantijn, gaat de kerk zich uitspreken over een passende zondagsviering.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 29 jan 2021, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Delftenaar »

Daarom is het ook fout dat sommige predikanten bij het lezen van de tien geboden zeggen "gedenk de sabbat, dat is de zondag" .
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:
Posthoorn schreef:Even aanhakend bij deze en soortgelijke discussies: ik kank het lezen van het boek 'De zondag in historisch perspectief' van Justo González aanbevelen. Hij schetst in grote lijnen het ontstaan van de visie op de zondag zoals wij die kennen. Hij laat die ontwikkeling beginnen bij Constantijn en ziet een radiacalisering van deze lijn bij de Engelse en Schotse puriteinen. Zijn visie is dat het van den beginne zo niet is geweest bij de christelijke kerk en hij onderbouwt dat met citaten van kerkvaders, Thomas van Aquino en reformatoren.

En hoe bedoel je dat?
Hoe is de invulling dan 'in den beginne' geweest?
Dat de zondag niet zonder meer als de 'voortzetting' van de sabbat werd beschouwd. Joden-christenen vierden waarschijnlijk nog lang de sabbat, maar kwamen op de eerste dag van de week ook samen. Pas wanneer de zondag in het maatschappelijk bestel wordt ingelijfd door Constantijn, gaat de kerk zich uitspreken over een passende zondagsviering.
Een groot deel van de Messiaanse Joden viert nog steeds de sabbat. Daarnaast, als ze buiten Israël wonen, bezoeken zij ook wel kerkdiensten. Maar niet iedere Messiaanse Jood doet dat omdat velen teleurgesteld zijn in de kerk (prediking)
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Geytenbeekje »

Wat vinden zij teleurstellend in de prediking ?
Ik ben wel eens bij een viering geweest en dat vond ik toch wel mooi ,
Liturgie vrij modern maar de preek behoorlijk orthodox.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Susanna »

Geytenbeekje schreef:Wat vinden zij teleurstellend in de prediking ?
Ik ben wel eens bij een viering geweest en dat vond ik toch wel mooi ,
Liturgie vrij modern maar de preek behoorlijk orthodox.
Ik heb het over de prediking in christelijke kerken.
Ik begrijp niet wat je met een viering bedoeld,
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Bezorgd »

Posthoorn schreef:
Bezorgd schreef:
Posthoorn schreef:Even aanhakend bij deze en soortgelijke discussies: ik kank het lezen van het boek 'De zondag in historisch perspectief' van Justo González aanbevelen. Hij schetst in grote lijnen het ontstaan van de visie op de zondag zoals wij die kennen. Hij laat die ontwikkeling beginnen bij Constantijn en ziet een radiacalisering van deze lijn bij de Engelse en Schotse puriteinen. Zijn visie is dat het van den beginne zo niet is geweest bij de christelijke kerk en hij onderbouwt dat met citaten van kerkvaders, Thomas van Aquino en reformatoren.

En hoe bedoel je dat?
Hoe is de invulling dan 'in den beginne' geweest?
Dat de zondag niet zonder meer als de 'voortzetting' van de sabbat werd beschouwd. Joden-christenen vierden waarschijnlijk nog lang de sabbat, maar kwamen op de eerste dag van de week ook samen. Pas wanneer de zondag in het maatschappelijk bestel wordt ingelijfd door Constantijn, gaat de kerk zich uitspreken over een passende zondagsviering.
Oke. Interessant. En werd de sabbat dan door de eerste christenen heel strikt gevierd of wat meer rekkelijk?
Plaats reactie